|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
mazda/hiace sama 8" perä?tutkiskelin mazda 2200E koppipakettiauton perää ulkoisesti,näyttäis että peppu on samalta tehtaalta kuin hiasen peppukin mulla ei tota perää minkä näin ole mahdollisuutta purata ja tutkia tarkemmin! eli jos jollakin nurkissa pyörii tollanen peppu niin tutkikaas sitä tarkemmin! pinjonin laipassa eri pulttijako kardaanille,käykö hiace hilux lj ym 8" perän laippa boorille entäpä vetarit ja välitys?. noita paskoja 2200 maksalaatikoita on vain helpommin/halvemmalla saannissa kuin hiace osia,mikä parasta tuntui ettei tossa perässä olisi kitkaa jolloin lock right/aussie menis tohon keskimurikkaan. saa nähdä tuleeko tästä mitään? . . . . . . . . Edited by - jjtp on 23/10/2006 12:33:47 Edited by - jjtp on 23/10/2006 13:44:07
|
#2
|
|||
|
|||
senverran asia kiinnosti että oli haettava kamera kotoa ja ajettava kuvaamaan mazdan pyllyä.
. . . . . . . . |
#3
|
|||
|
|||
Sinulla on niin hyvät kuvat, että täytyy itsekin napsia kuvia mazda-rangerin 4x4:n taka-aksulasta (tosin en saa kuvia noin helposti käänneltyinä, kun on aksula auton alla). Miksikö kuvia? No jos se on edes vähän sukua haisun aksulalle, niin kiinnostaa. Mistään en ole löytänyt tietoa aksulan valmistajasta. Kovasti samanlaisen näköinen on, mitä nyt suoja öljyropun ympärillä ja pinionin laipassa on joku suojakiekko.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on |
#4
|
|||
|
|||
Vihdoin vesisateet hellitti ja kehtasi kyykkiä auton alle. Tässä muutama näpsy mazda-rangerin (4x4:n) LS-perän kuorista.
Kuva 1 Kuva 2 Hupsista, näkyy vissiin Warnissa taas "värinänvaimennin" napanneen kiveen ja kumi livenneen paikaltaan. On tehnyt sen ennenkin. Kardaanin ja laipan välissä on sellainen metallikehäinen (sisä & ulko) ja kumikeskiöinen limppu, joka on korjaamokirjan mukaan "damper". Yksi kumisista silloista on katkennut joskus ja osuma lykkää sen vähän vinoon. Täytyy mojauttaa taas massavasaralla paikalleen... Kuva 3 Kuva 4 Kuva 5 Kuva 6 Kuva 7 Kuva 8 Kuva 9 Kuva 10 Tosiaan - kaikki tiedot yhteyksistä näiden maksalaatikkojen ja muiden merkkien aksuloiden yhtäläisyyksiin kiinnostaa kovasti. Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on Edittiä: lyhennystä, kuvat linkeiksi. Viimeksi muokannut JiiPee : 29.07.2017 13:22 |
#5
|
|||
|
|||
mazda vs hiace murikka
oisko jollain ylimääräistä potentiaalia tehdä vertailu hiace ja mazda perämurikan tiivisteiden kesken.
seiviää onko pulttijako sama. ois kyllä hyvä joulubonus näin niinkuin varaosien kannalta. mitäs välityksiä tuo maxda perämurikka pitää sisällään 2wd ja 4wd mallit. |
#6
|
|||
|
|||
Vm.89 E2000/E2200 manuaalista kopioiden perävälitykset:
- Auto varustettu kaksoisrenkain 4,1 - Autovarustettu yksillä renkailla -- umpipaketti bensakoneella (E2000) 4,444 -- umpipaketti dieselillä (E2200) 4,777 -- pick-up malli 5,375 Sitten vm.87 manuaalista - B2600 4wd 4,444
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!! |
#7
|
|||
|
|||
Noin äkkiseltään vois sanoa, ettei Mazdan/Fordin ja Toyotan perien osat hirveän hyvin mene ristiin. ARB:in sivuilta kun kattelin niin ainakin lukot myydään eri varaosanumeroilla.
