Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.07.2010, 23:40
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Ei olisi kyllä yhtään pahitteeksi listaus akseleiden painoista ja leveykistä.. Mutta toisaalta, noita D44/D60 akseleitakin etu- ja takakäyttöön niin iso kasa eri versioita eri merkeille ja leveyksille yms. että vaikea on kaikkia listata. Ja onhan nuita 14b periäkin ollut yhdessä jos toisessa vermeessä. Puhumattakaan kaikista muista akseleista


Ihan jos lähtee vaikka D44 etu + D60 taka-akseleista Fordeissa vaikkapa liikkeelle, niin sieltä ei loppujen lopuksi montaa vuosimallia löydy missä on juuri sopivat akselit mitä on järkevä käyttää. Sama on monissa muissakin aksuloissa. Ja vielä mitkä sopii mihinkin autoon, pitäisi tietää murikan paikka (vas. / oik., tarkempi sijainti), onko valettuja osia mihin ei saa hitsattua kiinnikkeitä, yms..



..tästä sitten taas päästään siihen, että olikos se niin että Volvolaisissa on murikka jokseenkin keskellä myös etuakselissa? Se meinaan tekee akselin asentamisesta Jeepin alle astetta vaikeamman

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 28.07.2010, 06:33
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti


..tästä sitten taas päästään siihen, että olikos se niin että Volvolaisissa on murikka jokseenkin keskellä myös etuakselissa? Se meinaan tekee akselin asentamisesta Jeepin alle astetta vaikeamman
Ei se missään keskellä ole, ku alkuperäiseltään oikealla puolella. Mutta Volvossa on melkoisen helppo homma tuo murikan vaihto vasemmalle puolelle.....onhan niitäkin Suomessa jo useampia.

Volvon etuakseli alkuperäisin jarruin muistaakseni 175kg ja taka-akseli 150kg

Muistaakseni 70 lukuisen Wagoneerin etuakseli 145kg ja HJ-60 etuakseli 135kg......näin muistaisin joskus niitä mittailleen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.07.2010, 08:49
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

No, hyvä niin. Painojen puolesta Volvon akselit siis ei ole ollenkaan pahimmasta päästä, ja jos on vielä helpohko vaihtaa murikan puolta niin aina parempi. Mitäs muuten on vakiokuntoisen Volvon akselin vanteiden kiinnityspintojen välinen etäisyys? Osaisi vähän laskea että leveneekö raideväli niillä sopivasti..

Taitaa esim. "normaali" D60/ 14b- yhdistelmä painaa yhteensä ~400-450kg.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.07.2010, 13:39
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Hitsuuttelin takarungon kaikki saumat kunnolla kiinni, ja tein 6mm levystä päätypalan/ vahvikkeen takanurkkaukseen. Tässä taka-askeli on lopullisela paikallaan, peräylitys ei 35" renkaillakaan ole paha. Takana akselia siirretty reilu 20cm taaemmas. Etuakselia on siirretty ~4cm edemmäs. Eli akseliväli on kasvanut sopivaksi

Huomenna ja/tai viikonlopun aikana sitten takapään muiden putkien taivuttamista edessä, ja kiinnihitsaamista. Katotaan mitä tuosta muotoutuu




Yleiskuvaa takapäästä:




Suoraan yläältä, tuon verran tulee 12.50" leveä rengas ulos. Sopiva




Kestääköhän tällaisella saumalla? Itse ainakin olen tyytyväinen

Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.07.2010, 14:05
niko69:n Avatar
niko69 niko69 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.02.08
Sijainti: espoo, Finland.
Viestit: 772
Perusasetus

Tai vaihda jakis 241seen 242sen sisäänmeno akselilla ni kardaani oikealla ja saa pakoputkellekin tilaa?
Kauheeta booger veldiä
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.07.2010, 14:23
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Kerro mulle mistä saan tässä maassa kohtuuhintaan 241:n tai miten sen tänne saa vaikkapa jenkeistä kohtuuhintaan niin ostan heti pois!

Luultavasti vaihtuu jakoaski 242:sta 231:een, super short HD SYE:llä, ja joku 4:1 välityssarja.. Jos ei sitten osu D300:a sopivasti kohdalle.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.07.2010, 14:30
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.133
Perusasetus

FSJ:n NP-208 vois olla ihan hyvä vaihtoehto myös...... 23 boorinen ja sama 6-pulttijakokin..... planeetta neljällä pikkurattaalla...... ketjun kestosta en tiedä....... SYE:kin jo valmiina...... niitä varmaan löytyisi helpomalla?
Ai niin mutta sehän "kuskinpuoleinen" jakis, mutta eipähän tarvi silpoa lattiaa niin paljoa kuin D300:n kanssa

Viimeksi muokannut Jeeper : 29.07.2010 14:35
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 29.07.2010, 18:13
niko69:n Avatar
niko69 niko69 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.02.08
Sijainti: espoo, Finland.
Viestit: 772
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Kerro mulle mistä saan tässä maassa kohtuuhintaan 241:n tai miten sen tänne saa vaikkapa jenkeistä kohtuuhintaan niin ostan heti pois!

