Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.06.2011, 10:49
ImacInnes:n Avatar
ImacInnes ImacInnes ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 09.03.07
Sijainti: Hki / A´la Malmi
Viestit: 4.598
Thumbs up

Punainen vaate?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Mä voin ajaa sen ojan...! :-)
Niinpä!

Betoinilla kun täyttää kumet niin niitä ei tarvi kuin kerran täyttää ja on todellakin helppompi muokata esteitä, kannataisko tehdä samalla valuun pari koloa joissa menis betoni raudat nostamista varten?

t. Ismo Ämmä

__________________
http://www.fjdc.org/
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
https://www.facebook.com/GPKorjausOy/

Viimeksi muokannut ImacInnes : 26.06.2011 10:52
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.06.2011, 11:02
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes Näytä viesti

Betoinilla kun täyttää kumet niin niitä ei tarvi kuin kerran täyttää ja on todellakin helppompi muokata esteitä, kannataisko tehdä samalla valuun pari koloa joissa menis betoni raudat nostamista varten?

t. Ismo Ämmä
Nähtäväksi jää miten talkooporukka asian ratkaisee.
__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.07.2011, 19:50
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

Luontoäiti on laittanut parastaan ja pitänyt huolen että kaikki kaivaukset ovat olleet lähinnä uima-altaita. Ossilla on riittänyt töitä veden poistossa. Perjantaina olevan Vampula viikko tapahtuman avoimet ovet kun tuovat oman paineensa kehiin. Radan tarvitsisi olla päällisin puolin siistin ja toimivan näköinen jo nyt, vaikka kisoihin on vielä puolitoista viikkoa aikaa.

Viime lauantaina täällä ahersi taas pieni ja tehokas talkooporukka. Kelin ollessa hiostavan kostea, päivästä ei pitkää voinut tehdä. Mutta aikaansaannosta kuitenkin valmistui. Kuvia ei tullut tälläkään kertaa otettua lähinnä siksi että en ollut lähimaillakaan ja muut eivät tainneet siinä helteessä edes viitsiä mitään ylimääräistä.

Paikalla oli Eero, Lucifer, Pörö, Genobi, Ossi sekä Luciferin ja Pörön pojat.

Ossi tilasi jo viikolla kuormallisen pyöreitä kiviä ja näitä laitettiin ojien pohjalle. Ikävä kyllä ojat täyttyivät aika pian kaatosateiden vuoksi, joten kivien kuvaaminen jääköön tällä kertaa.

Pyöreitä kiviä ripoteltiin myös muutamiin trial esteisiin lisätäytteeksi.

Luciferin ja Pörön pojat pinosivat liki kaikki pihalla vielä olevat klapit konttiin. Kenties innokkuutta lisäsi se, että työssä apuna käytettiin pienkuormaaja Avanttia.

Isommat pojat tekivät sitten näitä:






Trukkilavallinen betonia siinä kului mutta ovat toivottavasti vaivan ja hintansa arvoisia. Näitä on ihan hyvä siirrellä kuormaajallakin. Mitään nostorautoja ei laitettu etteivät ne sitten painu jonkun maasturin renkaasta läpi.

Talkoopäivän jälkeen Ossi oli vielä halkaissut säiliön ja hitsuutellut puolikkaat yhteen. Tässä pikkurenkaisille este jota helpotetaan asettamalla toiseen etureunaan matala betoniporras.


Eilen Ossi tyhjensi rengaskujat ja aloitti uudelleen lataamisen.


Tänään ratamestarin kaikki vapaa-aika on mennyt kuoppien veden tyhjennyksessä sekä yleisessä siistimisessä. Tässä kohtaa oli niitä klappikasoja ynnä muuta romua. Vammaksella tasoittelua.

ISO KIITOS JÄLLEEN KERRAN TALKOOPORUKALLE! Vielä yhdet talkoot yritetään järjestää.

