|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Suzuki SJ 413 kunnostelua metsästyskäyttöönNyt alkoi oma Suzukiprojekti lomien alettua. Tarkoitus olisi tehdä tästä sellainen metsästysreissuille sopiva peli. Suikka hankittu vajaa vuosi sitten ja viime syksynä laitettiin All Terrainit alle 235/75-15, kun tuolla koolla menee vielä leimalle ja alkuperäiset on kyllä aika rimpulat. Muuten tätä ei ole vielä viritelty. Syksyn reissuille olisi tarkoitus saada tämä valmiiksi, mutta näyttää siltä, että tulee talliajan kanssa ongelmia. Suunnitelmia: - vaihdelaatikkoremontti, 3- ja 5-vaihde jurisee - muutama lisävalo - asetelineet/-laatikot - vinssi keulaan ja perään - ruostekorjauksia - värin vaihto, PV:n matta vihreä. Sellainen uusi sävy jota on ainakin PV:n hiluxeissa - panssareita pohjaan - napalukot (saa tarjota jos jollain pyörii ylimääräisiä nurkissa) Päivittelen listaa, kun kaikki muistuu mieleen.
__________________
Suzuki SJ 413 -87 Viimeksi muokannut BillyJoe : 23.07.2011 11:04 Perustelu: Työlistaa päivitetty |
#2
|
|||
|
|||
Aloittelua
Tänään tuli purettua sisustusta ja sähköjä. Tuli vaan sellainen tunne, että vieläköhän ne saa oikeisiin kohtiin takaisin. Kuvia on otettu, vihkoon kirjoteltu ja johtoja on merkkailtu tänään monta tuntia
Ruostevaurioita on löytynyt yllättävän vähän! Pari reikää oikean takapyörän kotelossa ja molempien takakakoteloiden kaarista paistaa läpi. Nyt tuleekin heti viiden päivän tauko, kun lähden mökkeilemään
__________________
Suzuki SJ 413 -87 |
#3
|
||||
|
||||
Suurenna pyöräkoteloja samalla, mopo lähtee kuitenkin käsistä ennemmin tai myöhemmin
Tuo isolohko on ihan hyvä moottori, pelkällä kaasarin vaihdolla tai vanhan peruskunnostuksella pääsee aika pitkälle. Saat meinaan ruiskukoneen hinnalla vaikka jakolaatikkoon tiuhempaa välitystä, tai muuta kivaa. Samaten alustan panssarointia kannattaa miettiä, helppoja tehdä ja auttavat kummasti. Tosin, kaikki riippuu auton käyttötarkoituksesta.
__________________
Tumpula Racing Team |
#4
|
|||
|
|||
Tere. Mielenkiinnolla seurailen projektiasi, koska itsellä samanmoinen käsillä paitsi kori on Long malli. Metsästysreissukäytttöön omakin on myös tulossa, et ei ole tarkoitus alkaa tekeen mitään aivan mahottomia. Runvan vinssi ja 235/75-15 Fedima Extremet tilattu. Purkua vähän aloiteltu ja ruostepaikkoja tökitty esiin. 2,5 tuuman korotuksen tein taakoja jatkamalla ja se saa aluksi ainakin kelvata. Pohjapanssareita pitäis suunnitella ja perillä myös suojat. Palkkihelmat mietityttää pitäiskö alkaa tekeen, mut taidan viel säilyttää alkuperäiset. Itsellä ollut myös mielessä tuo sama väri vaihtoehto jos jossain välissä maalais. Kieltämättä välitettyä jakolaatikkoa mielestäni kaipaili. Mitä kävin vähän metsässä kokeilemassa.
|
#5
|
|||
|
|||
ota vakaajan tanko pois sitä ei suzuki kaipaa..
|
#6
|
|||
|
|||
Lainaus:
Ja olisi kyllä vähän kiusausta isompiin renkaisiinkin, mutta tämän vuoden budjettiin ei taida mahtua ja saahan ne kaaret avarrettua jälkeenpäinkin. Mulle riittää jos pääsee talvella auraamatonta hiekkatietä eteenpäin ja suikan tien penkalle parkkiin. Tosin se hirvi sieltä hakkuuaukeelta ois kiva saada vedettyä pois... No tämä projekti elää koko ajan ja ehdotuksia otetaan vastaan.
