![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Kitkalukko pitää minkä pitää, jos ei kitkapakoissa pito riitä niin veto karkaa sutivalle pyörälle (esim. ristiriipunta). Kytkettävä lukko esim. ARB kytketään erikseen päälle jolloin on 100% lukko, ja kun on auki niin on sitten avoin tasauspyörästö. Parempi niin päin etuakselilla varsinkin. Sitten nuo automaattilukot kuten kaikki "lunchbox" lukot (korvaavat pikkurattaat murikan sisällä) ja esim. Detroit Locker on sellaisia, että kun lukko "haistaa" vääntöä tulevan pinionilta, niin se lukitsee automaattisesti 100% lukoksi. Kun veto lakkaa, niin lukkokin on auki. ..ja tästä samaisesta syystä ei ole edessä kaikista paras vaihtoehto, koska jos haluat kääntyä pehmeässä liukkaassa nelivedolla, niin puskee helposti kun molemmat etutassut pyörii samaa vauhtia. Samoin tiellä jos haluat ajaa nelikolla niin veto päällä on sitten etuakselikin 100% lukossa. Toki takavedolla voi ajaa ihan normaalisti vaikka olisi automaattilukko keulalla, koska takavedolla ajaessa se etuperän lukko ei ikinä lukitse.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos tietää mitä auto on syöny, ja ajelee (sekä käyttää nelivetoa) sen mukasesti, menee tuommonen etuperässäki ihan ok, mutta jos ei kerro moisesta lukosta kaverille, ja laittaa talvella kaverin lainatessa autoa, liukkauden vuoksi valmiiksi nelivedon päälle, niin metsään menee vaikkei aikonukkaan. EDIT: toki kytkettävä on silti parempi. Ja tiellä en aja kytkettävällä nelivedolla, vaikka on taas käyttöautossa avoimet perät molemmissa päissä... Tielle kolme tasauspyörästöä, tai ainaki keskelle ja eteen, jos nelivedolla aikoo pysyä liukkailla keleillä kaistalla. Nykyset sähköaivo-ohjatut sitte taas erikseen... Viimeksi muokannut HJ60 : 16.11.2010 23:29 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Itse kyllä olen käsittänyt noitten lukkojen sepustuksista asian niin että toimisi nimenomaan sen mukaan miten kardaanilta päin tulee voimaa, ja juuri mutkassa ajaessa siihen asti veto välittyy lähinnä yhdelle renkaalle kunnes voimaa (vääntöä) tarjotaan lisää jolloin lukitsee yhdeksi puuksi. Pyörintänopeuden eron aikaansaanti on toki eri, mutta lopputulos jokseenkin sama.
Mutta joka tapauksessa, jos edessä on automaattilukko ja ajat takavedolla liukkaalla, niin ei sen lukon olemassaoloa siellä keulalla juuri pitäisi huomata. Nelivedolla kyllä, ja kuten molemmat sanoikin niin (edessä) automaattilukolla liukkaalla ajaessa menee äkkiä metsään jos ei asiaa ota huomioon ![]() Lainaus:
![]() edit: Lainaus:
![]() Viimeksi muokannut Timo_L : 17.11.2010 11:54 |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Kiitos vastauksista näillänäkymin minulle riittää eteenkin ihan tuollanen ns normaalisti toimiva lukko, autolla on pärjätty tahän asti metsässä ilmankin niin ei se ainakaan huononna menoa. Auki jäi tuo mahdollinen kallistuksen vakaaja edessä? eli kärsiikö poistaa ja jos kärsii niin onko vastaavaa hyötyä? tämähän tuppaa olemaan keulaltaan melko jäykkä joustelemaan yms vaikka edestä on korotettu 4".
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Niin siis mikä?
![]() Lainaus:
![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]()
No esim sitten tuo Lock-Riten jos kerran niitä tähän dana-28:siin saa(periaatteessa jos oliskin kokoajan lukossa niin melkein parempi vaan
![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Mikä korotussarja siinä on?
Jos korotuksen jäljiltä edessä pyörät \ / asennossa, niin multa löytyy ylimääräisenä navat jossa säädettävä yläpallo... sopii ainakin Bronco II -90
__________________
------------------------------------ Etelä-Suomen Offroad ry ------------------------------------ |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tommonen on tulossa mun broncoon http://www.summitracing.com/parts/PWT-2116-LR |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Risukeula Hiluxiin jäykkä akseli | Kimpsu | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 09.09.2009 16:44 |
Risukeula Pajero,Onko edes toivoa...? | kossu® | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 10.11.2008 17:35 |
risukeula hilun korotuspalat | hiluks | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 26.05.2008 20:43 |
Pajeron 7x15 aluvanteet risukeula hiluxiin? | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 04.04.2008 12:31 | |
Ostettu risukeula Hiluksi | Holle | O/M/V Ajoneuvot | 7 | 15.02.2008 22:34 |