Niille joita kiinnostaa tällaisen hankkeen byrokraattinen puoli kerrottakoon että olen kulisseissa netin kautta laittanut vireille teamin ry hakemuksen. Tarkoitus oli yksityisenä henkilönä toimia mutta monessa vaiheessa on tullut vastaan se tosiasia että yhdistys pystyisi hoitamaan asiat jouheammin. Ympäristölupaa hakiessa tuli ensimmäisen kerran ilmi että yhdistyksenä luvan saanti olisi ollut helpompaa. Yhdistyksellä kun on kirjanpitovelvollisuus ja velvoitteena tietty aatteellisuus.
Vastuuvakuutusta ottaessani törmäsin tähän asiaan uudestaan. Vakuutus olisi kyllä myönnetty mutta mieluummin yhdistykselle.
Nyt on yhdistyshakemus jätetty ja rekisteröintimaksut maksettu. Y-tunnuksen saamme lähiaikoina. Perustettavalle yhdistykselle myös oma pankkitili avattu. Onhan tämä selkeämpää mutta kirjanpitovelvollisuus tulee teettämään ylimääräistä paperityötä. Mutta onneksi vanhana merkonomina jotain osaan itsekin.
__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.07.2011, 21:43
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

Ossilla on pitänyt kiirettä kun on vuoroon rakentanut ja välillä siistinyt. Huomenna on koettelemus numero kaksi, eli avoimet ovet klo 12.00-18.00.

Rata-alue on kuivumaan päin sillä auringoista hellesäätä on ollut muutaman päivän. Karhulla tasaamalla on keskualue palautunut tasaiseksi ja pehmeää on enää ison mäen ympärillä. Kuvassa etualalla on sitä pehmeää aluetta.


Esteitä on paranneltu. Tässä pikkupyöräisten uusin este valmiina.


Vieressä oleva isopyöräisten este on paranneltu.


Samat esteet toisesta suunnasta kuvattuna.


Vettä on vieläkin vaikka tyhjennelty on. Pyöreitä kiviä pohjalle laitettiin mutta nähtäväksi jää kuivuuko kelit vai joudutaanko viimehetkellä hankkimaan lisää kiviä pitoa antamaan.

Tuohon kivikkoon lisättiin myös pikkukiviä.


Tässä toisesta suunnasta. Tähän kaarteeseen viikonlopun talkoissa tullaan tekemään pikkupyöräisille ajoeste.


Muutamissa kohdissa tällaisilla siirrettävillä porteilla tuomarit muuttavat esteen joko pikku- tai isopyöräisille. Tilaa säästävä ratkaisu.


Rengaskujat saivat uuden ilmeen. Tästä kuvasta ei paljoa ymmärrä mutta nyt siellä on niitä kivoja pyörän tippumiskoloja ja rata ei ole ihan niin elastinen. JMC:llä Ossi testaili ja suhteellisen rauhallisesti rata käyttäytyi painavan auton alla. Tuskin millään keinolla radasta saadaan täysin liikkumatonta.


Toisesta suunnasta kuvattuna.


Tässä kohtaa kiinnitysketju nalkitti Luciferin. Nyt renkaat on vaihdettu betonilla täytettyihin ja pysyvät paremmin paikoillaan. Tuo oikeassa reunassa oleva iso rengas on takaa tuettu betonimötillä mutta se tuntuu vaativan vielä toisen betonimurikan jotta pysyy paikoillaan.


Nämä esteet on tehty jo viime vuonna ja ovat maastoutuneetkin ympäristöön sopiviksi. Pikkupyöräisten osuutta helpotettiin kivillä. Ossi testaa ensiviikolla JMC:llä tuon konttiesteen. Jos ongelmia tulee, aikaa on vielä muutama päivä korjailla. Ennen tätä päivää ei ole oikein ollut niin toimivaa autoa jolla tuota olisi voinut kokeilla ja safariauto ei kiipeä ilman vinssiä yhtään mihinkään.


