Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   patrol akselit (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=77373)

Rekisteröimätön 31.10.2010 20:20

patrol akselit
 
.ensimmäinen pikku ponnistus. ja pätkä patrollista katkes vetari. mahtaakohan pätkään käydä pitkästä nuo akselistot heittämällä. on vissii vahvempaa tekoa??

juhoke 31.10.2010 20:31

Etuakseli on sama taka-akseli on eri, ja käy suoraan

Rekisteröimätön 31.10.2010 20:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja juhoke (Viesti 708993)
Etuakseli on sama taka-akseli on eri, ja käy suoraan

ok hyvä.kiitoksia on just hyvin tyrkyllä pitkän akselit

bluevan 31.10.2010 21:51

Vaihda sit molemmat akselit samalla koska suurella todennäköisyydellä eri välitykset niissä pitkän akseleissa kuin nyt allaolevissa.

Rekisteröimätön 31.10.2010 22:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bluevan (Viesti 709030)
Vaihda sit molemmat akselit samalla koska suurella todennäköisyydellä eri välitykset niissä pitkän akseleissa kuin nyt allaolevissa.

jep.oli tarkotus käydä läpi akselistot ja sit heittää alle.ei ois muute hätäpäissään saattanu tulla mieleen kattoo välityksiä. kiitos

juhoke 31.10.2010 23:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 709038)
jep.oli tarkotus käydä läpi akselistot ja sit heittää alle.ei ois muute hätäpäissään saattanu tulla mieleen kattoo välityksiä. kiitos

Ja sitte otat sieltä pätkän taka-akselista sen kitkalukkomurikan ja laitat etuakseliin, niin kestää etuperäkin. ja saa jonkulaisen kitkalukon sinne.

Rekisteröimätön 01.11.2010 10:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja juhoke (Viesti 709080)
Ja sitte otat sieltä pätkän taka-akselista sen kitkalukkomurikan ja laitat etuakseliin, niin kestää etuperäkin. ja saa jonkulaisen kitkalukon sinne.

hyvä idea.tätä täytyy koittaa.kiitoksia tästäkin.hyvät neuvot tulee aina tarpeeseen

jv 01.11.2010 17:01

taakke tarviit pitkän u-pultit ja jousilautaset et käy suoraan pätkään. anna vaan olla pätkän oma etuakseli mut vaihat sinne tarvittaessa välityksen ja pätkän taka-akselista kitkalukon. pätkässä välitys todennäköisesti 4.11
pitkässä voi olla 4.11, 4,625 ja 4.375 toi 4.375 ei käy ihan suoraan pätkän kitkalukkomurikkaan mut lautasen kiinnitys pultteihin tarvii tehdä soviteholkit niin sitten käy. helppo homma. ja se kitkalukko on neljällä pikkurattaalla joten on huomattavasti kestävämpi kuin avoin perä.

Kartse1 01.11.2010 18:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jv (Viesti 709212)
toi 4.375 ei käy ihan suoraan pätkän kitkalukkomurikkaan mut lautasen kiinnitys pultteihin tarvii tehdä soviteholkit niin sitten käy. helppo homma. ja se kitkalukko on neljällä pikkurattaalla joten on huomattavasti kestävämpi kuin avoin perä.

Ite vaan porasin murikkaan isommat reiät lautaspyörän pulteille ja tuli siitä hyvä näinkin... :p

Rekisteröimätön 01.11.2010 20:12

hyviä vinkkejä.nyt kun akselit tulee revittyy irti niin soa kävi mielessä. mittailin jotakuinkin 150 mm tulis muutosta.

tiipe 01.11.2010 21:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 (Viesti 709254)
Ite vaan porasin murikkaan isommat reiät lautaspyörän pulteille ja tuli siitä hyvä näinkin... :p

Sama juttu isompaa reikää murikkaan niin istuu hyvin .

patroltd 01.11.2010 22:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jv (Viesti 709212)
taakke tarviit pitkän u-pultit ja jousilautaset et käy suoraan pätkään. anna vaan olla pätkän oma etuakseli mut vaihat sinne tarvittaessa välityksen ja pätkän taka-akselista kitkalukon. pätkässä välitys todennäköisesti 4.11
pitkässä voi olla 4.11, 4,625 ja 4.375 toi 4.375 ei käy ihan suoraan pätkän kitkalukkomurikkaan mut lautasen kiinnitys pultteihin tarvii tehdä soviteholkit niin sitten käy. helppo homma. ja se kitkalukko on neljällä pikkurattaalla joten on huomattavasti kestävämpi kuin avoin perä.

