![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Mulla ´75, eli vanhan mallin B-mylly ja siinä on se vinkkarimoottori EDIC systeemi. Mutta ei toiminnassa. En tiedä toimiiko edes. Eli kyllä vanhoistakin B-moottoreista löytyy se vinkkari-EDIC. Vahvistus viel ToyoDIY:n sivulta. Eli vuodesta 74 jo löytyy ko. kampe. http://www.toyodiy.com/parts/p_E_197...-KCW_8406.html Pakkosyötön saa ilmeisesti päälle kun painaa sitä sammutinvipua pumpun vierestä. Alunperin edicin-moottori kääntäis sen pohjaan startatessa. Saiskohan tohon rakennettuu mitään manuaalista systeemiä, et vaikka vetäis vaijerista ohjaamon puolelta jolloin sais pakkosyöttöä päälle.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
En ymmärrä tuota "pakkosyöttöä", tai sitten näissä vanhemmissa pumppu toimii hieman eri periaatteella mitä tuossa omassa BJ,ssä (42)
Mitä olen pumpusta ymmärtänyt niin startatessa edikki kääntää pumpun syöttöä rajoittavan vivun, syöttöruuviin asti jolloin alipainekalvoa vasten oleva jousi painaa syötön niin suurelle kuin syöttöruuvi sallii. Eli syöttö on täysillä (pakkosyöttö?) niin kauan että kone lähtee käyntiin ja alipaine vetää syötön tyhjäkäynti asentoon ja kokoajan edikki pitää vivun sammuttamiseen asti samassa suurimman syötön mahdollistavassa asennossa. Vapari koneella ajaessa syöttö menee täysille (pakkosyöttö) painamalla kaasun pohjaan, kierroksen rajoitin toki alkaa taas painamaan syöttöä pienemmälle jo reilusti ennen huippukierroksia. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
semmoinen noin 5cm halkaisijaltaan oleva solennoidi? sen käsittääkseni kuulus hoitaa tuota ediciä, mutta voihan se olla että se vain kytkee pakkosyötön tai sammuttaa koneen..... minä poistin tuon edicin 1990 luvun alussa, kun se yhden kerran sammutti koneen "väärässä" paikassa.... Ja sitten tuosta linkistäsi: kannattaa olla tarkkana, voi olla että vm. 78 bj:ssä on eturumpujarrujen tilalla levyt... siis nämä Sovinet Finland toimitukset jotain muuta kuin esim USA! (jenkeillä ei vinssiä.... yms) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
..
Viimeksi muokannut Bj 40 : 26.07.2011 20:45 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Tuohon kytkinkeskusteluun vielä faktaa. Nyt oli levällään tänään molemmat lootat + koneet ja tarkastelu osoitti että eroja löytyy..
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. ![]() Sama ero näkyy mittanauhalla kytkinkopan ja painelaakerin etäisyydessä, kai tuo pitäs toiminnassa jotenkin näkyä... Jostain syystä jos tuon uudemman lehtijousihässäkän (korkeampi malli) jousijalan kun laittaa nelilovisen lootaan niin se jää 5mm korkeammaksi kuin tuossa viitosvaihteellisessa lootassa..? pitänee vaihtaa se haarukkakin niin ero kadonnee. Muuten homma alkaakin olla bueno! Onko muuten porukka mistä saanut berttoihin järkevän oloisia moottorin kumityynyjä? Edic jääköön pois, se ohjausboxin siirto ei vaikuta pikahommalta kun kaikki konehuoneen johdot keräytyy samoihin paksuihin kaapeliterttuihin ja kiertelevät kojetaulun taa ja sulakerasioille. Pakollinen kuva motista: ![]() Ai niin, nyt tuli viisastuttua ja tehtyä fiksumpi öljynpaluu turbolta hydrauliosilla: ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Joo, lisää faktaa kehiin kun myös Piiparin Keittiössä oli tänään vaihelaatikko irti ja molempia painelaakereita oli saatavilla. Uuden kytkimen tilasin muttei ehtiny tulla tänään joten laitoin vanhan hyvän kytkimen puhdistettuna takasin toisella, hieman vähemmän käytetyllä painelaakerilla. Kyllähän se vanhemman painelaakeri on vähän lyhyempi, mutta varat riittää ainaki miun siirtäjähaarukalla aivan hyvin että toimii uudemman kytkimen kanssa. Siellä todellakin oli tuo lyhyempi paikallaan ja vaikka olisi ollut pidempi malli tarjolla, laitoin lyhyen sinne edelleen koska täällä oli keskustelua aiheesta.
![]() Mie oon sytkiny vanhemman HJ60:n kumityynyjä moottorille, kävivät pitkälti suoraan paikalleen ja ovat pikkasen järeempiä ku bertan orkkikset. ps. Aika makian näkönen mylly ja turdo näyttää vähintään riittävän isolta. :-) Onko käyttökokemuksia vielä tuon puhaltimen kanssa, jaksaako herätä kunnolleen hyrrä pyörimään? Viimeksi muokannut piipari : 27.07.2011 22:50 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä hyrrä herää omiin tarpeisiin ihan hyvin, b-motissa tuo oli minulla viime syksystä. Ihan tyhjäkäynnin tuntumasta ei ahda mutta puolikaasulla jo ihan hyvin, syöttöjä oli kyllä ihan hyvä olla sen verran että alakierroksilla tuli semmosta 'rusehtavaa' huntua putkesta. Täyskaasulla ahtoi tällä tavoin n. 0.9-1.0 kiloa, hyvin tuli voimaa mäkiin ja kärrin vetoon johon sitä kaipasin. Mäkitutka siis katosi joka oli pää asia, ja eihän tuo mikään järkyn kokonen ole. Pakosiipi on 52mm. ja kompura 42mm. Kaippa toimii tuossa koneessa vielä paremmin? Joo ja kytkin on varmaan parempi jos siellä on liikaa tilaa verrattuna siihen jos jää kantamaan, siksi en kasaa tuota tuolla pitkällä jalalla jos en saa tuota 5mm. eroa katoamaan..
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Joo, tais tulla motti vielä kerran nostettaviks keulilta..
![]() ![]() ![]() Onko piiparilla siis matala jalkakin paikallaan eikä vain laakeri? Tuo matala laakeri ei kyllä istu mielestäni kovin hyvin tuohon lehtijousiasetelmaan kun se on tasainen.. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos haluut sen orikinaalin kardaanikäkkärin siihen split-casen perään ni toinen noista joutas varmasti pois. Luultavasti rakentelen itellekin levyjarrun tuohon kardaaniin jos jotain. Ostin kaikki uudet hilut toiseen kardaanikäkkäriin ja ei se tuntunu toimivan kunnolla sittenkään ku katsastuksen läpi. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään 61 KONE+LAATIKKO | Rekisteröimätön | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 18 | 25.07.2009 15:11 |
M:Bj40:n laatikko ja syyläri | Viltsu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 31.05.2007 08:10 |
O: BJ40 kone | O/M/V Muut | 12 | 01.05.2005 19:55 | |
M:BJ40 Kone+loota | SuurSyömäri | O/M/V Muut | 0 | 19.11.2004 08:41 |
m: HJ 60 kone ja laatikko | O/M/V Muut | 0 | 24.08.2003 07:59 |