Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Ensiprojekti aka Kyntösika (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=66866)

Korpikumpu 15.12.2009 21:25

Ensiprojekti aka Kyntösika
 
Dodi, laitetaan nyt sitten tämä tänne, kun jotain tuli tehtyä onnistuneesti.

Tuli siis kesäkuussa hankittua HJ61 -87. Hieman reilu 500 000 ajettu. Kone kuulostaa hyvältä, ei syö öljyä eikä käynti/käynnistymisvaikeuksia ole. Tämä on siis ensimäinen auto, johon ajattelin laittaa aikaakin. Muutama muukin ollut, mutta ei niinkään "projektiluontoisia".

Aluksi oli tarkoitus hankkia vain käyttöauto, jolla voi vetää puu- tai rakennustarvikekuormia ilman huolta. Tähän tarkoitukseen toimii mainiosti. Toinen tavoite oli saada neliveto pienen velivedon seuraksi. Ja siis neliveto siksi, että talvella ei tarvitse huolehtia pihasta pääsyn takia. Pihatie on huonokuntoinen ja talvella silloin tällöin tulvillaan lunta, eli pitää päästä jotenkin poiskin.

Käyttöautona toimii hyvin, mutta kun vahingossa eksyin tänne sivustolle, alkoi offroadhommat kiinnostamaan. Jospa tuosta jonkinlaisen perus metsävermeen saisi. Tai kyllähän tuo testatessa meni vähän huonommassakin maastossa ilman sen kummempia virittelyjä.

Tavoitteena on siis laitella autoa kuntoon sitä mukaa, kun tarvii, mutta muutama juttu tekisi mieli lisätä heti, jos olisi liikaa rahaa. Alustan korotus, mekaaninen vinssi, ruostehommat jne.

Ensimäiset pikkuhommat on jo tullut tehtyä. Pieniä sähköjuttuja korjailtua ja jotain perussäätöä. Nyt sitten pari viikkoa sitten alkoi perä huutaa keljusti ja ajattelin, että samahn tuo on jotain sille tehdä, kun ei muuutakaan tekemistä iltaisin. Eli täältä lukemien juttujen perusteen perän kimppuun. Tilasin tamgearsilta pinionin laakerit ja kilkkeet ja eikun hommiin.

Pakko sanoa, että olisihan tuota voinut ensin jollain harjoitella, mutta tulipahan aloitettua kuitenkin. Iltaisin kaverin kanssa koko viime viikko työstettiin ja voin sano, että jälkeenpäin kun miettii, niin olisin monta asiaa tehnyt toisin. Se on kai sitä kokemusta? Noh, vetarit irti (totaalisesti jumissa), lukkokilkkeet irti, murkula irti jne. Tuli putsattua samalla paikat perusteellisesti. Lukkokin tuntuisi nyt asettuvan paikallalleen takan, mutta kojelaudan valo ei kuitenkaan syty. Jotain häröä. Oli muuten laakereiden vaihto tuskallista...Nyt on kuitenkin paketti kasassa ja onnistui ilmeisesti ihan hyvin, kun ei tuo koeajolla mitään meteliä enää pitänyt. Vaihdetta vaihtaessa kuuluneet kolahdukset loppuivat kuin seinään ja ajelu on metelittömämpää. Katsotaan miten tuo jatkossa käyttäytyy. Niin ja jos joku alkaa ensimäistä kertaa tehdä tuota, niin ei kannata tehdä avotallissa pakkasella, ei ole hauskaa :D

Nyt vain sitten jännityksellä odotan, että mitä kovat pakkaset tuo tullessaan. Muutakin kuin akkujen vaihto? Akut siis tuli vaihdettua tänään, kun jäätyivät. Amatööritoimintaa tai vikaa vehkeissä, mistä näitä tietää :)

Tästä tämä kai lähtee ja pirskatti, kun näyttää, että rahaa menee tolkuttomasti. Tahtoo sitä ja tuota ja vähän tuota ja jos tuonkin...huoh...