No johan ny on markkinat, laitoin pätkän kitkalukkomurikan pitkän etuakseliin pitkän välityksellä enkä huomannu mitään ongelmaa. Onkohan tuossa pitkässä sitten joku muu välitys?
-88 pätkässä muuten on jo tuo iso taka-akseli.
Onko muuten kellään ylimääräisenä tuollaista pätkän kitkalukkoa?

tiipe 01.11.2010 22:53

4,11 ja 4,625 välitykseen menee heittämällä 4,375 joutuu työstämään ei ongelmaa ole normaalia säätöä vaan.

matti.v 02.11.2010 08:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 (Viesti 709254)
Ite vaan porasin murikkaan isommat reiät lautaspyörän pulteille ja tuli siitä hyvä näinkin... :p

toi on jännä kun 4,625n käy heittämällä siihen takamurikkaan..:confused:eipä tullut edes 4.375sta kokeiltuakaan..

Rekisteröimätön 02.11.2010 16:59

vetelin akselit irti niin näyttäs akselit olevan samaa paksuutta pitkässä ja pätkässä?eli käykö vetarit päittäin.onko pitkän murikka vaan vahvempi

bluevan 02.11.2010 17:01

Etuvetarit sopii keskenään kyllä mutta takavetarit ei mitenkään.

Edit. Muistaakseni pitkän taka-akseliputki ois paksumpi jonninverran mitä pätkän taka-akselin.
Pitkän takasesta välitys irroitetaan eteenpäin ja pätkän taka-akselista välitys irroitetaan taaksepäin. Niistä helpoiten erottaa.

Rekisteröimätön 02.11.2010 17:06

jep vetäsin katkenneen pois ni mittailin paksuudet samaks ,mut pituus ja pooritus ei selvinny ku se töjö on siel peräs kiinni

bluevan 02.11.2010 17:09

Eli tarkoitit vetoakselin paksuutta etkä akseliputken paksuutta. ;)

Muistaakseni eripituiset eikä boorimäärä täsmää.

Rekisteröimätön 02.11.2010 20:32

koitetaan isommalla perällä,josko se kestäis enemmän ku yhden reissun

SauliS 02.11.2010 21:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jv (Viesti 709212)
toi 4.375 ei käy ihan suoraan pätkän kitkalukkomurikkaan mut lautasen kiinnitys pultteihin tarvii tehdä soviteholkit niin sitten käy. helppo homma. ja se kitkalukko on neljällä pikkurattaalla joten on huomattavasti kestävämpi kuin avoin perä.

Ohhoh, aina sitä viisastuu! Oon kahteen 4,375 etuperään laittanut kitkalukon enkä muista että olis mitään tarvinnut soveltaa? Tosin useampi vuosi jo aikaa että viinalla pehmitetystä kovalevystä on saattanut dataa hävitä myös.. :o
Mutta ehdottomasti kannattaa laittaa jos kerran tyrkyllä on, en ole ikinä saanut periä rikki.

Kartse1 02.11.2010 23:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 709605)
koitetaan isommalla perällä,josko se kestäis enemmän ku yhden reissun

Perässähän ei varsinaisesti mitään vikaa ollut, vaan se liki 30v vanha ja 500tkm ajettu vetoakseli vaan katkesi boorin juuresta...
Yleisin syy tähän on se, että ei osata käyttää kytkintä oikein. Ei se ole mikään laukaisulaite... :p

Pätkän vetoakselissa on 29 booria molemmissa akseleissa ja pitkässä on 29 edessä/31 booria takana.

Pätkässä ja vanhassa pitkässä on lautaspyörät kiinni M10 pulteilla.
Uudemmissa pitkissä, esim. -88 on etuperän lautaspyörä kiinni M12 pultilla. Tästä johtuen pitää siihen pätkän takamurikkaan porata isommat reiät M12 pulteille,
jos siis haluaa siirtää sen pätkän takakitkan eteen ja vaihtaa pitkän 4.375 välitykset siihen. :cool:

Itellä oli toissakesänä iso ja pieni kitkaperä vierekkäin pöydällä palasilla, eikä niissä varsinaisissa sisukaluissa ollut muuta eroa,
kuin noissa vetoakseleiden boorien määrissä.

