Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus

Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
Vanha 01.12.2010, 11:39
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Perusasetus

no niin opiskelua opiskelua.

jakolaatikoista meinaan, aw4 on aina medium shaftillä eli sillä keskimittaisella, 90 on viimmeinen 21 spline ja uudemmat on 23, sitte seuraaava rajapyykki on se 94 jolloin muuttuu se planeettapyörästö vahvemmaksi joten input shaftin hammastus on eri siitä eteenpäin.

NP231,NP233,NP241,NP242,NP243,NP246,NP247,NP249 sopii samat input shaftit sen vuosimallin 94 ollessa jakajana planeetan suhteen.

eli jos haluaa vaikkapa zj grandiin 249:n tilalle 231 tai 242 lootan niin joko kattelee sopivan siäänmenoakselin omaavan lootan tai sitte vaihtaa vanhasta lootasta uuteen sen akselin (ja taas se 94 vuosimalli) jonkinlaisella työllä sais vissiin kuteskin sen 94- uudemman planeetankin vanhaan..

http://www.novak-adapt.com/knowledge...nput_gears.htm

tossa tota lontoon kielistä tietoa...

mä en nyt vielä tiedä koittasko vain rempata vanhan vai kattella tohon varajakikseen akselia, jamantilta sais mutta hinta oli aika kova ja en sitte kuiteskaan vielä ole löytänyt netistä mitoja paljoko noi long mediun ja short akselien kaulat on pitkiä jotta voisin olla varma sopivuudesta...

samalla kun teen jakis remonttia taidan laittaa slip yoke eliminaattorin ja cv kardaanin kun toi mun takakardaani ravistaa maantieajossa, tiedä sitte onko kiero vai mitä mutta korotustahan mulla ei ole kun se vajaa 2"

np242 on vähä huonommin saatavilla noita sye juttuja mutta ainakin pari vaihtoehtoa löysin, sähköpostilla laitoin kyselyä vähän osien hinnasta ja rahdeista tuolta ison veden takaa.

periaatteessa tarvii sorvailla jakiksen häntäosan tilalle laippa mihin saa stafan, hommata 4 pykäläisen corveten perästä yoke ja xj:n etukardaani, tosin en tiedä miten se kardaanin pituus on ton 8.25" perän kanssa mutta täytyy vähän tutkia asiaa lisää kun tietää muuten hintoja....

Vastaa lainaten
Vanha 01.12.2010, 13:24
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytari Näytä viesti
jakolaatikoista meinaan, aw4 on aina medium shaftillä eli sillä keskimittaisella, 90 on viimmeinen 21 spline ja uudemmat on 23, sitte seuraaava rajapyykki on se 94 jolloin muuttuu se planeettapyörästö vahvemmaksi joten input shaftin hammastus on eri siitä eteenpäin.
Juu, tuo uudempien planeettojen erilainen leikkaus tekee tosin tietääkseni jakoaskista lähinnä hiljaisemman, ei kait vaikuta niinkään kestävyyteen. Se tosiaan aikaansaa sen, että vanhemmista lootista jos haluaa kasata itselleen laatikon uudempaan (tai toisinpäin), joutuu myös siirtämään planeettapyörät lootasta toiseen.

Olen myöskin tätä koittanut selvittää että minkä kaikkien laatikoiden välillä se onnistuu, koska osittainhan noita osia voi vaihtaa eri laatikkomallien välilläkin. Osittain jopa pystyy ruuvaamaan eri mallin jakoskin etu- ja takapuolikkaat toisiinsa Mulla on tämä tilanne edessä, kun ajattelin tuhota Grandin 249:n ja tehdä siitä metsäkulkineen etummaisen jakoaskin, ja siihen sitten joku loota doubleriksi perään. Vastaavasti taas metsäpelin 242 Grandiin tilalle. Kunhan saan molemmat auki niin eiköhän siitä jotain selviä

Lainaus:
NP231,NP233,NP241,NP242,NP243,NP246,NP247,NP249 sopii samat input shaftit sen vuosimallin 94 ollessa jakajana planeetan suhteen.

eli jos haluaa vaikkapa zj grandiin 249:n tilalle 231 tai 242 lootan niin joko kattelee sopivan siäänmenoakselin omaavan lootan tai sitte vaihtaa vanhasta lootasta uuteen sen akselin (ja taas se 94 vuosimalli) jonkinlaisella työllä sais vissiin kuteskin sen 94- uudemman planeetankin vanhaan..

http://www.novak-adapt.com/knowledge...nput_gears.htm

tossa tota lontoon kielistä tietoa...
Tuo on kaikessa yksinkertaisuudessaan loistava sivusto, löytyy tiiviissä paketissa paljon hyvää tietoa. Tullut montaa kertaa luettua sitä