__________________
Suzuki SJ 413 -87 |
#7
|
|||
|
|||
Lainaus:
Hieno homma! Meinaatko esitellä projektia täällä? Mä mietin myös noita palkkihelmoja, mutta tällä hetkellä ne on niin hyvässä kunnossa, että jätän silleensä. Sitten kun ruttaantuu jossain kannossa, niin katotaan sitten
__________________
Suzuki SJ 413 -87 |
#8
|
|||
|
|||
Tuskin saan aikaseksi että tekisin juttua tänne. Kuvia kyl vois yrittää muistaa aika ajoin ottaa. Mut katsotaan mitä aika tuos.
|
#9
|
|||
|
|||
Homma jatkuu
Nyt ollaan taas Suzukin kimpussa. Onkos jollain jotain kikkakolmosta noihin ovensaranoiden kiinnitysruuveihin, kun ei meinaa lähteä iskumeisselilläkään irti. Pelti vaan painuu sisäänpäin jos oikein kovaa lyö. Maalitkin on jo poistettu ruuvien ympäriltä. Ja mistäs olette hankkinut noita kopan ja rungon välissä olevia kiinnityspulttien kumeja?
Aikatauluhommia aloin miettimään ja ajattelin, että jos säästäisi aikaa ja jättäisi tuon ohjauspulpetin purkamatta maalausta varten. Suojaisi vaan sen hyvin. Siinä meinaan aikaa vierähtää kun alkaa sitä ihmettelemään irti ja takaisin
__________________
Suzuki SJ 413 -87 |
#10
|
||||
|
||||
Hitsaa ISO mutteri kiinni reilulla virralla siihen pultin kantaan.
Just viimeviikolla omastani jouduin samalla konstilla irrottamaan.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#11
|
||||
|
||||
Itse aukaisin ruuvit taltalla ja moskalla..eli taltta ruuvinkannan kylkeen ja lyöntiä ja helposti aukesi!
|
#12
|
||||
|
||||
Tällä tyylillä minäkin ne aukasin ja toiminee tuo hitsaushommakin.
|
#13
|
||||
|
||||
Suosittelen sen purkamista, ei ole niin paha homma kun voisi kuvitella. Ja jälleen kerran, ota purkaessasi paljon kuvia eri vaiheista.
__________________
Tumpula Racing Team |
#14
|
|||
|
|||
Kiitoksia neuvoista! Tein vähän katkaisulaikalla koloa kantaan ja sitten iskua taltalla. Yksi ristipääkantanen on vielä etulokarissa kiinni, mutta sen joutuu poraamaan irti, kun en viitti rikkoa peltejä.
Välitysten muutos vähän kiinnostaisi, mutta kun haeskelin tietoa, niin suurimmassa osassa keskusteluissa sanotaan, että se vaikuttaa myös 2H ja 4H puoleen alentavasti. Jossain tosin oli, ettei vaikuttaisi mitenkää... Mun kaukaisimmat metsästysmaat on yli 400 km päässä joten en haluaisi niihin hirveästi muutoksia. Napalukot tarttis ton välimatkan takia jostain saada, mutta nyt ei budjettiin mahdu ainakaan uudet. Noi etulokasuojat ja valomaski lähtee näköjään näppäristi yhdessä irti. Yritin niidenkin yhdistäviä ruuveja irroitella ensin. Ruuvien lisäksi on peltejä yhdistelty saumoista juottamallakin, joten jätän ne toisiinsa kiinni. Täytyypä sitten miettiä tota konsolin purkamista vielä.. Näyttää siltä, että alustan kaikki pultit on ihan entisiä... Sitä kyllä vähän arvelinkin.. Kuvissa tämänhetkinen työvaihe. Kun katselee kuvia, niin tuntuu ettei homma paljoa edisty, mutta koko ajan jotain auton ympärillä tapahtuu Koppa on jo kokonaan irti, mutta jotain johdonpätkiä tarttee vielä irrotella ennen nostoa. Viimeisessä kuvassa on niiden kopan kiinnityspulttien kumi ja sen pohja. Jos joku tietää mistä niitä tai vastaavia löytyy niin paiskatkaa viestiä
__________________
Suzuki SJ 413 -87 Viimeksi muokannut BillyJoe : 27.06.2011 22:51 Perustelu: Lisätty kuvat ja höpinää |
#15
|
|||
|
|||
Päivityksiä
Taas on pari lyhyttä päivää kerennyt tekemään. On niin tuskaisen kuuma! Eilen saatiin vängättyä koppa pois päältä ja se jäi talliin sisälle nokka taivasta kohti. Vähän meinas hermo mennä kun ei saatu ihan tarpeeksi ylös tuolla taljalla, vaan piti keikutella takarenkaiden yli. Jälkeenpäin ajateltuna olisi varmaan kannattanut ottaa vaan pihalle, kun on meinaan pikkasen likasta puuhaa ton pohjan putsaaminen. Siinä se eilisen tuotos olikin..
