![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Ensiprojekti aka KyntösikaDodi, laitetaan nyt sitten tämä tänne, kun jotain tuli tehtyä onnistuneesti. Tuli siis kesäkuussa hankittua HJ61 -87. Hieman reilu 500 000 ajettu. Kone kuulostaa hyvältä, ei syö öljyä eikä käynti/käynnistymisvaikeuksia ole. Tämä on siis ensimäinen auto, johon ajattelin laittaa aikaakin. Muutama muukin ollut, mutta ei niinkään "projektiluontoisia". Aluksi oli tarkoitus hankkia vain käyttöauto, jolla voi vetää puu- tai rakennustarvikekuormia ilman huolta. Tähän tarkoitukseen toimii mainiosti. Toinen tavoite oli saada neliveto pienen velivedon seuraksi. Ja siis neliveto siksi, että talvella ei tarvitse huolehtia pihasta pääsyn takia. Pihatie on huonokuntoinen ja talvella silloin tällöin tulvillaan lunta, eli pitää päästä jotenkin poiskin. Käyttöautona toimii hyvin, mutta kun vahingossa eksyin tänne sivustolle, alkoi offroadhommat kiinnostamaan. Jospa tuosta jonkinlaisen perus metsävermeen saisi. Tai kyllähän tuo testatessa meni vähän huonommassakin maastossa ilman sen kummempia virittelyjä. Tavoitteena on siis laitella autoa kuntoon sitä mukaa, kun tarvii, mutta muutama juttu tekisi mieli lisätä heti, jos olisi liikaa rahaa. Alustan korotus, mekaaninen vinssi, ruostehommat jne. Ensimäiset pikkuhommat on jo tullut tehtyä. Pieniä sähköjuttuja korjailtua ja jotain perussäätöä. Nyt sitten pari viikkoa sitten alkoi perä huutaa keljusti ja ajattelin, että samahn tuo on jotain sille tehdä, kun ei muuutakaan tekemistä iltaisin. Eli täältä lukemien juttujen perusteen perän kimppuun. Tilasin tamgearsilta pinionin laakerit ja kilkkeet ja eikun hommiin. Pakko sanoa, että olisihan tuota voinut ensin jollain harjoitella, mutta tulipahan aloitettua kuitenkin. Iltaisin kaverin kanssa koko viime viikko työstettiin ja voin sano, että jälkeenpäin kun miettii, niin olisin monta asiaa tehnyt toisin. Se on kai sitä kokemusta? Noh, vetarit irti (totaalisesti jumissa), lukkokilkkeet irti, murkula irti jne. Tuli putsattua samalla paikat perusteellisesti. Lukkokin tuntuisi nyt asettuvan paikallalleen takan, mutta kojelaudan valo ei kuitenkaan syty. Jotain häröä. Oli muuten laakereiden vaihto tuskallista...Nyt on kuitenkin paketti kasassa ja onnistui ilmeisesti ihan hyvin, kun ei tuo koeajolla mitään meteliä enää pitänyt. Vaihdetta vaihtaessa kuuluneet kolahdukset loppuivat kuin seinään ja ajelu on metelittömämpää. Katsotaan miten tuo jatkossa käyttäytyy. Niin ja jos joku alkaa ensimäistä kertaa tehdä tuota, niin ei kannata tehdä avotallissa pakkasella, ei ole hauskaa ![]() Nyt vain sitten jännityksellä odotan, että mitä kovat pakkaset tuo tullessaan. Muutakin kuin akkujen vaihto? Akut siis tuli vaihdettua tänään, kun jäätyivät. Amatööritoimintaa tai vikaa vehkeissä, mistä näitä tietää ![]() Tästä tämä kai lähtee ja pirskatti, kun näyttää, että rahaa menee tolkuttomasti. Tahtoo sitä ja tuota ja vähän tuota ja jos tuonkin...huoh... Nii ja kuvia olisin rempasta pistänyt, mutta jostaan syystä ei tullut niitä otettua... Jatkoa seuraa heti, kun tarvetta on. Kesällä on muuten varmaan maalausta ja ruostehommaa edessä. Mustaa!
