Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.01.2011, 12:50
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.072
Perusasetus

No kukin taplaa tyylillään! Jos katsastusmies PTO:n puuttumisen huomaa, sen ei tartte sanoa huomanneensa sen puuttuvan, käräyttää ja vero lankeaa maksuun!! Kallista, mutta jos on varaa, niin siitä vaan...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.01.2011, 13:03
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Mä oon leimannu 4x4 auton ilman etukardaania, tuli kommentti että akseli pitää olla, mutta ei estäny leimaamista eikä tullu veroa. Akseli oli vaan veke tilapäisesti.


Tällänen pykälä on voimassa tällä hetkellä, löytyy trafin sivuilta:

2. N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokan maastoautoksi katsotaan kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai se täyttää seuraavat kolme ehtoa:

a) vähintään yksi etu ja yksi taka-akseli on vetävä tai kytkettävissä vetäväksi akseliksi;

b) vähintään yksi ajoneuvon akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; ja

c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia.

Eli ei mainintaa peeteeoosta.
Olis mielenkiintoista tietää millaiset vaatimukset on ollut 70 luvun lopussa?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.01.2011, 13:25
mhk:n Avatar
mhk mhk ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.10.09
Sijainti: Kivitaipale, Roi
Viestit: 348
Perusasetus

Ei ei ja ei! Ulosotto on verotuksellisista syistä sinne laitettu, eikä sillä ole tekemistä N*G tai M*G luokittelun kanssa. Maastoautoksi hyväksymisestä kun taas oli muita etuja kuin tuo autoverotus.
__________________
LandCruiser LJ70 1987 & HDJ80 -90
Projekteja
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.01.2011, 19:11
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Joo, en minäkään usko, että mitään veroja tulisi maksuun. Korkeintaan kehoitus laittaa takaisin paikoilleen jos sen puute jotakuta häiritsee. Vähän sama homma, kuin ajelisi ilman etukardaania ja siitä yritettäisiin langettaa veroja maksuun.
Ei ole tosiaan uskon asia kun ennakkotapauksiakin on, vaikkakin pakettiautosäädösten rikkomisesta. Entä jos PTO:n puuttumisen huomaakin vaikka Trafin tarkastaja?
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mhk Näytä viesti
Ei ei ja ei! Ulosotto on verotuksellisista syistä sinne laitettu, eikä sillä ole tekemistä N*G tai M*G luokittelun kanssa. Maastoautoksi hyväksymisestä kun taas oli muita etuja kuin tuo autoverotus.
Hyvä tietää, kerrotko tarkemmin? Vaikka mihin kysymykseen tuo "ei" on vastaus?
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.01.2011, 19:46
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Entä jos PTO:n puuttumisen huomaakin vaikka Trafin tarkastaja?
Välillä tuntuu että ois Trafin tarkastajilla muutakin kuin nuo PTO:t, mutta nuohan on katsastusmiehen henkilökohtaisia valintoja :-)
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.01.2011, 13:35
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Mä oon leimannu 4x4 auton ilman etukardaania, tuli kommentti että akseli pitää olla, mutta ei estäny leimaamista eikä tullu veroa. Akseli oli vaan veke tilapäisesti.


Tällänen pykälä on voimassa tällä hetkellä, löytyy trafin sivuilta:

2. N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokan maastoautoksi katsotaan kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai se täyttää seuraavat kolme ehtoa:

a) vähintään yksi etu ja yksi taka-akseli on vetävä tai kytkettävissä vetäväksi akseliksi;

b) vähintään yksi ajoneuvon akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; ja

c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia.

Eli ei mainintaa peeteeoosta.
Olis mielenkiintoista tietää millaiset vaatimukset on ollut 70 luvun lopussa?
No määä oon leimannu Uazin ilman rattilukkoa, ilman päästölappuja yms ilman nurinoita muttei se tarkoita ettei niitä pitäisi olla, sillä kerralla oli tuuria, seuraavan auton kanssa tehtiinkin pitemmän kaavan mukaan.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.01.2011, 13:46
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

PTO-pakko maastohenkilöautoissa 1.8.1990 asti. Sen jälkeen tullattuihin (vanhempiinkaan) ei sitä ole vaadittu. Autoverotusseikka siis, ja tosiaan hankalimmillaan voi johtaa autoveron maksuun.

Normi-pakuna tai paku-huoltoautona = ei tartte, olipa minkä ikäinen tahansa.

Ja mitään toiminta-pakkoa ei ole, fyysinen olemassaolo päällepäin riittää.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.01.2011, 20:37
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
PTO-pakko maastohenkilöautoissa 1.8.1990 asti. Sen jälkeen tullattuihin (vanhempiinkaan) ei sitä ole vaadittu. Autoverotusseikka siis, ja tosiaan hankalimmillaan voi johtaa autoveron maksuun.

