![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Siksihän sitä pinjonia alunperin lienee käännetty että etummaisen ristikon liikerata ei loppuisi kesken. Tuosta nostaa perän ylös niin että se roikkuu maksimi ulosjoustoissa iskareiden varassa ja kääntelee pinjonia niin paljon kuin etummaisen ristikon liikerata sallii, ei pitäisi tulla ongelmaa. Luulen, muistelen ettei sitä pinjonia paljoa ole enää paljoa varaa kääntää, mutta tutkitaan. Eipä huvittaisi alkaa ulosjoustoja rajoittamaan kun ne on mulkattu niin suuriksi kuin iskareissa ja kardaanissa varaa riittää. Leikkasin töissä muutamia eripaksuisia kiiloja testiä varten. Yllättävän vähän oli liu`ussa väljää, liekkö uutenakaan ollut juuri tuon timmimpi.
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
tänään ilmeni outo jyrinä/jurina/tärinä rakkaalla vialla on monta nimeä
![]() vaihdoin mud terrainien tilalle kesä pyörät ihan perus katu kuviolliset nokialaiset. ja alkoi jurista aina sillon tällöin liikkeelle lähteässä, no aloin tutkimaan miten saan sen äänen kuulumaan, kevyellä lähdöllä ei kuulu mitään, mutta vähän reippaampi kaasu lähdössa niin sillon tällöin tulee. automaatti kyseessä. yleensä kun on joutunut pysähtymään risteykseen ja siitä vähän rivakkaammin lähteä niin aluksi luulin että jotain hiekka pölyä tiessä että toinen pyörä sutasee ja sit kitkalukko jurnuttaa siellä vaan. mutta tekee tota ihan kuivalla puhtaalla asfaltilla suoraan lähteässäkin. ajossa menee ihan ilman värinöitä. eikä se tosiaan muuta kun jurina ja sen tuntee persauksissa muuten liikkuu vaivoitta ja sulavasti. mikäs sieltä on siis menossa? ja noilla mudeilla ei tullu tollasia. tossa ennen ku noita vaihdoin niin tuli vielä kokeiltua tommosia reippaampia lähtöjä.olisko siinä joku ottanu sit sopivasti siipeensä... viisaammat puhukoon |
|
#3
|
||||
|
||||
|
noniin vikaa tutkittu. kääntäessä herkemmin tekee ton, ja suoraan lähtäessä tarvii aika paljon kaasua. ideoita otetaan vastaan. mutta ns. normaalissa rauhallisessa ajossa ei saa sitä kuulumaan.
|
|
#4
|
|||
|
|||
|
Sain lopultakin laitettua BJ:n takapakkojen alle kiilat jotka kääntävät pinjonia alaspäin. Pinjoni kääntyi aika mukavasti, ristikosta ei loppunut liikevara ja kaikki näytti hyvältä.
Sitten suurin odotuksin koeajolle, väristää ainakin saman verran kuin ennenkin tai enemmänkin, hankala sanoa tarkkaan kun on ajellut muutaman viikon mukavan värinättömällä etuveto BJ:llä. ![]() Tutkin sitten kardaania tarkemmin, liu un saa laitettua neljään eri asentoon niin että ristikot ovat kohdakkain, tai ovat neljä kertaa melkein kohdakkain, kun oikein tarkkaan syynää niin ristikot eivät ole koskaan ihan linjassa, ero on pieni mutta juuri ja juuri sen huomaa. Voi olla että kardaania on joskus kasattu uudestaan, hitsisaumat ovat siistit mutta ehkä jälkikäteen hitsatun näköiset. Vai onko BJ:n valtava vääntö vääntänyt kardaanin kierteelle! ![]() Ärsyttää kun ei itse osaa mutta kai se on vietävä akseli koneistajalle korjattavaksi ja uhrattava vielä euroja tasapainoitukseen. Toivottavasti se tulee sillä kuntoon! |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Jos ei vieläkään tokene niin onko pinjoni,eli kissapää vääntynnää??? |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Tuleeko boori (liuku) liian ulos, että tulisi säteittäistä välystä kardaaniin. Itellä oli itä autossa vääränlainen kardaani jossa liuku tuli liian pitkälle. Aiheutti monta harmaata hiusta vikaa etsiskellessä. Käytin mm. akselia turhaan tasapainoituksessa. Sitten joissakin kardaaneissa kun liukuun pumpataan liikaa vaseliiniä menee se kardaanin sisään ja jämähtää sinne vanhemmuuten seisoessa yhdelle puolelle, en tiedä onko tässä se mahdollista.
|
|
#7
|
|||
|
|||
|
Eli boori tulis niin ulos että kardaani pääsis "taittumaan" hieman liuvun kohdalta ja menis epätasapainoon?
![]() Tuo olis kyllä mahdollista! Nythän värinä tuntui kasvaneen kun käänsin akselia kiiloilla, liuku tuli vielä aikaisempaa enemmän ulos. Ja vedättäessä ja moottorilla jarrutettaessa värisee, tasakaasulla ei, eikä kovemmassa (80km/h) vauhdissa. Nyt on käynyt pari kertaa niin että siirtelin pihalla venetraileria ym ajelin hitaalla nelivedolla, sitten asfaltille päästyä takaveto päälle ja vauhtiin, hirveä tärinä joka rauhoittuu muutaman kymmenen metrin jälkeen "normaali" värinäksi. Tämäkin voisi selittyä tuolla että kardaani tulee liuvusta liikaa ulos ja jumittuu möyriessä hieman linkkuun joka jonkun verran oikenee vauhdissa? Pitääpä tutkia riittäisikö kardaanissa liikevara jonkinlaiseen välilaippaan pinjonin ja kardaanin väliin, sillähän liuvun saisi painumaan syvemmälle. |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
![]() ![]() Yleensäkkin ongelmien paikantamisessa auttaa se että palaa alkuperäisiin asetuksiin ja kokeilee auttoiko. |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Geeärrän jurina | Terzu | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 03.10.2013 22:21 |
| Patrol jurina... | tessu | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 24.06.2010 14:17 |
| hj 60 jurina | penna | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 03.11.2008 17:09 |
| toyota jurina... | jami63 | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 04.05.2006 18:16 |
| Mekanisten Nopeus- ja RPM-mittareiden värinä | KTM | Yleiset | 0 | 04.01.2002 09:08 |