![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#76
|
||||
|
||||
![]()
No niin, eli siis vastauksen viipyminen johtui minusta enemmän kun AKK:sta. Tosin ei sieltäkään ekalla pyynnöllä tullu mitään. Kuitenkin kanta on tämä jonka liitän suoraan sähköpostivastauksesta:
Moi tuossa ratkaisussa korikehikko ja turvakehikko ovat sama-asia. Sääntömme taas lähtevät siitä, että ensin on kori ja siihen lisätään turvakehikko. Tässä alla se xxx henkilön antama vastaus: Minun mielipiteeni on, että kaarissa tulee olla säännön mukaisesti kiinnitysjalka ja korissa vastapaikka sille. Sääntö ei tunne sellaista mahdollisuutta, että runkoa käytettäisiin osana pääkaarta ja kaaren kiinnitys olisi putki-putkeen. Offi-sääntöjä en tunne, salliiko se jollain erivapaudella jotain muuta vai pitääkö hakea TLR:stä erivapaus kyseiselle rakenteelle. Eli tässä on siis vastannut kaksi henkilöä, ja kanta näkyy olevan tuo, MUTTA siihen on ensi vuodeksi mahdollista saada muutos, jos JUNDE saa asian hyvin esitettyä sinne valiokuntaan. Muutenkin on ollut puhetta että koetettaisiin saada noihin kaarisääntöihin jokin yhtenäinen ja yksinkertainen linja meidän lajia koskien. SIKSI ESITÄN NYT TÄHÄN KYSYMYKSIÄ, JOITA VOIDAAN PUIDA TÄSSÄ KESÄN AIKANA HYVISSÄ AJOIN. Meneekö triali kuskien mielestä auton kaari vaatimukset liian tiukoiksi jos tehtäisiin FOFF säännön kaarilla, mikäli AKK sen sallii? Ruvetaanko seuraamaan suoraan Eurotrial sääntöjä, mikäli AKK sen sallii? Onko kiinnostuneita ihmisiä muutaman henkilön "työryhmään" jossa asia käsiteltäisiin esitysvalmiiksi? Hyviä muita ehdotuksia asian tiimoilta? Viimeksi muokannut HannuNurminen : 08.06.2010 15:37 Perustelu: kirotusviheitä |
#77
|
|||
|
|||
![]()
Yksi ihminen on ilmoittanut halukkuutta osallistua keskusteluun... No asiaa vatvotaan parin viikon päästä vähän kun näen Junden.
Lähtökohdaksi voisi ottaa AKK säännöistä jokkiksen vaatimukset ja niihin vähän tarkennuksia??? Mielipiteitä. |
#78
|
||||
|
||||
![]()
Tuli näkäjää edellinen nyybinä...
|
#79
|
||||
|
||||
![]()
Nostellaas tätä hiukan. Onko ollut kaarisäännösitä mitään juttua sitten heinäkuun jälkeen?
Eli tässä pitäs alkaa jossain vaiheessa kaaria väänteleen taas, niin kiinnostaa tuo G-69:n kysymys edelleen ja sen tulkinta. Lainaus:
Sääntö ei tunne putkli putkeen kiinnitystä.....joo, ei tunne, mutta ainakin tähän mennessä niin on saanut tehdä ja tekeehän kaikki kiihdytys pelitkin niin ja formulatkin tietääkseni? ------------------------------------------------------------------------------- Onkos siihen etukaaren takakallistumaan tullut mitään kommenttia? Eli jos etukaaressa ei ole yhtään taivutusta, vaan on sivulta katsoen lattiasta kattoon suora, mutta on reilusti kallistettu taaksepäin. Niin että tarviiko siihen jonkun lisätuen? Ja lisää kysymyksiä on tulossa, kunhan saan pari piirrosta joskus tehtyä ![]() |
#80
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mihis tää kuva on hävinny???? |
#81
|
||||
|
||||
![]()
Se TLR tais olla tekniikka laji ryhmä tai jotain, en oo varma...
