Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.02.2011, 12:02
Tossavainen:n Avatar
Tossavainen Tossavainen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.06.09
Sijainti: Joensuu/Ilomantsi
Viestit: 305
Perusasetus

Nostellaas nyt tätäkin. Punanenä kertoikin jo tuossa nivan ns: tyyppivikoja.

Joten lisätään vielä omia kokemuksia. vikoja ja puutteita.

-Takana tukivarret, varsinkaan alemmat eivät kestä offia, itsellä molemmat poikki ja toisen kiinnitys vielä revennyt irti korista.

-Sähköt nivoissa on mitä on. Itsellä ainakin sähköt sekaisin, savuaa milloin mistäkin Eli ne uusiksi. tosin tähän vaikuttaa myös auton ikä.

-Kytkin ei kestä millään ladan välityksiä, yhtään safaria en ole ajanu etteikö kytkin olisi temppuillut/ luistanut.

-Moottori on alaväännötön ja voimaton vakiona, ja itsellä ei oikein yhtään ajokertaa ole ollut että olisi täysin toiminut. Eli moottori vaihtoon tai ladan moottorin "viritykseen".

-Voiman siirto on heikko, itsellä tosin vielä siltä osin säilynyt ehjänä,Ei vielä löydy katkenneita vetareita. Edessä tosin murrokset on naputtaneet jo tovin. Nätillä ajolla nivan voiman siirto kestää "melko" hyvin,kunhan renkaat eivät kauhian isot. maximi joku 235/75/15. Tämä itsellä.

-Vaihdelaatikon ja etenki jakiksen tuenta kannattaa vahvistaa,aika huonosti pysyvät kiinni. itsellä jo kerran jakiksen kiinnike murtunut. Jakis kannattaa tukea hyvin. Tekee aika moista liikettä maastossa.

-Ohjaustehostin olisi aika mukava olla, on tuo niva todella kankea kääntää varsinkin isommilla renkailla metsässä.

-Korotettua tuota ei paljoa saa tuon keularakenteen takia, ja etupää ei juurikaan joustele. Takapää onneksi sitäkin paremmin.

Eli Jos nivaan vaihtaisi:
-Moottorin+vaihteiston
-jakiksen johon saa paremmin välityksiä
-akselit jotka kestäisivät paremmin ja saisi lukkoja
-vahvemmat tukivarret ja vahvistais koriin tulevat kiinnitykset
-ohjaustehostimen
-tekisi sähköt uusiksi
-vahvistais koria laatikoiden kiinnitys kohdista ja avartais kaaret mahdollisimman isoiksi suurempia pyöriä varten.
+++++ kaikea muuta pientä, alkaisi olla vähitellen kasassa kestävä ja etenevä paketti.

Tässä nyt mitä näin äkkiseltään mieleen juolahti.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.09.2011, 12:40
Punanenä:n Avatar
Punanenä Punanenä ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 24.06.07
Sijainti: Lahti
Viestit: 968
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen Näytä viesti
Nostellaas nyt tätäkin. Punanenä kertoikin jo tuossa nivan ns: tyyppivikoja.

Joten lisätään vielä omia kokemuksia. vikoja ja puutteita.

-Takana tukivarret, varsinkaan alemmat eivät kestä offia, itsellä molemmat poikki ja toisen kiinnitys vielä revennyt irti korista.

-Sähköt nivoissa on mitä on. Itsellä ainakin sähköt sekaisin, savuaa milloin mistäkin Eli ne uusiksi. tosin tähän vaikuttaa myös auton ikä.

-Kytkin ei kestä millään ladan välityksiä, yhtään safaria en ole ajanu etteikö kytkin olisi temppuillut/ luistanut.

-Moottori on alaväännötön ja voimaton vakiona, ja itsellä ei oikein yhtään ajokertaa ole ollut että olisi täysin toiminut. Eli moottori vaihtoon tai ladan moottorin "viritykseen".

-Voiman siirto on heikko, itsellä tosin vielä siltä osin säilynyt ehjänä,Ei vielä löydy katkenneita vetareita. Edessä tosin murrokset on naputtaneet jo tovin. Nätillä ajolla nivan voiman siirto kestää "melko" hyvin,kunhan renkaat eivät kauhian isot. maximi joku 235/75/15. Tämä itsellä.

-Vaihdelaatikon ja etenki jakiksen tuenta kannattaa vahvistaa,aika huonosti pysyvät kiinni. itsellä jo kerran jakiksen kiinnike murtunut. Jakis kannattaa tukea hyvin. Tekee aika moista liikettä maastossa.

-Ohjaustehostin olisi aika mukava olla, on tuo niva todella kankea kääntää varsinkin isommilla renkailla metsässä.

-Korotettua tuota ei paljoa saa tuon keularakenteen takia, ja etupää ei juurikaan joustele. Takapää onneksi sitäkin paremmin.

Eli Jos nivaan vaihtaisi:
-Moottorin+vaihteiston
-jakiksen johon saa paremmin välityksiä
-akselit jotka kestäisivät paremmin ja saisi lukkoja
-vahvemmat tukivarret ja vahvistais koriin tulevat kiinnitykset
-ohjaustehostimen
-tekisi sähköt uusiksi
-vahvistais koria laatikoiden kiinnitys kohdista ja avartais kaaret mahdollisimman isoiksi suurempia pyöriä varten.
+++++ kaikea muuta pientä, alkaisi olla vähitellen kasassa kestävä ja etenevä paketti.

Tässä nyt mitä näin äkkiseltään mieleen juolahti.
Jos haluaa hyvin maastossa toimivan taka-akselin niin itsellä tämä toimi vähintäänkin hienosti, Eli "one-link" tukivarsi+panhard, Kolmiotuettu banjo ,hitsilukko ja hj60 kardaani...Joustaa ja kestää Tosin ei ihan tieliikenne laillinen...









Ja tietysti edullinen
__________________
KEHRUU-RACING

Viimeksi muokannut Punanenä : 30.09.2011 12:44
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
lada nivan jakolaatikko ? Artzi_ip Tekniikka & Jutustelu 18 07.11.2020 20:56
Ostetaan Lada nivan jakkis La tuskaa O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 31.08.2008 20:41
Ostettu o/ lada nivan perän gtkossu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 04.05.2008 18:40
Ostettu o/ 5j-15 lada nivan vanteet gtkossu O/M/V Renkaat ja vanteet 1 04.02.2007 18:26
LADA NIVAN LEVIKESARJA sakari65 O/M/V Muut 1 24.11.2005 07:07


Sivu luotu: 00:35 (GMT +2).