Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.10.2010, 21:55
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Tässäkin hommassa kannattaa sitten muistaa "pikkujuttu", eli kun lasketaan palamistapahtumaan ainetta (vettä) joka ei pala täydellisesti, se pysyy silloin suurempana molekyylinä (ja todennäköisesti!) ottaa mukaansa lisäksi pari muutakin (esim nokea) kaveria itseensä, jolloin sen koko kasvaa. Ja sehän taas tarkoittaa suurempaa massaa, jolloin ahtimen turbiinipyörään osuessaa aiheittaa suuremman voiman (lue kiihtyvyyden --> eli kierrosluku kasvaa) ja täten ahtimen akseliin tulee surempi vääntömomentti (ja korkeammalla pyörinnällä suurempi paine kompressorissa --> ja vääntöero lisääntyy!), joten ahdinkin ottaa tässä touhussa sitten "itseensä" suhteellisen nopeasti....

Sen verran omakohtaisia kokemuksia, jotta auto, jossa kansi oli imukanavastaan halki, kulutti nestettä n. 1L / 2000km. Lopputulos oli 5000km ajon aikana 2kpl 2100€ maksavia ahtimia tuhoutui, kun akselit katkesivat tuon vesimäärän takia!!! Mutta plussaa hommassa oli se että kulutus putosi vuotavalla kannella n 1L/100km ja alavääntö oli aivan omaa luokkaansa. Tämä huomattiin, kun kansi vaihdettiin ja ihmeteltiin kun ei jaksa kunnolla "herätä" kun antoi kaasua!!!

Et joskus se on vaan pirun pienestä kiinni...

Ja tää on vaan mun mielipide, joka perustuu ihan omasta pienestä tyhjästä päästä putkahtaneesta ajatuksesta tai aivopierusta (jos turvoksiin ryypätty herne ja pahasti poissa urastaan sellaiseksi luokitellaan)

__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 05.10.2010, 20:11
Blazer42:n Avatar
Blazer42 Blazer42 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.03.05
Sijainti: Riihimäki
Viestit: 114
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Tässäkin hommassa kannattaa sitten muistaa "pikkujuttu", eli kun lasketaan palamistapahtumaan ainetta (vettä) joka ei pala täydellisesti, se pysyy silloin suurempana molekyylinä (ja todennäköisesti!) ottaa mukaansa lisäksi pari muutakin (esim nokea) kaveria itseensä, jolloin sen koko kasvaa. Ja sehän taas tarkoittaa suurempaa massaa, jolloin ahtimen turbiinipyörään osuessaa aiheittaa suuremman voiman (lue kiihtyvyyden --> eli kierrosluku kasvaa) ja täten ahtimen akseliin tulee surempi vääntömomentti (ja korkeammalla pyörinnällä suurempi paine kompressorissa --> ja vääntöero lisääntyy!), joten ahdinkin ottaa tässä touhussa sitten "itseensä" suhteellisen nopeasti....

Sen verran omakohtaisia kokemuksia, jotta auto, jossa kansi oli imukanavastaan halki, kulutti nestettä n. 1L / 2000km. Lopputulos oli 5000km ajon aikana 2kpl 2100€ maksavia ahtimia tuhoutui, kun akselit katkesivat tuon vesimäärän takia!!! Mutta plussaa hommassa oli se että kulutus putosi vuotavalla kannella n 1L/100km ja alavääntö oli aivan omaa luokkaansa. Tämä huomattiin, kun kansi vaihdettiin ja ihmeteltiin kun ei jaksa kunnolla "herätä" kun antoi kaasua!!!

Et joskus se on vaan pirun pienestä kiinni...

Ja tää on vaan mun mielipide, joka perustuu ihan omasta pienestä tyhjästä päästä putkahtaneesta ajatuksesta tai aivopierusta (jos turvoksiin ryypätty herne ja pahasti poissa urastaan sellaiseksi luokitellaan)
On muuten semmonen homma että tuo vesimäärä ei riko ahdinta muuten kun menemällä kanisterin kanssa sinne ahtimeen.
tutkippa paljonko moottorista menee ihan oikeasti vettä läpi tolla kilometri määrällä. vertaa huviksesi vielä paljonko on eroa kuivalla ja sateisella kelillä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.10.2010, 20:44
m1ka:n Avatar
m1ka m1ka ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.08.08
Sijainti: Luumäki
Viestit: 106
Perusasetus

paljo tapsa sait irtoamaa heppoja tuosta patrollin koneesta?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.04.2012, 12:30
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja m1ka Näytä viesti
paljo tapsa sait irtoamaa heppoja tuosta patrollin koneesta?
veikkaisin et siinä 130-150 heppaa konehan koki perinteisen patrollin tyyppivian eli kampiakseleli meni poikki. patrollin kone ei ole pitkä ikäinen jos siitä otetaan yli 130-150heppaa ,patrollien kampiakseleita taitaa olla lahden seudulla menny poikki noin 7kpl muutamassa vuodessa.
syy: kone on jostain 30-40 luvun suunnitelusta.. ja siitä on runkolaakeri pukkeja vain 4kpl 2.8 ja 4.2 dieselit on nyky aikasempia.

