Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.07.2011, 15:12
4x4_88:n Avatar
4x4_88 4x4_88 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 13.12.06
Sijainti: SUOMI
Viestit: 286
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Onko tuo sun bj vm-76? siis sammutin semmoisella solennoidilla, ei vinkkarin moottoria muistuttavalla kapineella?
Jos vanhempi, niin silloin ei anna pakkosyöttöä startatessa (muistaakseni)
uudempi "vinkkarin moottori" antaa pakkosyöttöä.
Hmmm.
Mulla ´75, eli vanhan mallin B-mylly ja siinä on se vinkkarimoottori EDIC systeemi. Mutta ei toiminnassa. En tiedä toimiiko edes. Eli kyllä vanhoistakin B-moottoreista löytyy se vinkkari-EDIC. Vahvistus viel ToyoDIY:n sivulta. Eli vuodesta 74 jo löytyy ko. kampe. http://www.toyodiy.com/parts/p_E_197...-KCW_8406.html

Pakkosyötön saa ilmeisesti päälle kun painaa sitä sammutinvipua pumpun vierestä. Alunperin edicin-moottori kääntäis sen pohjaan startatessa. Saiskohan tohon rakennettuu mitään manuaalista systeemiä, et vaikka vetäis vaijerista ohjaamon puolelta jolloin sais pakkosyöttöä päälle.

__________________
BJ40 ´75
http://www.offroadoulu.com/
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.07.2011, 21:55
Samppi Samppi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.06.10
Sijainti: Raahe
Viestit: 140
Perusasetus

En ymmärrä tuota "pakkosyöttöä", tai sitten näissä vanhemmissa pumppu toimii hieman eri periaatteella mitä tuossa omassa BJ,ssä (42)
Mitä olen pumpusta ymmärtänyt niin startatessa edikki kääntää pumpun syöttöä rajoittavan vivun, syöttöruuviin asti jolloin alipainekalvoa vasten oleva jousi painaa syötön niin suurelle kuin syöttöruuvi sallii. Eli syöttö on täysillä (pakkosyöttö?) niin kauan että kone lähtee käyntiin ja alipaine vetää syötön tyhjäkäynti asentoon ja kokoajan edikki pitää vivun sammuttamiseen asti samassa suurimman syötön mahdollistavassa asennossa.
Vapari koneella ajaessa syöttö menee täysille (pakkosyöttö) painamalla kaasun pohjaan, kierroksen rajoitin toki alkaa taas painamaan syöttöä pienemmälle jo reilusti ennen huippukierroksia.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.07.2011, 01:17
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_88 Näytä viesti
Hmmm.
Mulla ´75, eli vanhan mallin B-mylly ja siinä on se vinkkarimoottori EDIC systeemi. Mutta ei toiminnassa. En tiedä toimiiko edes. Eli kyllä vanhoistakin B-moottoreista löytyy se vinkkari-EDIC. Vahvistus viel ToyoDIY:n sivulta. Eli vuodesta 74 jo löytyy ko. kampe. http://www.toyodiy.com/parts/p_E_197...-KCW_8406.html

Pakkosyötön saa ilmeisesti päälle kun painaa sitä sammutinvipua pumpun vierestä. Alunperin edicin-moottori kääntäis sen pohjaan startatessa. Saiskohan tohon rakennettuu mitään manuaalista systeemiä, et vaikka vetäis vaijerista ohjaamon puolelta jolloin sais pakkosyöttöä päälle.
Joo, enpä tarkemmin osaa sanoa, mutta onko sulla koneen kyljessä, siis siinä pumpun vieressä
semmoinen noin 5cm halkaisijaltaan oleva solennoidi? sen käsittääkseni kuulus hoitaa tuota ediciä, mutta voihan se olla että se vain kytkee pakkosyötön tai
sammuttaa koneen..... minä poistin tuon edicin 1990 luvun alussa,
kun se yhden kerran sammutti koneen "väärässä" paikassa....

Ja sitten tuosta linkistäsi: kannattaa olla tarkkana, voi olla että vm. 78 bj:ssä
on eturumpujarrujen tilalla levyt...
siis nämä Sovinet Finland toimitukset jotain muuta kuin esim USA! (jenkeillä ei vinssiä.... yms)
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 26.07.2011, 20:39
Bj 40:n Avatar
Bj 40 Bj 40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.09.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 201
Perusasetus

..