Viimeksi muokannut Korpikumpu : 27.06.2013 20:21 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Onnea vaan rojektille. löytyiskö kuvia härvelistä.
__________________
2X suzuki sj410 -83 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Omaa ropatessa oon kironnu monesti sitä kun ei ole kunnon akkulaturia, ja joutuu vähän kikkailemaan että saa akut ladattua täyteen. Että kannattaa ostaa joko kaks 12v akkulaturia tai suoraan 24v laturi.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Hyvällä asenteella!
![]() Joo kyllähän näihin saa rahaa menemään niin paljon kuin vaan jaksaa "lapioida sisään", koska nämä vehkeet ei tunnetusti tule ikinä valmiiksi. Päivittele ihmeessä tänne kun saat projektia eteenpäin ja ota kamera mukaan ropatessa, koska kuvat on kivoja!
__________________
[ ][ ]=TOYOTA=[ ][ ] |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Ja nyt!
Jaksoin ottaa pari kuvaakin. Elikkäs kuvissa näkuu rassi, joka on tarkoitus pistää sekakäyttökuntoon. Ensimäisenä hommana tuli nyt hankittua nuo riittävän isot renkaat. Ensimäistä jo koeistuttelin tuohon. Näkyy kuvissa nuo vanhat ja uudet ja samalla vähän, että miltä näyttäs. Sakottaako setä poliisi tuosta renkaan ylimenosta? Tuo kulutuspinta ei varsinaisesti tule tuolta alta esille, mutta hitusen tuo reuna. Tuossa näkyy yhdessä kuvassa jotenkin. Pitääkö heti alkuun ruveta levikekumeja laittelemaan? PS. Renkaista kiitos Rompe1:lle! Edit. Nyt on koeajettu. Pitoa löytyy itse asiassa enemmän kun nuista nastoista. Tosin vetisellä jäällä voi tilanne olla toinen. Hangessa menee kivasti ja nelikko tuntuu jotenkin paremmalta vanhoihin renkaisiin verrattuna. Ainoa miinus pienestä vaeltamisesta, mutta kai siihen tottuu ![]() Viimeksi muokannut Korpikumpu : 13.01.2010 20:26 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
riippuu poliisista! käytännössä sivukuvio EI ole kulutuspintaa eli saa näkyä! mutta jos ei kokoa otteessa saattaa kiukutella
![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() EDIT: Niin eihän ne nuo 35" mene kun erikoisluvalla... Viimeksi muokannut Korpikumpu : 21.02.2010 15:50 |
#8
|
||||
|
||||
![]() Etenee todella hitaasti :D
Hitaasti, mutta epävarmasti etenee.
Sainpahan nyt vinssinkin työn alle tuohon. Pitäisi alkaa kohta puoliin petiä suunnitelemaan tuohon. Kyseessä siis HJ:n mekaaninen. Ollut hinausauton vinssinä tai jotain. Vanhat maalit ajattelin ruapasta pois ja laittaa mustaa tilalle, samalla tuon vaijerin tarkastin. Melkein käyttämätön vaijerihan tuo on. Rasvat tiukasti liimaantunu alimpiin kerroksiin ja hyvässä kunnossa näyttäis olevan tuo vaijeri. Siitä en sitten tiedä, että mitä se todellisuudessa kestää... Pitipä se pistää sitten tuo kuva päivänvalossa tuosta kikottimesta. Alla on nyt 33/12,5/15 A/T katsastettuna. Varuilta pistin levikeräipälettä, kun näytti että menis yli, mutta eipä ois kuulemma tarvinnu. Nautarauta odottelee tallissa vinssi asennusta. Maanantaina tulee 4+2 kpl työvaloja noihin kattotelineisiin. Maailma räjähtää. Katotaan mitä seuraavaks keksii... Niin tuli vielä mieleen tuosta vinssistä, että huoltovinkkejä otetaan vastaan. Kannattaako tuota ruveta aukomaan, kun pyöritellessä ei rahinoita kuulu ja kaikki liikkuu. Tosin tuota vapautusvipua pitää kyllä herkistellä. Oli työtä saada liikahtamaan. Viimeksi muokannut Korpikumpu : 21.02.2010 16:44 |
#9
|
||||
|
||||
![]() Hitaasti
Nyt on puhdisteltu ja maalailtu tuo vinssi. Musta tuli. Pitää laittaa jossain vaiheessa kuva, kun jaksan kantaa sen valosampaan paikkaan. Painaa kun synti.
