![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Mites tuo etuperä tossa HDJ:ssä, onko siihen jotain kikkoja kunnon toteamiseksi ? Onko jollain heitää karkeaa hintaa etuperän rempalle, oletuksena kaikki uutta ? Kiertokangen laakerit pystyy kaiketi kurkkimaan öljypohjan kautta ? Ja sitten vielä huolettaa tuo automaattilaatikko, pärjääkö sen kanssa ilman isompia murheita ?
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Miksihän tuo pikkuperä on pitänyt siittää aikansa isoimpaan land cruiseriin; riskimpään; ja vielä jatkuvaan nelivetoon? Tuo pikkuperähän on aikanaan suunniteltu noin 60 hv hiaceen ![]() Tuo perähän ei ole mitenkään erikoisen heikko (kestää loistavasti hiacessa ja hiluxissa, myös 4wd! mutta LäJässä tuo perä kiepautettiin katolleen, ja koska se kesti tyydyttävästi 2,4 td ja 1500? kg omamassaa suht pienillä renkailla ja tiheillä perävälityksillä, niin otetaan copy/paste:lla hdj-80:een. Toki hodarissa on pikkasen suuremmat vaatimukset: -välitys harvempi (ei varmaan ratkaisevaa merkitystä) -suurempi omamassa (hdj n. 2,3 t ja lj 1,5 t), kokonaispainoerot suuremmat. -hdj:n 4,2L td noin 170hv ja vääntöä vajaa 40 kg? LJ:n 2,4L teho ja vääntö on käytännössä puolet hdj:n vastaavissa ![]() -HDJ jatkuva neliveto Yllämainitusta johtuen hdj:n etuperän peruskorjausväli on muutama 100tkm ![]() Mutta asiaan: Hodarin etuperän kuntoa tutkisin seuraavasti: -Vetonivelten kunto: keskilukko päällä kierretään renkaat linkussa ympyrää hiekalla tai muulla "liukkaalla-" alustalla. (jos kuuluu plomp plomp... kuskin paikalle häiritsevästi (ikkunat kiinni) niin vetonivelet huonot. -välykset: hdj:ssa on aina välyksiä paljon, mutta jos vetonivelen ja "napalukon" välinen poori on väljä, niin silloin välys korostuu. Tuo ed. mainittu välys on erittäin yleistä hdj:ssa, ja lopuksi tuo välys kasvaa niin paljon että vetari ottaa sutia "napalukossa" - Pinjonin laakereista kertoo paljon se, että pistää kärijarrun päälle, ja jakis vapaalle ja heiluttelee pinjonia ylös-alas. samalla voi kokeilla kiertää kardaania ja laskea asteita, mutta minulla ei ole tietoa "normi välyksestä-" itse en ainakaan polttas pelihousuja ainakaan 45 asteen klapista. Etuperän kunnostuksesta ja sen hinnoista (hihasta tempastu suuruusluokka) Etuperään löytyy siedettävästi osia myös "tarvikkeena", mutta minä en allekirjoita tarvikeosien laatua kaikilta osin: alkuperäisiä toyota varaosia kannatta suosia ainakin vetonivelen liukulaakerissa (helassa?) ja vetoakselin stefassa (pitää peräöljyt pois nivelestä) helat noin 50e kpl ja stefat noin 25e kpl Jos säästät yllämainituissa vajaa 100e, niin tee se tiedostaen riski: Minä olen tapellut erityisesti noiden tarvike holkkien kanssa kyllästymiseen asti, ensimmäisen tarvikeholkin pistin paikalleen n. 7v sitten (hj-61) ja sitä ei ole tarvinnut vaihtaa, auto lähti kiertoon n. 50 tkm jälkeen. Mutta kaikki kotimaisesta voimansiirtokaupasta hankimani helat on pitänyt vaihtaa alkuperäisiin. (helat ovat leikanneet kiinni mystisesti, vaikka hiottu sopivan väljäksi, ja hukutettu vaseliiniin, niin ei ole kestänyt). Paras esimerkki on kaverin hdj; vetää raskasta peräkärryä ja kun pajatettiin k.o hdj:tä, niin takakardaaniin ei ollut ristikoita, ja noin 500km etuvedolla neitseellisillä puslilla- nivelillä- laakereilla, eikä mitään ongelmaa, mutta seuraavana aamuna, kun tuo etuvetoinen hdj-80 oli edennyt 2 km taajamaa ja 10 km moottoritietä, niin oli kuulunut "kräutös???" etuakselista. Helat ja vetarit oli tarrautuneet yhteen, mutta vain hetken K.O vetonivelen helat "lehtilee-", ja heloissa näkyy mikroskoopilla "reikiä" Mutta em. helapuljun myymät vetonivelet (120e) on tarvikeosiksi ok, pitää muistaa voidella kunnolla. Ja yleensä vetonivelet kaipaa uusia "napalukkoja" niin 50e kpl En ole edes kuullut, että kukaan olisi ostanut uusia vetoakseleita ![]() Perämurikan laakerit maksaa noin 300e/srj 4 kpl ja myös pinjonin krymppihela ja mutteri(ehkä-) menee uusiksi, kuten myös stefa. noin 50-100e Shimmilevyjä pitää olla, samoin kun hammaskosketusväriä, vaikka 200e edestä. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Paljonko maksaa kallis?
|