Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.01.2011, 19:10
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VooDoo Jeep Näytä viesti
Jos laitat jotain kierrejousientilalle niin COIL-OVERIT säädettävät
Ilmatikkujen
+ vie vähän tilaa
+ hinta
+korkeuden säätö
+saa katsastettua

-korkeus muuttuu ilman lämpötilan mukaan aika rajusti
-tahtoo kallistella herkästi
-jos ajaa kovaa niin joutuu säätää shimmilevyillä sopivaksi jossa aikaa kuluu sit reilusti
-pullo + täyttö laitteet pitää olla itellä muuten saattaa mennä vähän leikiksi

Nää asiat huomasin kun omassa autossa oli ilmatikut
Mites tuo shimmailu tapahtuu? Miten paljon korkeus muuttuu sentteinä lämpötilan vaihdellessa? Kallisteluako ei saa mitenkään kuriin joustojen kärsimättä?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.01.2011, 19:38
VooDoo Jeep:n Avatar
VooDoo Jeep VooDoo Jeep ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.05.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.133
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Mites tuo shimmailu tapahtuu? Miten paljon korkeus muuttuu sentteinä lämpötilan vaihdellessa? Kallisteluako ei saa mitenkään kuriin joustojen kärsimättä?
Siellä on semmosia pieniä ja ohuita levyjä joita voi poistaa, lisätä ja muuttaa järjestystä millä muutetaan öljyn liikkuvuutta, eli nopeammaksi tai hitaammaksi.
Ilmatikku pitää tyhjentää öljyistä ja purkaa melkein päreiksi kun sitä shimmataan.
Sit taas tikku kasaan ja öljyt sisään ja kaasut samaten ( tarkka määrä )
Mulla tais olla korkeuden muutos noin 8cm talvella sit tuli rajotin kumit vastaan.
Kallistelun saattaa saada kuriin laittamalla lisä iskarit tai jotku kynäjouset ( ei kokemusta )
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.01.2011, 19:53
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Kallisteluako ei saa mitenkään kuriin joustojen kärsimättä?
No kuten mainitsin tuossa ylempänä niin Currien Anti-rock:ia yms. vastaavia käyttävät jenkkilän peleissä jos on ilmatikuilla koko auto. Löysimmällä säädöllä se vähentää joustoja vain hieman, mutta oikein mitoitetuilla iskun pituudella ja anti-rockin säädöllä tulos on kuitenkin se, että joustot saa käyttöön ääripäästä toiseen, kallistelut vähenee ja koko alusta toimii paremmin. Se mikä coil-overeissa on ymmärtääkseni parempaa on juuri se, että ne eivät anna auton kallistella yhtä paljon kuin ilmatikut tekee ja kantavat kuorman paremmin. Eikä pitäisi niin paljon lämmetä kuin ilmatikut.


Toi vaimennuspuolen shimmaus on fillari- (alamäkiajo) ja crossipuolella ainakin ihan perusjuttuja jos on yhtään niitten vehkeitten kanssa pelannut. Käytännössä tosiaan joutuu atomeiksi purkamaan iskarin joka kerta kun sen tekee; ei ole pakollista hommaa, mutta vaimennuksen toiminnan saa muutettua jotakuinkin juuri sellaiseksi kuin haluaa. Toisaalta jos ei vaimennus pelitä tehtaalta kuten haluaisi, niin pakkohan se on tehdä. Eiköhän se autopuolella toimi ihan samalla tavalla, osat vain on vähän isompia

Aika rajulta kuulostaa 8 sentin korkeusero kylmässä ilmassa vs. lämmin? Ymmärrän kyllä pari senttiä, mutta voiko tosiaan kylmä ilma muuttaa niin paljon typen tilavuutta siellä ilmatikun sisällä että aiheuttaa tuollaisen?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.01.2011, 20:06
VooDoo Jeep:n Avatar
VooDoo Jeep VooDoo Jeep ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.05.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.133
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Aika rajulta kuulostaa 8 sentin korkeusero kylmässä ilmassa vs. lämmin? Ymmärrän kyllä pari senttiä, mutta voiko tosiaan kylmä ilma muuttaa niin paljon typen tilavuutta siellä ilmatikun sisällä että aiheuttaa tuollaisen?
Empä olisi ite kanssa uskonut jos en olisi joutunut laittamaan lisää kaasua tai välistä poistamaan, kun auto oli vuoron perään tornitalo tai sit maissa
Tän takia on hyvä jos on omat täyttö vehkeet
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.01.2011, 21:27
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Mites tuo shimmailu tapahtuu? Miten paljon korkeus muuttuu sentteinä lämpötilan vaihdellessa? Kallisteluako ei saa mitenkään kuriin joustojen kärsimättä?
Ja kuinka monella on säädettävät iskarit (vaikka coiloverit) ja myös "joutuu" niitä säätämään. Taitaa aika moni mennä ihan perusvehkeillä.
Korkeudenmuutosta en ole huomannut, auto on kyllä ollut vuodenaikojen vaihteluissa mutta ajo ollut todella vähäistä. Tosin samoilla kaasuilla ajettiin luumäen talvikisa ja oulaisten kisa, olihan kait noissakin lämpötilaeroa.
En nyt sanois että joustot kärsisi vakaajien takia, jos vakaajat on suunniteltu pitkille joustomatkoilla.
Tuossa metsärakkineessa on tosiaan jakarit & kierteet edessä ja ilmatikut & rangen kolmilinkki takana. Etupää joustaa todella paljon herkemmin, ristijoustoissa tuntuu takapää olevan ihan linkussa ennenkuin etupää reagoi mitenkään. Pellolla polkaistessa tosiaan nosti sitten toisen etupyörän ilmaan ja siitä auto katon kautta kyljelleen Vakaaja varmasti tätä rauhoittaisi. Nyt kun perävaivojen takia auto on takavetoinen, huomasi hyvin että todella herkästi takapää nousee & laskee, ihan eri tavalla kuin kierteillä.