Tuli laiteltua katolle nuo työvalot ja niille pistoke tuohon kattopeltiin. Takavaloille onkin valmis reikä pistokkeelle tuolla kyljessä takana, pitää vaan käydä ostamassa lisää letkua, kun ei riittänyt tuonne asti. Kojelaudassa on upea mustasta pe:stä tehty "paneeli", jossa on kytkimet ja ahtopainemittari tulevia kutitteluita varten. Viereen pitää vielä pistää öljynpainemittari kun kerkee. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Misäs kuppaa rakentelukuvat???
![]()
__________________
Kolmas elämä menossa, ja vauhti vaan kiihtyy ![]() " Si vis pacem, para bellum..." Rahalla saa, ja maasturilla pääsee... ![]() Kaikki mikä tulee idästä, otetaan vastaan tasajyvän kanssa...!!! Mitäs tähän sanois Honda-mies??? Mulla on Mese, ja se viihtyy talven tallissa ![]() Jokivarren VPK www.facebook.com/junnupaloautot |
#11
|
||||
|
||||
![]()
tainnu olla vaan kovaa ajoa ja huonoa huoltoa :P
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Vissiin juu. Ny hällä olis vinssi, ja sille peti, sais vaan kii...
![]()
__________________
Kolmas elämä menossa, ja vauhti vaan kiihtyy ![]() " Si vis pacem, para bellum..." Rahalla saa, ja maasturilla pääsee... ![]() Kaikki mikä tulee idästä, otetaan vastaan tasajyvän kanssa...!!! Mitäs tähän sanois Honda-mies??? Mulla on Mese, ja se viihtyy talven tallissa ![]() Jokivarren VPK www.facebook.com/junnupaloautot |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Joopa joo. Ei tuunu aika riittävän auton roplailuun.
Mutta prkl. Nyt on siis vinssipeti keulilla, kun vihdoin sain hankittua (kiitos Rompe1). Vinssiä jo siihen asettelin, mutta pitää kulmarauta vielä tekasta siihen. Sovittelin samalta istumalta eiln illalla nautarautaa siihen, joka tuolla nurkissa pyöri. Pedissä oli valmiiksi edeltäjän edeltäjän asentaman pikakiinnityspaikat, niin tekasin tuohon omaan rautaan vaan putket oikeaan kohtaan hitsaamalla ja nyt on pikakiinnityksellä sitten rauta keulilla. Samaan syssyyn laitoin takaisin nuo lisäkaukovalot. Toimii. Jos ei muuta, niin onpahan rouheen näköset ![]() Vinssin yritän pistää lopullisesti aloilleen viikonlopun aikana jos aika riittää. Jortaania vaille vaan olen vielä. Yksi palasina oleva piti olla jostain hevon kuusesta tulossa, mutta eipä tuota vielä ole näkynyt. Kuvia pistän illalla tai huomenna, kunhan saan kuvat koneelle asti. Perkele kun työt ja remontti haittaa harrastuksia ![]() Ai niin. Ainakin etupäähän pitää näköjään apujoudet tms laittaa lähiaikoina, kun alkaa roukutella. Toisen puolen murros pitää myös vaihtaa. Samoin takaa jarrut fiksailla ![]()
__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki. |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Laitetaan nyt tämä yksi kuva alkuun. Pitää pistää parempaa kun on valosampaa.
Nautarautaa pitää vielä hieman muokata. Pari senttiä ylemmäs pitää saada keskellä olevaa palkkia, että mahtuu vinssin kidan tukiraudat kunnolla paikalleen. Lisävalot iskin tuohon keulalle, kun ovat puolivuotta olleet pöydällä tallissa. Nyt näkee taas syssyllä ajella. Noh, onpahan taas askel eteenpäin tuota. Hitaasti ja epävarmasti.
