Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.12.2010, 21:44
Tollukka:n Avatar
Tollukka Tollukka ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 31.07.03
Sijainti: Leppävirran saarivaltion, mantereen puoli
Viestit: 427
Perusasetus

Mulla ainakin on hiluski leimattu typpihypyttimet takapäässä, en ole vielä huonoja puolia keksinyt, suunnistaa en aio kun on turvakaaret.

__________________
Elämässä pitää olla luksusta, hiluksusta.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.01.2011, 15:16
454SS:n Avatar
454SS 454SS on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.361
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tollukka Näytä viesti
Mulla ainakin on hiluski leimattu typpihypyttimet takapäässä, en ole vielä huonoja puolia keksinyt, suunnistaa en aio kun on turvakaaret.
Kuumeneeko ja jäykistyykö noi tikut siirtymillä?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.01.2011, 15:51
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Vähän on kokemuksia, ainakin rangen takapää joustaa ihan kivasti ja kurvissa kallistaa niin ettei välttämättä pysy pyörillään
Ei ainakaan omalle kohdalle osunut mitään huonoja puolia. Typpipulloa ja mittaria on turha itselle investoida, jos jostain saa lainaan. Itselle oli suht turhat ostokset, kertaalleen piti öljyä lisätä ja pariin kertaan painetta lisätä. Sen jälkeen ollut samat asetukset muutaman vuoden
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.01.2011, 17:32
Tollukka:n Avatar
Tollukka Tollukka ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 31.07.03
Sijainti: Leppävirran saarivaltion, mantereen puoli
Viestit: 427
Perusasetus

Ainakaan talvella ei parinsadan kilometrin töristely vaikuta mitenkään toimintaan, kesällä ei tullut kovin paljoa ajeltua.
__________________
Elämässä pitää olla luksusta, hiluksusta.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.01.2011, 17:45
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Vähän on kokemuksia, ainakin rangen takapää joustaa ihan kivasti ja kurvissa kallistaa niin ettei välttämättä pysy pyörillään
Ei ainakaan omalle kohdalle osunut mitään huonoja puolia. Typpipulloa ja mittaria on turha itselle investoida, jos jostain saa lainaan. Itselle oli suht turhat ostokset, kertaalleen piti öljyä lisätä ja pariin kertaan painetta lisätä. Sen jälkeen ollut samat asetukset muutaman vuoden
Taitais olla vähänkin nopeammassa/ normaalissa ajossa vakaajat aika pakolliset ilmajousten kanssa. Jos pistää sellaiset sopivasti joustavat ja säädettävät mallia esim. Currie anti-rock (ja onhan noita nykyään aika paljon muitakin) niin ei oikeastaan edes joustovarat kärsi mutta pysyy kallistelut kurissa paremmin. Mitenkäs muuten pahemmissa kallistuksissa metsässä, tuntuuko että ilmajouset ei oikein pidä autoa "kasassa" vaan antaa sen kallistua liikaa alarinteen puolelle? Tuonkin toki pystyy korjaamaan edellä mainitulla kapistuksella. Tietysti jos olisi rikas niin tilaisi jenkeistä joka nurkalle ORI:n härpättimet toimittamaan jousituksen virkaa, ei tarttisi enää ihmetellä mitään

edit: niin ja piti sanomani, itsellä ei vielä ole omakohtaista kokemusta ilmatikuista, eli aika pitkälti menen pirate4x4:n yms. tietojen varassa mennään, mutta aika hyvin on tarinaa siellä asiasta. Siksi oikeastaan on minullekin ihan hyödyllistä tietoa että joku kertoo kuinka toimii tämän maan olosuhteissa ja mitä hyviä/ huonoja puolia tullut vastaan. Itselle on tohon metsäpeliin tulossa joko ilmatikut tai coil-overit joka nurkalle; joko Foxit tai sitten SAW:it.

