Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.02.2011, 22:13
Kratz Kratz ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.11.04
Sijainti: Vantaa, Finland.
Viestit: 477
Perusasetus

tuli kylmä hiki... mittasitko sillä heittokellolla et ratas on suorassa vai mihin käytit??? mulla ei kyllä tollasta oo.... ainakaan viellä.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.02.2011, 23:12
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

edit: ..siis se heittokello.. hammasvälyksen mittaukseen.. se kun ainakin noissa perissä mitä itse olen asentanut niin täytynyt olla haarukassa ~0,1...0,25mm niin paha sitä on mauserilla mitata jos en väärin muista niin kohtuu laadukas heittokello (1/5000 millin tarkkuudellakohan se oli, en muista tarkkaan kun pariin vuoteen en ole käyttänyt) ja magneettijalka maksoi työkaluliikkeessä yhteensä jonkun saturaisen verran tjsp.. Ei sitä varmaan yhden välitysten vaihdon takia kannata ostaa, mutta jos on suunnitelmissa tehdä joskus uudestaankin niin maksaa kyllä itsensä takaisin.

On kyllä paljonkin foorumeilla porukka puhunut että näppituntumalla on asennettu, ja jos kokemusta on niin varmaan se onnistuukin ainakin jossain määrin. Mutta jos on liikaa/ liian vähän hammasvälystä niin äkkiä käy niin että joko perä pitää karseeta meteliä, tai sitten kuluu liian helposti. Pahimmillaan liian suurella hammasvälyksellä pääsee klonksumaan niin paljon pinioni ja lautaspyörä vastakkain että hammaspeikko iskee äkkiä.

Mutta kuten aiemminkin kirjoitin tapoja on monia, ja todellakaan itsellä ei ole kokemusta kuin muutaman jenkkiperän välitysten asennuksesta. Uskaltaisin kuitenkin väittää, että aika pitkälti samanlainen on periaate ja idea kaikissa perissä, ainakin mitä on räjäytyskuvia kattonut jossain fiksummissa perissä poskilaakereitten esijännitystä ja hammaskosketusta sentään ei tartte säätää shimmeillä, vaan on sellaiset kierrettävät säätö"mutterit". Ei ole itellä sellaista tullut vastaan, mutta vaikuttaisi näppärältä systeemiltä.

Mutta ei se välitysten asentaminen ole ollenkaan niin paha homma mitä voisi kuvitella, mutta tarkkana kannattaa olla ekalla kerralla. Näytti olevan ihan hyviä kuvia ja infoa tuossa tokan postauksen linkin takana. Ei kannata pelästyä jos homma vaikuttaa ihan heprealta, helpottaa kummasti kun vähän aikaa kattelee sitä murikkaa pöydällä nenän edessä

Jos toitsun perässä tarttee krymppirenkaan pinionin laakerien esijännityksen säätöön, niin suosittelen hommaamaan niitä saman tien pari. Eka yritys menee helposti vituiksi

Viimeksi muokannut Timo_L : 21.02.2011 23:34
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.02.2011, 23:21
Kratz Kratz ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.11.04
Sijainti: Vantaa, Finland.
Viestit: 477
Perusasetus

mulle tuli ausseista periin uudelleen rakennus kitit mut en oo kattonu mitä kaikkee ne sisältää. mistäs noita kymppirenkaita??
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.02.2011, 23:28
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Varmaan siellä mukana tuli sellasetkin jos niitä tarttee käyttää. Mulla ainakin tuli Yukonin asennuspaketissa niitä mukana pari kappaletta per akseli - jopa sille akselille missä niitä ei edes tarvinnut käyttää Ite kyll ävein toisen akselin peräkärryssä offivarusteeseen ja annoin niitten vetää ton krymppirenkaan nippuun ja pinionin oikeaan esijännitykseen; perä oli shimmattu ja kasattu muuten kokonaan. Muistaakseni ainakin kyseisessä Fordin perässä tartti reilu 600Nm vääntömomenttia että sai krymppirenkaan painumaan kasaan, ja siitä sitten todella varovaista kiristystä että sai mitattua oikean esijännityksen.

Joku tuossa taisi mainita että Toyotan akseliin maksaa krymppirengas 30€ varaosatiskiltä.. aika suolainen hinta, Danan perään taisi olla Saksasta ~7€ + muutama euro postikuluja Varmaan sulla on sen asennussarjan mukana perän kasausohjeet ja maininnat momenteista, esijännityksistä, hammasvälyksistä yms.?


Ei muuta kun rohkeesti hommiin vaan.. ekan murikan kanssa voi mennä tosiaan aikaa, mahdollisesti hermot (käy välillä vaikka safkalla, tai juo pari kaljaa), ja vaatia noin 28 purku- ja kasauskertaa, mut seuraava menee sit jo kokemuksella
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.02.2011, 23:33
Kratz Kratz ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.11.04
Sijainti: Vantaa, Finland.
Viestit: 477
Perusasetus

on mulla haynesin korjausopaskin et sieltäkin luulis löytyvän jotain jeesiä... toivottavasti.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.02.2011, 00:58
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

http://www.torafors.com/mittavlineet.htm
Tuolta edullinen heittokello ja jalka
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.02.2011, 12:00
Kratz Kratz ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.11.04
Sijainti: Vantaa, Finland.
Viestit: 477
Perusasetus

ei oo kyllä pahan hintasia, mut eipä taida keretä v.lopuks tänne... täytynee yrittää kehittää jostain muualta.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Vaihdelaatikon välitysten vaihtaminen? jep Tekniikka & Jutustelu 4 03.09.2010 23:15
Ostetaan välitysten vaihto stonefly O/M/V Muut 0 02.06.2009 08:44
JIHAAAAAA hieno välitysten laskuri y.m.s sjeeppi Linkit 1 18.04.2006 18:12
renkaiden ja välitysten yhteensopivuus sjeeppi Linkit 1 18.02.2006 21:10
Toyota Perän välitysten vaihto ? SL Tekniikka & Jutustelu 5 28.01.2006 20:40


Sivu luotu: 16:25 (GMT +2).