Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.06.2011, 20:56
santikko:n Avatar
santikko santikko ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 10.08.07
Sijainti: noormarkku,pori.
Viestit: 1.035
Perusasetus

dieselin suutinten vaihdon jälkeistä jälkipuintia


käyttikseen vaihdatin virikärjet, oli omat kärjet, vaihtotyö 205€. vaihdon jälkeen käyntiin lähtö on tahmeaa. vaihtoehdot on varmaan: a) ilmaa jossain, paluuputket? luulis että dieselhuollossa kiinnitettäis huomiota tuohon käyntiinlähtöön. b) noissa kärjissä on yleisestiottaen käytetty n. 260bar avautumispainetta, oliskohan mun syöttöpumppu pian eläkeiässä? kilometrejä 580tkm, ei tietoa onko pumppua auottu. c) hehkut huonot? viime kesänä vaihdettu, hieman huono ollut käyntiin lähtemään muutenkin, "yskäsee" kerran ennen kun lähtee. tulisko startatessa sen verran enemmän soppaa nyt että hehkun vaikutus huonontunut entisestään?

tämä nyt on vähän tämmöstä itsekseni ajattelua, kokeilemalla tuota on lähettävä selvittään halvimmasta kalliimpaan. mutta saa vapaasti spekuloida, neuvoa, vittuilla ja tarinoida kokemuksen syvällä rintaäänellä.
ja autohan ei liity mitenkään offroadiin, -98 passat 1,9tdi AHU.

edit. mulla ei ole tietoa mitkä avautumispaineet noihin tuli, mutta se ilmeisesti määräytyy sen mukaan koska sumu on hyvä?

__________________
rocky projekti odottaa kesää.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.06.2011, 21:07
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Ruiskun ajoitus tarkistettu pysyykö kartalla ?
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.06.2011, 21:26
santikko:n Avatar
santikko santikko ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 10.08.07
Sijainti: noormarkku,pori.
Viestit: 1.035
Perusasetus

no puhe oli että ne kattois pumpun ennakon. mutta eipä ollut puhe onko ne sitä kattonut vai ei. ruiskun ajotus? ei hajuakaan. pitää ottaa taas läppäri kauniiseen käteen ja vcds:llä kurkkia hiukan arvoja. mutta mulla ei ole mitään hajua esim. tosta pumpun ennakon oikeasta arvosta, monesti sen oon kattonut kyllä mutta tosiaan ei oo tietoa sen optimaalisesta arvosta.

ign. timing 2.0BTDC, toinen ign.timing heittelee 0-4,4btdc tyhjäkäynnillä, ja hieman vaeltaa ainakin näin kylmä kone. tuntuis tasaantuvan hieman. nyt 50 asteinen moottori ja ign. timing 1,5 btdc
__________________
rocky projekti odottaa kesää.

Viimeksi muokannut santikko : 03.06.2011 21:35
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.06.2011, 21:30
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t...hlight=ajoitus

Jotain ohjetta tuolla.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.06.2011, 21:41
santikko:n Avatar
santikko santikko ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 10.08.07
Sijainti: noormarkku,pori.
Viestit: 1.035
Perusasetus

pitäis rekisteröidä toi vcds niin pääsis käsiks tohon vcscopeen.
__________________
rocky projekti odottaa kesää.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.06.2011, 07:39
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.324
Perusasetus

Ei ole ensimmäinen kerta, kun moottori ei käynnisty/käynnistyy huonosti suuttimien uusimisien jälkeen. Uusissa suuttimissa on korkeampi avautumispaine, kuin vanhassa. Sulla vielä vakiota isompi? Vanha pumppu ei jaksa kehittää tarpeeksi painetta että suuttimet avautuisivat kunnolla.

Mutta ensiksi tarkista tuo pumpun ajoitus. Onko koneessa muuten voimaa?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 04.06.2011, 09:12
santikko:n Avatar
santikko santikko ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 10.08.07
Sijainti: noormarkku,pori.
Viestit: 1.035
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Ei ole ensimmäinen kerta, kun moottori ei käynnisty/käynnistyy huonosti suuttimien uusimisien jälkeen. Uusissa suuttimissa on korkeampi avautumispaine, kuin vanhassa. Sulla vielä vakiota isompi? Vanha pumppu ei jaksa kehittää tarpeeksi painetta että suuttimet avautuisivat kunnolla.

