![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Ely?ELY keskusko siitä päättää mihin se reitti vedetään? vai asemakaavassako on mainittu missä kelkkareitti kulkee? Ku ei nyt suostu aukee noi linkit eikä kaavoitus laissakaan puhuttu kelkkareiteistä mitään. Kuka sen reitin muuten tekee? kellä on siihen oikeus? Mitä se laki sanoo maankäytöstä KOSKIENKELKKAA enkä nyt tarkoita kaavoitus lakia monisataisine pykälineen vaan nyt on kysymys siitä mitä laki sanoo kelkkareiteistä ja oikeuksista niiden tekemiseen.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Plus että siinä TV
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ou jee varsinkin kun paikalliset soratiet ovat vissiinnii kavennetttu johonkin 5.5 metriin ihan vaan siksi että ne on halvempi aurata,ja turvallisuus paranee kun ei voi ajaa niin kovaa. Sinänsä tuo kelkka/Atv reitistö olis kannetettava asia mutta ei lain voimalla vaan vapaaehtoisesti,ja siten että maanomistajat pääsevät sanomaan mihin se baana tehdään. Koska kyse ei liene liikkumisesta jonka pitää tapahtua mahdollisimman suoraa tietä paikasta A,paikkaa B. Ja muutenkin koko esitys on suoraan perustuslain ,ja sen toisen joka asiaa pitkälti säätelee eli maastoliikennelain vastainen. Eli ei kuulosta oikedenmukaiselta että toinen laki kieltää jyrkästi toisen joutomaalla ajamisen ja toinen taas sallii tehdä vaikka toisen rappusten edestä täysin huvittelukättöön käytettävän kelkkareitin. Eli kuulostaa taas siltä että joku porvariporukka on päättänyt että Suomessa on liikaa maata josta pitää päästä paikallisen elinkeinoelämän hyötymään vaikka ei olisi halua maksaa siitä senttiäkään... |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#4
|
|||
|
|||
![]() Aha.
Jaahas aijjaha no niin vai niin no perskeles. Tätä mä niinkun hain tässä,eli näin esityksen olis tarkoitus toimia. Tottakai on selvää että se on ainakin perustuslain vastaista ja monessa tapauksessa täysin kohtuutonta. Myöskään ei voi välttyä näkemästä poliittisia kytkentöjä sekä lähes korruptiolta haiskahtavaa kähmintää. Menemättä sen kummemmin politiikkaan ei tommosesta laista hyödy ainakaan kaikkein pieni tuloisimmat eikä ne joidenka mailta tommonen vedetään. Itse oon ollu kohta 20 vuotta järjestämässä SM tasonkin enduro kisoja(sitä ku prätkällä ajetaan pitkin mettiä ja soita) ja ainainen murhe on ollut saada lupia maanomistajilta,niitä on sitten hattu kourassa käyty rukoilemassa. Jos tota lakia sovellettais enska pyöriin ni alkais enduron kulta-aika!! Tottahan mooses sitte maastoautot kanssa. Kyllähän tämä minusta tuntuu kaikkiaan hullulta esitykseltä niin kuin se jätevesilaki asetuksineen,ei onnistu ihan vaan siksi että se on mahdotonta. Tämän kelkkatouhun kanssa käy vielä pahemmin,näen jo silmissäni barrikaadeille nousseet vanhukset ja kaikenlaiset ekopiipertäjät jotka ovat perintö rahoillaan ostaneet maata omiksi ekoreservaateikseen ja sitte ne tulee kelkoilla sinne rälläämään!! Vaikka tykkään kaikesta moottori-urheilu harrastuksesta ja rälläämisestä,ei toisen omaisuuden riistäminen tunnu mukavalta,toivottavasti eduskunta ottaa pään pois perseestään.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Joku vois kaivella ja selittää tarkemminkin, mutta...
