Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #20  
Vanha 06.04.2011, 22:13
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Vetonivelen kiinnileikkaavat holkit


Tuossa lnkki aikaisempaan topiikkiini:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=75525

Tuosta alkuperäinen vs. tarvike vetonivelen laakeriholkki kysymyksessä
on tosiaan tullut sen verran "oppia kantapään kautta" että oikein reilusti
v*t*tt**

Tuohon hodariin, millä kiskottiin ilman takakardaania isoa kärryä n.300-400km heti vetonivelrempan jälkeen, ja tuo kiinnileipominen tapahtu seuraavana
päivänä 2km taajamaa ja 10km jälkeen (100 km/h) jälkeen.

Tuon puslaremontin tein "elämää suuremman puslataistelun" jälkeen:
Siinä episodissa meni harjoitellessa 3 kpl liukuholkkeja, 1 stefa, 1 srj pyöränlaakereita, 1 vetoakseli, 1vetonivel ja 1 pyörän napa (se mikä tulee maljaan 8 pultilla ja pyöränlaakerien sisäkoolit)

Episodin alussa kyselin k.o puslasta ja sen kestävyydestä/laadusta sen minulle myyneestä voimansiirtokaupasta, sain vastauksen että "en ole kuullut
että olisi ollut mitään ongelmia, mutta välys pitää olla riittävä ja voitelu kunnossa..." OK leivottiimpa vielä kerran k.o firman osilla napa kasaan; ja porsi
(jumi kiinni)taasen alta kuukausi.
Ja haluan korostaa sitä, ettei yksikään pusla ole "leiponut kiinni-" ensimmäisellä
koeajolla tai edes ensimmäisem 100km aikana, ja parhaillaan puslan rasvaura
on ollut täynnä elävää vaseliinia, kun kronkkasi, niin purettiin 3km 20km/h
ajon jälkeen.
Tuossa trailerin veto pelkästään etuvedolla- tapauksessa tosiaan tuo voimansiirtokaupan holkit hiottiin väljiksi, koska alunperin niiden mitoitus on
selainen, ettei vetonivel (samasta puljusta) sovi kuin 3mm helaan.

Minä hioin holkit seuraavasti: 80- hiomapaperilla hiotaan niin pitkään että nivel menee pohjaan (siis niveltä painetaan väkisin holkkiin, ja se liiskaantunut
hiekkapaperin jälki hiotaan uudelleen mataksi)
Noin 15 minuutin jälkeen nivel "lumpsahti-" paikoilleen
Sen jälkeen pyörittelin nivel lattialla napaa, vetonivel keskellä ja hioin 120 hiekkapaperilla kaikki kiillottuneet kohdat.
Lopullinen väljyys oli mielestäni riittävä++ (tiukempi kuin enen remonttia)
Ja välys on nimenomaan keskitetty niin hyvin kuin autotallissa voi tehdä!
Noista alkuperäisissä toyotan holkeista, mitkä ovat kestäneet, ei
ole saatavissa välysarvoa!
No tuon em hdj:n tarvike holkit hiottiin noin 1,5x isommalle välykselle,
kuin tuo alkuperäinen! alkuperäistä ei hiottu ollenkaan, niin kuin toyota info
kertoi. (kun sitä pyöritteli käsin, niin holkki ei ollut missäännimessä tasan)
Vaikka kuinka hirvitti tuon pusla talkoiden jälkeen; pistin tuo alkuperäisen pusla reikään ja vaseliiniä liukkariksi vetonivelelle....

Tuo alkuperäinen pusla on toiminut (useammassa akselissa) niin kuin kuuluu,
Eipä ole tullut katsottua, kun ei ole ollut oireila....

Noista puslista vois löytyä kuvia, jos kiinnostusta? (ja pitää opetella liittämään ne tänne)

P.s tuon "voimansiirto kaupan" osista osa on varustettu toyotan punaisilla
laatikoilla, ja osa (esim.laakereista) samoilla numeroilla...

Joten ylläoleva henkilökohtaisena kommenttina, ja ohjeena....

Itse tilaan todennäköisesti palaa k.o puulaakista tälle kesää
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 08:32 (GMT +2).