Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.02.2011, 11:23
pjtk:n Avatar
pjtk pjtk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.04.03
Sijainti: Pirkanmaa, Suomi.
Viestit: 1.741
Perusasetus

Kyllähän tuo jonkinnäkönen vaihtoehto on normi risukeulan tilalle. Sopivilla jousilla saa ihan kohtuulisen jousto liikkeen. Hyvää on myös se, että ovat aina high pinion periä.
Tuolta voi käydä kattomassa välityksiä: http://www.ringpinion.com/PartsList....D=129&CatID=35

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.02.2011, 11:41
tare:n Avatar
tare tare ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.07.03
Sijainti: Riihimäki, Finland.
Viestit: 3.051
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pjtk Näytä viesti
Sopivilla jousilla saa ihan kohtuulisen jousto liikkeen.
täs ei kyl oo vakioo enää ku toiminta periaate


Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.02.2011, 23:17
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.246
Perusasetus

Mit. vit.... kysyi sika puussa.


Mitä etuja tos on retku keulaan verrattuna? entä putki akseliin verrattuna?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.02.2011, 23:22
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Pikana:
Risukeulaan --> pidempi joustovara
Jäykkään akseliin --> enemmän tilaa alla keskellä
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.02.2011, 23:36
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

..ja myös muun muassa se että camber- muutos joustoliikkeen aikana on pitoa parantava - lähinnä mutkassa tai epätasaisessa maastossa ajaessa kun auto nojaa ulkokaarteeseen tai rengas nousee/laskee maaston mukaan -> rengas on koko kosketuspinnaltaan tiessä kiinni. Käytäntö voi sitten olla eri juttu

Se mitä on jenkkipalstoilta lukenut TTB- keuloista, niin yksi suurimmista syistä sen vihaamiseen löytyy oikeastaan jälkimarkkina-tuesta - tai sen huonoudesta korotusten yhteydessä. Toinen on se että monissa vähän raskaammissakin kikottimissa käytettiin täysin alimitoitettua etuperää (dana27 vai mikä olikaan?), joita sitten hajoaa jo alkuperäisrengastuksella. Korotusjousia yms. kyllä saa, mutta ne eivät riittävissä määrin huomioi tuon rakenteen outouksia verrattuna perinteiseen jäykkään akseliin -> ajo-ominaisuudet ja ohjaustunto menee silloin aivan vituiksi jos korottaa eikä itse tee tarvittavia muutoksia.

Jos ajatellaan, että noiden vehkeiden korotusjousissa on monesti jopa yli 100% jäykemmät jouset (!), niin onko ihme jos ei meinaa alusta elää ja on kuin kivireki vaikka olisi mitkä shimmattavat iskarit. Toinen juttu on ohjausvarsissa, kun niiden tyyppiä ja pituuksia ja nivelpisteiden paikkaa ei vaihda, niin ei ihmekkään että ajo-ominaisuudet on vituillaan (seurauksena mm. bumpsteeriä ja aurauskulman rajua vaihtelua josutoliikkeen aikana). Siihen sitten vielä täysin tehtaan speksien ulkopuolella olevat camber- ja ehkä myös caster- kulmat niin soppahan on valmis

Ei ole tullut itse koskaan kokeiltua millainen toi TTB- keula on oikeasti ajossa, joten paha sanoa omakohtaisia kokemuksia. Se mitä tosta on kuvia katsonut ja yrittänyt sen sielunelämää ymmärtää, niin toi on ehkä juuri niitä ratkaisuja, joka teoriassa ja paperilla näyttää hyvältä, mutta käytännössä sitten ei välttämättä ole ihan niin toimiva. On noista kyllä hienon näköisiä ja toimivan oloisia pelejä rakennettu, mutta ei niissä sitten yleensä ole tehtaan alkuperäisiä osia akseliputkissa, jousituksen osissa ja ohjauksessa juuri enää jäljellä ollutkaan
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.02.2011, 23:49
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.246
Perusasetus

Osittain tajuan...


Eli tos on retkukeulan huonot puolet sikäli et camp./cast kulmat ei oikeeen tahdo pysyä järjissään varsinkaan joustojen ääripäissä,eikä raidetanko kestä sen paremmin ainakaan ulos joustossa. Noin silmällä katottuna noi kulmat on jopa huonommat ku noissa japsien (hilux,king,paje) sovelluksissa lisäks tos on jousittamaton massa lähes yhtä suuri ku jäykkiksissä. Japsit ku sais joustomatkaa vielä lisättyä riittävästi ja kierrejouset (hiluxis on jo) ni se olis jopa hyvä. Japseissahan on onnettoman lyhyet tukivarret ja hiluksissa ainakin on aika hepposet raidetangon päät ja apusimpukka.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.02.2011, 00:41
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

edit: ..niin ja siis edelleen kommentoin näitä puhtaasti teoriatiedon varassa, kun ei tota omakohtaista kokemusta ole. Onneks on internet ja iso kasa hyviä kuvia mistä voi tutkailla rakennetta


