Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Fordin perät ja risukeula? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=77942)

fomoko 14.11.2010 20:46

Fordin perät ja risukeula?
 
Mistähän löytyisi tietoja mitkä perät voi olla vm-87 fordin jenkkimallin rangerissa? auttaisi selvittämään myös mitkä välitykset niistä löytyy ja mahtaako niihin saada lukkoja?. Samaisen auton risukeulassa on "tukivarsien" alla vähän kallistuksen vakaajan näköinen tanko? mahtaisko tuon tangon voida sieltä poistaa? ajatus olisi että keula toimisi edes vähän paremmin metsässä kallisteluja ajatellen?. Käsittääkseni pikku bronkoisssa ja exploreissa on samantyyliset etuperät joten parempaakaan etuperää ei sinne ilmeisesti ole tarjolla?. Kiitos jos joku jaksais vastailla ovat senverran "harvinaisia" että ei näistä tunnu rakentelu juttuja löytyvän(ainakaan suomeksi).

HeikkiH 14.11.2010 23:47

Teknisesti se on samanlainen Bronco 2:den kanssa, ja siinä on edessä Dana 28, ja takana 7.5" Ford. 11/1989 jälkeen valmistetuissa on Dana 35 edessä.

Dana 28 akseliin saa Lock-Riten, mutta koska ei ole kytkettävä niin ei maksa vaivaa.

http://www.therangerstation.com/tech...ont_Axles.html

7.5" taka-akseliin saa ainakin Powertraxin Lock-Rightin ja Detroit Lockerin. Jos sinne vaihtais 8.8 akselin, sais myös ARB:n vaihtoehdoks.

http://www.therangerstation.com/tech_library/Axles.html

fomoko 16.11.2010 18:45

Juu taka akselia ei ollut tarkoitus vaihtaa kun tiesin että sinne jonkin lukon saa jos ei siellä ole jo valmiina(kesällä piti ainakin hiekalla molemmilla ja asfaltillakin tahmoi kiinni). Etupää oli ajatuksissa vaihtaa mutta jos sinnekin saa lukon niin ei taida kannattaa ruveta vaihtamaan, autolla kun ajetaan muuallakin kuin metsässä. Tuo että ei ole kytkettävä meni kyllä multa vähän ohi eli eikös se ns normaali esim kitkalukko toimi siellä ilman kytkemisiäkin?

Timo_L 16.11.2010 21:02

Kitkalukko pitää minkä pitää, jos ei kitkapakoissa pito riitä niin veto karkaa sutivalle pyörälle (esim. ristiriipunta).

Kytkettävä lukko esim. ARB kytketään erikseen päälle jolloin on 100% lukko, ja kun on auki niin on sitten avoin tasauspyörästö. Parempi niin päin etuakselilla varsinkin. Sitten nuo automaattilukot kuten kaikki "lunchbox" lukot (korvaavat pikkurattaat murikan sisällä) ja esim. Detroit Locker on sellaisia, että kun lukko "haistaa" vääntöä tulevan pinionilta, niin se lukitsee automaattisesti 100% lukoksi. Kun veto lakkaa, niin lukkokin on auki.

..ja tästä samaisesta syystä ei ole edessä kaikista paras vaihtoehto, koska jos haluat kääntyä pehmeässä liukkaassa nelivedolla, niin puskee helposti kun molemmat etutassut pyörii samaa vauhtia. Samoin tiellä jos haluat ajaa nelikolla niin veto päällä on sitten etuakselikin 100% lukossa. Toki takavedolla voi ajaa ihan normaalisti vaikka olisi automaattilukko keulalla, koska takavedolla ajaessa se etuperän lukko ei ikinä lukitse.

HJ60 16.11.2010 23:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 714120)
Sitten nuo automaattilukot kuten kaikki "lunchbox" lukot (korvaavat pikkurattaat murikan sisällä) ja esim. Detroit Locker on sellaisia, että kun lukko "haistaa" vääntöä tulevan pinionilta, niin se lukitsee automaattisesti 100% lukoksi. Kun veto lakkaa, niin lukkokin on auki.