Mut muuten säännöistä, offiin on tehty uusista säännöistä ehdotus, joka on ilmeisesti AKK:ssa käsittelyssä. Eli odotellaan ensin miten siinä käy...Junde tietää asiasta tässä kohtaa enempi. Periaatteessa niiden kai pitäisi mennä sellaisenaan läpi, koska ollaan tavallaan oma lajimme. Mä en oo nyt käyny AKK sivuja katsoo et onko ens vuoden sääntöjä jo julkaistu. Viimeksi muokannut Pauli : 31.12.2010 22:10 Perustelu: siirretty teksti |
#82
|
|||
|
|||
![]() Sääntökirja 2011 julkaistu
Tuossa alla mitä kaarien kiinnityksestä kerrotaan. Vastannee myös tuohon putkirunko-ongelmaan
![]() En osannut kuvia tähän liittää mutta löytyvät sääntökirjasta http://akk.smartpage.fi/fi/saantokir...kirja_2011.pdf 2.2.13.11 Turvakehikon kiinnitys korikehikkoon Kehikko pitää kiinnittää vähintään seuraavista pisteistä: • etukaaren kiinnitysjaloista • sivukaarien tai puolisivukaarien kustakin kiinnitysjalasta • pääkaaren kiinnitysjaloista • takatukien alapäistä Jotta turvakehikko saadaan tehokkaasti kiinnitetyksi korikehikkoon, voidaan alkuperäistä verhoilua ja pehmusteita muokata turvakehikon ympäriltä leikkaamalla tai vääntämällä, mutta ei kuitenkaan kokonaan poistamalla kyseistä osaa ellei ryhmän säännöt tätä erikseen salli. Jos tarpeen, voidaan sulakerasia sekä seisontajarrun käyttölaite siirtää pois turvakaarien asennuksen tieltä. Kiinnityspisteet pää-, etu-, sivu- ja puolisivukaarille: Kaarien lattiakiinnitystä varten tulee jokaisessa kaaren alapään kiinnityspisteessä olla kiinnityslevy, jonka minimipaksuus on 3 mm ja pinta-ala vähintään 120 cm2, muodostaen kiinnitysjalan. Kaarien alapään kiinnitys korikehikkoon on tehtävä vähintään kolmella pultilla tai hitsaamalla. Kukin kiinnityskohta tulee korissa vahvistaa vähintään 3 mm paksulla ja pinta-alaltaan vähintään 240 cm2 teräksisellä vahvikelevyllä, joka on hitsattu korikehikkoon. Erilaiset vaihtoehdot ovat kuvissa 253-50 ... 253-56. Kuvan 253-52 mukaista vahvikelevyä ei välttämättä tarvitse hitsata koriin. Kiinnitysjalan pulttien tulee olla vähintään M8 kokoa ja lujuus vähintään 8.8 ISO normin mukaan. Muttereiden tulee olla lukkomuttereita tai varustettu jousialuslevyillä. Kahden pultin välinen kulma tulee olla vähintään 60 astetta. Takatukien kiinnityspisteet: Kiinnityskohdat tulee vahvistaa vähintään 60 cm2:n kiinnityslevyillä muodostaen kiinnitysjalan. Se tulee kiinnitää koriin vähintään kahdella M8 pultilla (kuva 253-57) tai hitsaamalla. Myös kuvan 253-58 mukainen yksipulttikiinnitys hyväksytään edellyttäen, että käytetään riittävän vahvaa rakennetta ja että pultille on hitsattu holkki takatukeen. Edellä olevat ovat vähimmäisvaatimukset. Lisäksi voidaan tehdä lisäkiinnityksiä, kaarien kiinnitysjalat saadaan hitsata korin vahvikelevyihin ja turvakehikko voidaan hitsata korikehikkoon. Erikoistapaus: Jos auton korikehikko/alusta on muuta ainetta kuin terästä, ei turvakehikkoa saa hitsata siihen. Tällöin vain kiinnitysjalan kiinnittäminen pulteilla korikehikkoon on sallittu. Putkirunkoisissa autoissa lasketaan turvakaariksi vyötärölinjan yläpuolinen osa, koska kaaret ovat kiinteä osa runkoa ei erillisiä vahvike/kiinnitys lappuja tarvita. Kaaria vaihdettaessa tulee liitoskohdan sisällä olla vähintään 10cm vahvikeputki (seinämävahvuus vähintään 2,5mm) joka sopii tiiviisti alkuperäisen kaariputken sisälle ja se tulee tulppahitsata kumpaankin kaariputkeen kahdesta vastakkaisesta kohdasta. Putkirunkoisissa autoissa tulee oviputkien olla kaksiputkisia ja oviputket saavat olla osittain tai kokonaan osa runkoa (kuvat 253-9-11). Viimeksi muokannut Byrocrat : 31.12.2010 22:47 |
#83
|
||||
|
||||
![]() tarkistus ennen putken ostoa
pitäs hakea projektia varten kaariputkea. paikallisesta rautafirmasta tarjosivat saumatonta höyryputkea 48x2,6mm.
