![]() |
dieselin suutinten vaihdon jälkeistä jälkipuintia
käyttikseen vaihdatin virikärjet, oli omat kärjet, vaihtotyö 205€. vaihdon jälkeen käyntiin lähtö on tahmeaa. vaihtoehdot on varmaan: a) ilmaa jossain, paluuputket? luulis että dieselhuollossa kiinnitettäis huomiota tuohon käyntiinlähtöön. b) noissa kärjissä on yleisestiottaen käytetty n. 260bar avautumispainetta, oliskohan mun syöttöpumppu pian eläkeiässä? kilometrejä 580tkm, ei tietoa onko pumppua auottu. c) hehkut huonot? viime kesänä vaihdettu, hieman huono ollut käyntiin lähtemään muutenkin, "yskäsee" kerran ennen kun lähtee. tulisko startatessa sen verran enemmän soppaa nyt että hehkun vaikutus huonontunut entisestään?
tämä nyt on vähän tämmöstä itsekseni ajattelua, kokeilemalla tuota on lähettävä selvittään halvimmasta kalliimpaan. mutta saa vapaasti spekuloida, neuvoa, vittuilla ja tarinoida kokemuksen syvällä rintaäänellä. ja autohan ei liity mitenkään offroadiin, -98 passat 1,9tdi AHU. edit. mulla ei ole tietoa mitkä avautumispaineet noihin tuli, mutta se ilmeisesti määräytyy sen mukaan koska sumu on hyvä? |
Ruiskun ajoitus tarkistettu pysyykö kartalla ?
|
no puhe oli että ne kattois pumpun ennakon. mutta eipä ollut puhe onko ne sitä kattonut vai ei. ruiskun ajotus? ei hajuakaan. pitää ottaa taas läppäri kauniiseen käteen ja vcds:llä kurkkia hiukan arvoja. mutta mulla ei ole mitään hajua esim. tosta pumpun ennakon oikeasta arvosta, monesti sen oon kattonut kyllä mutta tosiaan ei oo tietoa sen optimaalisesta arvosta.
ign. timing 2.0BTDC, toinen ign.timing heittelee 0-4,4btdc tyhjäkäynnillä, ja hieman vaeltaa ainakin näin kylmä kone. tuntuis tasaantuvan hieman. nyt 50 asteinen moottori ja ign. timing 1,5 btdc |
|
pitäis rekisteröidä toi vcds niin pääsis käsiks tohon vcscopeen.
|
Ei ole ensimmäinen kerta, kun moottori ei käynnisty/käynnistyy huonosti suuttimien uusimisien jälkeen. Uusissa suuttimissa on korkeampi avautumispaine, kuin vanhassa. Sulla vielä vakiota isompi? Vanha pumppu ei jaksa kehittää tarpeeksi painetta että suuttimet avautuisivat kunnolla.
Mutta ensiksi tarkista tuo pumpun ajoitus. Onko koneessa muuten voimaa? |
Lainaus:
|
Lainaus:
lj ei kulkenu ku jotain 60km/h mutta syöttöruuvi korjasi asian |
eilen ostin tuon vcds-liten rekisteröinnin, pääsee ens viikon loppuna hipisteleen kaiken mailman skoopeilla ja muilla.
|
Lainaus:
"yskäisee" ennen käyntiinlähtöä??? Ei kuulosta kovin lupaavalta, enemmänkin huolestuttavalta, jotta moottori tiivistyisi polttoaineella ja siitä sitten "räjähtää" käyntiin, kun pytyissä lainehtii polttoainetta???:eek::eek::eek: Lainaus:
Omat osat ja viriviri, niin eivät jaksa kiinnostua, koska asiakashan on aina oikeassa... Ja tilaa mitä haluaa!!!:D:D Lainaus:
Se että kilometrejä on, niin tärkeämpää olisi jotta motti on iskussaan, jottei virityksen tuoma lisärasitus pamauta kiuasta solmuun (lisää tehoa, lisää lämpöä -- kuluminen nopeutuu) Lainaus:
Kun avautumispainetta lisätty, niin käynnistysmäärä tippuu suht rajusti, kun pumppu ei vaan jaksa tehdä painetta, kun ei ole kierroksia tarpeeksi... Missäs kunnossa akku on ja sitten moottorin maadotus kaapeli??? Tuppaa tuo hehkuongelmakin korjaantua tuota kautta... Lainaus:
Vittuilut jätän tallille muiden piristykseksi...:D:D:D |
Lainaus:
Joten työkalut käteen ja nyrkit paskaseks...:cool::cool::cool: Noh, voihan sitä kattoa ajon aikana mikä on dynaaminen ennakko, jos anturi toimii suuttimessa...:rolleyes: Neppailet sitte kuvia sillä PC:llä tänne palstalle, kun olet saanu moottorin "tikittämään" noilla suuttimilla!!:D:D:D |
tuntuu että tuo käyntiin lähtö alkaa oleen näillä kilometreillä aika vaikeeta jos on joku heikko lenkki linjalla akku, johdot ja itse startti, pyttyy pidemmäs volvos autto startti jumppa, putsaus, puslat uusiks ja hiilien vaihto, taas lähtee nätisti käyntiin kunnes pumppu alkaa olemaan niin horo ettei jaksa tuupata paineita vaikka pyörittää kunnolla...