__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki. Viimeksi muokannut Korpikumpu : 30.10.2010 14:08 |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Niin ja ajattelin katolle taakkatelineen laitella, kun sain tuossa ilmaseksi sopivan kokosen rungon siihen. Reunat jos vaan tekis ja kiinnityspisteitä. Sais sitten vararenkaan katolle ja jerrykannulle paikan.
__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki. |
#16
|
||||
|
||||
![]() Hitaasti etenee hommat
On sellanen homma tuon auton kanssa, että kun pitää joka päivä ajaa, niin ei mitään isompaa kärsi alottaa. Tai sitten pitää prkleen nopea tekemään. Noh, emäntä jäi työttömäksi, niin nyt keväällä menee yotota talliin seisomaan. Aloittelen ruosterempat ja korin korotuksen. Jouset pitäisi ainakin edestä saada terhakammaksi, niin jospa apujouset alkuun. Sitten kun on rahaa, niin uudet kippurat. Tässä viikko takaperin oli tylsää, niin ajattelin laitella vähän tuota peräkontin puolta. Purin lattiasta matot ja vanhan työkalulaatikon veks. Sattu sitten olemaan filmivaneria ja kaiken maailman roipetta, niin ostin sitten huopamattoa. Rakensin sitten taakse laatikon lattiaa vasten ja väliseinän.
Siirsin kaiuttimet takaa pois, kun koiralle tulee häkki takaosaan. Ei tarvii koiran korville niitä musiikkeja kuitenkaan. Häkin rakennus on sitten jossain vaiheessa edessä. Tarkoitus olisi tehdä irrotettava härri, jotta mahtuu sitten tavarat vielä tuonne taakse. Pitää tehdän kuitekin sellainen, että on sitten nopea irrottaa se. Takaa on seinäpaneelit irroitettu ja verhoiltavana olohuoneen lattialla. Niin ja sain viimeinkin hankittua mekaanisen mittarin öljynpaineelle kun ei se alkuperäinen enää näytellyt ihan oikein. Oli mielestäni helpoin ratkaisu tuo. Samaan settiin pistin ahtopainemittarin parempaan paikkaan ja valaistulla mittarilla. Tänään illalla vielä jos laittaisi paikalleen lisävalokatkaisimet toiseen paikkaan ja niiden paikalle LA-härpättimen. PS. Koira on kuvissa, kun ei suostunut autosta tulemaan pois.
__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki. |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Pääsee näköjään sitten kytkinremppaa tekemään. Aamulla meni kytkin veltoksi, mutta vaihdetta pystyi vaihtamaan kuitenkin. Tarkistin pysähdyttyäni nesteet, niin likimain tyhjkä oli säiliö. Tiivisteitä taitaa siis päästä vaihtamaan sylinteristä.
Tuli noista jousista muuten mieleen, että kuinka monta lehteä on HJ:n alkuperäisissä jousissa? Jos laittaa apujouset, niin kannattaako ottaa noita lehtiä pois, ettei tulis kivireki? Tuosta vehkeestä on vissiin jouset vaihdettu jossain välissä ja näyttäisi olevan useempi lehti kun alkuperäisissä. Ehkä? Vielä tähän voisi lisätä kyssärin tuosta ahtopaineesta. Nykyinen mittari näyttää samoja lukemia kun entinenkin itseasentamani teollisuusmittari eli korkeimmillaan noin 0,6 bar. Vaihdetta vaihtaessa kuitekin nuo paineethan pitäisi pudota aika vauhdilla ainakin nollille, mutta pitäisikö mennä myös alipaineen puolelle? Kyseessä siis VDO:n mittari, jossa myös alipaine näkyy. Tuosta lukeman tippumisesta on vauhti kaukana. Paine putoaa nollille noin 1,5 sekunnissa ja tuntuu aika verkkaiselta. Edellisellä mittarilla kuitenkin nollille mentiin rivakasti. Onko jossain vikaa vai ahdistaako esimerkiksi liittimet? Paineet kuitekin nousevat normaalisti.
__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki. Viimeksi muokannut Korpikumpu : 08.02.2011 09:39 |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Ulkomuistista omassa on edessä ja takana 6-7 lehteä pakassa.
|
#19
|
||||
|
||||
![]()
No taitaapa tuo sitten sama olla.