Mutta ensiksi tarkista tuo pumpun ajoitus. Onko koneessa muuten voimaa?
tämä mullakin on lujasti takaraivossa että pumppu vaihtoon. joo nyt on nuo 0.260 kärjet. ei ole vie pahemmin voimaakaan, no, huomattavasti vakiota enemmän.. 0,7bar ahtopainetta vasta. savua tulee, toivottavasti se vähenee 1.1-1.3bar ahdoilla...
__________________
rocky projekti odottaa kesää.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 04.06.2011, 09:42
tare:n Avatar
tare tare ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.07.03
Sijainti: Riihimäki, Finland.
Viestit: 3.049
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Ei ole ensimmäinen kerta, kun moottori ei käynnisty/käynnistyy huonosti suuttimien uusimisien jälkeen. Uusissa suuttimissa on korkeampi avautumispaine, kuin vanhassa. Sulla vielä vakiota isompi? Vanha pumppu ei jaksa kehittää tarpeeksi painetta että suuttimet avautuisivat kunnolla.
näin mullekin kävi ensimmäisen suutin remontin yhteydessä
lj ei kulkenu ku jotain 60km/h mutta syöttöruuvi korjasi asian
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 05.06.2011, 09:24
santikko:n Avatar
santikko santikko ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 10.08.07
Sijainti: noormarkku,pori.
Viestit: 1.035
Perusasetus

eilen ostin tuon vcds-liten rekisteröinnin, pääsee ens viikon loppuna hipisteleen kaiken mailman skoopeilla ja muilla.
__________________
rocky projekti odottaa kesää.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 05.06.2011, 20:16
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja santikko Näytä viesti
käyttikseen vaihdatin virikärjet, oli omat kärjet, mulla ei ole tietoa mitkä avautumispaineet noihin tuli, mutta se ilmeisesti määräytyy sen mukaan koska sumu on hyvä? vaihdon jälkeen käyntiin lähtö on tahmeaa. hieman huono ollut käyntiin lähtemään muutenkin, "yskäsee" kerran ennen kun lähtee.
Jaa "virikärjet", ja miksi??? Nyt kun laitettu toiset kärjet, niin mitä muutit suutinkärjestä? Reikien lukumäärä, reikien kokoa??? Mitään "viritystä" et saa tehtyä pelkällä kärjellä, koska pumppu määrää sen tuoton, suutin ainoastan sen millaisena se moottoriin painetaan!!! Eli pisarakokoa voidaan muokata ja siten sitten palamista...
"yskäisee" ennen käyntiinlähtöä??? Ei kuulosta kovin lupaavalta, enemmänkin huolestuttavalta, jotta moottori tiivistyisi polttoaineella ja siitä sitten "räjähtää" käyntiin, kun pytyissä lainehtii polttoainetta???
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja santikko Näytä viesti
vaihtoehdot on varmaan:
a) ilmaa jossain, paluuputket? luulis että dieselhuollossa kiinnitettäis huomiota tuohon käyntiinlähtöön.
Jos ilmaa ei starttaa, jos starttaa niin ei jaksa käydä, eikä vetoja...
Omat osat ja viriviri, niin eivät jaksa kiinnostua, koska asiakashan on aina oikeassa... Ja tilaa mitä haluaa!!!
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja santikko Näytä viesti
b) noissa kärjissä on yleisestiottaen käytetty n. 260bar avautumispainetta, oliskohan mun syöttöpumppu pian eläkeiässä? kilometrejä 580tkm, ei tietoa onko pumppua auottu.
Jos pumppu pelasi aikaisemmin, niin tuo 260bar kuulostaa aika muhkealta paineelta saavuttaa käynnistysvaiheessa. Onko pumpun runko vahvistettua mallia vaiko ihan normi AHU:n runko? Kannattaa tarkastuttaa BOSCH:n varaosanumeron kautta, koska normi runko halkeaa ennakonsäädön kotelostaan jo ihan normipaineillakin...
Se että kilometrejä on, niin tärkeämpää olisi jotta motti on iskussaan, jottei virityksen tuoma lisärasitus pamauta kiuasta solmuun (lisää tehoa, lisää lämpöä -- kuluminen nopeutuu)
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja santikko Näytä viesti
c) hehkut huonot? viime kesänä vaihdettu, tulisko startatessa sen verran enemmän soppaa nyt että hehkun vaikutus huonontunut entisestään?
Ei vaikutusta kesäkeleillä käynnistyvyyteen, koska ei edes toimi näillä lämmöilä. Lisäksi hehku lämmittää ilmaa palotilassa, eikä siten suoranaisesti vaikuta suoraan sytytystapahtumaan, kuten esim. sytytystulppa.
Kun avautumispainetta lisätty, niin käynnistysmäärä tippuu suht rajusti, kun pumppu ei vaan jaksa tehdä painetta, kun ei ole kierroksia tarpeeksi...
Missäs kunnossa akku on ja sitten moottorin maadotus kaapeli??? Tuppaa tuo hehkuongelmakin korjaantua tuota kautta...
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja santikko Näytä viesti
tämä nyt on vähän tämmöstä itsekseni ajattelua, kokeilemalla tuota on lähettävä selvittään halvimmasta kalliimpaan. mutta saa vapaasti spekuloida, neuvoa, vittuilla ja tarinoida kokemuksen syvällä rintaäänellä.
ja autohan ei liity mitenkään offroadiin, -98 passat 1,9tdi AHU.
Spekulointiahan tämä, loput mekein tarinointia...
Vittuilut jätän tallille muiden piristykseksi...
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 05.06.2011, 20:22
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja santikko Näytä viesti
eilen ostin tuon vcds-liten rekisteröinnin, pääsee ens viikon loppuna hipisteleen kaiken mailman skoopeilla ja muilla.
Pumpun ennakkoa muuten säädetään MEKAANISESTI ja noille PC/PSP/XBOX-dingdong koneilla ei tässä tapauksessa kannata kauheesti harrastaa kun ajoitus pitää muuttaa.
Joten työkalut käteen ja nyrkit paskaseks...