sitte ku ollaan siinä pistees ni ei varmaan muu auta ku isompaa nestepäätä :) aika rajut on kyllä tosiaan aukeemis paineet, autodata antaa uusille 190-200bar.. |
Lainaus:
edittiä: tuo yskäsy mistä puhuin, niin kuulostaa noin sanottuna aika rajulta, mutta pikemminkin se "lupaa" kerran ennenkun lähtee. vika voi tosiaan olla ihan startissakin, vikakoodia ei anna minkäänlaista. |
Joo, kiva katselulaite, mutta eipä ne oikeasti kyllä muuta tee kuin luettaa moottorin tietoa ja sitten kivasta ruudusta saa niitä katella...;););)
BTW, startti ei aseta vikakoodeja, sen kyllä havaitsee kun siinä vikaa on... Ja näissä koneissa kun ennakko mitataan suuttimelta, niin saattaa joskun tulla ennakoksi 270* tai jopa 830*, riippuu saiko neula tunnistimen "värähtämään"... Ja mittauksesta, mites toi VCDS mittaa ennakon, kun VAS5051 korottaa kierrokset ja aloittaa mittauksen vasta kun pumppu (polttoaine) on saavuttanut 40*C lämpötilan? Ja sen jälkeen se antaa kaavion, johon ennakkoa verrataan, jotta onko "säätely" alueella???? Muuten suuttimien avautumispaineille ei ole "nyrkkisäätöä", koska se vaikuttaa erittäin paljon pumpun ajoitukseen! Suuttimen KORKEA avautumispaine --> myöhäisempi ruiskutuksen alkaminen, oikein huono käynnistyvyys Suuttimen MATALA avautumispaine --> aikaisempi ruiskutuksen alkaminen, todella huono käynnistyvyys Lisäksi hommaan vaikuttaa suuresti suuttimen kunto, esim. vuotava ja pisaroiva suutin aiheuttaa palamisen pitenemisen (kolkottaa ja savuttaa sinistä), yhdistettynä matalaan aukeamispaineesee, niin savuttaa VIELÄKIN ENEMMÄN!!!! Ittellä 310tkm ajettu pumpum, ja tiivisteetvaain vaihdettu, kun alkoi vuotamaan. Miksei 580tkm pumppu olis kanssa kunnossa, kun öljyssähän se koko ajan toimii???? |
Lainaus:
|
Tarkista nyt ensin kaikki alipaineletkut ja moottorin lämpötila-anturin johdotus.
Sitten kurkkaat, onko siihen tehty evry modia, eli moottorin kopan alla on moninapainen liitos. Jos siitä paria johtoa ohiteltu tms, revit ne huitsin v***uun semmoset kötöstykset. :mad: AHU on sähköohjattu jakajapumppukone, eli sieltä tietääkseni annetaan polttoainetta sen mitä pumppu kerkee suutinta vasten painamaan kierroksellaan. "Isompi" suutin voi joissain tapauksessa olla "viritystapa", mutta ihan yhtä paska sellainen, kuin evry modikin. IMO ainut oikea tapa virittää turbokonetta hiukkasen, on koko ohjelman vaihto, jolloin moottori toimii edelleenkin oikeiden arvotietojen puitteissa. Kone voi myös olla väljä :) EDIT: Ja tuolla VCDS:llä ei paljoa juhlita, kun OBD2 ei vielä ollut euroopassa tuolloin käytössä pakollisena, sieltä tulee muistaakseni ahtopaine, lämpötila, MAF asento ja pari muuta tietoa. -P- |
onhan siellä evry jonka vois kyllä rykästä jo vitunkuuseen. vcds hyödyttää noitten muitten sähkövikojen ja vikojen kanssa kyllä hemmetisti :) ohjelma olis aikomuksena hakea niin sais kaiken hyödyn vnt:stä irti ja ruokapuolen balanssiin. erinäisten pikkuvikojen kautta käyntiinlähtökin jo paljon parempi, kylmänä hiukan vielä pitkä tartti. pari kertaa pikaseen vilkassu startatessa kiekkamittaria niin noin 200rpm on pyöriny, ja ilmeisesti vasta 300rpm alkaa pumppu antamaan likööriä. joten tämä asia on kutakuinkin puitu.
p.s. mitä muuta tietoa moottorilta edes tarttis saada? noiden lisäks tulee syöttöpumpulta ruiskutusmäärät ynnämuut. ja onhan sillä kätevä tutkia jos on vikaa / viritelmiä, kun loggaa ajossa noi anturien tiedot niin tietää miten se käyttäytyy. ja saahan sillä ruiskutusmäärää ainakin säädettyä. eipä mulla vielä kauheeta kokemusta sen kanssa ole vielä kertyny... |
Sivu luotu: 13:18 (GMT +2). |