![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Mulla ainakin on hiluski leimattu typpihypyttimet takapäässä, en ole vielä huonoja puolia keksinyt, suunnistaa en aio kun on turvakaaret.
__________________
Elämässä pitää olla luksusta, hiluksusta. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Kuumeneeko ja jäykistyykö noi tikut siirtymillä?
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Vähän on kokemuksia, ainakin rangen takapää joustaa ihan kivasti ja kurvissa kallistaa niin ettei välttämättä pysy pyörillään
![]() Ei ainakaan omalle kohdalle osunut mitään huonoja puolia. Typpipulloa ja mittaria on turha itselle investoida, jos jostain saa lainaan. Itselle oli suht turhat ostokset, kertaalleen piti öljyä lisätä ja pariin kertaan painetta lisätä. Sen jälkeen ollut samat asetukset muutaman vuoden ![]()
__________________
Harbor Cruisers |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ainakaan talvella ei parinsadan kilometrin töristely vaikuta mitenkään toimintaan, kesällä ei tullut kovin paljoa ajeltua.
__________________
Elämässä pitää olla luksusta, hiluksusta. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() edit: niin ja piti sanomani, itsellä ei vielä ole omakohtaista kokemusta ilmatikuista, eli aika pitkälti menen pirate4x4:n yms. tietojen varassa mennään, mutta aika hyvin on tarinaa siellä asiasta. Siksi oikeastaan on minullekin ihan hyödyllistä tietoa että joku kertoo kuinka toimii tämän maan olosuhteissa ja mitä hyviä/ huonoja puolia tullut vastaan. Itselle on tohon metsäpeliin tulossa joko ilmatikut tai coil-overit joka nurkalle; joko Foxit tai sitten SAW:it. Viimeksi muokannut Timo_L : 23.01.2011 17:49 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Ois pitäny tilata tikut ku tollari oli edukas, on meinaan puuhaa jo noiden jousien asemoinnin kanssa, enkä oo vielä iskareita edes alottanu...
Samassa ajassa ois varmasti tikuttanu koko auton? Noo, onneksi ei ole kiire mihinkään ku ei oo talvieksytystä tänä vuonna ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Jos laitat jotain kierrejousientilalle niin COIL-OVERIT säädettävät
![]() Ilmatikkujen + vie vähän tilaa + hinta +korkeuden säätö +saa katsastettua -korkeus muuttuu ilman lämpötilan mukaan aika rajusti -tahtoo kallistella herkästi -jos ajaa kovaa niin joutuu säätää shimmilevyillä sopivaksi jossa aikaa kuluu sit reilusti -pullo + täyttö laitteet pitää olla itellä muuten saattaa mennä vähän leikiksi Nää asiat huomasin kun omassa autossa oli ilmatikut |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ilmatikku pitää tyhjentää öljyistä ja purkaa melkein päreiksi kun sitä shimmataan. Sit taas tikku kasaan ja öljyt sisään ja kaasut samaten ( tarkka määrä ) Mulla tais olla korkeuden muutos noin 8cm talvella sit tuli rajotin kumit vastaan. Kallistelun saattaa saada kuriin laittamalla lisä iskarit tai jotku kynäjouset ( ei kokemusta ) |
#10
|
||||
|
||||
![]()
No kuten mainitsin tuossa ylempänä niin Currien Anti-rock:ia yms. vastaavia käyttävät jenkkilän peleissä jos on ilmatikuilla koko auto. Löysimmällä säädöllä se vähentää joustoja vain hieman, mutta oikein mitoitetuilla iskun pituudella ja anti-rockin säädöllä tulos on kuitenkin se, että joustot saa käyttöön ääripäästä toiseen, kallistelut vähenee ja koko alusta toimii paremmin. Se mikä coil-overeissa on ymmärtääkseni parempaa on juuri se, että ne eivät anna auton kallistella yhtä paljon kuin ilmatikut tekee ja kantavat kuorman paremmin. Eikä pitäisi niin paljon lämmetä kuin ilmatikut.
Toi vaimennuspuolen shimmaus on fillari- (alamäkiajo) ja crossipuolella ainakin ihan perusjuttuja jos on yhtään niitten vehkeitten kanssa pelannut. Käytännössä tosiaan joutuu atomeiksi purkamaan iskarin joka kerta kun sen tekee; ei ole pakollista hommaa, mutta vaimennuksen toiminnan saa muutettua jotakuinkin juuri sellaiseksi kuin haluaa. Toisaalta jos ei vaimennus pelitä tehtaalta kuten haluaisi, niin pakkohan se on tehdä. Eiköhän se autopuolella toimi ihan samalla tavalla, osat vain on vähän isompia ![]() Aika rajulta kuulostaa 8 sentin korkeusero kylmässä ilmassa vs. lämmin? Ymmärrän kyllä pari senttiä, mutta voiko tosiaan kylmä ilma muuttaa niin paljon typen tilavuutta siellä ilmatikun sisällä että aiheuttaa tuollaisen? ![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Korkeudenmuutosta en ole huomannut, auto on kyllä ollut vuodenaikojen vaihteluissa mutta ajo ollut todella vähäistä. Tosin samoilla kaasuilla ajettiin luumäen talvikisa ja oulaisten kisa, olihan kait noissakin lämpötilaeroa. En nyt sanois että joustot kärsisi vakaajien takia, jos vakaajat on suunniteltu pitkille joustomatkoilla. Tuossa metsärakkineessa on tosiaan jakarit & kierteet edessä ja ilmatikut & rangen kolmilinkki takana. Etupää joustaa todella paljon herkemmin, ristijoustoissa tuntuu takapää olevan ihan linkussa ennenkuin etupää reagoi mitenkään. Pellolla polkaistessa tosiaan nosti sitten toisen etupyörän ilmaan ja siitä auto katon kautta kyljelleen ![]() Plussat tosiaan coil-overeihin verrattuna hinta (taitaa olla noin puolet coil-overin hinnasta), ei vie paljon tilaa ja mahdollisuus säätää vaimennusta (jos tuntee tarpeelliseksi). Simmilevypaketti ei tainnut ihan halpa olla, vähän nostaa kynnystä ostaa säätötarvikkeita vain omaan käyttöön.. Asennus rangeen taakse oli kyllä suhteellisen tarkkaa hommaa, tikkujen uniballien liikevarat, lyhyiden tukivarsien aiheuttama akselin asennon muutos ja koko 16" iskunpituus käyttöön piti sovittaa yhteen. Suosittelisin myös suunnittelemaan samantien ulosjoustolle rajoitinliinoja, kun ei ole yhtään kumipuslaa välissä niin kunnon kolahdus tuntuu kun tikku rajaa ulosjouston..
__________________
Harbor Cruisers |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M: Ilmatikut 4 kpl 14" MYYTY MYYTY | KössiKenguru | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 21.04.2008 16:56 |
m:ILMATIKUT MYYTY | tapsa4x4 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 06.03.2008 11:32 |
Ostettu | KössiKenguru | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 18.01.2008 11:47 |
myydään ilmatikut\vaihto renkaisiin!!!! | O/M/V Renkaat ja vanteet | 14 | 10.08.2007 08:41 |