Viimeksi muokannut Timo_L : 23.01.2011 17:49
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.01.2011, 18:46
Arska-tehtaalta:n Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.05
Sijainti: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Viestit: 3.272
Perusasetus

Ois pitäny tilata tikut ku tollari oli edukas, on meinaan puuhaa jo noiden jousien asemoinnin kanssa, enkä oo vielä iskareita edes alottanu...

Samassa ajassa ois varmasti tikuttanu koko auton? Noo, onneksi ei ole kiire mihinkään ku ei oo talvieksytystä tänä vuonna
__________________
WORRY

Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.01.2011, 19:02
VooDoo Jeep:n Avatar
VooDoo Jeep VooDoo Jeep ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.05.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.133
Perusasetus

Jos laitat jotain kierrejousientilalle niin COIL-OVERIT säädettävät
Ilmatikkujen
+ vie vähän tilaa
+ hinta
+korkeuden säätö
+saa katsastettua

-korkeus muuttuu ilman lämpötilan mukaan aika rajusti
-tahtoo kallistella herkästi
-jos ajaa kovaa niin joutuu säätää shimmilevyillä sopivaksi jossa aikaa kuluu sit reilusti
-pullo + täyttö laitteet pitää olla itellä muuten saattaa mennä vähän leikiksi

Nää asiat huomasin kun omassa autossa oli ilmatikut
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 23.01.2011, 19:10
454SS:n Avatar
454SS 454SS on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.361
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VooDoo Jeep Näytä viesti
Jos laitat jotain kierrejousientilalle niin COIL-OVERIT säädettävät
Ilmatikkujen
+ vie vähän tilaa
+ hinta
+korkeuden säätö
+saa katsastettua

-korkeus muuttuu ilman lämpötilan mukaan aika rajusti
-tahtoo kallistella herkästi
-jos ajaa kovaa niin joutuu säätää shimmilevyillä sopivaksi jossa aikaa kuluu sit reilusti
-pullo + täyttö laitteet pitää olla itellä muuten saattaa mennä vähän leikiksi

Nää asiat huomasin kun omassa autossa oli ilmatikut
Mites tuo shimmailu tapahtuu? Miten paljon korkeus muuttuu sentteinä lämpötilan vaihdellessa? Kallisteluako ei saa mitenkään kuriin joustojen kärsimättä?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 23.01.2011, 19:38
VooDoo Jeep:n Avatar
VooDoo Jeep VooDoo Jeep ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.05.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.133
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Mites tuo shimmailu tapahtuu? Miten paljon korkeus muuttuu sentteinä lämpötilan vaihdellessa? Kallisteluako ei saa mitenkään kuriin joustojen kärsimättä?
Siellä on semmosia pieniä ja ohuita levyjä joita voi poistaa, lisätä ja muuttaa järjestystä millä muutetaan öljyn liikkuvuutta, eli nopeammaksi tai hitaammaksi.
Ilmatikku pitää tyhjentää öljyistä ja purkaa melkein päreiksi kun sitä shimmataan.
Sit taas tikku kasaan ja öljyt sisään ja kaasut samaten ( tarkka määrä )
Mulla tais olla korkeuden muutos noin 8cm talvella sit tuli rajotin kumit vastaan.
Kallistelun saattaa saada kuriin laittamalla lisä iskarit tai jotku kynäjouset ( ei kokemusta )
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 23.01.2011, 19:53
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Kallisteluako ei saa mitenkään kuriin joustojen kärsimättä?
No kuten mainitsin tuossa ylempänä niin Currien Anti-rock:ia yms. vastaavia käyttävät jenkkilän peleissä jos on ilmatikuilla koko auto. Löysimmällä säädöllä se vähentää joustoja vain hieman, mutta oikein mitoitetuilla iskun pituudella ja anti-rockin säädöllä tulos on kuitenkin se, että joustot saa käyttöön ääripäästä toiseen, kallistelut vähenee ja koko alusta toimii paremmin. Se mikä coil-overeissa on ymmärtääkseni parempaa on juuri se, että ne eivät anna auton kallistella yhtä paljon kuin ilmatikut tekee ja kantavat kuorman paremmin. Eikä pitäisi niin paljon lämmetä kuin ilmatikut.