T.s. on mahdollista tehdä sellainen sekasikiö (jos osat on kortilla), että toinen vetari on 29 ja toinen vaikka sen 31 boorinen.
Tai 31 booriseen murikkaan rakentaa 29 booriset lähdöt. Ei tarvii kuin poskirattaat vaihtaa keskenään.

Vetoakselin laipat ja -laakerit on ihan samankokoisia keskenään.
Pitkästä vetoakselista voi aina ottaa pätkän pois. Boorien uriakin voi varovasti itse jatkaa pidemmälle.
Jos taas akseli jää liian lyhyeksi, niin hitsaa siihen vetoakseleiden välissä olevaan mutikkaan jatketta, tai vetarin päähän.

Toyotan ja Nissanin osia en ole päässyt vierekkäin vertaamaan,
että onko niissä muutakin mitoituseroa kuin tuo boorien määrä.

Etuperistä:

GR:n etuperässähän on valmiiksi toi 31 boorinen systeemi.
On mahdollista naittaa vanhan ja GR:n akselien osia keskenään,
kun vaan tietää mitä tekee.

Niitä boorien muunnoksia/sovituksia toiseen malliin voi tehdä myös siten,
että vaihtaa sen vetonivelen sisällä olevan piparin tuohon sekasikiöön sopivaksi... :p

tapsa4x4 03.11.2010 09:50

oliskohan ollut niin että toyotan murroksessa on sama booritus ulkopäässä kuin nissanissa?
Terranossahan on sama taka akseli kuin patrollissa mutta 4-linkillä,murikka keskellä ja levyjarruilla.
Välityksistä en osaa sanoa että miten ne käy.

Jossain 4x4 king capeissa on tota c200 taka akselia mutta murikka keskellä eikä reunassa. Osassa on toi iso akseli eli h233b

patroltd 03.11.2010 21:30

Meinaako kartse1 että pitkänkin isosta taka-akselista vois sopia lukkoyksikkö eteen?

Kartse1 03.11.2010 22:01

Varsinainen lukkoyksikkö ei sovi fyysisen kokonsa puolesta, mutta ne sisukalut sopii H233B kitkaperän murikasta C200:n kitkamurikan sisään.

Tämä ominaisuus edesauttaa kaikenlaisien ristisiitosten rakentamista (vetoakseleita ja boorituksia ajatellen, koska kitkalevyt ja poskirattaat ovat samankokoisia).
Lisäksi poistuu se harhaluulo, että tuo C200:n kitkalukko olisi jotenkin heikompi kuin H233B.
Lautaspyörähän siinä on pienempi, 200<=>230mm ja poskilaakereissa & pinionissa on eroavaisuuksia.

Yleisin syy lautaspyörän ja pinionin hampaiden rikkoutumiseen on se pakilla runnominen.
Koska noi lautaspyörän hammastukset ovat profiililtaan epäsymmetriset, niin ne kestävät eteenpäin ajoa huomattavasti paremmin.
Pakilla runnottaessa hampaat pyrkivät etääntymään toisistaan ja jos on jo poskilaakereissa väljää,
niin silloin hammaskosketus jää äkkiä vain pariin mm:n ja se runnovan ajotyylin kanssa tuhoaa rattaat ihan suotta.
Varsinkin ylämäkeen peruuttaminen tekee pahaa etuperän lautaspyörän hampaille, koska auton painopiste siirtyy enemmän etuakselin päälle.

Jos osaa itse koneistaa tai tuntee hyvän kyläsepän, niin noista pitkän puolen katkenneista vetoakseleista saa vielä tehtyä lyhyen puolen akselin,
eikä tarvii kuin sorvata akselin pää oikeaan kokoon ja koneistaa uudet boorit.


Syy tuohon avautumiseen oli siinä, että kaikissa pitkien etuperissä ei ole lautaspyörät samoilla M10 pulteilla kiinni, kuin pätkän kitkaperässä C200.
Ainakin turbollisen pitkän mallin etuperän lautaspyörä on M12 pulteilla kiinni.