Toisesta suunnasta kuvattuna pikkupyöräisten osuus. Renkaiden jälkeiset puunrungot ja kivet kasailtiin viime talkoissa.


Turun Sanomien toimittaja kävi tänään tekemässä jutun. Liekö tieto vuotanut Vampula Viikon järjestäjiltä. Oikolukua ei ilmeisesti tule joten hirvittää jo valmiiksi mitä se offroudista mitään tietämätön toimittaja sinne lehteensä oikein kirjoittelee. Ainahan niissä juituissa virheitä on ollut.

Viikonloppuna korjataan savikanjoni, tehdään sinne yhteen kaarteeseen pikkupyöräisten este, wombat holeseja pyöristellään ja laitetaan portteja ja siimoja. Keleistä ja porukan määrästä riippuu saadaanko kaikki tehtyä mutta viikolla loput.

Minulle jää "kisatoimiston" raivaussiivous ja ne kaikki papru hommelit ja pikku juoksuhommelit. Onhan siinä vaikka mitä pikku näpertelyä.

Se nyt on varmaa että yleisöä tulee kun sanomalehdet ovat tiedottamisesta niin kovan huolen pitäneet. Tänään soitin Vampulan Martta yhdistykseen ja pyysin grillaus apua. Ihania ihmisiä kun näin lyhyellä varoitusajalla melkein lupasivat ottaa vastuun makkaran ja virvoitusjuomien myynnistä. Alkuviikolla saan varmistuksen käykö näin vai grillataanko ne makkarat niiden betonirenkaiden tulilla. Tyyliin itsepalvelu.

Lehti-ilmoituksen laatimisen venytän viime hetkeen jotta näemme tuleekö kilpailuumme kilpailijoita edes niin paljoa että kutsua kannattaa julki laittaa. Ensi torstain lehteen tulevat aineistot ehtii vielä sopivasti jättämään alkuviikolla ja silloin kilpailumme ilmoittautumisaika on mennyt umpeen.

Toivomme tietenkin että kilpailijoita tulisi enemmän kuin tähän mennessä on ilmoittautunut. Emme toivo sitä pelkästään itsemme vuoksi vaan yleensäkin koko lajin kannalta. Ne jotka ovat tätä osiota seuranneet siinä toiveessa että joskus vielä itsekin toteuttavat omat ajomaasto suunnitelmansa, heidän kannaltaan olisi ikävää kerrottavaa että ei kannata. Harrastajia ei kiinnostanut. Tämän sijaan toivomme että voisimme päättää tämän projekti osion sanoihin: KYLLÄ KANNATTI, harrastajat kunnioittivat osallistumisellaan rataamme ja työpanostamme.
__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.07.2011, 21:53
ImacInnes:n Avatar
ImacInnes ImacInnes ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 09.03.07
Sijainti: Hki / A´la Malmi
Viestit: 4.598
Thumbs up

HIENOA!


UPEELTA NÄYTTÄÄ!
Menkäähän ihmeessä ajamaan joilla ei muuta tärkeempää tekemistä ole.
Ai että kun saisin olla mukana!
Vaan seuraavalla keralla sitten ja toivottavasti jo JEgoNEERilla!

Kuvia ja juttua minulle tulemaan niin saadaan JEEPSTER lehteenkin juttu sitten.
jeepster@fjdc.org

HYVÄ OSSI ja PICU!

t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
https://www.facebook.com/GPKorjausOy/
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.07.2011, 14:35
RJCOBRA RJCOBRA ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 30.12.06
Sijainti: Turku, Finland.
Viestit: 847
Perusasetus

Tämän päivän (8. 7 )Turun Samomat kirjoitti 1/4 osa sivun jutun ratatouhuistanne ja muutenkin harrastuksestta nimeltä OFF ROAD, hyvää mainosta lajille.
__________________
Kyl määki Turuus kerra
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 08.07.2011, 20:32
vaughan vaughan ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.11.08
Sijainti: Porvoo
Viestit: 174
Perusasetus

Tätä topickia on ollut ilo seurata miten on rata edistynyt suunnittelu vaiheesta lupa anomuksien kautta jo loppusilauksia vaille valmiiksi.