Toi vaimennuspuolen shimmaus on fillari- (alamäkiajo) ja crossipuolella ainakin ihan perusjuttuja jos on yhtään niitten vehkeitten kanssa pelannut. Käytännössä tosiaan joutuu atomeiksi purkamaan iskarin joka kerta kun sen tekee; ei ole pakollista hommaa, mutta vaimennuksen toiminnan saa muutettua jotakuinkin juuri sellaiseksi kuin haluaa. Toisaalta jos ei vaimennus pelitä tehtaalta kuten haluaisi, niin pakkohan se on tehdä. Eiköhän se autopuolella toimi ihan samalla tavalla, osat vain on vähän isompia

Aika rajulta kuulostaa 8 sentin korkeusero kylmässä ilmassa vs. lämmin? Ymmärrän kyllä pari senttiä, mutta voiko tosiaan kylmä ilma muuttaa niin paljon typen tilavuutta siellä ilmatikun sisällä että aiheuttaa tuollaisen?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 23.01.2011, 21:27
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Mites tuo shimmailu tapahtuu? Miten paljon korkeus muuttuu sentteinä lämpötilan vaihdellessa? Kallisteluako ei saa mitenkään kuriin joustojen kärsimättä?
Ja kuinka monella on säädettävät iskarit (vaikka coiloverit) ja myös "joutuu" niitä säätämään. Taitaa aika moni mennä ihan perusvehkeillä.
Korkeudenmuutosta en ole huomannut, auto on kyllä ollut vuodenaikojen vaihteluissa mutta ajo ollut todella vähäistä. Tosin samoilla kaasuilla ajettiin luumäen talvikisa ja oulaisten kisa, olihan kait noissakin lämpötilaeroa.
En nyt sanois että joustot kärsisi vakaajien takia, jos vakaajat on suunniteltu pitkille joustomatkoilla.
Tuossa metsärakkineessa on tosiaan jakarit & kierteet edessä ja ilmatikut & rangen kolmilinkki takana. Etupää joustaa todella paljon herkemmin, ristijoustoissa tuntuu takapää olevan ihan linkussa ennenkuin etupää reagoi mitenkään. Pellolla polkaistessa tosiaan nosti sitten toisen etupyörän ilmaan ja siitä auto katon kautta kyljelleen Vakaaja varmasti tätä rauhoittaisi. Nyt kun perävaivojen takia auto on takavetoinen, huomasi hyvin että todella herkästi takapää nousee & laskee, ihan eri tavalla kuin kierteillä.

Plussat tosiaan coil-overeihin verrattuna hinta (taitaa olla noin puolet coil-overin hinnasta), ei vie paljon tilaa ja mahdollisuus säätää vaimennusta (jos tuntee tarpeelliseksi). Simmilevypaketti ei tainnut ihan halpa olla, vähän nostaa kynnystä ostaa säätötarvikkeita vain omaan käyttöön.. Asennus rangeen taakse oli kyllä suhteellisen tarkkaa hommaa, tikkujen uniballien liikevarat, lyhyiden tukivarsien aiheuttama akselin asennon muutos ja koko 16" iskunpituus käyttöön piti sovittaa yhteen.
Suosittelisin myös suunnittelemaan samantien ulosjoustolle rajoitinliinoja, kun ei ole yhtään kumipuslaa välissä niin kunnon kolahdus tuntuu kun tikku rajaa ulosjouston..
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M: Ilmatikut 4 kpl 14" MYYTY MYYTY KössiKenguru O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 21.04.2008 16:56
m:ILMATIKUT MYYTY tapsa4x4 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 06.03.2008 11:32
Ostettu KössiKenguru O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 18.01.2008 11:47
myydään ilmatikut\vaihto renkaisiin!!!! O/M/V Renkaat ja vanteet 14 10.08.2007 08:41


Sivu luotu: 22:28 (GMT +2).