Nii ja kuvia olisin rempasta pistänyt, mutta jostaan syystä ei tullut niitä otettua...

Jatkoa seuraa heti, kun tarvetta on. Kesällä on muuten varmaan maalausta ja ruostehommaa edessä. Mustaa!

Tuoppo 15.12.2009 22:59

Onnea vaan rojektille. löytyiskö kuvia härvelistä.

Tourinki 15.12.2009 23:31

Omaa ropatessa oon kironnu monesti sitä kun ei ole kunnon akkulaturia, ja joutuu vähän kikkailemaan että saa akut ladattua täyteen. Että kannattaa ostaa joko kaks 12v akkulaturia tai suoraan 24v laturi.

knucklebone 16.12.2009 18:36

Hyvällä asenteella! :)
Joo kyllähän näihin saa rahaa menemään niin paljon kuin vaan jaksaa "lapioida sisään", koska
nämä vehkeet ei tunnetusti tule ikinä valmiiksi.
Päivittele ihmeessä tänne kun saat projektia eteenpäin ja ota kamera mukaan ropatessa, koska kuvat on kivoja!

Korpikumpu 13.01.2010 18:13

4 Liiteet
Ja nyt!

Jaksoin ottaa pari kuvaakin. Elikkäs kuvissa näkuu rassi, joka on tarkoitus pistää sekakäyttökuntoon. Ensimäisenä hommana tuli nyt hankittua nuo riittävän isot renkaat. Ensimäistä jo koeistuttelin tuohon. Näkyy kuvissa nuo vanhat ja uudet ja samalla vähän, että miltä näyttäs.

Sakottaako setä poliisi tuosta renkaan ylimenosta? Tuo kulutuspinta ei varsinaisesti tule tuolta alta esille, mutta hitusen tuo reuna. Tuossa näkyy yhdessä kuvassa jotenkin. Pitääkö heti alkuun ruveta levikekumeja laittelemaan?

PS. Renkaista kiitos Rompe1:lle!



Edit.

Nyt on koeajettu. Pitoa löytyy itse asiassa enemmän kun nuista nastoista. Tosin vetisellä jäällä voi tilanne olla toinen. Hangessa menee kivasti ja nelikko tuntuu jotenkin paremmalta vanhoihin renkaisiin verrattuna. Ainoa miinus pienestä vaeltamisesta, mutta kai siihen tottuu :D

niko69 15.01.2010 00:28

riippuu poliisista! käytännössä sivukuvio EI ole kulutuspintaa eli saa näkyä! mutta jos ei kokoa otteessa saattaa kiukutella :)

Korpikumpu 15.01.2010 17:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja niko69 (Viesti 632887)
riippuu poliisista! käytännössä sivukuvio EI ole kulutuspintaa eli saa näkyä! mutta jos ei kokoa otteessa saattaa kiukutella :)

Juu eipä ole otteessa noita. Heti kohta muutoskatsastan kun tulee palkkapäivä. Toivotaan, että menee selitys läpi :D

EDIT: Niin eihän ne nuo 35" mene kun erikoisluvalla...

Korpikumpu 21.02.2010 16:10

Etenee todella hitaasti :D
 
3 Liiteet
Hitaasti, mutta epävarmasti etenee.

Sainpahan nyt vinssinkin työn alle tuohon. Pitäisi alkaa kohta puoliin petiä suunnitelemaan tuohon. Kyseessä siis HJ:n mekaaninen. Ollut hinausauton vinssinä tai jotain. Vanhat maalit ajattelin ruapasta pois ja laittaa mustaa tilalle, samalla tuon vaijerin tarkastin. Melkein käyttämätön vaijerihan tuo on. Rasvat tiukasti liimaantunu alimpiin kerroksiin ja hyvässä kunnossa näyttäis olevan tuo vaijeri. Siitä en sitten tiedä, että mitä se todellisuudessa kestää...