Luultavasti vaihtuu jakoaski 242:sta 231:een, super short HD SYE:llä, ja joku 4:1 välityssarja.. Jos ei sitten osu D300:a sopivasti kohdalle.
Kerron heti kun olen ensin ostanu omani
just vähän aikaa sit oli palstalla n.2-300 euroo mut ei pystyny joustaa sillä hetkellä Onhan noita letukoita pilvin pimein?!
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 30.07.2010, 09:41
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.477
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Kestääköhän tällaisella saumalla? Itse ainakin olen tyytyväinen
En ole luokkahitsari tai muutenkaan saanut alan opetusta, mutta mielestäni kannattaisi polttaa täysillä saumoilla eikä heppailemalla. Kummallakin tyylillä on puolustajansa, ja depaattia on käyty esimerkiksi wanhassa pirate-topicissa -> http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=526617.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 30.07.2010, 13:48
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Nuo saumat on vedetty täydellä virralla mitä toi Kempin 170A valovirtamiggi irti antaa - eikä varsinaisesti yksittäisiä pieniä pisteitä hitsaten, vaan ~1-2sek. poltolla per "suomu"..ja pienellä raolla putken ja levyn välissä. En missään nimessä anna sauman jäähtyä tuolla systeemillä hitsatessa, vaan hitsisauma pysyy hehkuvan punaisena koko ajan, ja hitsaan osittain ensin "pakilla" edellisen suomun päälle ja sitten hieman eteenpäin.

Putkien saumat esim. kaarissa olen hitsannut lähes poikkeuksetta täydellä saumalla, samoin kuin useimmiten muutenkin. Ei tartte ihan yhtä kovalla virralla ajaa saumaa että polttaa läpi noissa 1-3mm levyissä verrattuna suomuhitsaukseen (mikä sen nimi sitten virallisesti onkaan).

Se mitä olen tutkaillut joitain omista saumoistani, niin on polttanut molemmilla tyyleillä vielä 3mm levystä (tai putkesta) hyvin kyllä läpi. 5-6mm levyä hitsatessa valovirtamigillä on turha kuvitella että saisi läpi poltettua vaikka mitä tekisi, eli siinä mielessä parempaakin saumaa voisi joissain tilanteissa aikaiseksi saada. Tarttisi vain ruudikkaamman koneen, ja paremman hitsarin

Eli kumpaakin tyyliä tulee käytettyä, hieman käyttökohteesta ja hitsausasennosta riippuen. Molemmissahan on omat hyvät ja huonot puolensa..


Täytyy lukaista tuo Piraten keskustelu läpi, voi varmaan sisältää ihan hyvääkin infoa
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 04.08.2010, 22:24
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Aikani pähkäiltyäni tuota takarungon- ja kaarien rakennetta, päädyin tulokseen etten ole tyytyväinen tuohon a-pilarilta taaksepäin lähtevään putkeen. Kaikkinensa se olisi ollut kasattuna neljästä eri kappaleesta, eli neljä hitsausta per puoli. Alunalkaen tuli tuollaiseksi, koska olin katsovinani ettei taivu putki sopivalle mutkalle millään että tuon tekisi yhdestä osasta.

Tarkempi tutkimus osoitti että onnistuu, varsinkin kun on oppinut käyttämään taivutinta paremmin, ja "näkemään" mistä ja mihin pitäisi mutkaa kääntää. Ei muuta kuin rälläkkä laulamaan ja vanhaa putkea pätkät pois. Katon poikkiputkista voin käyttää kaikki uusiksi, ovat sopivan mittaisia ja muotoisia.

Vittumainen taivutettava tuo pätkä kuitenkin - neljä mutkaa, joista kaikki on eri suuntaan mutkalla; onnistui kuitenkin melkoisen hyvin, a-pilarin "taitteen" mutka meni ihan hitusen jyrkäksi, mutta ei haittaa. Joutuu vielä pikkuisen hienosäätmään mutkia, ja loveamaan tuon a-pilarin pään alareunan että saa hitsattua tuohon alaputkeen:




Kuva sivulta; käytin katon takaosan vahvistamiseen katon takareunaa, pysyypähän edes vähän Cherokeen näköisenä myös takaapäin tuota täytyy vielä hitsata ja muokata rajulla kädellä, mutta hyvä siitä tulee



Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
SHREK (Cherokee projekti). 454SS Maasturiprojektit 476 12.12.2015 17:26
Myyty KössiKenguru O/M/V Ajoneuvot 3 02.06.2008 08:10
O: halpa XJ cherokee projekti KooPee O/M/V Ajoneuvot 8 29.05.2008 19:43
Projekti Mall Crawler (Jeep Cherokee) Timo_L Maasturiprojektit 89 19.04.2008 10:52
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50


Sivu luotu: 19:15 (GMT +2).