Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.02.2005, 14:51
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.732
Perusasetus

Kaasusuihkutus Dieseliin


Täähän oli jo tuolla turbotus topicissa. Jatketaan uudessa topicissa.

Jenkki sivuilla http://www.usdieselparts.com/moreinf...oduct_ID=57163 puhutaan propaanin suihkutuksesta dieselin imupuolelle.

Pikku surffaamisella löytyi vähän tietoa aiheesta juuri tuon kaasun suhteen. Tuli vaan mieleen, että Suomessa tuo ei ole aivan samaa tavaraa kuin Jenkeissä. Suomessa käytetään seosta, joka on yleensä propaanin C3H8 ja butaanin C4H10 seosta. Seos syntyy öljynjalostuksen sivutuotteena. Prosenttiosuudet vaihtelevat ilmeisesti aika tavalla, koska niitä ei ilmoiteta.

Nestekaasun fysikaaliset ominaisuudet



Yks. Propaani Butaani
Nestemäinen olomuoto

Tiheys (15°C) kg/m³ 510 575
Kiehumispiste (1013 mbar) °C -42 -0,5
Höyrynpaine, ylipaine bar
-40°C 0,2 -
-20°C 1,4 -
0°C 3,7 -
20°C 7,3 1,1
40°C 12,6 2,7
Höyrystymisiämpö (0°C) kJ/kg 377 385
kcal/kg 90 92
Tilavuuslaajenemiskerroin/°C
-18°C 0,00225 0,0017
15°C 0,00300 0,00200
Kriittinen lämpötila °C 97 152
Kriittinen paine, abs. bar 42,6 38,0
Viskositeetti (0°C) cst 0,25 0,34

Höyrymäinen olomuoto

Tiheys (ilma = 1) 1,52 2,01
Tiheys (15°C, 1013 mbar) kg/nm³ 1,86 2,46
Kaasulitroja muodostuu kilosta nestettä
(15°C, 1013 mbar) l/kg 540 405
Kaasulitroja muodostuu litrasta nestettä
(15°C, 1013 mbar) 1/1 275 233
Ominaislämpökapasiteetti (15°C, 1013 mbar) kJ/kg 1,62 1,66
Ominaislämpökapasiteetti (15 C 1013 mbar) kcal/kg°C 0,388 0,397
Kastepiste paineessa 0,5 bar °C -33 11
1,0 bar -25 18
2,0 bar -14 31

Palaminen

Hyötylämpöarvo kW/kg 12,9 12,7
MJ/kg 46,4 45,7
kcal/kg 11070 10920
MJ/m³ 90,4 118,9
kcal/m³ 21600 28400
Räjähdysrajat ilmassa til.-% 2,2....10 1,8.....9
Räjähdysrajat hapessa til.-% 2,0....50 2,0....50
Syttymislämpötila ilmassa °C 460...580 410...550
Liekin lämpötila ilmassa °C 2000 2000
Liekin lämpötila hapessa °C 2850 2850
Palamisilman tarve (0°C, 1013 mbar) m³/m³ 24 31
m³/kg 12,1 11,9
Kuivien savukaasujen C02-pitoisuus til.-% 13,8 14,1
Märkien savukaasujen määrä (0°C, 1013 mbar) m³/kg 13,12 12,9


Jaa, onpa taas helppolukuinen taulukko. Tosta selviää kaasujen ominaisuuksia, en jaksa värkätä helppolukuisempaan muotoon. Ensimmäinen arvo on propaanin ja jälkimmäinen butaanin.

Taulukosta on tulkittavissa, että propaani on hieman tehokkaampaa tavaraa kuin butaani. Pienen lisäselvityksen jälkeen huomasin, että Teboil markkinoi kaasunsa olevan 95%:sesti propaania, (Nyt muodostui selvä piikki TB:n myyntikäyrään) johtuen erityisestä valmistusprosessista. Tämä on aika(riittävän) liki jenkkipoikien ainetta. Tosin jos kaasun tehonlisäys johtuu dieselin palamisreaktion katalysoimisesta enemmän kuin lämpöarvoista, voi butaani toimia yhtä hyvin.

Tallilla ois yksi vaparidieseli odottamassa, pitäisköhän? Kaasun määrässä ois tietty vähän hakemista noin alkuunsa. Kaikkein hauskinta ois viedä kaasutettu turbo-Lj penkkiin, niin saisi todellista tietoa tehon kasvusta.

www.alanmiehet.com #1

Edit:typot


Edited by - kivinen on 22/02/2005 15:35:21

__________________
www.alanmiehet.com #1
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M: Jeepin rellun dieseliin JAMANT O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 11.01.2008 13:55
rj70 bensasta dieseliin kelkka700 Tekniikka & Jutustelu 9 12.09.2007 18:27
Dieseliin väriainetta Juniori83 Chit-Chat 40 25.02.2007 12:00
Suodattimet dieseliin jappe Tekniikka & Jutustelu 15 17.12.2006 18:32
jeep dieseliin tehoja... Tekniikka & Jutustelu 7 27.07.2005 07:26


Sivu luotu: 07:04 (GMT +2).