Ja mitään toiminta-pakkoa ei ole, fyysinen olemassaolo päällepäin riittää.
A-HA, siksi siis rangessa nuppi, jossa lukee PTO, mutta se on asennettu penkin rautaan eikä liikuta sitten yhtään mitään...
(paitsi hernettä mun pään urassa)
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.01.2011, 21:46
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
A-HA, siksi siis rangessa nuppi, jossa lukee PTO, mutta se on asennettu penkin rautaan eikä liikuta sitten yhtään mitään...
(paitsi hernettä mun pään urassa)
On vai minusta kokolailla hyvä tuolla V8 pensavinssillä vedellä toisia eteenpäin

Automaatilla olis vielä parempi...
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 25.01.2011, 23:00
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Oletettavasti ketjun alottanu nyybi myöhemmin aikoo irrottaa pto:n, mutta sitte kuljettaa sitä mukana "huoltoon menossa". Saanko kysyä, mikä järki tässä on?

Tai miksi se muutenkaan mitään haittaa? Viis kiloa ylimäärästä painoa kahen ja puolen tonnin maasturissa?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 26.01.2011, 16:46
Tapsa Tapsa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 11.09.03
Sijainti: Tuusula / Kuopio
Viestit: 214
Talking

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
PTO-pakko maastohenkilöautoissa 1.8.1990 asti.

--

Ja mitään toiminta-pakkoa ei ole, fyysinen olemassaolo päällepäin riittää.
Tämä seuraava on sitten ihan teoreettista ajatusjumppaa, kukaan älköön ottako sitä kovin vakavasti, eli:

Eikö sen todellakaan oikeasti tarvitse toimia, vai eikö sitä vaan testata missään - eli sen sittenkin pitäisi oikeasti toimia?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 26.01.2011, 17:23
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.072
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tapsa Näytä viesti
Tämä seuraava on sitten ihan teoreettista ajatusjumppaa, kukaan älköön ottako sitä kovin vakavasti, eli:

Eikö sen todellakaan oikeasti tarvitse toimia, vai eikö sitä vaan testata missään - eli sen sittenkin pitäisi oikeasti toimia?
Katsastusmies mulle aikoinaan totesi: en minä sen toimintaa pystyisikään millään toteamaan!! Ei tartte toimia, yleensä käyttövaijeritkin on irti ja käyttövipu PTO:n kyljessä on jo maahantuojan toimesta lukittu OFF-asentoon holkilla!!
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 26.01.2011, 18:09
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

onneks ei tartte ressata ku suikka on vm91 pois ottaessa mietin et kuinka käy jos huomaavat sen puuttuvan, mut ei näköjään tartte olla
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 27.01.2011, 14:02
sjeeppi:n Avatar
sjeeppi sjeeppi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 03.03.05
Sijainti: Böle, Sjundeå, Finland.
Viestit: 2.045
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
Katsastusmies mulle aikoinaan totesi: en minä sen toimintaa pystyisikään millään toteamaan!! Ei tartte toimia, yleensä käyttövaijeritkin on irti ja käyttövipu PTO:n kyljessä on jo maahantuojan toimesta lukittu OFF-asentoon holkilla!!
Olikos se niin että kun se siirtoakseli on ulkona, PTO on kytketty pois päältä, mulla meinaan se holkki systeemi on jossain työkalupakissa...
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem
Koeta välttää halpoja kopioita
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 26.01.2011, 19:02
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tapsa Näytä viesti
Tämä seuraava on sitten ihan teoreettista ajatusjumppaa, kukaan älköön ottako sitä kovin vakavasti, eli:

Eikö sen todellakaan oikeasti tarvitse toimia, vai eikö sitä vaan testata missään - eli sen sittenkin pitäisi oikeasti toimia?
Eihän käynnistyksenestoakaan pysty käytännössä testaamaan muissa kuin uudemmissa Ladoissa, silti pitäisi toimia. Ja kuulemma virilastuja on turha muutoskatsastaa kun asennusta ei huomaa jos päästöt ja obd ok.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 26.01.2011, 19:24
sjeeppi:n Avatar
sjeeppi sjeeppi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 03.03.05
Sijainti: Böle, Sjundeå, Finland.
Viestit: 2.045
Perusasetus

No joo mulla on 90. kymppinen Jeeppi ja siinä on tää PTO ja saa ollakkin ei se häiritse.
Jos jollakin häritsee sen voi poistaa, mutta vastatkoon sitten itse seurauksistaan.
IKINÄ ei katsuri ole siihen kommentoinut, joku aikaisempi omistaja on edun saanut ja sen myös pitäköön, on väärä valinta jos ei ylimääräinen vaijeri ja aksélin pätkä kelepaa.
Silloin pittää vaihtaa uuteen.
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem
Koeta välttää halpoja kopioita
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Turvavöistä pakollisuus avobertassa? Cental73 Tekniikka & Jutustelu 17 15.05.2008 14:00
LCD (TFT) näyttö autossa Td5 Tekniikka & Jutustelu 3 25.05.2007 22:08
Ohjaustehostimen pakollisuus JakeHammer Tekniikka & Jutustelu 10 23.07.2005 13:07
Virus autossa Hammer__ Chit-Chat 5 28.01.2005 08:18
Paineilmaa autossa Frohike Tekniikka & Jutustelu 0 29.08.2003 13:10


Sivu luotu: 01:55 (GMT +2).