Lainaus:
mä en nyt vielä tiedä koittasko vain rempata vanhan vai kattella tohon varajakikseen akselia, jamantilta sais mutta hinta oli aika kova ja en sitte kuiteskaan vielä ole löytänyt netistä mitoja paljoko noi long mediun ja short akselien kaulat on pitkiä jotta voisin olla varma sopivuudesta...

samalla kun teen jakis remonttia taidan laittaa slip yoke eliminaattorin ja cv kardaanin kun toi mun takakardaani ravistaa maantieajossa, tiedä sitte onko kiero vai mitä mutta korotustahan mulla ei ole kun se vajaa 2"

np242 on vähä huonommin saatavilla noita sye juttuja mutta ainakin pari vaihtoehtoa löysin, sähköpostilla laitoin kyselyä vähän osien hinnasta ja rahdeista tuolta ison veden takaa.

periaatteessa tarvii sorvailla jakiksen häntäosan tilalle laippa mihin saa stafan, hommata 4 pykäläisen corveten perästä yoke ja xj:n etukardaani, tosin en tiedä miten se kardaanin pituus on ton 8.25" perän kanssa mutta täytyy vähän tutkia asiaa lisää kun tietää muuten hintoja....
242:een ei oikeastaan ole saatavana mitään muuta kuin Hack 'n tap"- sye kittejä, joskus olen nähnyt hd- sye kittejä myytävän, mutta koskaan en ole kuullut että kukaan olisi sellaista onnistunut ostamaan
Vastaa lainaten
Vanha 01.12.2010, 19:30
Legenda

Perusasetus

joo, siis itse se uudempi planeetta on vaan vahvempi, useampi pinjoninen, ei silti kestävyyteen vaikuta, ei mun artikulointi ole parasta mahdollista, tiedän...

hack & tap tyylinen se on joo ainut vaihtoehto, semmosta mä ajattelin koittaakkin kunhan vaan löytyy osia siihen...
Vastaa lainaten
Vanha 01.12.2010, 22:02
Legenda

Perusasetus

Lainaus:
joo, siis itse se uudempi planeetta on vaan vahvempi, useampi pinjoninen, ei silti kestävyyteen vaikuta, ei mun artikulointi ole parasta mahdollista, tiedän...
Ei kyllä pitäisi olla vahvempi, vaan ainoastaan hiljaisempi koska on eri tavalla leikatut rattaat. Mun ymmärtääkseni kaikissa Jeepin 231 ja 242 jakoaskeissa on 3 (vai 4) rattainen planeetta, näin ainakin kovasti foorumeilla kaikki höpisevät. Mm. Dodgen jakoaskeissa sun muissa isommissa nelivetojenkeissä on useampirattaisia planeettoja.

Lainaus:
hack & tap tyylinen se on joo ainut vaihtoehto, semmosta mä ajattelin koittaakkin kunhan vaan löytyy osia siihen...
Meinasitko itse tehdä tarvittavat takastefan laipan yms.? Esim. Saksasta saisi suoraan valmiin RE:n paketin - ja tietysti jenkeistä tilaamalla. Mulla on omassa 242:ssa Hack 'n tap SYE- kitti. Periaatteessa voisin antaa sulle mitat siitä, mutta sitten kyllä tarttisi ottaa se tiivistelaippa veks, enkä tiedä kuinka irtoaa kun se piti tiivistää jollain sikaliiman tapaisella tökötillä mikä tuli paketin mukana
Vastaa lainaten
Vanha 02.12.2010, 08:34
Legenda

Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Ei kyllä pitäisi olla vahvempi, vaan ainoastaan hiljaisempi koska on eri tavalla leikatut rattaat. Mun ymmärtääkseni kaikissa Jeepin 231 ja 242 jakoaskeissa on 3 (vai 4) rattainen planeetta, näin ainakin kovasti foorumeilla kaikki höpisevät. Mm. Dodgen jakoaskeissa sun muissa isommissa nelivetojenkeissä on useampirattaisia planeettoja.
TRS-351588A Planet 6 Pinion used with .630" wide 6010-N Input Bearing $608.28
TRS-351588 Planet 6 Pinion used with .940" wide BD50-8 Input Bearing $599.89
http://www.drivetrain.com/parts_cata...rts/np242.html

emmätiä...

Lainaus:
Meinasitko itse tehdä tarvittavat takastefan laipan yms.? Esim. Saksasta saisi suoraan valmiin RE:n paketin - ja tietysti jenkeistä tilaamalla. Mulla on omassa 242:ssa Hack 'n tap SYE- kitti. Periaatteessa voisin antaa sulle mitat siitä, mutta sitten kyllä tarttisi ottaa se tiivistelaippa veks, enkä tiedä kuinka irtoaa kun se piti tiivistää jollain sikaliiman tapaisella tökötillä mikä tuli paketin mukana
RE:n kitti on laipallinen, mites se kardaaniasia silloin menee... lähinnä siiskuinkas se kardaanin pituus menee ja ei sovi etukardaani suoran? Nythän tässä on vaan tosiaan toi vajaa pari tuuumaa takajousissa korotusta, mutta muistanet mitä mulla on hyllyn alla odottamassa, ei ole niin sanottua etteikö ne eksy tähän autoon jos ei muuta löydy... tuleeko RE sarjassa jotain muutakin osia mukana kun kuvissa näkyvät stefa, laippa ja stefan laippa? vähä tuntuis turhalta laittaa joku parisataa euroa hieman "keskeneräiseen settiin" kun vois vaan sorvailla soppelin laipan stefalle ja sitte vaan jostain se 63 corveten yoke niin pitäis sopia orggis etukardaani suoraan siihen.
Vastaa lainaten
Vanha 02.12.2010, 15:29
Legenda