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Eli tos on retkukeulan huonot puolet sikäli et camp./cast kulmat ei oikeeen tahdo pysyä järjissään varsinkaan joustojen ääripäissä
Kyllä ja ei; tiellä asia ehkä onkin näin, varsinkin jos on korotettu ja joustovaraa on alkuperäistä enemmän. Mutta metsässä tilanne voi olla ihan toinen, ajattele esim. tilannetta jossa oikea etutassu ajetaan ison kummun/ kiven päälle -> rengas on viistossa rinteessä ja joustaa ylöspäin -> rengas pysyy jokseenkin kohtisuorassa maahan nähden, ja toisaalta vas. etupyörä myös, koska se ei jousta oikean puolen mukana. Näinhän toimii myös erillisjousitus, mutta TTB:ssä camberin muutos on paljon radikaalimpi.

Toisaalta sitten, metsässä ajetaan matalilla paineilla, jolloin renkaan runko elää kuitenkin reilusti, joten riittävä kosketuspinta on joka tapauksessa vaikka olisi jäykkä akseli.

Erillisjousitetussahan voidaan saada camber ja caster pysymään ihan järjissään isoillakin joustoilla, mutta vaatii sitten jo vähän monimutkaisempia nivelistöjä; sillä saisi myös sopviasti rakennettuna todella pitkiä joustomatkojakin (esim. jenkkien Trophy truckit on usein erillisjousitettuja edestä). TTB:llä camberin hallinta ei oikein ole mahdollista, sen enempää kuin jäykällä akselillakaan.

Lainaus:
eikä raidetanko kestä sen paremmin ainakaan ulos joustossa. Noin silmällä katottuna noi kulmat on jopa huonommat ku noissa japsien (hilux,king,paje) sovelluksissa
Miksei kestäisi raidetanko? Kestäähän ne jäykissäkin akseleissa, kun vain toteutus on oikea; uniballit tai suurella liikevaralla olevat raidetangonpäät, niin on helposti yli 45* kulma saavutetavissa. Osista se on kiinni. Se mikä ongelma on raidetangossa ja ohjausvarsissa yleensäkin, niin väärissä paikoissa olevat nivelpisteet tekevät sen että joustoliikkeen mukana ohjauskulmat elää ihan helvetisti, ja se ei todellakaan tee hyvää ajo-ominaisuuksille. Esim. vanhempien jeeppien "inverted-y" ohjaus on tästä hyvä esimerkki (taitaa olla myös näissä TTB- vehkeissä samantyyppinen) kun korotetaan; kun alkaa joustovarat kasvaa, niin aurauskulma muuttuu joustoliikkeen aikana varsin reippaasti, ja auto ei todellakaan pysy tiellä jos sitä ei ohjaa. Huomaa helposti jo vähänkin isommassa routaheitossa maantienopeuksilla. Ohjaustyypin vaihto ja nivelpisteiden vaihto sopiviksi auttaa tässä niin hyvin, että ongelmat saa käytännössä poistumaan.

Lainaus:
lisäks tos on jousittamaton massa lähes yhtä suuri ku jäykkiksissä.
Jollei jopa enemmänkin; tosin nuo TTB. akselit on jotain levystä prässättyä & hitsattua tavaraa, mutta kyllä noissakin materiaalia on paljon. Ei kuitenkaan taida heittää vastaavan vahvuisen jäykän akselin painosta niin paljoa että olisi merkitystä suuntaan tai toiseen.


Lainaus:
Japsit ku sais joustomatkaa vielä lisättyä riittävästi ja kierrejouset (hiluxis on jo) ni se olis jopa hyvä. Japseissahan on onnettoman lyhyet tukivarret ja hiluksissa ainakin on aika hepposet raidetangon päät ja apusimpukka.
Niin.. ja olishan kaikki Jeepitkin tehtaalta tullessaan hyviä maastoautoja jos niissä olisi vieläkin jäykät riittävän järeät akselit, kunnon alusta, kunnon ohjaus, 4:1 välityksinen jakoaski, isot renkaat, pitkät tukivarret, ja.. ja.. itse asiassa, sama lista pätisi myös japsimaastureihin, muihin jenkkimaastureihin, yms..

Mut onneksi on olemassa Jeep Wrangler Rubicon (JK- mallisarja siitä), siihen ei enää paljon tarttis toivoa että tehtaalta tullessaan vakiomaasturi olisi täydellinen
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty HDJ 80 etuakseli Killer-Wo O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 20.08.2010 12:09
Myydään / Vaihdetaan BJ-42 etuakseli PikkuF O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 22.11.2009 19:08
Ostettu Hj 60 etuakseli JuuPeri O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 19.04.2009 12:32
M: LJ:n etuakseli Vilpertti O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 18.10.2007 11:31
o: etuakseli 80 hdj mixut O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 21.08.2007 14:32


Sivu luotu: 20:40 (GMT +2).