Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.04.2011, 14:19
kaapo:n Avatar
kaapo kaapo ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.05.09
Sijainti: Mänttä
Viestit: 73
Perusasetus

Mites tuo etuperä tossa HDJ:ssä, onko siihen jotain kikkoja kunnon toteamiseksi ? Onko jollain heitää karkeaa hintaa etuperän rempalle, oletuksena kaikki uutta ?

Kiertokangen laakerit pystyy kaiketi kurkkimaan öljypohjan kautta ?

Ja sitten vielä huolettaa tuo automaattilaatikko, pärjääkö sen kanssa ilman isompia murheita ?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.04.2011, 18:22
ava ava ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.10.06
Sijainti: Hamina, Finland.
Viestit: 121
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kaapo Näytä viesti
Mites tuo etuperä tossa HDJ:ssä, onko siihen jotain kikkoja kunnon toteamiseksi ? Onko jollain heitää karkeaa hintaa etuperän rempalle, oletuksena kaikki uutta ?

Kiertokangen laakerit pystyy kaiketi kurkkimaan öljypohjan kautta ?

Ja sitten vielä huolettaa tuo automaattilaatikko, pärjääkö sen kanssa ilman isompia murheita ?
KAIKKI osat saat tarvikkeina ja silloin se ei paljoa maksa. Koyon laakerit mitkä on Toyotan alkuperäiset löytyy AD varaosa liikkeistä. Koko satsi tiivisteineen päivineen yhdelle puolelle 40e. Nivelet+vetoakselit 1330e (croswood) halvemmallakin niitä löytyy, mutta laatu saattaa olla toinen. Mitä maksaa varsinainen perä, ei ole tietoa? Vetolaippa a52e Tamgears. Tamgearsin sivuilta löytyy muitakin hintoja. Esim. murrosnivel 120e. Paljonhan se on siitä kiinni kuinka laadukkaista osista sen haluaa kasata. Automaatin kestävyys taas on siitä kiinni paljonko sillä on ajettu aikaisemmin? KAIKILLA osilla on rajansa, mutta ei tuo Toyotan automaatti niitä kaikista heikompia ole. Ääliömäisesti ajamalla kaiken saa rikki.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.04.2011, 22:25
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kaapo Näytä viesti
Mites tuo etuperä tossa HDJ:ssä, onko siihen jotain kikkoja kunnon toteamiseksi ? Onko jollain heitää karkeaa hintaa etuperän rempalle, oletuksena kaikki uutta ?

Kiertokangen laakerit pystyy kaiketi kurkkimaan öljypohjan kautta ?

Ja sitten vielä huolettaa tuo automaattilaatikko, pärjääkö sen kanssa ilman isompia murheita ?
Tuo etuperä on toyota insinjöörin aivopieru!

Miksihän tuo pikkuperä on pitänyt siittää aikansa isoimpaan land cruiseriin; riskimpään; ja vielä jatkuvaan nelivetoon?
Tuo pikkuperähän on aikanaan suunniteltu noin 60 hv hiaceen
Tuo perähän ei ole mitenkään erikoisen heikko (kestää loistavasti hiacessa
ja hiluxissa, myös 4wd! mutta LäJässä tuo perä kiepautettiin katolleen, ja
koska se kesti tyydyttävästi 2,4 td ja 1500? kg omamassaa suht pienillä renkailla ja tiheillä perävälityksillä, niin otetaan copy/paste:lla hdj-80:een.
Toki hodarissa on pikkasen suuremmat vaatimukset:
-välitys harvempi (ei varmaan ratkaisevaa merkitystä)
-suurempi omamassa (hdj n. 2,3 t ja lj 1,5 t), kokonaispainoerot suuremmat.
-hdj:n 4,2L td noin 170hv ja vääntöä vajaa 40 kg?
LJ:n 2,4L teho ja vääntö on käytännössä puolet hdj:n vastaavissa
-HDJ jatkuva neliveto