Viimeksi muokannut Bj 40 : 26.07.2011 20:45
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 26.07.2011, 20:43
Bj 40:n Avatar
Bj 40 Bj 40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.09.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 201
Perusasetus

Tuohon kytkinkeskusteluun vielä faktaa. Nyt oli levällään tänään molemmat lootat + koneet ja tarkastelu osoitti että eroja löytyy..

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.





Sama ero näkyy mittanauhalla kytkinkopan ja painelaakerin etäisyydessä, kai tuo pitäs toiminnassa jotenkin näkyä... Jostain syystä jos tuon uudemman lehtijousihässäkän (korkeampi malli) jousijalan kun laittaa nelilovisen lootaan niin se jää 5mm korkeammaksi kuin tuossa viitosvaihteellisessa lootassa..? pitänee vaihtaa se haarukkakin niin ero kadonnee. Muuten homma alkaakin olla bueno! Onko muuten porukka mistä saanut berttoihin järkevän oloisia moottorin kumityynyjä? Edic jääköön pois, se ohjausboxin siirto ei vaikuta pikahommalta kun kaikki konehuoneen johdot keräytyy samoihin paksuihin kaapeliterttuihin ja kiertelevät kojetaulun taa ja sulakerasioille.

Pakollinen kuva motista:




Ai niin, nyt tuli viisastuttua ja tehtyä fiksumpi öljynpaluu turbolta hydrauliosilla:

Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.07.2011, 22:43
piipari:n Avatar
piipari piipari ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.08
Sijainti: Joensuu
Viestit: 804
Perusasetus

Joo, lisää faktaa kehiin kun myös Piiparin Keittiössä oli tänään vaihelaatikko irti ja molempia painelaakereita oli saatavilla. Uuden kytkimen tilasin muttei ehtiny tulla tänään joten laitoin vanhan hyvän kytkimen puhdistettuna takasin toisella, hieman vähemmän käytetyllä painelaakerilla. Kyllähän se vanhemman painelaakeri on vähän lyhyempi, mutta varat riittää ainaki miun siirtäjähaarukalla aivan hyvin että toimii uudemman kytkimen kanssa. Siellä todellakin oli tuo lyhyempi paikallaan ja vaikka olisi ollut pidempi malli tarjolla, laitoin lyhyen sinne edelleen koska täällä oli keskustelua aiheesta. Hienosti toimii, niinkun tähänki asti. Ei sitä tietty väenväkisin sinne ole mitään järkeä survoa jos on oikea painelaakeri saatavilla, mutta tietääpähän, että toimii molemmilla.

Mie oon sytkiny vanhemman HJ60:n kumityynyjä moottorille, kävivät pitkälti suoraan paikalleen ja ovat pikkasen järeempiä ku bertan orkkikset.

ps. Aika makian näkönen mylly ja turdo näyttää vähintään riittävän isolta. :-) Onko käyttökokemuksia vielä tuon puhaltimen kanssa, jaksaako herätä kunnolleen hyrrä pyörimään?

Viimeksi muokannut piipari : 27.07.2011 22:50
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 28.07.2011, 11:26
Bj 40:n Avatar
Bj 40 Bj 40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.09.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 201
Perusasetus

Kyllä hyrrä herää omiin tarpeisiin ihan hyvin, b-motissa tuo oli minulla viime syksystä. Ihan tyhjäkäynnin tuntumasta ei ahda mutta puolikaasulla jo ihan hyvin, syöttöjä oli kyllä ihan hyvä olla sen verran että alakierroksilla tuli semmosta 'rusehtavaa' huntua putkesta. Täyskaasulla ahtoi tällä tavoin n. 0.9-1.0 kiloa, hyvin tuli voimaa mäkiin ja kärrin vetoon johon sitä kaipasin. Mäkitutka siis katosi joka oli pää asia, ja eihän tuo mikään järkyn kokonen ole. Pakosiipi on 52mm. ja kompura 42mm. Kaippa toimii tuossa koneessa vielä paremmin? Joo ja kytkin on varmaan parempi jos siellä on liikaa tilaa verrattuna siihen jos jää kantamaan, siksi en kasaa tuota tuolla pitkällä jalalla jos en saa tuota 5mm. eroa katoamaan..
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 30.07.2011, 08:58
Bj 40:n Avatar
Bj 40 Bj 40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.09.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 201
Perusasetus

