![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#20
|
|||
|
|||
|
Nuo jarrunesteet sisältää aina vettä, eikä vähiten nuo vanhimmat trailerit,
joissa jarrupääsylinteri vesisateessa, ja auton perässävetämassä vesisumussa. siispä nuo kaasulla tms tapahtuvat kuumennukset tehtävä varoen, ja varmistuttava että paine pääsee purkaantumaan hallitusti; esim ilmaruuvi auki kaikista sylintereistä. Ja sitten jotain rättiä tms suojaksi, ettei tuo paineella ruiskuava 100-300c jarruneste polta mitään, esimerkiksi silmiä! (pistekirjoitus kuulemma hankala opetella vanhoilla päivillä) Jos noita sylintereitä ei kerran saa mistää/ on suhteettoman kalliita niin sitten kannattaa jatkaa irrotusta. Jos olisi aikaa, niin minä liottasin tuo männän (siis x8) seuraavasti: Ensimmäiseksi etsitään väh.10cm pätkä letkua, mikä sopii tuohon jarrusylinterin kumin tilalle, (esim. Kilpapolkupyörän sisäkumi käy paremman puutteessa) Mietitään kiinnitys tuolle letkulle, siis se miten sen saa kumin tilalle. (esim 5 kierroksella ohutta kuparilankaa, mitä löytyy elektroniikkaromusta. ja sitten harjataan ruosteet yms roskat pois tuosta sylinterin kumiurasta, ja voidellaan se kevyesti joko jollain possukitillä tai silikonivaseliinilla tms. ja kiinnitetään tuo letku ylöspäin kääntäen siten että kun se kaadetaan täyteen ruosteenirroitinta, niin männän yläosaan ei jäisi ilmataskua Sitten otetaan sitä maailman parasta ruosteenirroitinta (itse käyttäisinpentexiä (?miten kirjoitetaan) tai paremman puutteessa valopetroolia tai dsl) Minusta PÄÄasia olisi ettei purkissa lukisi että käy kaikkeen mahdolliseen) jos tuo ruosteenirroitin on kolinapullossa, niin voisin sumuttaa sen vaikka pestyyn kurkkupurkkiin. ja tuo kurkkupurkki pakasteeseen, ja parin tunnin kuluttua sylinteriä lämmitetään vaikkapa toholla. (itselläni mm. bilteman 190g kaasurasialla toimiva toho) kun sylinteri on noin 100-150 asteinen, siis sylki kiehuu reilusti, niin tuo jääkylmä ruosteen irroitin kaadetaan letkuun, ja se jäähdyttää pikkasen mäntääkin Tuota lämpösokkia voi uusia vaikkapa tunnin välein, mutta "idea" on että ruostunut mäntä on jatkuvasti upoksissa ruosteen irroittimessa/tai märkä, kun irroitin on pakkasessa. Ja jos haluaa hifistellä, niin pistetään tuohon letkuun pituutta ja samalla patopainetta (halkaisijaa voi pienentää, esim 20ml injektioruiskusta tehdyllä supistajalla 3 mm:iin, toki tuonne katonrajaan pitää tehdä "säiliö" vaikkapa toisesta 20ml tai 50ml ruiskusta. Tuota ruosteenirroitinta voi jäähdyttää nestemäisellä hiilidioksidilla (ei lasipurkissa!), ne joilla sitä on, sensijaan nestekaasulla jäähdytettäessä kuoleman riski liian iso ![]() Yhtään tietämättä noista sylintereistä, mutta esim bj:ssä vastaava rakenne, niin männänpään ja sylinterin välissä tiivistyskumi, joten esim. sds-istukalla Olevalla 35 euron iskuporassa on pelkkä isku-asento, ja jos männänpää on tasainen, niin sds terään hitsataan esim pultti, jolla täristetään mäntää. tuo "kumijousi" helpottaa irtilähtöä Jos tuo traileri on ollut noin huonolla pidolla, että kaikki jarrusylinterit, mukaanluettuna pääsylinteri, jumissa, niin pidän todennäkoisenä että noille sylintereille ei riitä irroittelu, vaan ne on syöpynyt niin paljon, että ainakaan vanhat kumit eivät pidä ![]() Minusta kannattas kunnostaa nuo jarrut enenkuin alkaa satsaamaan rahaa maalauksiin yms. Joskus tulee se raja vastaan, että "Niskalaukaus" on kaikkien kannalta paras vaihtoehto. En halua masentaa, mutta noita itsetehtyjä hydraulijarrullisia kärryjä oli parikymmentä vuotta taaksepäin jonkin verran, ja niitä vedinkin useampaa, mutta yhdenkään jarrut ei toiminut niin kuin olisi kuulunut. Mulla jäi tekemättä kärry transitin taka-akselista, kun tuo kokemus karttui. (edelleenkin tuo taka-akseli jossain romuissa, pääsylinterin muutin rahaksi) Muistaakseni suurin ongelma noissa kärryissä oli tuo vetokidan ja pääsylinterin välinen joustamattomuus. BJ:llä vedin yhtä isoa kärryä talvella, (ja siinä oli jousi vetokidan ja rungon välissä) ja nollakelillä risteykset oli suolattu, mutta tietä ei. BJ meni 205-16 pinnatuilla renkailla jäätä pitkin kärryn edessä pulkkana mutta kun seisoin jarrupedaalilla hampaat irvessä, niin kun tultiin sulalle, niin silloin tökkäsi hetkeksi, ja kärrystä räjähti 2 jarruletkua. Toiseen kärryyn oli pistetty dsl-moottorin suihku 160 baarin ylipaineventtiiliksi ![]() Meinaspa pikkasen venyä/rönsyillä............... Mutta; työniloa joka tapauksessa, tuo sun kärry on vaarassa kadota tieliikennehistoriasta, joka suomessa on kiitettävän monimuotoinen... |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Miten 160:sen patrolin navasta murroksen laakeri irti(neulalaakeri) | bluevan | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 08.03.2010 11:49 |
| miten saan hj:n öljypohjan irti... | Unregistered | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 19.06.2008 12:40 |
| Millä renkaat irti kun keskikuppi jumittunut kiinn | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 17.04.2008 18:14 | |
| HJ61 jarruilta levyt irti, mutta miten? | hamaBJ40 | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 06.06.2007 18:00 |
| Miten ulompi vetonivel irti vetoakselista Nivassa? | Paajanen | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 03.02.2007 17:24 |