Pitipä se pistää sitten tuo kuva päivänvalossa tuosta kikottimesta. Alla on nyt 33/12,5/15 A/T katsastettuna. Varuilta pistin levikeräipälettä, kun näytti että menis yli, mutta eipä ois kuulemma tarvinnu.

Nautarauta odottelee tallissa vinssi asennusta. Maanantaina tulee 4+2 kpl työvaloja noihin kattotelineisiin. Maailma räjähtää.

Katotaan mitä seuraavaks keksii...

Niin tuli vielä mieleen tuosta vinssistä, että huoltovinkkejä otetaan vastaan. Kannattaako tuota ruveta aukomaan, kun pyöritellessä ei rahinoita kuulu ja kaikki liikkuu. Tosin tuota vapautusvipua pitää kyllä herkistellä. Oli työtä saada liikahtamaan.

Korpikumpu 01.03.2010 13:26

Hitaasti
 
3 Liiteet
Nyt on puhdisteltu ja maalailtu tuo vinssi. Musta tuli. Pitää laittaa jossain vaiheessa kuva, kun jaksan kantaa sen valosampaan paikkaan. Painaa kun synti.

Tuli laiteltua katolle nuo työvalot ja niille pistoke tuohon kattopeltiin. Takavaloille onkin valmis reikä pistokkeelle tuolla kyljessä takana, pitää vaan käydä ostamassa lisää letkua, kun ei riittänyt tuonne asti. Kojelaudassa on upea mustasta pe:stä tehty "paneeli", jossa on kytkimet ja ahtopainemittari tulevia kutitteluita varten. Viereen pitää vielä pistää öljynpainemittari kun kerkee.

Rompe1 21.10.2010 21:24

Misäs kuppaa rakentelukuvat??? :cool:

Viipo 21.10.2010 21:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rompe1 (Viesti 706170)
Misäs kuppaa rakentelukuvat??? :cool:

tainnu olla vaan kovaa ajoa ja huonoa huoltoa :P

Rompe1 21.10.2010 22:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 706197)
tainnu olla vaan kovaa ajoa ja huonoa huoltoa :P

Vissiin juu. Ny hällä olis vinssi, ja sille peti, sais vaan kii... :)

Korpikumpu 29.10.2010 13:40

Joopa joo. Ei tuunu aika riittävän auton roplailuun.

Mutta prkl. Nyt on siis vinssipeti keulilla, kun vihdoin sain hankittua (kiitos Rompe1). Vinssiä jo siihen asettelin, mutta pitää kulmarauta vielä tekasta siihen. Sovittelin samalta istumalta eiln illalla nautarautaa siihen, joka tuolla nurkissa pyöri. Pedissä oli valmiiksi edeltäjän edeltäjän asentaman pikakiinnityspaikat, niin tekasin tuohon omaan rautaan vaan putket oikeaan kohtaan hitsaamalla ja nyt on pikakiinnityksellä sitten rauta keulilla. Samaan syssyyn laitoin takaisin nuo lisäkaukovalot. Toimii. Jos ei muuta, niin onpahan rouheen näköset :D

Vinssin yritän pistää lopullisesti aloilleen viikonlopun aikana jos aika riittää. Jortaania vaille vaan olen vielä. Yksi palasina oleva piti olla jostain hevon kuusesta tulossa, mutta eipä tuota vielä ole näkynyt.

Kuvia pistän illalla tai huomenna, kunhan saan kuvat koneelle asti.

Perkele kun työt ja remontti haittaa harrastuksia :( Teksi mieli enemmänkin tehdän tuohon, mutta kun...

Ai niin. Ainakin etupäähän pitää näköjään apujoudet tms laittaa lähiaikoina, kun alkaa roukutella. Toisen puolen murros pitää myös vaihtaa. Samoin takaa jarrut fiksailla :D Hommaa siis edessä.