Mitenhän sitä sais vielä lähettyä Porvoosta asti kisaa kattomaan...

Hienoa työtä ootte tehneet.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 11.07.2011, 14:22
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.456
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Picu Näytä viesti
Nämä esteet on tehty jo viime vuonna ja ovat maastoutuneetkin ympäristöön sopiviksi. Pikkupyöräisten osuutta helpotettiin kivillä. Ossi testaa ensiviikolla JMC:llä tuon konttiesteen. Jos ongelmia tulee, aikaa on vielä muutama päivä korjailla. Ennen tätä päivää ei ole oikein ollut niin toimivaa autoa jolla tuota olisi voinut kokeilla ja safariauto ei kiipeä ilman vinssiä yhtään mihinkään.

Piti kysyä tästä konttiesteestä jo aiemmin, mutta unohdin niin kysytään nyt. Kun tuosta kuvasta ei oikein selviä, niin onko kyseessä ihan normi 20' teräskontti ilman mitään lisävahvistuksia? Jos siitä on tarkoitus ajaa ylitse isopyöräisillä, niin suosittelisin tekemään jotain vahvennusta.

Vaikka itse kontti kyllä kestää ~25-30 tonnin payloadia ja toisaalta yleensä ~210 tonnin staattisen kuorman nurkkien päällä (=7 korkeata pinoa max. payloadissa konttilaivalla), niin sen enempää itse katto kuin pitkien sivujen kulmapalkit ei ole tehty varsinaisesti kantamaan kuormaa. Kyllä ne toki varsin paljon kestää, mutta olen moneen kertaan duunissa nähnyt noitten pitkän sivun palkkien vääntyvän tyhjän kontin painosta, kun on siihen laskettu vähän huonosti toinen kontti päälle. Palkit on yleensä paikasta riippuen 50 x 50mm x 3mm RHS- palkkia, tai 150 x 50 x 3mm RHS:ää. Samoin kattopelti on kontista riippuen 1,5- 2,5mm:n corten- terästä. Aika mukavasti taipuu katto jo oman jalan alla, auton painoa ei tule välttämättä kestämään kovin kauaa ennenkuin reunoista saattaa alkaa saumat ratkeamaan. Olen telonut muutamankin kontin katon hitsaussaumoja paperirullalla kun joskus lastaisin kontteja terminaalissa.

Vaikka nuo kontit kestäisikin auton painon hajoamatta, niin pieni lisävarmistus ei olisi pahitteeksi, ihan vain vahinkojen ja turhien vaaratilanteiden välttämiseksi
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 11.07.2011, 19:38
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Vaikka nuo kontit kestäisikin auton painon hajoamatta, niin pieni lisävarmistus ei olisi pahitteeksi, ihan vain vahinkojen ja turhien vaaratilanteiden välttämiseksi
Eli vahvistetaan.

Eilen radan "tarkistuskierroksella" Ossi oli kävellyt konttien päällä ja arvuutellut pintapellien kestävyyttä sillä ne ovat todellakin pletkua peltiä.
Mutta konttien päällä on ajettu aikaisemmin 2550 kg painavalla Mitsulla ja Ossi tuumaili että eiköhän nämä kestä kun kestivät senkin. Kontit ovat täynnä klappeja ja tuettu toista päätyä lukuunottamatta maa-aineksella. Jos katot olisivat lossanneet, tiputus olisi ollut jotain 50 sentin luokkaa, sitten olisi tulleet klapit vastaan.

Hauska tilanne sinänsä, sillä pojat jotka pinosivat eilen klappeja arvuuttelivat myös kestääkö konttien katot. Mutta totesivat sen jälkeen että jos ei kestä, auto tippuu näiden klappipinojen päälle. Tiputus ei ole suuri.