Mazda/Ford:issa on ARB:n mukaan 4:s koneisissa Dana/banjo tyypin akseli ja 6:s koneisissa salisbury tyyppinen akseli. Mitähän nämä erot ovat, kun ainakin Suomeen tuoduissa autoissa on tuollainen jo edellä kuvissakin nähty eteenpäin purkautuva perä. Eurooppalainen tekninen kirjallisuus ei erottele perää koneen tai edes vetotavan mukaan. Eli sama murikka pitäis löytyä niin nelikosta kuin takavedostakin. Hauska tieto on sekin, et 06 uudemmassa Rangerissa olis Dana 44 perä. Mitä olen työn puolesta niiden autojen alla kömpinyt, niin en ainakaan ole huomannut mitään suurempaa muutosta ainakaan ulkoapäin sitten vuoden 98, kun Ranger markkinoille tuli. Onhan ABS tullut vakioksi ja kardaanin laippa hiukan muuttunut mutta perus aksula näyttä ihan samalta kuin ennenkin. Eli perä avautuu eteenpäin eikä taakse niin kuin esim. Jeepin Dana 44. Alla kuva linkki missä kuvaa kolmesta eri tyypin Toyota 8" murikasta. |
#8
|
|||
|
|||
maxda vs hilux hiace murikka 8"
eli jos jollain on purettuna tuo 2200e akseli sekä hilux/hiace saatais tuohon tieto
mazdan välitykset ois hyvät myös virikäyttöön. kävin mazdan marmoritiskillä ja valmiina ostaan tuon murikan tiiivsteen. ois voinu verrata tohon hiace hilux tiivisteeseen joka pöydälläni jo lojuu. hieno tietokone ei tunne vanhempia mazdoja kuin 1990 ei myöskään voinut selvittää missä 2200e malleissa tuli lukkoperä vai onko kaikissa. täysin kädetöntä touhua oikea uusavuttomien taivas tuo marmoritiski. no ei se mitään volvolla sama kädetön meininki korjasin yhteen S40 volvoon lämppäri ongelma ja ostin siihen releen joka oli kaput. volvon kone eikä myyjä osannut kertoa missä rele sijaitsee eikä myyjä mistään tietoa saanut. arvatkaa montako jemma relettä tommosessa renaultin paskassa on *ittu viimein löysin piilojen piilosta. ja vaihdoin homma alko skulaan. ai missäkö rele oli volvossa tietty. |
#9
|
|||
|
|||
Tietääkö mestarit sopiiko e2200:sen perämurikka b2600:seen
|
#10
|
|||
|
|||
Vahva veikkaus, että sopii. E2000 mallissa on sama välityskin kuin B2600:ssa. E2200:n välitys on hitaampi ja sehän ois ihan OK offissa, mutta mistä keulamurikkaan sama välitys?
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!! |
#11
|
|||
|
|||
Lainaus:
molemat on 2.2 diiseleitä. |
#12
|
|||
|
|||
mazda vs hiace hilux murikka selvitys
siellä kun on mazda 2200e murikka irti
missä olisi lähin hilux hiace akseli vois verrata passaako ja olisko jopa vetareiden boori sama. voisin jopa osallistua kahvipaketilla mukaan jos saatais vertailu tehtyä oisko kellään rovaniemellä 2200E murikkaa irti tai akselia saisin kyllä tuon hilux hiace murikan äkkiä tuosta irti kun akseli on viellä pajan lattialla |
#13
|
|||
|
|||
Lainaus:
Nyt pitäisi jostakin löytää etuperä sileähampaisen tilalle ja välityksen puolesta näyttäisi tuo Europen murikka tai ainakin pyöräpari passaavan? Saa tarjota jos jollakulla on joutilas nurkissa. t. Jukka p 0400-viis kasi kasi yks yks kasi /yv |
#14
|
|||
|
|||
Nostetaanpa vanhaa aihetta. Verstaan pihalla on jo pidempään lojunut yksi B2600:n taka-aksula, jonka purin eilen varaosiksi. Mazdarangerin perästä alkoi kuulua betonimyllyn rattaan ääntelyä, eli remonttia tiedossa.
