Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.05.2011, 11:01
lacrits68:n Avatar
lacrits68 lacrits68 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Kuusamossa
Viestit: 973
Perusasetus

.....minä mistään mitään tiedä...mutta eikös ne mömmöt jotka sieltä irti lähteen saata joutua ei-niin-toivottuihin-paikkoihin ENNEN kun ne joutuu/ehtii sinne putsariin?

Mulla on muistikuva että mineraaliöljy olis "pesevä" ja ei ihan niin ohut kun PÖ?

my 2 cents...!

//Janne

__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix"

"".......British humour......!"
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.05.2011, 15:36
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lacrits68 Näytä viesti
.....minä mistään mitään tiedä...mutta eikös ne mömmöt jotka sieltä irti lähteen saata joutua ei-niin-toivottuihin-paikkoihin ENNEN kun ne joutuu/ehtii sinne putsariin?

Mulla on muistikuva että mineraaliöljy olis "pesevä" ja ei ihan niin ohut kun PÖ?

my 2 cents...!

//Janne
Eipä oikeastaan, vähemmän karstaa kertyy paineöljykanaviin. Muutamia GM sukuisia poikkeuksia lukuun ottamatta mutta ne ovatkin yleensä jo levinneet ennen kuin ongelmaan herätään.

Lisäaineistus tekee sen onko öljy pesevä vai ei. Matalien luokitusten (mineraali)öljyt ei ole kovin peseviä kun taas nykyaikaisille ahdetuille koneille luokitellut öljyt ovat laitaluvultaan peseviä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.05.2011, 20:51
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.251
Perusasetus

Perimätietoa...


Ei minkäänlaisia nafta/ huuhaa liemiä mihinkään koneeseen! Hyvä laatuinen moottori öljy,synteettiset on kaikki oikeestaan niitä. Ihan kaikki öljyt ovat peseviä,toiset enemmän ja toiset vähemmän. Syy moottorin paskaantumiseen on halpa ja huono öljy,eikä sekään yksin riitä vaan on ajettava sillä säästöpörssin litkulla ainkin tuplat sen mitä se litkun valmistaja lupaa. Ja kun kysymyksessä on vanha ja väljä moottori niin ohipuhallus lisää vaikutusta. Jos moottori on paskaa täynnänsä niin öljyt vaihtoon ja tuhannen kilsan päästä uudestaan,myös putsari ja kun öljy ei parin sadan kilsan jälkeen enää ole mämmin näköistä tavaraa niin pikku hiljaa NORMAALIIN vaihto väliin. Todella likaisia moottoreita en ole nähnyt kuin sillon kun öljyt on jätetty kokonaan vaihtamatta,yksikään kone ei nyky öljyillä likaannu kohtuuttomasti,jos toimii normaalisti. Purin juuri erään turbo dieselin joka läpäisi syksyllä päästötestin ja keväällä porsi,sisuskalut olivat puhtaat eikä minkäänlaisia sakkaumia eikä pikeä. Moottorilla oli ajettu todistetusti 400tkm,luultavasti paljon enemmän. koneessa ei ollu muuta vikaa kuin pakoventtiili seetit kuluneet sekä männänrenkaat niin kuluneet että olivat katkenneet,ja konetta oli kiusattu viimeiset 150tkm 1bar ahdolla.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.05.2011, 21:25
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.336
Perusasetus

Tuo moottorin sisäpesu pölö/moottoriöljy seoksella on sota-ajan keksintö, ja vähän kaksipiippuinen juttu. Sillä saadaan liotettua karstat pois, mutta kuinka hallitusti ne saadaan pois, on vaikeampi tietää.

Sen mitä olen diesel moottoreita työkseni purkanut, niin se pahin paska on siellä, missä öljy ei liiku. Eli öljykanavat ja laakeripinnat ovat puhtaita. Kakka-liete kerrostuu öljypohjaan, venttiilikopan sisälle, kannen päälle yms. Riippuu tietysti moottorista.

Entis aikojen alkeelliset mineraali-öljyt loivat tarpeen pestä moottoreita sisältä. Öljy ei pystynyt pitämään konetta puhtaana, eli sitomaan nokea itseensä. Nykyajan dieselmoottoriöljyt ovat voimakkaan peseviä, joten lietettä ei pääse kerrostumaan niin paljoa.

Mulla on omalla tallilla työn alla noin 10v seissyt kone. Öljypohjan pohjasta löytyi aika paksu taikina,, mutta laakerit olivat "puhtaassa" mustassa öljyssä. Pesin öljypohjan, ja tulen pesemään venttiilikopat. Kannesta venttiilikopan alta pyyhin rätillä isommat kurat pois. Aion tyytyä tähän putsaukseen. Sitten vaan uusi suodatin, ja öljyt koneeseen.

"Pesu-öljyt" ovat ihan toimiva ratkaisu, mutta en laittaisi niitä kovin moderneihin ja korkeaviritteisiin moottoreihin. Ainakaan turboahdettuihin. 50-luvun laiskoihin puksuttimiin toimii ihan hyvin. Kaveri pesi valmet 359 (olikohan ollu sen vm 1959?) traktorin koneen, ja hyvin toimii edelleen.

Terveisin moottoriasentaja, off-road harrastaja, ja osapäivä alkoholisti sisua45.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
mikä olisi paras öljy turbodieseliin?? toyota4x4 Tekniikka & Jutustelu 68 17.06.2021 07:55
Mikä olisi paras öljy takaperään? Petetus Tekniikka & Jutustelu 5 01.01.2011 00:25
Ostetaan alumiini vanteet ja renkaat katu ajoon. tapsa4x4 O/M/V Renkaat ja vanteet 3 20.08.2010 11:38
Ostetaan 33-35" renkaat katu ajoon toyota4x4 O/M/V Renkaat ja vanteet 0 27.03.2009 01:22
Hyvä 4x4 peli jokapäiväiseen ajoon ja maastoon? Tekniikka & Jutustelu 10 03.06.2005 17:01


Sivu luotu: 22:36 (GMT +2).