Korpikumpu 29.10.2010 14:07

1 Liiteet
Laitetaan nyt tämä yksi kuva alkuun. Pitää pistää parempaa kun on valosampaa.

Nautarautaa pitää vielä hieman muokata. Pari senttiä ylemmäs pitää saada keskellä olevaa palkkia, että mahtuu vinssin kidan tukiraudat kunnolla paikalleen. Lisävalot iskin tuohon keulalle, kun ovat puolivuotta olleet pöydällä tallissa. Nyt näkee taas syssyllä ajella. Noh, onpahan taas askel eteenpäin tuota. Hitaasti ja epävarmasti.

Korpikumpu 30.10.2010 14:09

Niin ja ajattelin katolle taakkatelineen laitella, kun sain tuossa ilmaseksi sopivan kokosen rungon siihen. Reunat jos vaan tekis ja kiinnityspisteitä. Sais sitten vararenkaan katolle ja jerrykannulle paikan.

Korpikumpu 30.01.2011 12:42

Hitaasti etenee hommat
 
4 Liiteet
On sellanen homma tuon auton kanssa, että kun pitää joka päivä ajaa, niin ei mitään isompaa kärsi alottaa. Tai sitten pitää prkleen nopea tekemään. Noh, emäntä jäi työttömäksi, niin nyt keväällä menee yotota talliin seisomaan. Aloittelen ruosterempat ja korin korotuksen. Jouset pitäisi ainakin edestä saada terhakammaksi, niin jospa apujouset alkuun. Sitten kun on rahaa, niin uudet kippurat. Tässä viikko takaperin oli tylsää, niin ajattelin laitella vähän tuota peräkontin puolta. Purin lattiasta matot ja vanhan työkalulaatikon veks. Sattu sitten olemaan filmivaneria ja kaiken maailman roipetta, niin ostin sitten huopamattoa. Rakensin sitten taakse laatikon lattiaa vasten ja väliseinän.

Siirsin kaiuttimet takaa pois, kun koiralle tulee häkki takaosaan. Ei tarvii koiran korville niitä musiikkeja kuitenkaan. Häkin rakennus on sitten jossain vaiheessa edessä. Tarkoitus olisi tehdä irrotettava härri, jotta mahtuu sitten tavarat vielä tuonne taakse. Pitää tehdän kuitekin sellainen, että on sitten nopea irrottaa se. Takaa on seinäpaneelit irroitettu ja verhoiltavana olohuoneen lattialla.

Niin ja sain viimeinkin hankittua mekaanisen mittarin öljynpaineelle kun ei se alkuperäinen enää näytellyt ihan oikein. Oli mielestäni helpoin ratkaisu tuo. Samaan settiin pistin ahtopainemittarin parempaan paikkaan ja valaistulla mittarilla. Tänään illalla vielä jos laittaisi paikalleen lisävalokatkaisimet toiseen paikkaan ja niiden paikalle LA-härpättimen.

PS. Koira on kuvissa, kun ei suostunut autosta tulemaan pois.

Korpikumpu 08.02.2011 09:04

Pääsee näköjään sitten kytkinremppaa tekemään. Aamulla meni kytkin veltoksi, mutta vaihdetta pystyi vaihtamaan kuitenkin. Tarkistin pysähdyttyäni nesteet, niin likimain tyhjkä oli säiliö. Tiivisteitä taitaa siis päästä vaihtamaan sylinteristä.

Tuli noista jousista muuten mieleen, että kuinka monta lehteä on HJ:n alkuperäisissä jousissa? Jos laittaa apujouset, niin kannattaako ottaa noita lehtiä pois, ettei tulis kivireki? Tuosta vehkeestä on vissiin jouset vaihdettu jossain välissä ja näyttäisi olevan useempi lehti kun alkuperäisissä. Ehkä?

