![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Mulla on tollaiset Hellan 3003:set xenoneilla ja toimii mun mielestä hyvin. Ei näyttä hirvittävän pitkälle mutta leveyttä onkin sitten reilusti. Otin nimenomaan 17,5 referenssillä kun haluan että penkat näkyy kunnolla eikä näissä suomalaisissa maantienopeuksissa tartte nähdä kolmeen kilometriin. Noissa mun valoissa on sekä 17,5 ja 37,5 referenssimerkinnät. En tiedä miks, 17,5 ne mulle myytiin, paketin perusteella ostin.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Millainen kuvio tulee noilla Bilteman lisäpitkillä ja xenoneilla? Sopiiko sinne kuoren sisään vain joku miniballasti vai tuollainen ihan tavallisen kokoinen? Jos kokeilis noita pistää muutoman parin kuorma-auton katolle.
|
#4
|
|||
|
|||
![]() Kokeilemisen arvoinen yhdistelmä
Vanhat Bossin 225 "big knick" lisävalot (ref.37,5) kirkkaalla rihlatulla lasilla. Laitoin näihin 55w xenonit 4300:lla värilämmöllä saaden aivan loistavan valokuvion leveästi ja pitkästi näkyvyyttä ja testasin myös korkeammalla värilämmöllä olevilla lampuilla todeten että lumisade ei häiritse kun värilämpö alhaisempi. Suosittelen lämpimästi. Kaveri kokeili noita samoja xenoneita Light forcen valoihin ja paljon huonompi lopputulos kuin noilla vanhoilla Bosseilla. En ota kantaa onko parhaat, mutta itse en parempia tarvitse, koska erot varmastikin aika marginaalisia kun tästä paremmaksi menee
![]() Janne |
#5
|
|||
|
|||
![]() BILTEMA-ksenonitLainaus:
Valokuvio on pääasiassa lähes ympyrän muotoinen, joka tosin hieman sivuille leviää. Ei siis mikään ihanteellinen. Tämän vuoksi lähivalojen alueelle tulee tarpeettoman paljon valoa, tai talvella ehkä jopa haitallisen paljon, ja toisaalta kuvio saisi olla leveämpi. Kuvio on kuitenkin hyvin rajautunut, mitä pidän hyvänä asiana, sillä hajavaloa ei tarpeettomasti tule. Eikä tule myös mitään epämääräisiä valoviiruja kuten joissain valoissa. Jos asennat valot kuorma-auton katolle, tuo lähialueen kirkkaus tuskin on minkäänlainen ongelma, vaan se haittaa lähinnä, kun valot on henkilöauton ajovalojen alapuolella. Jos asennat neljä valaisinta, voi valot suunnata niin, että saa todella leveän valokuvion. Tosin leveyttä ei ole tällöinkään ihan lähietäisyyksillä, vaan kauempana yli sadan metrin päässä. Neljällä valaisimella ja katolle asennettuna uskon noiden valojen olevan todella hyvä ratkaisu hintalaatusuhteeltaan ja vaikka ei edes sitä hintaa huomioitasi. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#7
|
|||
|
|||
![]() BILTEMAtLainaus:
Itselläni on kyseisiä valaisimia kaksi kappaletta keulalla ja ne on suunnattu eri suuntiin valokeilan leveyden maksimoimiseksi. Silti valovoimaa on niin paljon, ettei enempää oikein osaa kaivata (toisaalta ei kyllä vähempääkään enää halua, kun tähän on tottunut). Lisävalot kolminkertaistavat valovoiman kun ne lisää auton omien valojen rinnalle (mitattu). Jos laitat 4 kpl kyseisiä, en usko, että on järkevää suunnata kaikkia aivan samaan suuntaan. Tämä olisi huono ratkaisu jo valtateidenkin varsin loivissa mutkissa. Tämän rinnalla nuo nykyiset lisävalosikin todennäköisesti näyttäisivät varsin himmeiltä. Neljällä valaisimella suuntausvaihtoehtoja on paljon. Järkevää voisi olla suunnata kaksi suoraan eteen ja kaksi laajentamaan tätä kuviota. Näin leveyttä olisi periaatteessa kolemen valaisimen edestä ja pituutta kahden valaisimen edestä, suoraan eteen valoa olisi tuplasti verrattuna ojiin. Tai sitten suuntaa kaksi suoraan eteen ja kaksi vain "puolittain" sivuille, jolloin suoraan eteen on valoa jo melkein yhtä paljon kuin suuntaamalla kaikki samaan suuntaan, mutta leveyttä mukavasti lisää. Ainoastaan kokeilemalla se omaan makuun ja tilanteeseen paras suuntaus sitten löytyy. Jos tuollaiset saat hommattua, niin kerro toki omatkin kokemukset. Muuntosarjoista sen verran, että ainakin omat halpis-Ollot tuottaa raadiohäiriöitä ja syttyminenkään ei ole 100 % varmaa joka sytytyskerta. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Ketään ei ole tarkoitus noilla häikäistä. Ajattelin pistää niille oman katkaisijan, niin niitä voi käyttää kun ajelee öisit pitkiä metsätaipaleita, joilla ei tule ketään muita vastaan kun hirviä ja peuroja. Muutenkin ajelen vaann ilta ja yö aikaan, niin ei paljon liikennettä ole hiljaisemmilla teillä. Ja kuorma-auton katolla ne joutuu suuntaamaan niin paljon alaspäin, ettei varmaankaan häikäise niin paljon vastaantulevia kun henkilöauton ja pakun nokalla.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Sähkövinssien top10??? | repo | Tekniikka & Jutustelu | 48 | 19.06.2008 21:56 |
SJ413 vm -86:n lisäkaukovalojen kytkentä? | JC | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 18.01.2008 22:53 |
Työ- /maastovalojen TOP10 | gikseri | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 28.11.2007 15:49 |
Mikä on faq ja fyi -lista ? | finvalp | Chit-Chat | 4 | 31.03.2006 17:41 |
Lista | JNiemi | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 24.08.2004 18:28 |