![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Tässäkin hommassa kannattaa sitten muistaa "pikkujuttu", eli kun lasketaan palamistapahtumaan ainetta (vettä) joka ei pala täydellisesti, se pysyy silloin suurempana molekyylinä (ja todennäköisesti!) ottaa mukaansa lisäksi pari muutakin (esim nokea) kaveria itseensä, jolloin sen koko kasvaa. Ja sehän taas tarkoittaa suurempaa massaa, jolloin ahtimen turbiinipyörään osuessaa aiheittaa suuremman voiman (lue kiihtyvyyden --> eli kierrosluku kasvaa) ja täten ahtimen akseliin tulee surempi vääntömomentti (ja korkeammalla pyörinnällä suurempi paine kompressorissa --> ja vääntöero lisääntyy!), joten ahdinkin ottaa tässä touhussa sitten "itseensä" suhteellisen nopeasti.... Sen verran omakohtaisia kokemuksia, jotta auto, jossa kansi oli imukanavastaan halki, kulutti nestettä n. 1L / 2000km. Lopputulos oli 5000km ajon aikana 2kpl 2100€ maksavia ahtimia tuhoutui, kun akselit katkesivat tuon vesimäärän takia!!! Mutta plussaa hommassa oli se että kulutus putosi vuotavalla kannella n 1L/100km ja alavääntö oli aivan omaa luokkaansa. Tämä huomattiin, kun kansi vaihdettiin ja ihmeteltiin kun ei jaksa kunnolla "herätä" kun antoi kaasua!!! ![]() ![]() ![]() Et joskus se on vaan pirun pienestä kiinni... ![]() ![]() ![]() Ja tää on vaan mun mielipide, joka perustuu ihan omasta pienestä tyhjästä päästä putkahtaneesta ajatuksesta tai aivopierusta (jos turvoksiin ryypätty herne ja pahasti poissa urastaan sellaiseksi luokitellaan)
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
tutkippa paljonko moottorista menee ihan oikeasti vettä läpi tolla kilometri määrällä. vertaa huviksesi vielä paljonko on eroa kuivalla ja sateisella kelillä. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
paljo tapsa sait irtoamaa heppoja tuosta patrollin koneesta?
|
|
#4
|
||||
|
||||
|
veikkaisin et siinä 130-150 heppaa konehan koki perinteisen patrollin tyyppivian eli kampiakseleli meni poikki. patrollin kone ei ole pitkä ikäinen jos siitä otetaan yli 130-150heppaa ,patrollien kampiakseleita taitaa olla lahden seudulla menny poikki noin 7kpl muutamassa vuodessa.
syy: kone on jostain 30-40 luvun suunnitelusta.. ja siitä on runkolaakeri pukkeja vain 4kpl 2.8 ja 4.2 dieselit on nyky aikasempia. suosittelen unohtamaan metanoliruiskut ja etsimään tuon 4.2 koneen jostain. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Lainaus:
![]() Tarkennukseksi mietintään... Kostealla/sateisella kelillä ei ahtimet hajoa (kylmempää???), mutta meno maistuu! Ja lisää mietintää, miksi ahtimet rikkoutuvat kuumissa (yli +25C*) tai kylmissä (alle -20C*) lämpötiloissa???? OMA PÄÄTELMÄNI: - kuumalla kelillä ilmassa on kosteutta todella paljon, eikä cooler saa ilmamäärää jäähdytettyä kunnolla, jolloin siirrettävä ilmamassa vain yksinkertaisesti painaa liikaa ja akseli katkeaa pitkässä vedossa???? - kylmällä ilmamäärä on suuri tiheytensä takia ja jäähdytys on TODELLA tehokasta, jolloin ilmamassa pienenee (kosteutta ei ole!), ja ahtimen kierrokset pääsevät nouseman erittäin korkeiksi ja laakerit vaurioituvat, jolloin akseli taas katkeaa??? Nämä "ideat" ovat päässäni syntyneet 20 korjaamovuoden aikana, ja perustuvat ihan siihen milloin näitä ahtimenvaihtopiikkejä on tullut...
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
|
#6
|
|||
|
|||
Mun päätelmä.Lainaus:
|
|
#7
|
||||
|
||||
|
Hyviä ajatuksia sielläkin päässä, ilmiselvästi "hengenheimolainen"!!
Tuo maalijuttuhan ei akseli katkaise, mutta kompuran siivet menee solmuun ja siitä epätasapainoon (alkaa viheltää kivasti) ja poksahtaa... Ja tiedote on sen takia, jotta saadaan anottua TAKUUSEEN ja korjatu kerralla oikein, ettei taas paukahda "maalin hilseilyn" takia!! ![]() JA OT tää koko juttu mitä höpötellään!!!
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
|
#8
|
|||
|
|||
Niin niin mutta...
Ahaa eli se maali ei ollu irronnu "ahto" putkesta vaan imu putkesta jos se kerta kompurasiipeen kirahti?? Nnoin sitä tuli vähä pilkkua nusastua..
|
|
#9
|
||||
|
||||
|
Hei paljonko sinne koneeseen kärsii vettä mennä? Oletetaan et tunti ajetaan 3000rpm mittarissa. Laskeskelin tos 25ml ruiskun ja yhen suuttimen avulla et ainakin sen läpi ois tunnis menny 18 litraa! Ja sit et mistä nuit suuttimia sais tommosta varten?
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| M: Jeepin rellun dieseliin | JAMANT | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 11.01.2008 13:55 |
| rj70 bensasta dieseliin | kelkka700 | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 12.09.2007 18:27 |
| Dieseliin väriainetta | Juniori83 | Chit-Chat | 40 | 25.02.2007 12:00 |
| Suodattimet dieseliin | jappe | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 17.12.2006 18:32 |
| Kaasusuihkutus Dieseliin | kivinen | Tekniikka & Jutustelu | 34 | 25.05.2006 17:15 |