Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.02.2011, 00:41
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

edit: ..niin ja siis edelleen kommentoin näitä puhtaasti teoriatiedon varassa, kun ei tota omakohtaista kokemusta ole. Onneks on internet ja iso kasa hyviä kuvia mistä voi tutkailla rakennetta


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Eli tos on retkukeulan huonot puolet sikäli et camp./cast kulmat ei oikeeen tahdo pysyä järjissään varsinkaan joustojen ääripäissä
Kyllä ja ei; tiellä asia ehkä onkin näin, varsinkin jos on korotettu ja joustovaraa on alkuperäistä enemmän. Mutta metsässä tilanne voi olla ihan toinen, ajattele esim. tilannetta jossa oikea etutassu ajetaan ison kummun/ kiven päälle -> rengas on viistossa rinteessä ja joustaa ylöspäin -> rengas pysyy jokseenkin kohtisuorassa maahan nähden, ja toisaalta vas. etupyörä myös, koska se ei jousta oikean puolen mukana. Näinhän toimii myös erillisjousitus, mutta TTB:ssä camberin muutos on paljon radikaalimpi.

Toisaalta sitten, metsässä ajetaan matalilla paineilla, jolloin renkaan runko elää kuitenkin reilusti, joten riittävä kosketuspinta on joka tapauksessa vaikka olisi jäykkä akseli.

Erillisjousitetussahan voidaan saada camber ja caster pysymään ihan järjissään isoillakin joustoilla, mutta vaatii sitten jo vähän monimutkaisempia nivelistöjä; sillä saisi myös sopviasti rakennettuna todella pitkiä joustomatkojakin (esim. jenkkien Trophy truckit on usein erillisjousitettuja edestä). TTB:llä camberin hallinta ei oikein ole mahdollista, sen enempää kuin jäykällä akselillakaan.

Lainaus:
eikä raidetanko kestä sen paremmin ainakaan ulos joustossa. Noin silmällä katottuna noi kulmat on jopa huonommat ku noissa japsien (hilux,king,paje) sovelluksissa
Miksei kestäisi raidetanko? Kestäähän ne jäykissäkin akseleissa, kun vain toteutus on oikea; uniballit tai suurella liikevaralla olevat raidetangonpäät, niin on helposti yli 45* kulma saavutetavissa. Osista se on kiinni. Se mikä ongelma on raidetangossa ja ohjausvarsissa yleensäkin, niin väärissä paikoissa olevat nivelpisteet tekevät sen että joustoliikkeen mukana ohjauskulmat elää ihan helvetisti, ja se ei todellakaan tee hyvää ajo-ominaisuuksille. Esim. vanhempien jeeppien "inverted-y" ohjaus on tästä hyvä esimerkki (taitaa olla myös näissä TTB- vehkeissä samantyyppinen) kun korotetaan; kun alkaa joustovarat kasvaa, niin aurauskulma muuttuu joustoliikkeen aikana varsin reippaasti, ja auto ei todellakaan pysy tiellä jos sitä ei ohjaa. Huomaa helposti jo vähänkin isommassa routaheitossa maantienopeuksilla. Ohjaustyypin vaihto ja nivelpisteiden vaihto sopiviksi auttaa tässä niin hyvin, että ongelmat saa käytännössä poistumaan.

Lainaus:
lisäks tos on jousittamaton massa lähes yhtä suuri ku jäykkiksissä.
Jollei jopa enemmänkin; tosin nuo TTB. akselit on jotain levystä prässättyä & hitsattua tavaraa, mutta kyllä noissakin materiaalia on paljon. Ei kuitenkaan taida heittää vastaavan vahvuisen jäykän akselin painosta niin paljoa että olisi merkitystä suuntaan tai toiseen.


Lainaus:
Japsit ku sais joustomatkaa vielä lisättyä riittävästi ja kierrejouset (hiluxis on jo) ni se olis jopa hyvä. Japseissahan on onnettoman lyhyet tukivarret ja hiluksissa ainakin on aika hepposet raidetangon päät ja apusimpukka.
Niin.. ja olishan kaikki Jeepitkin tehtaalta tullessaan hyviä maastoautoja jos niissä olisi vieläkin jäykät riittävän järeät akselit, kunnon alusta, kunnon ohjaus, 4:1 välityksinen jakoaski, isot renkaat, pitkät tukivarret, ja.. ja.. itse asiassa, sama lista pätisi myös japsimaastureihin, muihin jenkkimaastureihin, yms..

Mut onneksi on olemassa Jeep Wrangler Rubicon (JK- mallisarja siitä), siihen ei enää paljon tarttis toivoa että tehtaalta tullessaan vakiomaasturi olisi täydellinen

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.02.2011, 07:49
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX, Timo_L Näytä viesti
lisäks tos on jousittamaton massa lähes yhtä suuri ku jäykkiksissä.