Noh, voihan sitä kattoa ajon aikana mikä on dynaaminen ennakko, jos anturi toimii suuttimessa...

Neppailet sitte kuvia sillä PC:llä tänne palstalle, kun olet saanu moottorin "tikittämään" noilla suuttimilla!!
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 05.06.2011, 21:13
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

tuntuu että tuo käyntiin lähtö alkaa oleen näillä kilometreillä aika vaikeeta jos on joku heikko lenkki linjalla akku, johdot ja itse startti, pyttyy pidemmäs volvos autto startti jumppa, putsaus, puslat uusiks ja hiilien vaihto, taas lähtee nätisti käyntiin kunnes pumppu alkaa olemaan niin horo ettei jaksa tuupata paineita vaikka pyörittää kunnolla...
sitte ku ollaan siinä pistees ni ei varmaan muu auta ku isompaa nestepäätä

aika rajut on kyllä tosiaan aukeemis paineet, autodata antaa uusille 190-200bar..
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 09.06.2011, 11:44
santikko:n Avatar
santikko santikko ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 10.08.07
Sijainti: noormarkku,pori.
Viestit: 1.035
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Pumpun ennakkoa muuten säädetään MEKAANISESTI ja noille PC/PSP/XBOX-dingdong koneilla ei tässä tapauksessa kannata kauheesti harrastaa kun ajoitus pitää muuttaa.
Joten työkalut käteen ja nyrkit paskaseks...

Noh, voihan sitä kattoa ajon aikana mikä on dynaaminen ennakko, jos anturi toimii suuttimessa...