Perusasetus

Lainaus:
TRS-351588A Planet 6 Pinion used with .630" wide 6010-N Input Bearing $608.28
TRS-351588 Planet 6 Pinion used with .940" wide BD50-8 Input Bearing $599.89
http://www.drivetrain.com/parts_cata...rts/np242.html

emmätiä...
Niin siis Jeepin laatikoihin saa nuo jöötimmät planeetat kai laitettua, mutta ei siellä niitä vakiona pitäisi olla kuin kait 241OR mallissa (eli Rubiconin rock- track lootassa). Ainakaan Piraten rakenteluketjuissa ei kyllä kukaan ole koskaan maininnut järeistä planeetoista Jeepin jakolaatikoissa? No, tiedä häntä..

edit: tuli mieleen että 242:ssa saatta ollakkin 6- rattainen pinioni ainakin joissain vuosimalleissa. Siitäkin kun löytyy sekä 1" että 1.25" leveällä ketjulla olevat versiot (ja vastaavasti leveällä ketjulla on kait sitten "HD"- versio, missä on 6- rattainen planeetta) - ja näitä on jopa tainnut olla molempia Jeepeissä.

Esim. tässä on hyvä esimerkki Jeepin 231:n vahvistamisesta, ja miten sen esim. voi tehdä (ja miten hyvin voi sekoittaa osia suuntaan ja toiseen ):

http://www.madxj.com/MADXJ/technical...aseUpgrade.htm

..ja esim. täältä saa sitten kaikensorttista hauskaa noihin jakoaskeihin:

http://www.jbconversions.com/index2.php?pc=1

Lainaus:
RE:n kitti on laipallinen, mites se kardaaniasia silloin menee... lähinnä siiskuinkas se kardaanin pituus menee ja ei sovi etukardaani suoran? Nythän tässä on vaan tosiaan toi vajaa pari tuuumaa takajousissa korotusta, mutta muistanet mitä mulla on hyllyn alla odottamassa, ei ole niin sanottua etteikö ne eksy tähän autoon jos ei muuta löydy... tuleeko RE sarjassa jotain muutakin osia mukana kun kuvissa näkyvät stefa, laippa ja stefan laippa? vähä tuntuis turhalta laittaa joku parisataa euroa hieman "keskeneräiseen settiin" kun vois vaan sorvailla soppelin laipan stefalle ja sitte vaan jostain se 63 corveten yoke niin pitäis sopia orggis etukardaani suoraan siihen.
Etukardaani menee sellaisenaan, kunhan vaihtaa sen yoke- kikkareen laippamallin kikkareeseen tuplaristikon päästä. Muuta muutoksia ei tarvita.

On siinä RE:n sarjassa poranterä ja kierretappi kans mukana

Viimeksi muokannut Timo_L : 02.12.2010 17:44
Vastaa lainaten
Vanha 02.12.2010, 18:31
Legenda

Perusasetus

Lainaus:

Etukardaani menee sellaisenaan, kunhan vaihtaa sen yoke- kikkareen laippamallin kikkareeseen tuplaristikon päästä. Muuta muutoksia ei tarvita.

On siinä RE:n sarjassa poranterä ja kierretappi kans mukana

mutta seko laippamallinen kikkare ei tule RE:n sarjan mukana?

sitte jos jossain reissulla paskoo takakardaanin niin eipä sitte sovikaan lainalle mistään (edestä) ku pitäis se laippamallinen olla... sen takia mä haaveilen semmosta missä sopii se etunen ilman mitään muutoksia...
Vastaa lainaten
Vastaus

Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan Käyttöauto max.700€ R4p1d0 O/M/V Ajoneuvot 3 12.05.2010 18:00
Ostetaan käyttöauto teamosmo O/M/V Ajoneuvot 1 01.12.2009 21:01
Myydään käyttöauto x 2 osatauno O/M/V Ajoneuvot 4 06.11.2008 17:02
Ostetaan Käyttöauto max 1500€ kuningaskulkuri O/M/V Ajoneuvot 11 04.10.2008 09:46
O: Käyttöauto panzer O/M/V Ajoneuvot 7 28.01.2008 21:16

Sivu luotu: 07:16 (GMT +2).