![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Kaasusuihkutus DieseliinTäähän oli jo tuolla turbotus topicissa. Jatketaan uudessa topicissa. Jenkki sivuilla http://www.usdieselparts.com/moreinf...oduct_ID=57163 puhutaan propaanin suihkutuksesta dieselin imupuolelle. Pikku surffaamisella löytyi vähän tietoa aiheesta juuri tuon kaasun suhteen. Tuli vaan mieleen, että Suomessa tuo ei ole aivan samaa tavaraa kuin Jenkeissä. Suomessa käytetään seosta, joka on yleensä propaanin C3H8 ja butaanin C4H10 seosta. Seos syntyy öljynjalostuksen sivutuotteena. Prosenttiosuudet vaihtelevat ilmeisesti aika tavalla, koska niitä ei ilmoiteta. Nestekaasun fysikaaliset ominaisuudet Yks. Propaani Butaani Nestemäinen olomuoto Tiheys (15°C) kg/m³ 510 575 Kiehumispiste (1013 mbar) °C -42 -0,5 Höyrynpaine, ylipaine bar -40°C 0,2 - -20°C 1,4 - 0°C 3,7 - 20°C 7,3 1,1 40°C 12,6 2,7 Höyrystymisiämpö (0°C) kJ/kg 377 385 kcal/kg 90 92 Tilavuuslaajenemiskerroin/°C -18°C 0,00225 0,0017 15°C 0,00300 0,00200 Kriittinen lämpötila °C 97 152 Kriittinen paine, abs. bar 42,6 38,0 Viskositeetti (0°C) cst 0,25 0,34 Höyrymäinen olomuoto Tiheys (ilma = 1) 1,52 2,01 Tiheys (15°C, 1013 mbar) kg/nm³ 1,86 2,46 Kaasulitroja muodostuu kilosta nestettä (15°C, 1013 mbar) l/kg 540 405 Kaasulitroja muodostuu litrasta nestettä (15°C, 1013 mbar) 1/1 275 233 Ominaislämpökapasiteetti (15°C, 1013 mbar) kJ/kg 1,62 1,66 Ominaislämpökapasiteetti (15 C 1013 mbar) kcal/kg°C 0,388 0,397 Kastepiste paineessa 0,5 bar °C -33 11 1,0 bar -25 18 2,0 bar -14 31 Palaminen Hyötylämpöarvo kW/kg 12,9 12,7 MJ/kg 46,4 45,7 kcal/kg 11070 10920 MJ/m³ 90,4 118,9 kcal/m³ 21600 28400 Räjähdysrajat ilmassa til.-% 2,2....10 1,8.....9 Räjähdysrajat hapessa til.-% 2,0....50 2,0....50 Syttymislämpötila ilmassa °C 460...580 410...550 Liekin lämpötila ilmassa °C 2000 2000 Liekin lämpötila hapessa °C 2850 2850 Palamisilman tarve (0°C, 1013 mbar) m³/m³ 24 31 m³/kg 12,1 11,9 Kuivien savukaasujen C02-pitoisuus til.-% 13,8 14,1 Märkien savukaasujen määrä (0°C, 1013 mbar) m³/kg 13,12 12,9 Jaa, onpa taas helppolukuinen taulukko. Tosta selviää kaasujen ominaisuuksia, en jaksa värkätä helppolukuisempaan muotoon. Ensimmäinen arvo on propaanin ja jälkimmäinen butaanin. Taulukosta on tulkittavissa, että propaani on hieman tehokkaampaa tavaraa kuin butaani. Pienen lisäselvityksen jälkeen huomasin, että Teboil markkinoi kaasunsa olevan 95%:sesti propaania, (Nyt muodostui selvä piikki TB:n myyntikäyrään) johtuen erityisestä valmistusprosessista. Tämä on aika(riittävän) liki jenkkipoikien ainetta. Tosin jos kaasun tehonlisäys johtuu dieselin palamisreaktion katalysoimisesta enemmän kuin lämpöarvoista, voi butaani toimia yhtä hyvin. Tallilla ois yksi vaparidieseli odottamassa, pitäisköhän? Kaasun määrässä ois tietty vähän hakemista noin alkuunsa. Kaikkein hauskinta ois viedä kaasutettu turbo-Lj penkkiin, niin saisi todellista tietoa tehon kasvusta. www.alanmiehet.com #1 Edit:typot Edited by - kivinen on 22/02/2005 15:35:21
__________________
www.alanmiehet.com #1 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M: Jeepin rellun dieseliin | JAMANT | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 11.01.2008 13:55 |
rj70 bensasta dieseliin | kelkka700 | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 12.09.2007 18:27 |
Dieseliin väriainetta | Juniori83 | Chit-Chat | 40 | 25.02.2007 12:00 |
Suodattimet dieseliin | jappe | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 17.12.2006 18:32 |
jeep dieseliin tehoja... | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 27.07.2005 07:26 |