Pyörän laakerin välys säätyy napaa akseliputkeen shimmaamalla. Vetotikku menee perän keskellä olevaa "painelaakeria" vasten ja se välys säädetään sopivaksi navan ja putken välisillä shimmilevyillä. Neljä murikan ruuveista on vaarnoja, eli mutterilla kiristettyjä. Muut ruuvit on tavallisia M8 ruuveja. Kannoissa on 13mm avainväli. B2500/mazdarangerissa näkyy olevan samoin. Pikaisesti pyörittelin murikkaa ja joku n. 4.4 luokkaa oleva välitys siinä tuntuu olevan. Pitää laskea hampaat kunhan ehtii. Kaipa siinä se 4.44 on, mikä jo aiemmin mainittiin. Välitys näyttää pintapuolisesti tarkastellen aika hyväkuntoiselta, eikä välystäkään kovin paljon ole, verrattuna mazdarangeriin jo vuosia sitten. Pitää ihmetellä lisää, kun saan mazdarangerin akselin purettua ja osia vierekkäin vertailtavaksi.
__________________
Jukka |
#15
|
|||
|
|||
kovasti hiluksin/hiasen murikoita/akseleita hyväilleenä sanoisin et ei oo toyotalaisten kanssa paritteleva. Murikka varsinkin on hyvin samannäköinen mut ei oo sama,toyotan välitys suhde kokoelmakin on ihan eri,akseliputki varsinkin on erilainen.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#16
|
|||
|
|||
Vaffa veikkaus että Aisin on kummankin sukunimi mutta siinäpä ne yhtäläisyydet...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#17
|
||||
|
||||
montas booria on tikussa ja halkaisija?
|
#18
|
|||
|
|||
30 uraa ja n. 31mm.
__________________
Jukka |
#19
|
|||
|
|||
B2600:n välitys on hampaista laskien 10:43, eli siis 4.3.
Laskin mazdarangerin perästä öljyn puhtaaseen valkoiseen astiaan. Pikaisesti vilkaistuna näytti siistimmältä kuin siitä B2600:n akselista laskettu. Metallin murusia ei tullut mukana. Mustaa lietettä ei juuri lainkaan. Seisköön pari päivää astiassa, niin nähdään, mitä pohjalle jää. Ettei sittenkin olisi pyöränlaakereissa vika... ...erikoisesti olisi tullut samanlainen vika kummallekin puolelle, sillä ääni kuuluu kummaltakin vetoakselilta melko samanlaisena. Vetoakseliin pyörintään ääni liittyy, sillä perä pukkien päällä "ajaen" ja toisen pyörän jumittamalla ronksottavan äänen taajuus tuplaantuu. Jos olisi perän poskilaakerit rikki, niin luulisi öljyssä näkyvän. Välityksen vika taas ei saisi äänen taajuutta tuplaantumaan toisen puolen jumittamalla.
__________________
Jukka |
#20
|
||||
|
||||
Lainaus:
Oot siis suditellu sen pask... https://www.youtube.com/watch?v=F40ZBDAG8-o Viimeksi muokannut Pauli : 27.07.2017 14:30 |
#21
|
|||
|
|||
Mutta kun se perä ronksottaa silloinkin, kun kumpikin takapyörä on ilmassa ja pyörii samaa vauhtia. Sen verran kitkapakka pitää, että akseli pukkien päällä pyörii vas/oik puoli samalla nopeudella. Siitä kun sitten toisen puolen jarruttaa seis, tuplaantuu ronksotuksen taajuus.
__________________
Jukka |
#22
|
|||
|
|||
Öljy oli siistiä, ei metallihileitä eikä irtomuruja.
Akseliputken päissä on vetoakselia vasten tiivisteet NOK BC3472E (35x58x10).
__________________
Jukka |
#23
|
|||
|
|||
Lainaus:
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#24
|
|||
|
|||
Pyöränlaakerin sisäkooli on kiristetty vetoakselin puolelta napaa vasten akselimutterilla, joka on aika lähelle samaa kokoa kuin KM8, mutta ei ihan. Ulkohalkaisija natsaa, mutta lovet on Mazdan mutterissa leveämmät ja mitta kolon pohjalta vastakkaiselle puolen on suurempi kuin KM8:ssa. Tarkka KM8:n nelisakarainen avain ei välttämättä mene matukan mutteriin. Eroa on noin milli, puolitoista.