eikös tuon pitäs riittää? akk.n aapista tavasin ja en mielestäni mitään veto-murto lujuus vaatimuksia off road säännöistä kaariputkelle löytänyt? nii ja tähän ei kiinitys/vahvike lappuja käsitykseni mukaan tarvii koska kaaret hitsataan suoraan runkoon? |
#84
|
|||
|
|||
![]()
Katso sääntökirja s.296 löytyy akk sivuilta.
|
#85
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
350N/mm2 Tuosta vahvikelappu jutusta en ihan suoraan olisi noin varma. Saisko jonkinlaista tarkempaa selvitystä koppa + runko yhdistelmästä? Kuva olis ehkä paras ![]() |
#86
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Sen mukaan kannattaa miettiä nuo kaaret ja sitten sitä kautta kiinnityspisteet tuleekin sitten automaattisesti Putkirungossahan ei tarvita mitään kiinnityspisteitä, koska "tarkennetun" sääntökohdan mukaan kaarien yläosa (oviputkien yläpuolelta/vyötärölinjasta) voidan katsoa turvakaareksi ja alaosa runkorakenteeksi (mitä G-69 alussa ajoi takaa!). Mutta taitaa olla vain proto- ja pro modit tähän sääntöön meneviä laitteita???? (näin hatusta vedettynä)
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- Viimeksi muokannut Mikki : 02.02.2011 15:20 |
#87
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eli tuo punainen putki pitäis vielä lisätä tuohon kohtaa, jotta sääntö täyttyisi?? Kelpaako tuon punaisen putken materiaaliksi 38x2,5mm ? Tuossa alempanahan on rungon helputki jotain 60x ehkä 4mm ja vahvistettu alapuolelta toisella 4-6mm putkella, niin tuntuu vaan hieman hölmöltä laittaa tuonne väliin yks 38mm putki vielä "tukemaan" oviaukkoa ![]() Sitten paljonko autossa pitää olla jonkun auton runkoa, että sitä ei lasketa putkirunko autoksi? Riittääkö 28cm vai pitääkö olla 75,5cm vai 1m vai 1,5m ![]() |
#88
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Muuta juttua kyseisen kotteron kaarista ja muustakin: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=67562 |
#89
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/showthr...t=76813&page=2 tosta patrollista tulee käyttöön pelkkä runko ja tekniikka .sen päälle sit putkikehikko. ihan hupi/harraste kampe on tulossa mutta aattelin kuitenki kaaret tehä niin ettei kilpailukaan olisi mahdotonta. tiedän jo ennestään että ruokahalu kasvaa syödessä. ei kait se valmistumisen jälkeen muuhun varmaan kelpaa kuin protoihin.. tuskin sitä saa enää patrollia muituttamaan.. ![]() joo tuo veto/murto juttu oli hyvä tietää.. aattelin etteivät vaadi sitä kun ei tota erikseen offin säännöissä mainita. Viimeksi muokannut matti.v : 03.02.2011 08:52 |
#90
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
eikös Mogsterissa helmaputki lasketa rungoksi/alemmaksi oviputkeksi? |
#91
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
akk:n aapinen kertoo sivulla 296 kohdassa 8.3.3: materiaali KYLMÄVEDETTY saumaton puhdas hiiliteräs. veto/murtolujuus 350n/mm.. rautakaupaan soitin ja veto/murto lujuus tuossa saumattomassa höyryputkessa on 355n/mm. mitat 48.3x2.6mm mitään muuta ne ei tosta putkesta osanneet kertoakaan. pyysin selvittämään valmistustavan ja valmistajan yms..eivät enää soittaneet takas.. tuon nyt ymmärtää täysin.. mutta kuis helvetissä samassa kirjassa offroadin säännöissä lukee noin: Pää ja sivukaarien materiaalin minimimitat ovat, saumattomalla putkella joko 45x2,5mm tai 50x2,0mm, mikäli käytetään saumallista materiaalia, tulee materiaalin minimimitat olla vähintään 45x3,2. Muissa putkissa sallitaan saumattomana vähintään 38x2,5mm tai 40x2,0mm tai saumallisena 42x3,2mm täyttääkö joku saumallinen putki muka nuo materiaali vaatimukset? tai tarviiko materiaalin offissa edes täyttää noita ylempiä vaatimuksia? oonko vaa nii helvetin tyhmä etten jotain nyt älyä vai onko nuo oikeasti jotenki ristiriidassa.. ![]() traileri on jo volvon perässä että huomenna haen kaariputkea.. pittää varmaan soittaa akk tekniikan ukoille ja kysyä varmistus ettei tule virheostoksia.. ![]() toi höyryputki vaan olis halvempaa kuin suunnilleen samalla ulkomitalla oleva vesijohtoputki.. |
