![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Yleisin syy tähän on se, että ei osata käyttää kytkintä oikein. Ei se ole mikään laukaisulaite... ![]() Pätkän vetoakselissa on 29 booria molemmissa akseleissa ja pitkässä on 29 edessä/31 booria takana. Pätkässä ja vanhassa pitkässä on lautaspyörät kiinni M10 pulteilla. Uudemmissa pitkissä, esim. -88 on etuperän lautaspyörä kiinni M12 pultilla. Tästä johtuen pitää siihen pätkän takamurikkaan porata isommat reiät M12 pulteille, jos siis haluaa siirtää sen pätkän takakitkan eteen ja vaihtaa pitkän 4.375 välitykset siihen. ![]() Itellä oli toissakesänä iso ja pieni kitkaperä vierekkäin pöydällä palasilla, eikä niissä varsinaisissa sisukaluissa ollut muuta eroa, kuin noissa vetoakseleiden boorien määrissä. T.s. on mahdollista tehdä sellainen sekasikiö (jos osat on kortilla), että toinen vetari on 29 ja toinen vaikka sen 31 boorinen. Tai 31 booriseen murikkaan rakentaa 29 booriset lähdöt. Ei tarvii kuin poskirattaat vaihtaa keskenään. Vetoakselin laipat ja -laakerit on ihan samankokoisia keskenään. Pitkästä vetoakselista voi aina ottaa pätkän pois. Boorien uriakin voi varovasti itse jatkaa pidemmälle. Jos taas akseli jää liian lyhyeksi, niin hitsaa siihen vetoakseleiden välissä olevaan mutikkaan jatketta, tai vetarin päähän. Toyotan ja Nissanin osia en ole päässyt vierekkäin vertaamaan, että onko niissä muutakin mitoituseroa kuin tuo boorien määrä. Etuperistä: GR:n etuperässähän on valmiiksi toi 31 boorinen systeemi. On mahdollista naittaa vanhan ja GR:n akselien osia keskenään, kun vaan tietää mitä tekee. Niitä boorien muunnoksia/sovituksia toiseen malliin voi tehdä myös siten, että vaihtaa sen vetonivelen sisällä olevan piparin tuohon sekasikiöön sopivaksi... ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
oliskohan ollut niin että toyotan murroksessa on sama booritus ulkopäässä kuin nissanissa?
Terranossahan on sama taka akseli kuin patrollissa mutta 4-linkillä,murikka keskellä ja levyjarruilla. Välityksistä en osaa sanoa että miten ne käy. Jossain 4x4 king capeissa on tota c200 taka akselia mutta murikka keskellä eikä reunassa. Osassa on toi iso akseli eli h233b |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Meinaako kartse1 että pitkänkin isosta taka-akselista vois sopia lukkoyksikkö eteen?
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Varsinainen lukkoyksikkö ei sovi fyysisen kokonsa puolesta, mutta ne sisukalut sopii H233B kitkaperän murikasta C200:n kitkamurikan sisään.
Tämä ominaisuus edesauttaa kaikenlaisien ristisiitosten rakentamista (vetoakseleita ja boorituksia ajatellen, koska kitkalevyt ja poskirattaat ovat samankokoisia). Lisäksi poistuu se harhaluulo, että tuo C200:n kitkalukko olisi jotenkin heikompi kuin H233B. Lautaspyörähän siinä on pienempi, 200<=>230mm ja poskilaakereissa & pinionissa on eroavaisuuksia. Yleisin syy lautaspyörän ja pinionin hampaiden rikkoutumiseen on se pakilla runnominen. Koska noi lautaspyörän hammastukset ovat profiililtaan epäsymmetriset, niin ne kestävät eteenpäin ajoa huomattavasti paremmin. Pakilla runnottaessa hampaat pyrkivät etääntymään toisistaan ja jos on jo poskilaakereissa väljää, niin silloin hammaskosketus jää äkkiä vain pariin mm:n ja se runnovan ajotyylin kanssa tuhoaa rattaat ihan suotta. Varsinkin ylämäkeen peruuttaminen tekee pahaa etuperän lautaspyörän hampaille, koska auton painopiste siirtyy enemmän etuakselin päälle. Jos osaa itse koneistaa tai tuntee hyvän kyläsepän, niin noista pitkän puolen katkenneista vetoakseleista saa vielä tehtyä lyhyen puolen akselin, eikä tarvii kuin sorvata akselin pää oikeaan kokoon ja koneistaa uudet boorit. Syy tuohon avautumiseen oli siinä, että