Ei edelleenkään pidä paikkaansa. En sano että kaikki, mutta mm. Aussie Locker ja Lock-Right toimii niin päin että lukko on "aina" päällä, oli vetoa tai ei. Sitte jos jompi kumpi rengas haluaa pyöriä lujempaa ku lautaspyörä, lukko sallii sen mutta voima välittyy koko ajan sille hitaammin pyörivälle, joka pyörii väkisin yhtä lujaa ku lautaspyörä. Avoimella tasauspyörästöllähän vasen ja oikea rengas pyörii keskimäärin samalla kierrosluvulla ku lautaspyörä. Eli em. lukolla suoraan ajettaessa molemmat vetää, kaarrettaessa tasakaasulla sisäpuoli vetää, ja hieman vedätettäessä se vetää enemmän -> pyrkii puskemaan. Jos poljetaan kurvatessa oikein kunnolla, että sisäkaarteen puoleinen rengas sutii, lukko ei salli kummallekkaan renkaalle hitaampaa pyörimisnopeutta ku murikalle, jonka seurauksena se joidenki mielestä "lyö yhtäkkiä päälle".

Jos tietää mitä auto on syöny, ja ajelee (sekä käyttää nelivetoa) sen mukasesti, menee tuommonen etuperässäki ihan ok, mutta jos ei kerro moisesta lukosta kaverille, ja laittaa talvella kaverin lainatessa autoa, liukkauden vuoksi valmiiksi nelivedon päälle, niin metsään menee vaikkei aikonukkaan.

EDIT: toki kytkettävä on silti parempi. Ja tiellä en aja kytkettävällä nelivedolla, vaikka on taas käyttöautossa avoimet perät molemmissa päissä... Tielle kolme tasauspyörästöä, tai ainaki keskelle ja eteen, jos nelivedolla aikoo pysyä liukkailla keleillä kaistalla. Nykyset sähköaivo-ohjatut sitte taas erikseen...

Timo_L 17.11.2010 11:48

Itse kyllä olen käsittänyt noitten lukkojen sepustuksista asian niin että toimisi nimenomaan sen mukaan miten kardaanilta päin tulee voimaa, ja juuri mutkassa ajaessa siihen asti veto välittyy lähinnä yhdelle renkaalle kunnes voimaa (vääntöä) tarjotaan lisää jolloin lukitsee yhdeksi puuksi. Pyörintänopeuden eron aikaansaanti on toki eri, mutta lopputulos jokseenkin sama.

Mutta joka tapauksessa, jos edessä on automaattilukko ja ajat takavedolla liukkaalla, niin ei sen lukon olemassaoloa siellä keulalla juuri pitäisi huomata. Nelivedolla kyllä, ja kuten molemmat sanoikin niin (edessä) automaattilukolla liukkaalla ajaessa menee äkkiä metsään jos ei asiaa ota huomioon :eek:

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HJ60 (Viesti 714206)
Eli em. lukolla suoraan ajettaessa molemmat vetää, kaarrettaessa tasakaasulla sisäpuoli vetää, ja hieman vedätettäessä se vetää enemmän -> pyrkii puskemaan. Jos poljetaan kurvatessa oikein kunnolla, että sisäkaarteen puoleinen rengas sutii, lukko ei salli kummallekkaan renkaalle hitaampaa pyörimisnopeutta ku murikalle, jonka seurauksena se joidenki mielestä "lyö yhtäkkiä päälle".