Vielä tähän voisi lisätä kyssärin tuosta ahtopaineesta. Nykyinen mittari näyttää samoja lukemia kun entinenkin itseasentamani teollisuusmittari eli korkeimmillaan noin 0,6 bar. Vaihdetta vaihtaessa kuitekin nuo paineethan pitäisi pudota aika vauhdilla ainakin nollille, mutta pitäisikö mennä myös alipaineen puolelle? Kyseessä siis VDO:n mittari, jossa myös alipaine näkyy. Tuosta lukeman tippumisesta on vauhti kaukana. Paine putoaa nollille noin 1,5 sekunnissa ja tuntuu aika verkkaiselta. Edellisellä mittarilla kuitenkin nollille mentiin rivakasti. Onko jossain vikaa vai ahdistaako esimerkiksi liittimet? Paineet kuitekin nousevat normaalisti.

Tourinki 08.02.2011 09:36

Ulkomuistista omassa on edessä ja takana 6-7 lehteä pakassa.

Korpikumpu 08.02.2011 09:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tourinki (Viesti 737970)
Ulkomuistista omassa on edessä ja takana 6-7 lehteä pakassa.

No taitaapa tuo sitten sama olla.

A-P 08.02.2011 14:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Korpikumpu (Viesti 735322)
PS. Koira on kuvissa, kun ei suostunut autosta tulemaan pois.

Tuohon kun teet koiraverkon ja tavaratilalle kannen, jonka päällä koira pääsee matkustamaan makuulla maisemia seuraillen, niin viihtyy vielä paremmin! ;)
Tavaratkin sopii hyvin suojaan kannen alle.
Omat koirat olis aina mukana, ja vieläpä pitävät mielellään koppinaan, kun sieltä näkee hyvin seurata pihankin tapahtumia.

Rekisteröimätön 09.02.2011 00:01

korpikumpu
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Korpikumpu (Viesti 737956)
Pääsee näköjään sitten kytkinremppaa tekemään. Aamulla meni kytkin veltoksi, mutta vaihdetta pystyi vaihtamaan kuitenkin. Tarkistin pysähdyttyäni nesteet, niin likimain tyhjkä oli säiliö. Tiivisteitä taitaa siis päästä vaihtamaan sylinteristä.

Tuli noista jousista muuten mieleen, että kuinka monta lehteä on HJ:n alkuperäisissä jousissa? Jos laittaa apujouset, niin kannattaako ottaa noita lehtiä pois, ettei tulis kivireki? Tuosta vehkeestä on vissiin jouset vaihdettu jossain välissä ja näyttäisi olevan useempi lehti kun alkuperäisissä. Ehkä?

Vielä tähän voisi lisätä kyssärin tuosta ahtopaineesta. Nykyinen mittari näyttää samoja lukemia kun entinenkin itseasentamani teollisuusmittari eli korkeimmillaan noin 0,6 bar. Vaihdetta vaihtaessa kuitekin nuo paineethan pitäisi pudota aika vauhdilla ainakin nollille, mutta pitäisikö mennä myös alipaineen puolelle? Kyseessä siis VDO:n mittari, jossa myös alipaine näkyy. Tuosta lukeman tippumisesta on vauhti kaukana. Paine putoaa nollille noin 1,5 sekunnissa ja tuntuu aika verkkaiselta. Edellisellä mittarilla kuitenkin nollille mentiin rivakasti. Onko jossain vikaa vai ahdistaako esimerkiksi liittimet? Paineet kuitekin nousevat normaalisti.

kuulin aikoinaan että venäjän pojat laittaa hj toyotaan jotain gm maasturin pakkoja.en tiedä onko totta.

Samppi 09.02.2011 12:43

Varmaan tuota mittaria on kuristettu reilusti viisarin rauhoittamiseksi, teollisuusmittareissahan ei kuristimia ole vaan joutuu itse jollain (moponsuuttimella/pienellä bensansuodattimella) kuristamaan letkua et saa viisarin rauhalliseksi?