Mutta kun asia tuli puheeksi ja sitä hieman on itsekin arvuuteltu, Ossi päätti että tukirautoja hitsataan. Ei luoteta että kestäisivät ilman.

Ihan hyvä että annoit palautetta, sillä tukirautoja ei olisi hitsattu muuten. Olisi siinä kuski saattanut säikähtää kun auto olisi tipahtanut vähän matkaa alaspäin. Sellainen tilanne ensimmäisissä kisoissa joissa teemana on ihmisten valistaminen offroadin saloihin.... hoh hoijaa.
__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 11.07.2011, 20:18
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

Tuossa lehtikuvassa näkyvän pikkupyöräisten rengaskujan alku sai tuomion ratakatselmuksessa. Se on tänään korjattu, eli molempien isojen renkaiden eteen on laitettu matalat betonipalat. Ihan tiedoksi niille jotka miettivät että miten tuostakin muka pitäisi päästä. Laitan kuvan vaikka huomenna, mutta halusin kertoa sen ennen kuin joku huomaa ja ehtii mainitsemaan siitä.

Tämän lisäksi kujaan lisättiin yhteen väliin pieni kumirengas helpottamaan etenemistä.

Toinen huomioseikka lehtikuvassa on se että Ossi ajaa estettä väärään suuntaan. Kisoissa osuudet saa ajaa vain yhteen suuntaan ja suunnat on merkitty aloitusporteilla.
__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 11.07.2011, 20:55
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.456
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Picu Näytä viesti
Eli vahvistetaan.

Eilen radan "tarkistuskierroksella" Ossi oli kävellyt konttien päällä ja arvuutellut pintapellien kestävyyttä sillä ne ovat todellakin pletkua peltiä.
Mutta konttien päällä on ajettu aikaisemmin 2550 kg painavalla Mitsulla ja Ossi tuumaili että eiköhän nämä kestä kun kestivät senkin. Kontit ovat täynnä klappeja ja tuettu toista päätyä lukuunottamatta maa-aineksella. Jos katot olisivat lossanneet, tiputus olisi ollut jotain 50 sentin luokkaa, sitten olisi tulleet klapit vastaan.

Mutta kun asia tuli puheeksi ja sitä hieman on itsekin arvuuteltu, Ossi päätti että tukirautoja hitsataan. Ei luoteta että kestäisivät ilman.
Juu, kyllähän ne paljon tälliä pystyy ottamaan vastaan, mutta kun pettää niin sitten voi käydä hassusti. Itse kun olen satamassa töissä niin noita laatikoita on jokunen tuhatta tullut käsiteltyä, ja myös vaurioita Ja toisaalta konttikorjaamolla nähnyt että miten niitä korjataan ja kuinka paljon.

Kontit tosiaankin kestää staattista kuormaa nurkkien päällä aivan julmetun paljon, ja toisaalta ei ne kyljet/ katto/ yläpalkit mitään heikkoja ole, mutta huonolla tuurilla sitten hajoaa silloin kun ei pitäisi. Ja koska kattoa ei ole tarkoitettu kestämään jatkuvaa kuormaa ja muodonmuutosta, niin se ennenpitkää väsyy ja repeytyy jostain. Viiltää äkkiä renkaan kyljen tai pahimmillaan ajajan, mitä tuskin kukaan haluaa. Muutaman vahvikkeen hitsaaminen ei ole paha rasti verrattuna ihmisen paikkailuun
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Rata BMW elhapero O/M/V Ajoneuvot 2 04.12.2009 22:07
Rata Camaro -67 O/M/V Muut 2 24.08.2005 06:55
Lahden rata? Tapahtumat 6 22.10.2003 09:51
Alastaron rata-ajopäivät la 21.9 klo:9-11 ja 13-15 Tron Yleiset 0 19.09.2002 07:28
Rata-ajot ?? ZR1 Yleiset 0 20.03.2002 14:37


Sivu luotu: 20:46 (GMT +2).