kaikissa pitkien etuperissä ei ole lautaspyörät samoilla M10 pulteilla kiinni, kuin pätkän kitkaperässä C200. Ainakin turbollisen pitkän mallin etuperän lautaspyörä on M12 pulteilla kiinni. Silloin kun siirretään pätkän kitkaperä eteen, niin pitää tarpeen mukaan porata isommat reiät lautaspyörän pulteille. Toissa kesänä viimeksi vaihdoin kunnostetut -88 turbollisen pitkän akselit -82 pätkään, ja siinä piti vähän porailla noita reikiä isommiksi. Myös pyörien navoissa on erilaisia sorvauksia napalukkojen kiinnitysten suhteen, että siinä tulee kanssa vähän muuteltavaa (jos meinaa sovittaa wanhan mallisia -82 napalukkoja -88 napoihinn). GR:ssähän on molemmat perät H233:sia (33 boorisia) ja murikan paikat ovat vähän eri kohdilla. Näihin akseleihin löytyy suoraan pultattavat Porttaaliboksit Austraalian ihmemaasta... ![]() http://www.marks4wd.com/products/gea...ssan-GQ-GU.htm http://www.marks4wd.com/products/gea...%20History.htm Jaahas, sielläkin on alettu ahneeksi. Myydään vain kokonaisia akseleita. Pari vuotta sitten myytiin irrallisia porttaaliboksejakin. Hintaa oli silloin n. 2.500AUD/akseli. Kyllähän noita kyläsepät tekee tilauksesta mihin vaan, mutta teetettynä hinta nousee pilviin. Jos olisi itellä konepajan vehkeet, niin kyllähän noita rakentelisi vanhankin Paten akseleihin... ![]() Viimeksi muokannut Kartse1 : 04.11.2010 09:27 Perustelu: Lisätty linkki |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
enpä saanut onnistumaan pelkkää vetaria vaihtamalla,poskirattaat kyllä kävi mutta pitkän akselista lähtee koko poori osa pois jos meinaan sen sinne saada käymään.kovasti koitin sitä sinne simmailla.tai sit oon vaan yksinkertaisesti niin käsi ettei vaan onnistu.no laitetaan pätkän oma ku nyt sattu löytymään
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Niinku hä? Mä en taaskaan tajunnu tosta yhtään mitään ..
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lyhyttä voi aina jatkaa, mutta liian pitkä on jo pilalla... ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
laittelin tuossa pätkään pitkän taka-akselia meikäläisen ilmastoidussa hallissa ni meni järki ja varpaat jäähän.
robleemaa iski ku kardaania änkäsin kiinni,just muljahti paikalleen eli kardaanin liuku aivan sisässä. multa puuttuu vielä u-pultit ni en voinu puottaa pyörilleen (eikä ois enää huvittanukkaa) ja kokeilla miten pelaa.teoriassahan sen pitäisi jatkua vaan miten on käytännössä?ja mikä helpoin konsti korjata tilanne?kard.lyhennys? edit siis vm-83 ja 4-vaiht aski Viimeksi muokannut hiluvitkutin : 09.02.2011 22:48 |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Tuossa omassa -82 pätkässä ei ollut mitään vaikeuksia vaihtaa -88 pitkän taka-akselia.
Vanha kardaanikin meni ihan heittämällä paikalleen, eikä ollut pohjaamisongelmia. Otin sen liu'un auki ja ronkin sieltä booriholkin sisältä ne vanhat kitiksi muuttuneet vaseliinit pois. Jos sitä vanhaa rasvaa on paljon tuolla holkin pohjalla, niin se kyllä estää tehokkaasti tuon booritapin pääsyn pohjaan asti. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Ee oo vasukkata.ei nyt niin jäässä pää ollu.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Patrol kitka-akselit | MehtäSika | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 02.12.2009 23:08 |
Ostetaan nissan patrol soa akselit | Von Leka | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 19.10.2008 17:02 |
M: Nissan Patrol akselit | DanielW | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 27.04.2008 11:00 |
M: patrol soa akselit myyty | junnu78 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 12.05.2006 16:35 |
m.patrol akselit ja jouset rungossa kiinni | psychobilly | O/M/V Muut | 5 | 19.11.2005 14:56 |