Tänään vedin etulokarin kaarista haperoa peltiä pois ja täytyy vielä miettiä ottaisiko enemmänkin.. Tulis helpommaksi noi ruostehommat Vähän meni ensimmäinen kaari harjoitteluksi, kun pääsin ekalla laikalla noin 30 cm ja sitten se oli finito. Sitten sainkin seuraavan jo kestämään. Käänsin kai sitä liikaa urassa, kun menin eteenpäin.. Sitten vetäsin rengaskoteloista massaa pois sen verran, että näkee missä on hyvää ja missä ei. Suurin osa massasta pysyi hyvin kiinni ja otin vaan savisen pinnan pois, mutta osassa kohtaa lähti heti peltejä myöten pois, kun massa oli vedetty kuran päälle. Tutkiskelin vähän moottorin ympärystää ja taitaa nokka-akselin stefa vuotaa takaa, kun oli niin märkä ja paskanen alapuolelta. Sama vika vaihdelaatikossa. Kuvassa olevan ristinivelen alla on oikein lammikko tuossa joustimen tassun päällä. Onneksi siihen on jo stefat valmiina. Kävin tuossa kuumimpaan aikaan vähän ostoksilla ja kävin hakemassa autoon pohjamaalin jo valmiiksi, niin saa vetää heti kun tulee peltejä puhtaaksi. Sain pohjamaalin mustana, niin ei tarvitse puskureihin ym. erikseen hankkia mitään värejä. Oli muuten hyvä palvelu tuolla Provärissä! Samalla katsottiin jo pintamaalikin valmiiksi ja täytyy hakea pois kun on ajankohtaista. Myyjä sekotti purkin ja kuivatti väriä metallilastaan, niin sai tarkastettua sävyn. Ihan oli sitä mitä toivoinkin!
__________________
Suzuki SJ 413 -87 |
#16
|
|||
|
|||
Loput kuvat, jotka ei mahtuneet edelliseen. Niin ja purkamisen yhteydessä huomasin, että toinen helma ei olekaan niin hyvässä kunnossa kuin luulin. Muovinen helmalista oli vedetty ruuveilla kiinni ja listan alla oli rupua. Eli palkkihelmat taitaa tulla tähän vehkeeseen Näin se projekti saa vaan uusia piirteitä. Tässä on vaan sellainen kysymysmerkki vielä, että paria harjoituspeltiä lukuunottamatta en ole peltejä hitsaillut aiemmin. Saa nähdä miten homma onnistuu...
__________________
Suzuki SJ 413 -87 |
#17
|
|||
|
|||
Hitaasti mutta varmasti
On ollut huonosti aikaa laittaa suikkaa, mutta jotain sentään olen taas saanut aikaan. Takaluukku on kokonaan hiottu maalausta varten. Ovien varusteet purettu ja toinen hiottu. Teippausten poistaminen oli hidasta hommaa nyppien, mutta toiseen annoin lämpöä ja bensiinillä poistin sitten liimat maalipinnasta, niin meni joutuisammin.