No, eikös se tavallaan silloin "lyö päälle" jos kerran siinä vaiheessa lukitsee koko akselin olemaan yhtä puuta ;) Siihen astihan lukko antaa sen ulkokaarteen puoleisen pyörän pyöriä eri vauhtia. Ainakin Detroit lockeri päästää yleensä ihan selvän naksauksen kun esim. keskellä mutkaa painaa pedaalia reilummin.

edit:
Lainaus:

toki kytkettävä on silti parempi. Ja tiellä en aja kytkettävällä nelivedolla, vaikka on taas käyttöautossa avoimet perät molemmissa päissä... Tielle kolme tasauspyörästöä, tai ainaki keskelle ja eteen, jos nelivedolla aikoo pysyä liukkailla keleillä kaistalla. Nykyset sähköaivo-ohjatut sitte taas erikseen...
Olen kyll ätäsmälleen samaa mieltä, jos ei autossa ole takavedon lisäksi kuin kiinteä neliveto, niin on silläkin vähän vittumainen ajaa liukkaassa kelissä kun pyrkii puskemaan vaikkei olisi akselilukkoja ollenkaan. Jatkuvan nelivedon mahdollisuus on siitä mukava ettei puske läheskään yhtä pahasti :)

fomoko 23.11.2010 17:10

Kiitos vastauksista näillänäkymin minulle riittää eteenkin ihan tuollanen ns normaalisti toimiva lukko, autolla on pärjätty tahän asti metsässä ilmankin niin ei se ainakaan huononna menoa. Auki jäi tuo mahdollinen kallistuksen vakaaja edessä? eli kärsiikö poistaa ja jos kärsii niin onko vastaavaa hyötyä? tämähän tuppaa olemaan keulaltaan melko jäykkä joustelemaan yms vaikka edestä on korotettu 4".

Timo_L 23.11.2010 17:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja fomoko (Viesti 716212)
normaalisti toimiva lukko

Niin siis mikä? ;) automaattilukko, kitkalukko, torseni vai kytkettävä? Noista lukoista edessä kelvollisia on oikeastaan vain torseni tai kytkettävä.

Lainaus:

Auki jäi tuo mahdollinen kallistuksen vakaaja edessä? eli kärsiikö poistaa ja jos kärsii niin onko vastaavaa hyötyä? tämähän tuppaa olemaan keulaltaan melko jäykkä joustelemaan yms vaikka edestä on korotettu 4".
Eikös ton ikäisissä jenkkimallin Rangereissa ole TTB- keula? Varmaan auttaisi vakaajien poisto, ymmärtääkseni noi on kohtalaisen eläväisiä kuitenkin silloin (sen mitä kyseinen akselitoteutus antaa myöden)? Tarkemmin en ole noita tutkinut. Onko tietoa millaisella jousivakiolla sun jouset on edessä, jos on jäykät jouset niin sitten on jäykkä :eek:

fomoko 23.11.2010 18:48

No esim sitten tuo Lock-Riten jos kerran niitä tähän dana-28:siin saa(periaatteessa jos oliskin kokoajan lukossa niin melkein parempi vaan:D). Tähänastisten tietojeni mukaan pitäis olla TTB keula jousivakioista ei mitään käsitystä mutta tämä korotussarja on ihan kaupasta tälläiseen ostettu eikä pelkät pitkät jouset.

FinnDRZ 23.11.2010 19:25

Mikä korotussarja siinä on?
Jos korotuksen jäljiltä edessä pyörät \ / asennossa, niin multa löytyy ylimääräisenä navat jossa säädettävä yläpallo... sopii ainakin Bronco II -90

fomoko 23.11.2010 20:25

Korotussarja oli autossa kiiinni kun sen ostin tosin kiillteli uutuuttaan että ilmeisesti ei ole ollut kovin kauan myyjä kertoili että sisältänyt eteenkin ne palikat joihin nuo etuperän tuennat tulee kiinni. Renkaat tosiaan on hiukan kallellaan yläreunoista sisäänpäin joten laita vaikka privana etunavoille hintaa ja kuvakin kiinnostaa miten säätö toimii jos löytyy.

1Chevy80 23.11.2010 20:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja fomoko (Viesti 716246)
No esim sitten tuo Lock-Riten jos kerran niitä tähän dana-28:siin saa(periaatteessa jos oliskin kokoajan lukossa niin melkein parempi vaan:D). Tähänastisten tietojeni mukaan pitäis olla TTB keula jousivakioista ei mitään käsitystä mutta tämä korotussarja on ihan kaupasta tälläiseen ostettu eikä pelkät pitkät jouset.