Neppailet sitte kuvia sillä PC:llä tänne palstalle, kun olet saanu moottorin "tikittämään" noilla suuttimilla!!
niin toi vcds on volkkaria varten tehty ohjelma, mekaanisesti säädetään mutta tolla näkee tarkan ennakon arvon, joka mulla oli kyllä ihan oikea. ja avautumispaineesta en tiedä mikä niissä nyt on, mutta eikös se yleisesti 5.reikäsissä mene nyrkkisääntönä reikäkoon mukaan eli 0,26 = 260bar. mutta taidan vaihtaa sen pumpun sinne joka tapauksessa. jos se nyt on 580tkm ajettu, niin eiköhän sen voi siirtää eläkkeelle.

edittiä: tuo yskäsy mistä puhuin, niin kuulostaa noin sanottuna aika rajulta, mutta pikemminkin se "lupaa" kerran ennenkun lähtee. vika voi tosiaan olla ihan startissakin, vikakoodia ei anna minkäänlaista.
__________________
rocky projekti odottaa kesää.

Viimeksi muokannut santikko : 10.06.2011 14:53
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 10.06.2011, 19:46
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Joo, kiva katselulaite, mutta eipä ne oikeasti kyllä muuta tee kuin luettaa moottorin tietoa ja sitten kivasta ruudusta saa niitä katella...
BTW, startti ei aseta vikakoodeja, sen kyllä havaitsee kun siinä vikaa on...

Ja näissä koneissa kun ennakko mitataan suuttimelta, niin saattaa joskun tulla ennakoksi 270* tai jopa 830*, riippuu saiko neula tunnistimen "värähtämään"...
Ja mittauksesta, mites toi VCDS mittaa ennakon, kun VAS5051 korottaa kierrokset ja aloittaa mittauksen vasta kun pumppu (polttoaine) on saavuttanut 40*C lämpötilan? Ja sen jälkeen se antaa kaavion, johon ennakkoa verrataan, jotta onko "säätely" alueella????

Muuten suuttimien avautumispaineille ei ole "nyrkkisäätöä", koska se vaikuttaa erittäin paljon pumpun ajoitukseen!
Suuttimen KORKEA avautumispaine --> myöhäisempi ruiskutuksen alkaminen, oikein huono käynnistyvyys
Suuttimen MATALA avautumispaine --> aikaisempi ruiskutuksen alkaminen, todella huono käynnistyvyys

Lisäksi hommaan vaikuttaa suuresti suuttimen kunto, esim. vuotava ja pisaroiva suutin aiheuttaa palamisen pitenemisen (kolkottaa ja savuttaa sinistä), yhdistettynä matalaan aukeamispaineesee, niin savuttaa VIELÄKIN ENEMMÄN!!!!

Ittellä 310tkm ajettu pumpum, ja tiivisteetvaain vaihdettu, kun alkoi vuotamaan. Miksei 580tkm pumppu olis kanssa kunnossa, kun öljyssähän se koko ajan toimii????
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 12.06.2011, 16:57
santikko:n Avatar
santikko santikko ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 10.08.07
Sijainti: noormarkku,pori.
Viestit: 1.035
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Joo, kiva katselulaite, mutta eipä ne oikeasti kyllä muuta tee kuin luettaa moottorin tietoa ja sitten kivasta ruudusta saa niitä katella...
BTW, startti ei aseta vikakoodeja, sen kyllä havaitsee kun siinä vikaa on...

Ja näissä koneissa kun ennakko mitataan suuttimelta, niin saattaa joskun tulla ennakoksi 270* tai jopa 830*, riippuu saiko neula tunnistimen "värähtämään"...
Ja mittauksesta, mites toi VCDS mittaa ennakon, kun VAS5051 korottaa kierrokset ja aloittaa mittauksen vasta kun pumppu (polttoaine) on saavuttanut 40*C lämpötilan? Ja sen jälkeen se antaa kaavion, johon ennakkoa verrataan, jotta onko "säätely" alueella????

Muuten suuttimien avautumispaineille ei ole "nyrkkisäätöä", koska se vaikuttaa erittäin paljon pumpun ajoitukseen!
Suuttimen KORKEA avautumispaine --> myöhäisempi ruiskutuksen alkaminen, oikein huono käynnistyvyys
Suuttimen MATALA avautumispaine --> aikaisempi ruiskutuksen alkaminen, todella huono käynnistyvyys

Lisäksi hommaan vaikuttaa suuresti suuttimen kunto, esim. vuotava ja pisaroiva suutin aiheuttaa palamisen pitenemisen (kolkottaa ja savuttaa sinistä), yhdistettynä matalaan aukeamispaineesee, niin savuttaa VIELÄKIN ENEMMÄN!!!!