Perän vinssikin tuli jo matkahuollosta ja vielä pitäis löytää keulaan joku sopiva peli
__________________
Suzuki SJ 413 -87 |
#18
|
|||
|
|||
Taas ollaan vähän edistytty. Rungosta on ruosteet poistettu ja seuraavaksi olisi vuorossa maalaus ja massaus ennen kuin päästään kopan kimppuun. Niin ja keulaan on hankittu 10 000lbs Rockin vinssi. Kiitokset Helsingin suuntaan! Löysin jenkeistä kaupan, joka toimittaa korinkiinnityskumisarjan. Melkein 200 dollaria on hintaa, kun polyuretaaniset maksaa 80 dollaria, mutta luotan kumin olevan mukavampi materiaali alustassa.
Lähden reilun kahden viikon päästä pariksi viikoksi Kaliforniaan ja siellä olisi Calminin 3" korottava alustasarja noin 550 dollaria, mutta ei varmaan kannata tuoda mukana kun joutuu maksamaan ALVt ja tullit. Jos joku tietää jotain temppuja mitä ja miten sieltä saa tuotua halvalla, niin laittakaa viestiä. Muutamat foorumit olen kahlannut ja sain vain sen käsityksen, ettei maksa vaivaa näin painavien pakettien kanssa...
__________________
Suzuki SJ 413 -87 |
#19
|
|||
|
|||
No päivitellään tätä sen verran, että projekti on ollut koko syksyn seis kun tallipaikka on sen verran kaukana, ettei iltaisin kerkeä laittamaan ja viikonloput on mennyt metsällä. Homma jatkuu varmaankin ensi vuoden puolella, kun tuli tehtyä talokauppoja ja kohta olis 100 neliötä autotallia omalla pihalla
Tuli ostettua pari konetta Suzukiin, kiitos Artsin! Kaasari 1,3 ja Swiftin 1,3 ruiskukone, eli saattaa jossain vaiheessa tulla ruiskun asennustakin näperrettyä. Minä hiljenen taas vähäksi aikaa...
__________________
Suzuki SJ 413 -87 |
#20
|
|||
|
|||
Vähäksi aikaa hiljeneminen kuten edellisessä postauksessani mainitsin kesti yli viisi vuotta. No oli tässä välissä vähän pidempi ulkomaankomennus mutta nyt ollaan takaisin ja olis tarkoitus jatkaa tätä projektia. Aloitetaan sillai hiljaksiin autotallin siivouksella ja katsellaan mistäs sitä aloittaisi autoa ehostamaan.
__________________
Suzuki SJ 413 -87 |
#21
|
|||
|
|||
Taka-akselilla olevat jarruletkut on 30 cm pitkät ja sellaisella sokkaklipsulla kiinni. Mistä saisin pidemmät letkut samanlaisilla kiinnikkeillä!? Laitoin 3" korottavat jouset joten varmaan 40 cm pitkät on enemmän kuin tarpeeksi?
__________________
Suzuki SJ 413 -87 |
#22
|
|||
|
|||
Almeran jarruletkuissa oli samat pää. Takana 5 cm pidemmät ja edessä noin 18 cm pidemmät.
__________________
Suzuki SJ 413 -87 |
#23
|
|||
|
|||
Tallissa on tapahtunut vaikka en ole tänne päivityksiä laittanut.
Jouset ja iskarit on vaihdettu, runko putsailtu ja maalattu, akselit, tankki ja vetokoukku hiekkapuhallettu ja maalattu. Uudet pidemmät jarruletkut asennettu, uudet jarrulevyt edessä. Kopan pohja on hitsattu ja massattu.
__________________
Suzuki SJ 413 -87 Viimeksi muokannut BillyJoe : 25.09.2017 14:46 |
#24
|
||||
|
||||
Hyvältä näyttää !
Ps. Kannattaa noi alkuperäiset peltiset riiput uusia tukevammiksi.
__________________
Tumpula Racing Team |
#25
|
|||
|
|||
Saakos nuo riiput tehdä itse?
__________________
Suzuki SJ 413 -87 |
Luokat |
metsästys, projekti, suzuki sj413 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M: Suzuki Samurai -88 MYYTY & Suzuki DR 650 SE -96 | COWBOY | O/M/V Ajoneuvot | 4 | 19.10.2007 06:48 |