![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ilmatikku pitää tyhjentää öljyistä ja purkaa melkein päreiksi kun sitä shimmataan. Sit taas tikku kasaan ja öljyt sisään ja kaasut samaten ( tarkka määrä ) Mulla tais olla korkeuden muutos noin 8cm talvella sit tuli rajotin kumit vastaan. Kallistelun saattaa saada kuriin laittamalla lisä iskarit tai jotku kynäjouset ( ei kokemusta ) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
No kuten mainitsin tuossa ylempänä niin Currien Anti-rock:ia yms. vastaavia käyttävät jenkkilän peleissä jos on ilmatikuilla koko auto. Löysimmällä säädöllä se vähentää joustoja vain hieman, mutta oikein mitoitetuilla iskun pituudella ja anti-rockin säädöllä tulos on kuitenkin se, että joustot saa käyttöön ääripäästä toiseen, kallistelut vähenee ja koko alusta toimii paremmin. Se mikä coil-overeissa on ymmärtääkseni parempaa on juuri se, että ne eivät anna auton kallistella yhtä paljon kuin ilmatikut tekee ja kantavat kuorman paremmin. Eikä pitäisi niin paljon lämmetä kuin ilmatikut.
Toi vaimennuspuolen shimmaus on fillari- (alamäkiajo) ja crossipuolella ainakin ihan perusjuttuja jos on yhtään niitten vehkeitten kanssa pelannut. Käytännössä tosiaan joutuu atomeiksi purkamaan iskarin joka kerta kun sen tekee; ei ole pakollista hommaa, mutta vaimennuksen toiminnan saa muutettua jotakuinkin juuri sellaiseksi kuin haluaa. Toisaalta jos ei vaimennus pelitä tehtaalta kuten haluaisi, niin pakkohan se on tehdä. Eiköhän se autopuolella toimi ihan samalla tavalla, osat vain on vähän isompia ![]() Aika rajulta kuulostaa 8 sentin korkeusero kylmässä ilmassa vs. lämmin? Ymmärrän kyllä pari senttiä, mutta voiko tosiaan kylmä ilma muuttaa niin paljon typen tilavuutta siellä ilmatikun sisällä että aiheuttaa tuollaisen? ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Tän takia on hyvä jos on omat täyttö vehkeet ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Korkeudenmuutosta en ole huomannut, auto on kyllä ollut vuodenaikojen vaihteluissa mutta ajo ollut todella vähäistä. Tosin samoilla kaasuilla ajettiin luumäen talvikisa ja oulaisten kisa, olihan kait noissakin lämpötilaeroa. En nyt sanois että joustot kärsisi vakaajien takia, jos vakaajat on suunniteltu pitkille joustomatkoilla. Tuossa metsärakkineessa on tosiaan jakarit & kierteet edessä ja ilmatikut & rangen kolmilinkki takana. Etupää joustaa todella paljon herkemmin, ristijoustoissa tuntuu takapää olevan ihan linkussa ennenkuin etupää reagoi mitenkään. Pellolla polkaistessa tosiaan nosti sitten toisen etupyörän ilmaan ja siitä auto katon kautta kyljelleen ![]() Plussat tosiaan coil-overeihin verrattuna hinta (taitaa olla noin puolet coil-overin hinnasta), ei vie paljon tilaa ja mahdollisuus säätää vaimennusta (jos tuntee tarpeelliseksi). Simmilevypaketti ei tainnut ihan halpa olla, vähän nostaa kynnystä ostaa säätötarvikkeita vain omaan käyttöön.. Asennus rangeen taakse oli kyllä suhteellisen tarkkaa hommaa, tikkujen uniballien liikevarat, lyhyiden tukivarsien aiheuttama akselin asennon muutos ja koko 16" iskunpituus käyttöön piti sovittaa yhteen. Suosittelisin myös suunnittelemaan samantien ulosjoustolle rajoitinliinoja, kun ei ole yhtään kumipuslaa välissä niin kunnon kolahdus tuntuu kun tikku rajaa ulosjouston..
__________________
Harbor Cruisers |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Minkäsmoisia tikkuja, coilovereita ootte bj:n laittanut? Minkä mittasia, merkkisiä?
__________________
Toyota Crawler |
#7
|
||||
|
||||
![]()
onkos porukalla nyt käyttökokemusta ilmatikuista ja coilovereista? Hieman kiinnostais laittaa Hiluxiin Coiloverit tai ilmatikut. Mitä mieltä katsastus mies on noista ilmatikuista?? onko katulailliset?
__________________
Montenegro #74 Nissan Pickup d22 Toyota Land Cruiser Lj70 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Laita suosiolla ne coil- overit jos ylimääräistä rahaa on sen verran että ei budjetti lähde käsistä. Ilmatikkujen huonouksia tuolla on jo edellisellä sivulla mm. käsitelty, ja ei ne siitä ole mihinkään muuttuneet. Ilmatikut toimii hidasvauhtisessa möyrimisessä kunnon kallistuksenvakaajien kanssa (ts. joustot säilyy suht hyvin mutta pitää autoa paremmin suorassa vinolla alustalla yms.), coiloverit sitten toimii hyvin oikeastaan ihan missä vain.
Tai sitten laitat ORI Strut:sit, hintaa tosin on aika mukavasti ![]() ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Myyköhän Suomessa kuka noita coilovereita.?
__________________
Montenegro #74 Nissan Pickup d22 Toyota Land Cruiser Lj70 |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Ainakin Racersplace toimittaa suomessa noita. Valikoimaakin näyttäis olevan useammalta valmistajalta.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M: Ilmatikut 4 kpl 14" MYYTY MYYTY | KössiKenguru | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 21.04.2008 16:56 |
m:ILMATIKUT MYYTY | tapsa4x4 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 06.03.2008 11:32 |
Ostettu | KössiKenguru | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 18.01.2008 11:47 |
myydään ilmatikut\vaihto renkaisiin!!!! | O/M/V Renkaat ja vanteet | 14 | 10.08.2007 08:41 |