![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Kyllä. Ihan puistattaa ajatus, että näin hyväkuntoinen yksilö murjotaan jossain offroadkäytössä. Tuohan on selvästi passeli peli jollekkin koiramiehelle syksyn jahteihin.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Samallahan tää toimii käyttiksenä niin ei sitä ole tarkoituskaan sinne pahimpiin paikkoihin mennä romuttamaan, lähinnä sellaista kevyttä offia.
![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Päivitellääs tätäkin kun nyt on saatu jotain näkyvää aikaseks. Eli tätähän ei pitäny uhrata offroadille, vaan toisimpa kävi. Eikös sitä niin sanota että nälkä kasvaa syödessä.
![]() Rakentelussa auttamassa on ollut myös isäni (suurin osa koneistuksista) ja nimimerkit Ryyppyde ja Missionary. Kuvat on huonoja ja niitä on aika vähän. Alkuvuodesta 2014 alettiin purkaan akseleita. Olivat aika painavia käsipelissä pyöritellä ja laikkoja meni repullinen kaikkea ylimäärästä rautaa poistaessa. Olispa tässä vaiheessa ollu happisaha. ![]() Mogin akseleissa perämurikat on vasemmalla ja ne piti saada siirettyä oikeelle puolelle. Kun akselit oli saatu purettua pyöriteltiin osia lattialla ja mietittiin miten moinen operaatio saatas tehtyä. Ei keksitty miten se saatas tehtyä ilman rälläkkää, aina oli joku ongelma: pyörimissuunnan muutos, poskilaakerit tais olla erikokoset, "keskiosasan" pulttijako ei oo symmetrinen ja pinioni on hieman toisessa laidassa ym. Joten katkastiin akseliputket ja vaihettiin puoliskot päittäin. Siitähän seuraa tosin semmonen ongelma että lukot ei toimi kun pitkäpoorinen vetari jää väärälle puolelle. Tonne sisälle laitettiin tommoset tukiputket helpottaan hitsausta. Hitsattuna. Tais tulla vielä ihan riittävän suoratkin tähän käyttöön. Kasattiin muuten moottorisilikoonilla, enkä enää muista oliko nää alunperin kasattu paperitiivisteillä. Lähinnä että onko "välyksien" kannalta merkitystä. Milläs muut on näitä kasannu? |
#4
|
|||
|
|||
![]() Sopivia U pultteja ei löytyny pikasella etsinnällä niin päätettiin tehä ite. Tää tehtiin avokardaaneilla. Parempi ois tullu jos ois vähän lyhentäny pinionia ja tehny kierteen siihen päähän, mutta semmoseen ei oo työkaluja niin tehtiin noin. Hitsattuna. Tukevan olosia osia. ![]() Kardaanin laipat saatiin tehtyä ite ja pooriosat otettiin mogin kardaaneista. Kardaaneja joutu lyhentään ja tuurilla löyty just sopivaa putkea kardaanin sisällekkin. Varmaan mettäkäyttöön riittävän suorat. Vasemalla lyhennetty etukardaani ja oikeella HJ61 kardaani. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Seuraavaks haettiin Paussulta http://www.rengasliikepaussu.fi/ puolikuntoiset renkaat koossa 405/70 20. Sieltä löyty myös sopivat vanteet, mukana tuli tollaset sirkkelinterät. Työkaverin kautta sain lainaan rengasleikkuria ja sillä vähän pilkottiin kuviota. Päälle käännettynä, laitettiin sisärenkailla. Punaniska malli. ![]() ![]() ![]() Akseleista puuttu muutamia kääntöpään osia ja ne jouduttiin teettämään. Taka-akselin jousipedit pääs jostain syystä hitsausvaiheessa vähän lipsahtamaan virhe asentoon, joten tehtiin tommoset kiilat kääntään akseli oikeeseen asentoon. Motonetin nokkakärryistä sai nakerrettua ihan kelpo pullokärryt. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Sitten alettiin suunnitteleen ohjausosia. Toiset jarrusatulan kiinnikkeet jäi vapaaks, joten niitä voitiin hyödyntää. Leikkeleitä ![]() Hitsattuna. 15mm kamaa ja kahdella 16mm pultilla kiinni. Kuvassa eka raidetanko, tän hetkinen on vesijohtoputkesta taivutettu ja kolikoli unibaalit raidetangonpäinä. Jarrulinjaa ja porttaalipoksin huohotus. Aika hitaasti on rakenneltu ja HJlla on ajettu viimeks jotakuinkin kaks vuotta sitten. Nyt viime viikonloppuna päästiin sitten vähän kokeileen. Hyvä puoli on se että on viis vaihdetta eteen ja yksi taakse ja molemmat perät vetää samaan suuntaan eikä koita halkasta autoa. ![]() Olin siinä uskossa että näillä akseleilla tulee ainakin aluksi riittävän hitaat välitykset, eikä alettu laskemaan hampaita tai kierroksia. Sitten yks päivä kattelin etuakselista irronnutta laattaa, jossa oli rivi i= A23:9 V27:15 S . Mietin että ne vois olla hammaslukuja ja aloin laskeen välityksiä ja päädyin sellaseen tulokseen että tää laukkaa näillä pyörillä kokolailla samaa vauhtia kun hj vakioväleillä ja 33" pyörillä. No ilmeisesti ne oli hammaslukuja, koska välitykset tuli todistettua tojotien välisessä kiihdytyskisassa. ![]() Ennen kun alkaa ajamaan pihassa vikoja ulos täytyy ainakin tarjota laikkaa vielä moneen paikkaan ja tehä tractionbarit. Jarruina käytettiin Mogin omia ja jarrutuntuma on aika erikoinen. Alppi poistettiin ja tehtiin muutenkin uudet jarrulinjat. Voihan siellä olla varmaan vielä ilmaa, tai sitten HJn pääsylinteri on tilavuudeltaan liian pieni Moggi osille? |
#7
|
||||
|
||||
![]()
No niin, alkaa HooJii näyttämään ihan metsäkelpoiselta, saattaa kestää niveletkin
![]()
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Haperon asentamista. | Ryyppyde | Maasturiprojektit | 43 | 20.04.2010 15:26 |
Vinssin asentamista-kuvia laitettu | MoggiMies | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 18.12.2007 15:59 |