Silloin kun siirretään pätkän kitkaperä eteen, niin pitää tarpeen mukaan porata isommat reiät lautaspyörän pulteille.

Toissa kesänä viimeksi vaihdoin kunnostetut -88 turbollisen pitkän akselit -82 pätkään, ja siinä piti vähän porailla noita reikiä isommiksi.

Myös pyörien navoissa on erilaisia sorvauksia napalukkojen kiinnitysten suhteen, että siinä tulee kanssa vähän muuteltavaa
(jos meinaa sovittaa wanhan mallisia -82 napalukkoja -88 napoihinn).

GR:ssähän on molemmat perät H233:sia (33 boorisia) ja murikan paikat ovat vähän eri kohdilla.
Näihin akseleihin löytyy suoraan pultattavat Porttaaliboksit Austraalian ihmemaasta... :p

http://www.marks4wd.com/products/gea...ssan-GQ-GU.htm
http://www.marks4wd.com/products/gea...%20History.htm

Jaahas, sielläkin on alettu ahneeksi. Myydään vain kokonaisia akseleita.
Pari vuotta sitten myytiin irrallisia porttaaliboksejakin. Hintaa oli silloin n. 2.500AUD/akseli.

Kyllähän noita kyläsepät tekee tilauksesta mihin vaan, mutta teetettynä hinta nousee pilviin.
Jos olisi itellä konepajan vehkeet, niin kyllähän noita rakentelisi vanhankin Paten akseleihin... :D

Rekisteröimätön 03.11.2010 23:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 (Viesti 709671)
Perässähän ei varsinaisesti mitään vikaa ollut, vaan se liki 30v vanha ja 500tkm ajettu vetoakseli vaan katkesi boorin juuresta...
Yleisin syy tähän on se, että ei osata käyttää kytkintä oikein. Ei se ole mikään laukaisulaite... :p

Pätkän vetoakselissa on 29 booria molemmissa akseleissa ja pitkässä on 29 edessä/31 booria takana.

Pätkässä ja vanhassa pitkässä on lautaspyörät kiinni M10 pulteilla.
Uudemmissa pitkissä, esim. -88 on etuperän lautaspyörä kiinni M12 pultilla. Tästä johtuen pitää siihen pätkän takamurikkaan porata isommat reiät M12 pulteille,
jos siis haluaa siirtää sen pätkän takakitkan eteen ja vaihtaa pitkän 4.375 välitykset siihen. :cool:

Itellä oli toissakesänä iso ja pieni kitkaperä vierekkäin pöydällä palasilla, eikä niissä varsinaisissa sisukaluissa ollut muuta eroa,
kuin noissa vetoakseleiden boorien määrissä.

T.s. on mahdollista tehdä sellainen sekasikiö (jos osat on kortilla), että toinen vetari on 29 ja toinen vaikka sen 31 boorinen.
Tai 31 booriseen murikkaan rakentaa 29 booriset lähdöt. Ei tarvii kuin poskirattaat vaihtaa keskenään.

Vetoakselin laipat ja -laakerit on ihan samankokoisia keskenään.
Pitkästä vetoakselista voi aina ottaa pätkän pois. Boorien uriakin voi varovasti itse jatkaa pidemmälle.
Jos taas akseli jää liian lyhyeksi, niin hitsaa siihen vetoakseleiden välissä olevaan mutikkaan jatketta, tai vetarin päähän.

Toyotan ja Nissanin osia en ole päässyt vierekkäin vertaamaan,
että onko niissä muutakin mitoituseroa kuin tuo boorien määrä.

Etuperistä:

GR:n etuperässähän on valmiiksi toi 31 boorinen systeemi.
On mahdollista naittaa vanhan ja GR:n akselien osia keskenään,
kun vaan tietää mitä tekee.

Niitä boorien muunnoksia/sovituksia toiseen malliin voi tehdä myös siten,
että vaihtaa sen vetonivelen sisällä olevan piparin tuohon sekasikiöön sopivaksi... :p

kiitosta taas .nyt tuli tarpeellista tietoa paljon.


Sivu luotu: 04:31 (GMT +2).