suosittelen unohtamaan metanoliruiskut ja etsimään tuon 4.2 koneen jostain.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.10.2010, 09:49
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Blazer42 Näytä viesti
On muuten semmonen homma että tuo vesimäärä ei riko ahdinta muuten kun menemällä kanisterin kanssa sinne ahtimeen.
Tämä sen takia, jottei tule laitettua UUDEMPII JA HERKEMPIIN moottoreihin, joista on jo "helpot" hevosvoimat otettu...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Blazer42 Näytä viesti
tutkippa paljonko moottorista menee ihan oikeasti vettä läpi tolla kilometri määrällä. vertaa huviksesi vielä paljonko on eroa kuivalla ja sateisella kelillä.
Oletkos koskaan kuullut, jotta ahtoilmaputkesta irronnut MAALI olisi vaurioittanut ahdinta? Löytyy ihan huoltotiedoite siitäkin erään merkin osalta... (tos toist puolt lahtee)

Tarkennukseksi mietintään... Kostealla/sateisella kelillä ei ahtimet hajoa (kylmempää???), mutta meno maistuu!
Ja lisää mietintää, miksi ahtimet rikkoutuvat kuumissa (yli +25C*) tai kylmissä (alle -20C*) lämpötiloissa????

OMA PÄÄTELMÄNI:
- kuumalla kelillä ilmassa on kosteutta todella paljon, eikä cooler saa ilmamäärää jäähdytettyä kunnolla, jolloin siirrettävä ilmamassa vain yksinkertaisesti painaa liikaa ja akseli katkeaa pitkässä vedossa????
- kylmällä ilmamäärä on suuri tiheytensä takia ja jäähdytys on TODELLA tehokasta, jolloin ilmamassa pienenee (kosteutta ei ole!), ja ahtimen kierrokset pääsevät nouseman erittäin korkeiksi ja laakerit vaurioituvat, jolloin akseli taas katkeaa???

Nämä "ideat" ovat päässäni syntyneet 20 korjaamovuoden aikana, ja perustuvat ihan siihen milloin näitä ahtimenvaihtopiikkejä on tullut...
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.10.2010, 21:56
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.246
Talking

Mun päätelmä.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Tämä sen takia, jottei tule laitettua UUDEMPII JA HERKEMPIIN moottoreihin, joista on jo "helpot" hevosvoimat otettu...



Oletkos koskaan kuullut, jotta ahtoilmaputkesta irronnut MAALI olisi vaurioittanut ahdinta? Löytyy ihan huoltotiedoite siitäkin erään merkin osalta... (tos toist puolt lahtee)

Tarkennukseksi mietintään... Kostealla/sateisella kelillä ei ahtimet hajoa (kylmempää???), mutta meno maistuu!
Ja lisää mietintää, miksi ahtimet rikkoutuvat kuumissa (yli +25C*) tai kylmissä (alle -20C*) lämpötiloissa????

OMA PÄÄTELMÄNI:
- kuumalla kelillä ilmassa on kosteutta todella paljon, eikä cooler saa ilmamäärää jäähdytettyä kunnolla, jolloin siirrettävä ilmamassa vain yksinkertaisesti painaa liikaa ja akseli katkeaa pitkässä vedossa????
- kylmällä ilmamäärä on suuri tiheytensä takia ja jäähdytys on TODELLA tehokasta, jolloin ilmamassa pienenee (kosteutta ei ole!), ja ahtimen kierrokset pääsevät nouseman erittäin korkeiksi ja laakerit vaurioituvat, jolloin akseli taas katkeaa???