Korpikumpu 21.03.2011 09:20

Tuli uusia jännittäviä käänteitä auton kanssa! Viime viikolla kuului järkyttävä pamahdus takaa "jostain". Perstaina sitten huomasin auringon valossa ison halkeaman runkopalkissa. Noin 20cm 3 eri suuntaan. Eli auto menee nyt seisoskelemaan talliin ja tulipahan syy aloittaa kunnolla tuo remonttipuoli. Varakulkuväline pitää vaan ensin laittaa ajokuntoon.

Tarkotus oli siis nostaa tuo kori pois tuosta ja käydä koko runko läpi, kun siellä on kaiken näköstä pientä paikkaa siellä täällä. Samalla varmaan pitää tuo rungon takaosa tehdä kokonaan uusiksi, kun on aivan läpimätä.

Vinkkejä korin irrotukseen saa antaa. Traktoria ei sen nostoon ole, joten jotuu varmaan jonkin näköistä pukkiviritelmää harrastamaan. Taitaa olla aika paljon irroteltavaa noissa kilkkeissä, että irtoaa tuo kori? Jarruputket ainakin tulee varmaan semalla tehtyä kokonaan uusiksi. Mitäs muuta kannattaa samalla vaivalla tehdä, kun kori on poissa paikaltaan?

Korpikumpu 12.04.2011 18:35

4 Liiteet
Joopa. Uskomaton on ihmisen mieli. Ihan pitää ehdottomasti kaivaa verta nenästään. Tarkoitus oli siis vain irroitella tuo kori tuosta rungosta. Aloin hommiin ja huomasin purkaneeni lähes koko sisustuksen. No tämän tarkoitus oli se, että näkisin hitsaustarpeet. Yllätyin suuresti, kun ruosteen määrä on oikeasti vähäinen. Muutamia kohtia pitää paikata, mutta ruoste on lähinnä pintaruostetta. Käyn kuitenkin koko korin pohjan läpi ja tarkastelen. Yksi mätäreikä löytyi ja siitä on kuvakin kuva-arvoitukseksi.

Nyt siis lisää irroittelua ja sen jälkeen puhaltelua ja muuta. Ei varmaan ole kyllä tarvetta tuota koria kokonaan puhaltaa sisältä? Jos vain arat paikat lävisi läpi ja maalailisi jne. Mitä sitä kannattaa laittaa pohjamaaliksi ja mitä pintaan, että kestää. Mitenkäs, kannattaisikos tuohon jotain äänieristysmassaa laitella lattiaan maalailuiden jälkeen? Vaiko vaan mattoa?

Ulkopuolella on sitten enemmän sitä rapsakkata, mutta eiköhän noista selviä. Ovet varmaan ainakin irroittelen ja puhallutan/maalailen. Tietenkin siis paikkailen välissä.

Täähän lähteeä perkele lapasesta :D Kaliaa pitäs olla, mutta kun ei oo. Haave oli päästä Finland Offroad Tourille, mutta aika säpäkkään pitäs hommia painaa...eli jospa sitten ens vuonna :D

Ja kuva on kivoja.


Se kuva-arvoitus: Kuka se arvaa mistä kohtaa tuo läpireikä on? Kuva 3 siis. Ainakin omien näkemisien perusteella varmaan yleisin paikka, mihin se tuo reikä tulee.

Viipo 13.04.2011 06:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Korpikumpu (Viesti 758469)
Se kuva-arvoitus: Kuka se arvaa mistä kohtaa tuo läpireikä on? Kuva 3 siis. Ainakin omien näkemisien perusteella varmaan yleisin paikka, mihin se tuo reikä tulee.

Apparinpuolen jalkotilassa, siinä kynnyksen ja penkin välissä. Tosta on sit hyvä sytyttää samalla taakse menevä johtosarja palamaan :P


Sivu luotu: 18:25 (GMT +2).