Plussat tosiaan coil-overeihin verrattuna hinta (taitaa olla noin puolet coil-overin hinnasta), ei vie paljon tilaa ja mahdollisuus säätää vaimennusta (jos tuntee tarpeelliseksi). Simmilevypaketti ei tainnut ihan halpa olla, vähän nostaa kynnystä ostaa säätötarvikkeita vain omaan käyttöön.. Asennus rangeen taakse oli kyllä suhteellisen tarkkaa hommaa, tikkujen uniballien liikevarat, lyhyiden tukivarsien aiheuttama akselin asennon muutos ja koko 16" iskunpituus käyttöön piti sovittaa yhteen.
Suosittelisin myös suunnittelemaan samantien ulosjoustolle rajoitinliinoja, kun ei ole yhtään kumipuslaa välissä niin kunnon kolahdus tuntuu kun tikku rajaa ulosjouston..
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.03.2011, 18:23
Slayer:n Avatar
Slayer Slayer ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 02.03.10
Sijainti: Hollola
Viestit: 400
Perusasetus

Minkäsmoisia tikkuja, coilovereita ootte bj:n laittanut? Minkä mittasia, merkkisiä?
__________________
Toyota Crawler
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.06.2013, 14:48
RikuH:n Avatar
RikuH RikuH ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 10.07.08
Sijainti: luumäki
Viestit: 484
Perusasetus

onkos porukalla nyt käyttökokemusta ilmatikuista ja coilovereista? Hieman kiinnostais laittaa Hiluxiin Coiloverit tai ilmatikut. Mitä mieltä katsastus mies on noista ilmatikuista?? onko katulailliset?
__________________
Montenegro #74


Nissan Pickup d22
Toyota Land Cruiser Lj70
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 02.06.2013, 10:53
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Laita suosiolla ne coil- overit jos ylimääräistä rahaa on sen verran että ei budjetti lähde käsistä. Ilmatikkujen huonouksia tuolla on jo edellisellä sivulla mm. käsitelty, ja ei ne siitä ole mihinkään muuttuneet. Ilmatikut toimii hidasvauhtisessa möyrimisessä kunnon kallistuksenvakaajien kanssa (ts. joustot säilyy suht hyvin mutta pitää autoa paremmin suorassa vinolla alustalla yms.), coiloverit sitten toimii hyvin oikeastaan ihan missä vain.

Tai sitten laitat ORI Strut:sit, hintaa tosin on aika mukavasti Itse kyselin tuosta coilovereiden leimaamisesti juuri vähän aikaa sitten Matilta, johon totesi että eu- tyyppihyväksyttyyn onnistuu jos löytyy ko. automalliin tarkoitetut jouset. On se mukavan helppoa tämä autonrakennus tässä maassa vanhempaan autoon käsittääkseni onnistuu helpomminkin, mutta kannattaa varmistaa omalta leimakonttorilta ennenkuin hirveästi alkaa investoimaan..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 02.06.2013, 13:47
RikuH:n Avatar
RikuH RikuH ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 10.07.08
Sijainti: luumäki
Viestit: 484
Perusasetus

Myyköhän Suomessa kuka noita coilovereita.?
__________________
Montenegro #74


Nissan Pickup d22
Toyota Land Cruiser Lj70
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 02.06.2013, 13:56
Superlon:n Avatar
Superlon Superlon ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.01.11
Sijainti: Mynämäki
Viestit: 304
Perusasetus

Ainakin Racersplace toimittaa suomessa noita. Valikoimaakin näyttäis olevan useammalta valmistajalta.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M: Ilmatikut 4 kpl 14" MYYTY MYYTY KössiKenguru O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 21.04.2008 16:56
m:ILMATIKUT MYYTY tapsa4x4 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 06.03.2008 11:32
Ostettu KössiKenguru O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 18.01.2008 11:47
myydään ilmatikut\vaihto renkaisiin!!!! O/M/V Renkaat ja vanteet 14 10.08.2007 08:41


Sivu luotu: 09:01 (GMT +2).