Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #3  
Vanha 04.09.2010, 14:42
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus



ohjauksesta:

alkuperäinen ohjaushan on niin että simpukalta tuleva "Pitman arm" työntää tai vetää auton pituussuunnassa olevaa "drag linkkiä" jonka toisessa päässä on "steering arm", termit englanniksi koska niillä löydät sitte osat kaupasta.

perusasetushan on se että toi drag link on vaakasuorassa autoon nähden, päiden nivelillä on hyvin vähän korkeuseroa ja jousituksen eläminen ei juurikaan vaikuta ohjaukseen.

korotettuna se varren asento muuttuu, nivelpisteiden välinen korkeusero kasvaa korotusen verran, drag link on vinossa niiden pisteiden välillä, nyt jousituksen eläessä vaikutus ohjaukseen korostuu, nivelpisteiden välissä oleva matka muuttuu esim. tiellä töyssyyn ajaessa, tätä sanotaan juuri tuoksi bumb steer ilmiöksi.

kuskinpuolen jousen tullessa sisäänpäin pyörät kääntyvät vasemmalle ja ulosjoustossa taasen oikealle, mitä isompi korotus sitä isompi vaikutus, mulla oli vakio-ohjauksella ja 4" korotuksella niin että äärijoustoissa ei sitten enään pystynytkään ratista kääntämään renkaita haluttuun suuntaan vaikka kuinka olsi tehnyt mieli, muistan eräänkin kerran kun olis pitänyt oikealle kääntyä ylöspäin viettävään rinteeseen mutta kaikki oikealle rattiä kääntäessäkin pyörät jäi vielä aavistuksen osoittamaan vasemmalle, alamäen suuntaan


no sitte korjaus, yksinkertaisimillaan se on vain joko pudottava pitman arm


ja/tai korottava steering arm.

yleensä pelkkä 4" korotukselle tarkoitettu pitman arm riittää, noita steering armeja taitavat käyttää sitte kun on jotain isompia korotuksia ja ajettaan vaan maantietä pitkin.

sitte jos haluaa kerralla ratkaista ohjausongelmat niin täytyy tehdä crossover steering.... ja hi steer tulee siinä samassa, ja niitähän ei kannattaisi edes vakio etuakselille tehdä niinku minä tein vaan laittaa sitte vasta kun huomaa tarvitsevansa vahvempaa etuakselia...

Viimeksi muokannut Rytari : 04.09.2010 14:45
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
GR korottaminen HUGE88 Tekniikka & Jutustelu 4 28.06.2010 20:47
Blazerin korottaminen jousilla?? Mikak86 Tekniikka & Jutustelu 30 26.10.2008 20:57
BJ-40 korottaminen Tekniikka & Jutustelu 3 31.03.2008 13:15
Aloittelijan vannekysymys Tekniikka & Jutustelu 4 07.04.2005 17:59
Aloittelijan kysymyksiä... Lazze Vuosimallit 1968-1982 3 09.05.2003 11:25


Sivu luotu: 04:47 (GMT +2).