#92
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos mahdollista niin osta joku lyhyt koepätkä ja kokeile taivuttaa. |
#93
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
tai ihan tavan vesijohto putke joka on saumallista samoilla ulkomitoilla mutta siin on 3.2mm seinämä |
#94
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
tossa kuva: http://s35.photobucket.com/albums/d1...t=DSCN2322.jpg joo. hyvä tietää että muutkin tommosta putkee käyttää.. teen kuitenkin varmistus soiton akk.n ennen ostoa.. kun tuli jo epähuomiossa ja kiireessä ostettua ns "valmis" runkokin mutta ei siihen sovi edes istumaan yms.. ![]() |
#95
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
No täähän muakin tavallaan tässä kiinnostaa, kun niitä kaaria pitäis alkaa jossain vaiheessa siihen väänteleen. Willy Roveriin on siis tarkoitus lisää runkoa putkella, josta sitten alkaa kaarikehikko. Ja ei muakaan niitä lappuja sinne kiinnostais alkaa tekeen, ku mielestäni vaan heikentävät kehikon rakennetta. Pitää koittaa tänään ehtiä piirteleen kuva tänne ajatellusta kehikosta, niin vois ehkä saada kommentit Junde ja Uni linjastolta. Ei tulis tehtyä ns. turhaa työtä ja sit jossain kisakatsastuksessa ei menis herne nenään tai kasvais se vekotin otsaan ![]() |
#96
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
joo. kuulostaa saman tyyliseltä mitä mä myös suunittelin. ![]() Paulilla olis valmis kuva tommosesta toteutuksesta suikan runkoon.. kop kop.. kysyppä sen kuvan omistajalta voisko sitä saada tähän ketjuun malliksi.. ![]() siis toinen niistä mitä mulle laitoit.. toi vekotin otassa olis ainakin hankala käyttää ohtalamppua.. ![]() |
#97
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() just Saarnion Jarille soitin. nuo yleiset materiaalivaatimukset ei koske offia. eli ei tarvii olla sit 350 vetomurtolujuutta. eli aapisen sivun 209 mukaan menee kuulema tuo materiaali sääntö. eli käy myös saumallinen putki. ja toi kaarien kiinnitys runkoon.. eli tapaus mitä jarekin kuvaili> putki putkeen hitsattuna. ei tarvii erillisiä vahvikelappuja. kyllä mä otan tuota höyryputkea muutaman 6 metrin salon matkaan tänään.. |
#98
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tuossa olis jonkun jenkkien tekeleen kuvaa hieman lainattu. Punaiset putket olis turvakaarikehikkoa ja vihreet rungon putkia. Kokolailla tuollaista olin itse ajatellut Willy Roveriin sit jokupäivä tehdä. Penkit tosin ei olis tuolleen väärässä paikassa pääkaaren takapuolella. |
#99
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=60123 |
#100
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() kävin tänään hakemassa 6 salkoa putkea. pituudet vaihteli 6.1-6.6m salko.. mut 36 metriä veloittivat. muuten täyttyy nuo yleiset kaariputkivaatimukset paitti toi on kuumavalssattu tjs.. mut kelpaa siis mainiosti offiin.. tuota samaa putkea mut sain sen 7.31e/metri.. http://kauppa.taloon.com/PublishedSe...de=LVI-0323171 |
![]() |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Eurotrial 2010 karsintakilpailu 8.5 Janakkala | Saija | Tapahtumat | 188 | 09.03.2015 12:54 |
Eurotrial 13-15.8.2010 Borås | tare | Tapahtumat | 101 | 04.10.2010 22:18 |
kauden 2010 trial | sos | Tapahtumat | 11 | 19.01.2010 17:12 |
Trial kaarien uudet säännöt??? | Jare | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 01.10.2009 20:53 |
Eurotrial säännöt? | Tarzan | Tekniikka & Jutustelu | 41 | 30.01.2009 18:07 |