Tommonen on tulossa mun broncoon http://www.summitracing.com/parts/PWT-2116-LR

fomoko 18.08.2011 16:31

Upataas sen verran että taas rupes kiinnostaan nämä akseli asiat. tuota ranger stationia huonolla lontoolla tulkatessani olin lukevinani että voi olla myös fordin 8.8 taka-akselilla? oliko tästä kenelläkään tietoa?

Sitten ihan toiseen asiaan kun tuo ttb keula ei muutu kovin pehmeäksi edes sillä kallistuksen vakaajan poistolla rupesin miettimään koko akselin vaihtoa. Eli mitä olette mieltä mikä akseli tuon ttb:n tilalle? onko noissa isommissa danan perissä esim missään valmiina lukkoa? ja miten niitä edes on saatavilla? japsivehkeiden periä näyttäis silloin tällöin olevan myynnissä pareina mut maksaako vaivaa? Pitäis varmaan kuitenkin ottaa tässäkin huomioon että auto on jenkiksi tosi pieni ja kevyt(1440kg omamassa.)

Sitten lisäkysymys pick-up kuskeille eli onko kenelläkään kokemuksia ilmapussista tuonne taka-akaselin keskelle?. Ajatuksena olisi saada tuo hyppivä perä myös hiukan mukavammaksi metsä ja muutakin ajoa parantamaan(eli lehtiä vähemmäksi), mutta että sitten joskus harvoin sillä voisi edelleen kuskata 500kg säkin pellettiä tontille.

Timo_L 18.08.2011 16:43

Varmasti voi olla takana Fordin 8.8, mikä on varsin kestävä akseli kevyehkön auton alla. Tosin akseliputket on taipuvaisia pyörähtämään jos ei niitä hitsaa kiinni banjokoppaan. F8.8:ia löytyy yhdestä jos toisestakin Fordista takatuuppari- henkilöautoista aina F150:een pickuppiin asti. Pikkuautojen ja mahdollisesti myös Rangerin 8.8 tosin taitaa olla 28- spoorinen versio, eikä se kestävämpi 31- spoorinen mikä on esim. Explorerissa tai F150:ssä.

Kun kerran auto on noin pieni ja kevyt, ja jos siitä ei ole tarkoitus mitään monsteria tehdä niin D30 tai D44 olisi varsin hyvä jäykkä akseli tuonne eteen. Tosin et taida sitä saada leimalle, vai saatko? Vai meinasitko siis että vaihdat tuon TTB:n pykälää järeämmäksi? Aika harvassa Danan etuakselissa on valmiina lukkoja, mutta joka ikiseen yleiseen malliin niitä on saatavilla sen miljoonaa sorttia.

fomoko 18.08.2011 17:15

Juu 28 spoorinen taitaa olla jos edes on se 8.8 perä. En vielä kerennyt miettimään kelpaako se jäykkä-akseli katsastusmiehelle, mutta paremmin lakia tuntematta mikä siinä sen vaihdon estaisikään? Ei tosiaan ole tarkoitus tehdä monsteria koko ajatus lähti valloilleen kun you tubesta erehdyin katteleen kun amerikan poijjaat on rakennelleet samanlaisia autoja vähän isommilla muutoksilla ja kyllä joustoissa piisaa.

Timo_L 18.08.2011 17:35

Mulla on sellainen muistikuva että TTB ei ole Trafin mielestä jäykkä akseli, vaan erillisjousitettu tjsp., joten sen muuttaminen suoraksi akseliksi vaatisi että on mallisarjassa jäykkäakselinen versio? Voin kyllä olla väärässäkin, ei olisi ensimmäinen kerta :D

edit: Mutta mikäänhän ei estä vaihtamasta tuotaD28- pohjaista versiota järeämpään, jos vain jostain löydät järkihinnalla. Siinä vain sitten saattaa raideleveys muuttua liikaa. Ei ole helppoa :o


Sivu luotu: 00:45 (GMT +2).