Yllämainitusta johtuen hdj:n etuperän peruskorjausväli on muutama 100tkm

Mutta asiaan: Hodarin etuperän kuntoa tutkisin seuraavasti:

-Vetonivelten kunto: keskilukko päällä kierretään renkaat linkussa ympyrää
hiekalla tai muulla "liukkaalla-" alustalla. (jos kuuluu plomp plomp... kuskin
paikalle häiritsevästi (ikkunat kiinni) niin vetonivelet huonot.
-välykset: hdj:ssa on aina välyksiä paljon, mutta jos vetonivelen ja "napalukon" välinen poori on väljä, niin silloin välys korostuu.
Tuo ed. mainittu välys on erittäin yleistä hdj:ssa, ja lopuksi tuo välys kasvaa
niin paljon että vetari ottaa sutia "napalukossa"
- Pinjonin laakereista kertoo paljon se, että pistää kärijarrun päälle, ja jakis vapaalle ja heiluttelee pinjonia ylös-alas. samalla voi kokeilla kiertää kardaania
ja laskea asteita, mutta minulla ei ole tietoa "normi välyksestä-" itse en ainakaan polttas pelihousuja ainakaan 45 asteen klapista.

Etuperän kunnostuksesta ja sen hinnoista (hihasta tempastu suuruusluokka)

Etuperään löytyy siedettävästi osia myös "tarvikkeena", mutta minä en allekirjoita tarvikeosien laatua kaikilta osin: alkuperäisiä toyota varaosia
kannatta suosia ainakin vetonivelen liukulaakerissa (helassa?) ja vetoakselin
stefassa (pitää peräöljyt pois nivelestä)
helat noin 50e kpl ja stefat noin 25e kpl
Jos säästät yllämainituissa vajaa 100e, niin tee se tiedostaen riski:
Minä olen tapellut erityisesti noiden tarvike holkkien kanssa kyllästymiseen
asti, ensimmäisen tarvikeholkin pistin paikalleen n. 7v sitten (hj-61) ja sitä ei ole tarvinnut vaihtaa, auto lähti kiertoon n. 50 tkm jälkeen.
Mutta kaikki kotimaisesta voimansiirtokaupasta hankimani helat on pitänyt
vaihtaa alkuperäisiin. (helat ovat leikanneet kiinni mystisesti, vaikka hiottu sopivan väljäksi, ja hukutettu vaseliiniin, niin ei ole kestänyt).
Paras esimerkki on kaverin hdj; vetää raskasta peräkärryä ja kun pajatettiin
k.o hdj:tä, niin takakardaaniin ei ollut ristikoita, ja noin 500km etuvedolla
neitseellisillä puslilla- nivelillä- laakereilla, eikä mitään ongelmaa,
mutta seuraavana aamuna, kun tuo etuvetoinen hdj-80 oli edennyt
2 km taajamaa ja 10 km moottoritietä, niin oli kuulunut "kräutös???"
etuakselista. Helat ja vetarit oli tarrautuneet yhteen, mutta vain hetken
K.O vetonivelen helat "lehtilee-", ja heloissa näkyy mikroskoopilla "reikiä"

Mutta em. helapuljun myymät vetonivelet (120e) on tarvikeosiksi ok, pitää muistaa voidella kunnolla.
Ja yleensä vetonivelet kaipaa uusia "napalukkoja" niin 50e kpl
En ole edes kuullut, että kukaan olisi ostanut uusia vetoakseleita
Perämurikan laakerit maksaa noin 300e/srj 4 kpl ja myös pinjonin krymppihela
ja mutteri(ehkä-) menee uusiksi, kuten myös stefa. noin 50-100e

Shimmilevyjä pitää olla, samoin kun hammaskosketusväriä, vaikka 200e
edestä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.04.2011, 04:01
farmari:n Avatar
farmari farmari ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 04.02.06
Sijainti: länsirannikolla 64P/24I
Viestit: 1.569
Perusasetus

Paljonko maksaa kallis?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 00:06 (GMT +2).