Ittellä 310tkm ajettu pumpum, ja tiivisteetvaain vaihdettu, kun alkoi vuotamaan. Miksei 580tkm pumppu olis kanssa kunnossa, kun öljyssähän se koko ajan toimii????
tuolla varmasti on jotain tietoa ohjelmasta http://ross-tech.com/
__________________
rocky projekti odottaa kesää.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 27.06.2011, 19:14
-P-:n Avatar
-P- -P- ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.11.05
Sijainti: Hyrynsalmi, .
Viestit: 1.007
Perusasetus

Tarkista nyt ensin kaikki alipaineletkut ja moottorin lämpötila-anturin johdotus.

Sitten kurkkaat, onko siihen tehty evry modia, eli moottorin kopan alla on moninapainen liitos.
Jos siitä paria johtoa ohiteltu tms, revit ne huitsin v***uun semmoset kötöstykset.

AHU on sähköohjattu jakajapumppukone, eli sieltä tietääkseni annetaan polttoainetta sen mitä pumppu kerkee suutinta vasten painamaan kierroksellaan. "Isompi" suutin voi joissain tapauksessa olla "viritystapa", mutta ihan yhtä paska sellainen, kuin evry modikin.

IMO ainut oikea tapa virittää turbokonetta hiukkasen, on koko ohjelman vaihto, jolloin moottori toimii edelleenkin oikeiden arvotietojen puitteissa.

Kone voi myös olla väljä

EDIT: Ja tuolla VCDS:llä ei paljoa juhlita, kun OBD2 ei vielä ollut euroopassa tuolloin käytössä pakollisena, sieltä tulee muistaakseni ahtopaine, lämpötila, MAF asento ja pari muuta tietoa.

-P-
__________________
"Vain hullut eivät epäile mielenterveyttään"
-Minä-

"Pienet koirat räksyttävät, isojen ei tarvitse"
-Minä-

Viimeksi muokannut -P- : 27.06.2011 19:17
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 02.07.2011, 18:45
santikko:n Avatar
santikko santikko ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 10.08.07
Sijainti: noormarkku,pori.
Viestit: 1.035
Perusasetus

onhan siellä evry jonka vois kyllä rykästä jo vitunkuuseen. vcds hyödyttää noitten muitten sähkövikojen ja vikojen kanssa kyllä hemmetisti ohjelma olis aikomuksena hakea niin sais kaiken hyödyn vnt:stä irti ja ruokapuolen balanssiin. erinäisten pikkuvikojen kautta käyntiinlähtökin jo paljon parempi, kylmänä hiukan vielä pitkä tartti. pari kertaa pikaseen vilkassu startatessa kiekkamittaria niin noin 200rpm on pyöriny, ja ilmeisesti vasta 300rpm alkaa pumppu antamaan likööriä. joten tämä asia on kutakuinkin puitu.
p.s. mitä muuta tietoa moottorilta edes tarttis saada? noiden lisäks tulee syöttöpumpulta ruiskutusmäärät ynnämuut. ja onhan sillä kätevä tutkia jos on vikaa / viritelmiä, kun loggaa ajossa noi anturien tiedot niin tietää miten se käyttäytyy. ja saahan sillä ruiskutusmäärää ainakin säädettyä. eipä mulla vielä kauheeta kokemusta sen kanssa ole vielä kertyny...
__________________
rocky projekti odottaa kesää.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Toyota 2lt suutinten avautumispaineineet? make-lj Tekniikka & Jutustelu 4 15.11.2006 21:29
Moottori alkoi naputtamaan öljyn vaihdon jälkeen? KJ-Wilho97 Tekniikka & Jutustelu 26 26.06.2006 13:57
Talma 2005 - kuvia ja jälkipuintia Ex_inkkari Tapahtumat 111 01.12.2005 00:15
LAHJOITETAAN: UAZ, tekniikan vaihdon ylijäämä masi_71 O/M/V Muut 0 17.10.2005 21:36
Kovalevyn vaihdon kesto Wille This And That 0 26.09.2002 12:03


Sivu luotu: 17:25 (GMT +2).