Nämä "ideat" ovat päässäni syntyneet 20 korjaamovuoden aikana, ja perustuvat ihan siihen milloin näitä ahtimenvaihtopiikkejä on tullut...
Vähä OT mut mul on tullu eteen tapauksii et on esim. turpo saab kiskassu putsarista paskaa niin että siivet ovat repeilleet,eikä silti axeli poikki. Sit on tapaus et kompurasiivet saaneet kipiää ja toimii näennäisen moitteettomasti. Ja jos ahto putkesta menee maali klöntti sisälle ni luulis et se hajoaa aika pieneksi mössöksi ennenkuin se turpiinin siipiin ehtii,tuskin enää mitään rikkoo. Noit takuun pakoilu/vastuu hommia on mitä ihmeellisimpiä ja useimmat vaan joku päätelmä eikä mitään faktaa. Ja sit vanhan koulun vehkeis ahtimen kierroksia rajoittaa painekello joka siis rajoittaa ahtopainetta. Ahdin pitäs olla laskettu niin et huonoimmassakaan olosuhteessa ei sen tarvi tuottaa niin paljoa tilavuutta että sen tarvis nousta semmosille kierroksille et se hajoais ylikierroksiin. Eli ahtimen max. kierroksilla sen tuotto on X ja sillä tuotolla koneen kierrokset pitäs olla max. joten sen ei pitäs joutua kiertämään liikaa,jos se kuitenkin niin tekee ni sit kone kiertää liikaa tai haetaan ahtopainetta jota sen ahtimen tuotto ei mahdollista. Luulis et kylmäl ilmal ahdin joutuu koville kun moottori "nielee enemmän" ilmaa kun kuumalla,eli kylmällä ilmalla moottorin täytös on suurempi kun kuumalla. Näin ahtimen tuottokin täytyy olla suurempi. Useimmiten ahtimet kai hajoavat liikaan kuumuuteen mikä voi sit johtuu vaikka mistä mut ei ne täysin toimivas moottoris hajoa eli ahdin ei juurikaan hajoa itsensä takia vaan johtuu ulkoisista syistä jollei kuluneisuuttaan. Uusis sähkö ohjatuis ja johde siipi ahtimis turpon pyörimis nopeutta säätelee käytännös ruiskutus,kello säätää siipii mut ei suoraan ahtoo tai kierroksii. Monet chipatut vehkeet hajoaa just siihen otetaan ahtimelt liikaa tuottoo eli kierroksii ja sit se kiertää liikaa ja pox,yhteen aikaan VAG konsernin vehkeisiin sai lastuja joilla ahdin ei voinut teoriasskaan kestää tai sen olis pitäny kiertää 400000 kierrosta ja ennen sitä tuppas siivet repeilemään. No joo nää nyt ahdin spesialistilta kuultua ja omiakin kokemuksia mut se ilman "kutistaminen" ja lämpöjen laskeminen vesisumun avullahan on vanha idis ja tehoahan se kiistatta parantaa mut itteä arveluttaa just moottorin kestävyys mahdollisen häiriön sattuessa,testauksen kun joutuu tekeen suunnilleen perstuntumalta ja jos jotain menee pieleen ni kallista tulee. Ei mitenkään ylevää mut jätän idean kehittelyn muille ja varastan sit valmiin "tuotteen" ku se tiedetään miten se toimii kunnolla..
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.10.2010, 11:44
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Hyviä ajatuksia sielläkin päässä, ilmiselvästi "hengenheimolainen"!!

Tuo maalijuttuhan ei akseli katkaise, mutta kompuran siivet menee solmuun ja siitä epätasapainoon (alkaa viheltää kivasti) ja poksahtaa... Ja tiedote on sen takia, jotta saadaan anottua TAKUUSEEN ja korjatu kerralla oikein, ettei taas paukahda "maalin hilseilyn" takia!!

JA OT tää koko juttu mitä höpötellään!!!
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.10.2010, 21:31
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.246
Perusasetus

Niin niin mutta...


Ahaa eli se maali ei ollu irronnu "ahto" putkesta vaan imu putkesta jos se kerta kompurasiipeen kirahti?? Nnoin sitä tuli vähä pilkkua nusastua..
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 27.04.2012, 20:15
Kala92:n Avatar
Kala92 Kala92 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.414
Perusasetus

Hei paljonko sinne koneeseen kärsii vettä mennä? Oletetaan et tunti ajetaan 3000rpm mittarissa. Laskeskelin tos 25ml ruiskun ja yhen suuttimen avulla et ainakin sen läpi ois tunnis menny 18 litraa! Ja sit et mistä nuit suuttimia sais tommosta varten?
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M: Jeepin rellun dieseliin JAMANT O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 11.01.2008 13:55
rj70 bensasta dieseliin kelkka700 Tekniikka & Jutustelu 9 12.09.2007 18:27
Dieseliin väriainetta Juniori83 Chit-Chat 40 25.02.2007 12:00
Suodattimet dieseliin jappe Tekniikka & Jutustelu 15 17.12.2006 18:32
Kaasusuihkutus Dieseliin kivinen Tekniikka & Jutustelu 34 25.05.2006 17:15


Sivu luotu: 07:51 (GMT +2).