Jollei jopa enemmänkin; tosin nuo TTB. akselit on jotain levystä prässättyä & hitsattua tavaraa, mutta kyllä noissakin materiaalia on paljon. Ei kuitenkaan taida heittää vastaavan vahvuisen jäykän akselin painosta niin paljoa että olisi merkitystä suuntaan tai toiseen.
Mun käsityksen mukaan TTB:ssä jousittamatonta massaa on ~puolet akselin painosta. Akselinpuolikkaat on kuitenkin nivelöity runkoon ja perämurikan joustomatka on karkeasti puolet renkaan joustomatkasta.

Roar Johansenin vanhassa kilpurissa oli TTB akseli (muistaakseni nykyisessä ei ole?)

Kuva täältä: http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=479526
Ja täällä Roar kestoo mitä se on syönyt: http://www.pirate4x4.com/forum/showp...1&postcount=19
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.02.2011, 08:50
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Mun käsityksen mukaan TTB:ssä jousittamatonta massaa on ~puolet akselin painosta. Akselinpuolikkaat on kuitenkin nivelöity runkoon ja perämurikan joustomatka on karkeasti puolet renkaan joustomatkasta.
No, eikö siitä silloin kuitenkin tule jokseenkin saman verran kuin kokonaisesta jäykästä akselista ..tosin sillä erolla että toisen puolen joustaminen ei vaikuta toiseen puoleen yhtä paljon kuin jäykässä akselissa?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.02.2011, 10:20
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
No, eikö siitä silloin kuitenkin tule jokseenkin saman verran kuin kokonaisesta jäykästä akselista ..tosin sillä erolla että toisen puolen joustaminen ei vaikuta toiseen puoleen yhtä paljon kuin jäykässä akselissa?
2x0,5x0,5 = 0,5 eli puolet vähemmän kuin jäykässä akselissa
Kuinka paljon mahtaa painaa TTB:n osat verrattuna yhtenäiseen jäykkään akseliin? Onhan toki akselin puolikkaat pidempiä kuin puolikas jäykkä akseli kun menevät ristiin. Ja väittäisin että jousittamatonta massaa on melkein puolet vähemmän, esimerkiksi perämurikka liikkuu puolet vähemmän jolloin heilahduksenvaimentimella on vähemmän työtä tehtävänä? Onhan TTB:ssä kuitenkin huomattavasti enemmän jousittamatonta massaa kuin vaikka hiluxin risukeulassa, varsinkin tuolla murikan puolella.
Onko tuo TTB sitten kestävyydeltään niin paljon "normaalia" risukeulaa parempi, että kannattaa vähän uhrata ajo-ominaisuuksia (eli lisää jousittamatonta massaa ja ääritilanteissa mielenkiintoiset camberit)

t: nyybibaxxter
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.02.2011, 18:52
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Yllättävän ohutta on tuo akselipuolikkaiden materiaali, profiilimuodolla on selvästi yritety kompensoida painoa, varsinkin oikeanpuoleinen osa, ottaa törmäyksiä vastaan tehokkaasti, eikä liu´u esteen yli niin hyvin kuin pyöreä suora akseli ,vaan vääntyy mutkalle aika herkästi, jos ei oo suksea alla
Halvat aloitus korotus sarjat ei kyllä pidä autoa tiellä. Jo alle 2"korotus vaatii pitman armin joka palauttaa akseli/y-linkki geometrian kohdilleen, siihen vielä pitkät tukivarret niin on asiat kohdillaan , elikkä ei missään olosuhteissa mitään epäloogisuutta ajo-ominaisuuksissa.
Ainoa perä Broncossa ja F-150 on vakio high pinion Dana 44, F-250 on Dana 50 lehtijousilla ja Ranger +Bronco II Dana 27.
Bronco- 150 alkuperäiset jouset on muistaakseni 460lbs/tuuma Ranchot jotka lienee vahvimmat 600 jotain
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.02.2011, 19:52
1Chevy80 1Chevy80 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 14.04.08
Sijainti: Ulvila
Viestit: 256
Perusasetus

Bronco II / rangerissa on kyl dana28 ja dana35
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.02.2011, 21:06
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 1Chevy80 Näytä viesti
Bronco II / rangerissa on kyl dana28 ja dana35
joo ,ei 27, vaan 28, ja myöhemmin 35
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty HDJ 80 etuakseli Killer-Wo O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 20.08.2010 12:09
Myydään / Vaihdetaan BJ-42 etuakseli PikkuF O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 22.11.2009 19:08
Ostettu Hj 60 etuakseli JuuPeri O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 19.04.2009 12:32
M: LJ:n etuakseli Vilpertti O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 18.10.2007 11:31
o: etuakseli 80 hdj mixut O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 21.08.2007 14:32


Sivu luotu: 12:45 (GMT +2).