__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki. |
#20
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Tavaratkin sopii hyvin suojaan kannen alle. Omat koirat olis aina mukana, ja vieläpä pitävät mielellään koppinaan, kun sieltä näkee hyvin seurata pihankin tapahtumia.
__________________
A-P *Muovi on saatanasta* KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat. |
#21
|
|||
|
|||
![]() korpikumpuLainaus:
|
#22
|
|||
|
|||
![]()
Varmaan tuota mittaria on kuristettu reilusti viisarin rauhoittamiseksi, teollisuusmittareissahan ei kuristimia ole vaan joutuu itse jollain (moponsuuttimella/pienellä bensansuodattimella) kuristamaan letkua et saa viisarin rauhalliseksi?
|
#23
|
||||
|
||||
![]()
Tuli uusia jännittäviä käänteitä auton kanssa! Viime viikolla kuului järkyttävä pamahdus takaa "jostain". Perstaina sitten huomasin auringon valossa ison halkeaman runkopalkissa. Noin 20cm 3 eri suuntaan. Eli auto menee nyt seisoskelemaan talliin ja tulipahan syy aloittaa kunnolla tuo remonttipuoli. Varakulkuväline pitää vaan ensin laittaa ajokuntoon.
Tarkotus oli siis nostaa tuo kori pois tuosta ja käydä koko runko läpi, kun siellä on kaiken näköstä pientä paikkaa siellä täällä. Samalla varmaan pitää tuo rungon takaosa tehdä kokonaan uusiksi, kun on aivan läpimätä. Vinkkejä korin irrotukseen saa antaa. Traktoria ei sen nostoon ole, joten jotuu varmaan jonkin näköistä pukkiviritelmää harrastamaan. Taitaa olla aika paljon irroteltavaa noissa kilkkeissä, että irtoaa tuo kori? Jarruputket ainakin tulee varmaan semalla tehtyä kokonaan uusiksi. Mitäs muuta kannattaa samalla vaivalla tehdä, kun kori on poissa paikaltaan?
__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki. |
#24
|
||||
|
||||
![]()
Joopa. Uskomaton on ihmisen mieli. Ihan pitää ehdottomasti kaivaa verta nenästään. Tarkoitus oli siis vain irroitella tuo kori tuosta rungosta. Aloin hommiin ja huomasin purkaneeni lähes koko sisustuksen. No tämän tarkoitus oli se, että näkisin hitsaustarpeet. Yllätyin suuresti, kun ruosteen määrä on oikeasti vähäinen. Muutamia kohtia pitää paikata, mutta ruoste on lähinnä pintaruostetta. Käyn kuitenkin koko korin pohjan läpi ja tarkastelen. Yksi mätäreikä löytyi ja siitä on kuvakin kuva-arvoitukseksi.
Nyt siis lisää irroittelua ja sen jälkeen puhaltelua ja muuta. Ei varmaan ole kyllä tarvetta tuota koria kokonaan puhaltaa sisältä? Jos vain arat paikat lävisi läpi ja maalailisi jne. Mitä sitä kannattaa laittaa pohjamaaliksi ja mitä pintaan, että kestää. Mitenkäs, kannattaisikos tuohon jotain äänieristysmassaa laitella lattiaan maalailuiden jälkeen? Vaiko vaan mattoa? Ulkopuolella on sitten enemmän sitä rapsakkata, mutta eiköhän noista selviä. Ovet varmaan ainakin irroittelen ja puhallutan/maalailen. Tietenkin siis paikkailen välissä. Täähän lähteeä perkele lapasesta ![]() ![]() Ja kuva on kivoja. Se kuva-arvoitus: Kuka se arvaa mistä kohtaa tuo läpireikä on? Kuva 3 siis. Ainakin omien näkemisien perusteella varmaan yleisin paikka, mihin se tuo reikä tulee.
__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki. |
#25
|
||||
|
||||
![]()
Apparinpuolen jalkotilassa, siinä kynnyksen ja penkin välissä. Tosta on sit hyvä sytyttää samalla taakse menevä johtosarja palamaan :P
|
![]() |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|