Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.04.2011, 17:36
Samppi Samppi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.06.10
Sijainti: Raahe
Viestit: 140
Perusasetus

Ristikoissa ei ole väljää, tahkeampia kohtia, ristikot on hyvässä rasvassa ja toisiinsa nähden kohdikkain. Ei tosiaan mene kohdikkain kuin yhdessä asennossa.
Autoa oli korotettu reilusti entisen omistajan jäljiltä, jouset taottu kippuraksi ja jousien kiinnityskohtia laskettu alemmas rungossa niin ja oli siellä jättipitkät revolveri riiputkin jotka rapsin pois ennen leimausta.
Korkeus oli mielestäni sopiva vakio mittaisilla riipuilla joten kun tein taakse SOA:n, poistin jousia alaspäin rungossa laskevat palikat, paksuimmat lehdet ja taoin loput lehdet hieman suoremmiksi. Korkeus on juurikin sama kuin aikaisemmin ja auto on vaakatasossa. Kaiken kaikkiaan perä on nyt mukavan pehmeä ja herkkä.
Vielä kun saisi keulaan aikaiseksi vieterit.
120e olisi kardaanin tasapainotus paikallisella koneistamolla ja kun nyt tuntuu että vika taitaakin olla siinä liian pystyssä olevassa pinjonissa niin taidan vielä jättää painoituksen vielä väliin ja rakennella traction barin jolla pakotan pinjonia niin paljon alaspäin kuin etummaisen ristikon liikevara sallii ja jos jurina loppuu niin taas petit irti akselista ja kiinni oikeaan kohtaan. Tätäpä taidan yrittää seuraavaksi!

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.04.2011, 18:41
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 937
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samppi Näytä viesti
120e olisi kardaanin tasapainotus paikallisella koneistamolla ja kun nyt tuntuu että vika taitaakin olla siinä liian pystyssä olevassa pinjonissa niin taidan vielä jättää painoituksen vielä väliin ja rakennella traction barin jolla pakotan pinjonia niin paljon alaspäin kuin etummaisen ristikon liikevara sallii ja jos jurina loppuu niin taas petit irti akselista ja kiinni oikeaan kohtaan. Tätäpä taidan yrittää seuraavaksi!
Eikö sitä pinionin asentoo vois helpommin kokeilla pikku kiilapaloilla jousen alle?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.04.2011, 20:43
Samppi Samppi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.06.10
Sijainti: Raahe
Viestit: 140
Perusasetus

Ehkä ne kiilat tosiaan olisi helpoin ja nopein keino hakea oikeaa kulmaa pinjonille (itsekseen tulee helposti ajateltua liian monimutkaisia) mutta traction bar pitää tehdä kaikesta huolimatta akselia tukemaan.
Ajattelin riipun pituutta muuttelemalla hakea pinjonille oikeaa asentoa, riippuun muutamia reikiä joista sitten hakee sen missä jurina on vähäisintä.
Nyttenhän jurinaa ei tule nätillä tasakaasulla vauhdin pysyessä tasaisena.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.04.2011, 22:17
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Ja huomioitava asia on myös se että sen liikevaran pitää myös riittää maks. ulosjoustoissa ym erikoistilanteissa.

Mites onko siinää liuussa väljää minkä verran. Eli kun sitä on korotettu niin se liuku on nyt eri kohdassa kuin elämänsä ekat 300000 km.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.04.2011, 13:39
Samppi Samppi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.06.10
Sijainti: Raahe
Viestit: 140
Perusasetus

Siksihän sitä pinjonia alunperin lienee käännetty että etummaisen ristikon liikerata ei loppuisi kesken.
Tuosta nostaa perän ylös niin että se roikkuu maksimi ulosjoustoissa iskareiden varassa ja kääntelee pinjonia niin paljon kuin etummaisen ristikon liikerata sallii, ei pitäisi tulla ongelmaa.
Luulen, muistelen ettei sitä pinjonia paljoa ole enää paljoa varaa kääntää, mutta tutkitaan.
Eipä huvittaisi alkaa ulosjoustoja rajoittamaan kun ne on mulkattu niin suuriksi kuin iskareissa ja kardaanissa varaa riittää.
Leikkasin töissä muutamia eripaksuisia kiiloja testiä varten.

Yllättävän vähän oli liu`ussa väljää, liekkö uutenakaan ollut juuri tuon timmimpi.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.04.2011, 13:59
pajerotdic:n Avatar
pajerotdic pajerotdic ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.11.10
Sijainti: Helsinki
Viestit: 110
Perusasetus

tänään ilmeni outo jyrinä/jurina/tärinä rakkaalla vialla on monta nimeä

vaihdoin mud terrainien tilalle kesä pyörät ihan perus katu kuviolliset nokialaiset.

ja alkoi jurista aina sillon tällöin liikkeelle lähteässä, no aloin tutkimaan miten saan sen äänen kuulumaan, kevyellä lähdöllä ei kuulu mitään, mutta vähän reippaampi kaasu lähdössa niin sillon tällöin tulee. automaatti kyseessä. yleensä kun on joutunut pysähtymään risteykseen ja siitä vähän rivakkaammin lähteä niin aluksi luulin että jotain hiekka pölyä tiessä että toinen pyörä sutasee ja sit kitkalukko jurnuttaa siellä vaan. mutta tekee tota ihan kuivalla puhtaalla asfaltilla suoraan lähteässäkin. ajossa menee ihan ilman värinöitä. eikä se tosiaan muuta kun jurina ja sen tuntee persauksissa muuten liikkuu vaivoitta ja sulavasti. mikäs sieltä on siis menossa? ja noilla mudeilla ei tullu tollasia. tossa ennen ku noita vaihdoin niin tuli vielä kokeiltua tommosia reippaampia lähtöjä.olisko siinä joku ottanu sit sopivasti siipeensä... viisaammat puhukoon
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.04.2011, 20:46
pajerotdic:n Avatar
pajerotdic pajerotdic ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.11.10
Sijainti: Helsinki
Viestit: 110
Perusasetus

noniin vikaa tutkittu. kääntäessä herkemmin tekee ton, ja suoraan lähtäessä tarvii aika paljon kaasua. ideoita otetaan vastaan. mutta ns. normaalissa rauhallisessa ajossa ei saa sitä kuulumaan.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Geeärrän jurina Terzu Tekniikka & Jutustelu 24 03.10.2013 22:21
Patrol jurina... tessu Tekniikka & Jutustelu 12 24.06.2010 14:17
hj 60 jurina penna Tekniikka & Jutustelu 11 03.11.2008 17:09
toyota jurina... jami63 Tekniikka & Jutustelu 18 04.05.2006 18:16
Mekanisten Nopeus- ja RPM-mittareiden värinä KTM Yleiset 0 04.01.2002 09:08


Sivu luotu: 05:14 (GMT +2).