Joo, tais tulla motti vielä kerran nostettaviks keulilta.. Onneksi ei ole vielä kiristelty vimpan päälle eikä nesteet sisällä, sen verran epäilytti tuo kytkin että olihan se testattava heti alkuun. Säätötankoa työsylinteriltä piti jatkaa toista senttiä että kytkin löytyi ja voi perkele sitä kytkimen jäykkyyttä!! Ei akkaväki ajele ainaskaan tällä autolla jos noin jättää, on sen verta jäykkä nimittäin! Muuta syytä en jäykkyydelle keksi kuin sen että se kytkimen vippahaarukka menee jo huonoon kulmaan ja voima katoaa siihen, sama kytkin asetelma oli bj42:ssa mukava käyttää. Kokoonpano tuli tehtyä vanhalla lyhyellä jalalla ja uudella korkealla laakerilla, välystä paineasetelman ja laakerin väliin jäi tällä tavoin varmaan lähes sentti. korkealla jalalla mitä mittailtiin niin asetelma olis 2-3mm jäänyt kantamaan.. Saattaisi toimia, tai tai sitten rupeaisi lipeämään tiukassa paikassa ja ainakaan painelaakeri ei lepäilis turhia.. Pitänee käyttää tuota jalkaa sorvissa jotta saa laakerin n.5mm syvempään, tai pitänee vielä vähän tutkia jotta oisko muuta tehtävissä. Vituttaa vaan jos vuoden päästä ei vasen jalka mahdu enää lahkeeseen kun tuota kytkintä pumppaa..

Onko piiparilla siis matala jalkakin paikallaan eikä vain laakeri? Tuo matala laakeri ei kyllä istu mielestäni kovin hyvin tuohon lehtijousiasetelmaan kun se on tasainen..
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 01.08.2011, 17:46
piipari:n Avatar
piipari piipari ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.08
Sijainti: Joensuu
Viestit: 804
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj 40 Näytä viesti
Onko piiparilla siis matala jalkakin paikallaan eikä vain laakeri? Tuo matala laakeri ei kyllä istu mielestäni kovin hyvin tuohon lehtijousiasetelmaan kun se on tasainen..
Matalalla jalalla ja matalalla laakerilla on nyt lehtijousiasetelma. Laatikko on uudemmanmallinen, jossa tosiaan split-case perässä. Onhan se matalamallinen vähän vääränlainen lehtijousiasetelmaan, mutta teknisesti toimii varmasti ainakin maastokäytössä sen kytkimen eliniän ihan mukavasti. En ees kokeillu, oisko tuossa itelläkin jääny sitten kantamaan tuolla pitkällä jalalla ja paksulla laakerilla. Viikonloppuna ajettiin n. 700-800km pitkä safari venäjällä ja kytkin toimi taas moitteetta. Ennen seuraavaa safaria vaihan luultavasti laatikon, jakolaatikon ja kytkimen, ni voi tutkailla enemmän taas.

Jos haluut sen orikinaalin kardaanikäkkärin siihen split-casen perään ni toinen noista joutas varmasti pois. Luultavasti rakentelen itellekin levyjarrun tuohon kardaaniin jos jotain. Ostin kaikki uudet hilut toiseen kardaanikäkkäriin ja ei se tuntunu toimivan kunnolla sittenkään ku katsastuksen läpi.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään 61 KONE+LAATIKKO Rekisteröimätön O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 18 25.07.2009 15:11
M:Bj40:n laatikko ja syyläri Viltsu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 31.05.2007 08:10
O: BJ40 kone O/M/V Muut 12 01.05.2005 19:55
M:BJ40 Kone+loota SuurSyömäri O/M/V Muut 0 19.11.2004 08:41
m: HJ 60 kone ja laatikko O/M/V Muut 0 24.08.2003 07:59


Sivu luotu: 23:24 (GMT +2).