Haka-avaimella ei kannata edes yrittää avaamista, kun mutteri on puoliksi laakeripesän reunan takana piilossa ja se on 300Nm kiristetty. Lyömällä ei lähtenyt ennen materiaalin muodon muutosta. Tehtaan erikoistyökalu on vetarin päälle työnnettävä holkkiavain, jonka päissä on neljä uloketta muttterin loviin ja kyljessä lyhyen varren päässä 1/2" vääntiö. Pitää tehdä joku tuollainen, kotikutoinen avain.
__________________
Jukka |
#25
|
|||
|
|||
Jotakin on tämänkin parissa tullut vähän turattua. Mutteriin ehkä sopiva KM8-hylsy maksaisi verollisena 150 euron luokkaa ja vaatisi silti sepittämistä. Erikoistyökalu marmoritiskiltä rahteineen on sekin toista sataa. Tein oman avaimen siihen vetoakselin mutteriin. En löytänyt sopivilla D/d mitoilla ohuempiseinäistä putkea kuin pihalla sateessa jaloruostutettua 8mm ainesputkea. Kun ei ole sorvia, niin se sai kelvata sellaisenaan.
Tein kahdesta KM8-mutterista ja letkuklemmarista jigin 6x6mm kiilateräksille, joista tuli avaimeen kynnet. SKF:n mutterissa on muuten täsmälleen 6mm leveät lovet. Uran pohjan ja kiilateräksen välissä oli joka lovessa 0.5mm pellistä suikale, että avaimeen tulisi hieman käyntivaraa. Hitsaamisen ja trimmaamisen jälkeen putki vietti hetken aikaa fosforihapossa, ruosteen poistamiseksi. Teräs menee tuolla tapaa harmaaksi pinnasta, kun hapottaa. Avaimen kahvaan vielä vanha musta hylsy kiinni, niin on jatkovarrelle 1/2" vääntiö. Irroitettu mutteri näyttää olevan muuten aivan kuten KM8, mutta urat on hieman leveämmät ja urien syvyydessä on pieni ero. KM8:lla sen voi kuitenkin korvata. KM8 on todennäköisesti alkuperäistä halvempi varaosa, jos ottaa mutterin hakkaamalla irti ja se murjoutuu siinä huonoon kuntoon. Mutterin poistamisen jälkeen pitää vetää laakeri vetoakselin päältä pois. Mukana tulee kaikki muu paitsi se vetoakseli. Sopiva ulosvetäjä syntyy nurkista löytyvistä aineksista. Kaupasta piti hakea kaksi tiuhakierteistä mutteria, jotka käyvät navan pinnapultteihin. Niissä on sama kierre kuin pyöränpulteissa. Hitsasin tiuhakierteiset ja "tavalliset" mutterit yhteen kierretangon päähän, niin saa ulosvetäjän niistä napaan kiinni. Väliin vielä vanha kolmihaarainen ulosvetäjä, jonka kärki sopii hyvin vetarin pään kartioporaukseen, niin sai vedettyä navan pois vetarin päältä. Laakerin voitelu on hieman kysymysmerkki, kun tila on suljettu kahden stefan väliin. Peräöljy ei pääse laakeriin, jos sisempi stefa on tiivis ja mitään rasvanippaakaan siinä välissä ei ole. B2600:n laakeri oli öljyinen, mutta mitään vaseliinin kaltaista siinä ei ole. Olisiko sisempi stefa vuotanut ja pessyt vaseliinin mukaansa..?
__________________
Jukka |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Hiace LJ HiLux perä?Auttakkee | tomikoo | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 27.04.2010 17:39 |
hiace/hilux perä? | sami_k | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 03.08.2007 08:01 |
O: hiace 4x4 perä / hammaspyörästö | O/M/V Muut | 0 | 31.10.2005 15:02 | |
M:TOYOTA HIACE KONE,PERÄ,LOOTA.YM | O/M/V Muut | 1 | 28.03.2005 21:16 | |
Hiace 4x4 perä | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 16.01.2005 11:13 |