Yleisesti kutsuttua kelkkareittiähän on kahdenlaista, virallista kelkkareittiä ja kelkkailu-uraa. Urien luvat käydään kyselemässä hattukourassa maanomistajilta paikallisen kelkkakerhon toimesta, esim. vuodeksi kerrallaan. Virallisiin reitteihin sitten tehdään reittitoimitus, jne. pidemmän kaavan mukaan, mistä tässäkin on kyse. Niin mielivaltaista touhu ei kuitenkaan ole, kuin media on antanut ymmärtää, sillä reittitoimituksen prosessiin kuuluu tavanomaiset valitusmenettelyt, jne. ja virallisen reitin saaminen on aina vuosien prosessi. Tuskin sitä reittiä kenenkään saunan terassilta viedään (tuo aiemmin linkitetty video). Asutuksen tms. lähistölle virallisilla reiteillä (ja usein myös urilla) on laitettu alennetut nopeusrajoitukset, jne. Ja itse ajan keskimäärin 1500-3000km vuodessa noita reitistöjä, asun noin 500m reitin alkupisteestä, mökki on noin 300m reitistä suositulla kelkkailupaikkakunnalla, eikä melu ole mitenkään korvia vihlovaa ja jatkuvaa, mitä media taas hehkuttaa. Ihmiset nyt vaan on nykyään pipo liian kireällä päässä vähän joka asiassa... Googlella löytyi ihan virallisemmin selitettyä tekstiäkin, jonka maalaisjärjelläkin tajuaa: http://www.sll.fi/luontojaymparisto/...i/uravaireitti http://auto.fi.msn.com/page.php?page...s_id=201000181 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tähän juttuun suoraan perehtymättä, ja noihin linkkeihin tutustumatta, just noin ku macro kerto. Eli virallinen reitti tehään reittitoimituksella joka on ihan vastaava menettely ku tien tekemisessä. Ja nuo kelekkaurat, joista kansan suussa reitteinä puhutaan, ei oo virallisia ja menee maan pmistajan luvalla. Se punanen jätkänristi tarkottaa jompaa kumpaa, mutta reitin alussa (ja risteyskohissa) se on merkitty oikealla liikennemerkillä.
Täälläpäin mm. ku vanha Sodankylään menevä ura virallistettiin reitiksi, siihen tehtiin muutamia muutoksia (pitempiä kiertoja) jotta se saatiin valtion maille pois ykstyisten harmina olemasta. Eli samalla lailla ku voi noita reittejä tehä, on meiän maastureille tahty jo iät ja ajat reitejä, tosin niitä voi ajaa ihan matalilla vajaavetosillaki, ja 60 tonnin yhistelmillä... ![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Tervehdys!
Kyseessähän ei ole vielä laki vähän vertaa vaan vasta lakiesitys. Käytännössä kelkkareitit tehtäisiin sen jälkeen reittitoimituksella, josta vastaa ELY-keskus.Kelkkareittitoimitus on virallinen maanmittauslain mukainen toimenpide, jossa reitti syntyy rasitteeksi. Toisekseen, haitasta voi joutua maksamaan maanomistajalle korvausta ja kaiken kaikkiaan reittitoimitus on kallista. Kuntien oikeus reittien siunaamiseen loppuisi. Nämä vanhat kelkkailu-urat tulisivat jossakin vaiheessa muuttumaan reiteiksi siirtymäajan jälkeen. Kaiken kaikkiaan tämä koko uudistus on paska ja tulee aiheuttamaan närää ja riitaa kaikkien osapuolien osalta. Maanomistajien oikeutta riistetään. Reittientekoa rahastetaan. Byrokratia lisääntyy. Koskee vain kelkkareittejä, ei voida toteuttaa atv-reitteihin tms. TT |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Sikäli jännää tuo suunnittelu kun sama virasto suunnittelee ja hyväksyy ne suunnitelmat. Kelkkailu-uria vastaan minulla ei ole mitään, näille kyllä löydetään paikka jos vaan viitsitään maanomistajan kanssa neuvotella ja sopia asioista, Tälläiseen uraan sioitteluun ja leveyteen kun voi myös maanomistajakin vaikuttaa. Melu ei varmaankaan tosiasiassa ole mikään todellinen ongelma, tai luulisin ainakin näin. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
EIkös tätä ÄLY keskusta voisi pyytää suunnittelemaan myös maankattavan maastoautoverkoston?
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
No perkele. Ääni tälle! Ei ole oikein tasa-arvoista jos kelkkailijat saa ajella toisten tonteilla mutta maastoautoilla ei ilman ympäristölupaa ja muita pikku juttuja ole mitään asiaa edes omaan metsään.
__________________
"Kerran luulin olevani väärässä. Erehdyin." -Oscar Wilde- Yritin epäonnistua. Onnistuin. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Meitin rapistuva tieverkko alkaa kohta jo olla sitä,varsinkin jos jostain löytyy vielä yhtään halvempia urakoitsijoita kuin Ncc offroads.
|