![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() montas booria on tikussa ja halkaisija?
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
30 uraa ja n. 31mm.
__________________
Jukka |
#3
|
|||
|
|||
![]()
B2600:n välitys on hampaista laskien 10:43, eli siis 4.3.
Laskin mazdarangerin perästä öljyn puhtaaseen valkoiseen astiaan. Pikaisesti vilkaistuna näytti siistimmältä kuin siitä B2600:n akselista laskettu. Metallin murusia ei tullut mukana. Mustaa lietettä ei juuri lainkaan. Seisköön pari päivää astiassa, niin nähdään, mitä pohjalle jää. Ettei sittenkin olisi pyöränlaakereissa vika... ...erikoisesti olisi tullut samanlainen vika kummallekin puolelle, sillä ääni kuuluu kummaltakin vetoakselilta melko samanlaisena. Vetoakseliin pyörintään ääni liittyy, sillä perä pukkien päällä "ajaen" ja toisen pyörän jumittamalla ronksottavan äänen taajuus tuplaantuu. Jos olisi perän poskilaakerit rikki, niin luulisi öljyssä näkyvän. Välityksen vika taas ei saisi äänen taajuutta tuplaantumaan toisen puolen jumittamalla.
__________________
Jukka |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Oot siis suditellu sen pask... ![]() https://www.youtube.com/watch?v=F40ZBDAG8-o Viimeksi muokannut Pauli : 27.07.2017 14:30 |
#5
|
|||
|
|||
![]() ![]() Mutta kun se perä ronksottaa silloinkin, kun kumpikin takapyörä on ilmassa ja pyörii samaa vauhtia. Sen verran kitkapakka pitää, että akseli pukkien päällä pyörii vas/oik puoli samalla nopeudella. Siitä kun sitten toisen puolen jarruttaa seis, tuplaantuu ronksotuksen taajuus.
__________________
Jukka |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Öljy oli siistiä, ei metallihileitä eikä irtomuruja.
Akseliputken päissä on vetoakselia vasten tiivisteet NOK BC3472E (35x58x10).
__________________
Jukka |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Pyöränlaakerin sisäkooli on kiristetty vetoakselin puolelta napaa vasten akselimutterilla, joka on aika lähelle samaa kokoa kuin KM8, mutta ei ihan. Ulkohalkaisija natsaa, mutta lovet on Mazdan mutterissa leveämmät ja mitta kolon pohjalta vastakkaiselle puolen on suurempi kuin KM8:ssa. Tarkka KM8:n nelisakarainen avain ei välttämättä mene matukan mutteriin. Eroa on noin milli, puolitoista.
Haka-avaimella ei kannata edes yrittää avaamista, kun mutteri on puoliksi laakeripesän reunan takana piilossa ja se on 300Nm kiristetty. Lyömällä ei lähtenyt ennen materiaalin muodon muutosta. Tehtaan erikoistyökalu on vetarin päälle työnnettävä holkkiavain, jonka päissä on neljä uloketta muttterin loviin ja kyljessä lyhyen varren päässä 1/2" vääntiö. Pitää tehdä joku tuollainen, kotikutoinen avain.
__________________
Jukka |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Apumekaanikko tuossa kahvitauolla tuumi: "Mitäs minä sanoin - pyöränlaakeri siellä on menny pas2
![]() Takapyörän laakeri näkyi olevan B2500:ssa NSK 30208J (aito Japan-laatu). Tilalle kävisi ilmeisesti myös Timken 30208, Koyo 30208 JR, SKF 30208 jne. B2600 jarrut on pikaisesti rullamitalla mitaten n. 4-5cm pienemmät kuin B2500:n. Pitää ottaa vielä tarkempi mitta rummusta. B2600:n jarrukilpi on ohutta peltiä ja reunapokkaus on erillinen osa, joka on hitsattu taustalevyyn. Varaosa-akselissa se reuna oli hapertunut osittain jo kokonaan pois. B2500:n jarrukilpi on tehty yhdestä 3mm levystä prässäämällä ja ainakin mazdarangerissa se on vielä oikein hyvässä kunnossa. Edittiä: B2600:n jarrurummun sisähalkaisija on n. 262mm ja B2500:n on n. 297mm. Kun B2500 on alunperin 15" vanteilla, niin reilun tuuman pienempirumpuiseen B2600:een voisi mennä 14" vanne. Varmaan jokin jäänne lähisukulaisuudesta sen aikaisen E-sarjan kanssa. Kuskin puolen akselimutteri on vasenkätisellä kierteellä, eli vetarit vasen/oikea on erilaiset.
__________________
Jukka Viimeksi muokannut JiiPee : 13.08.2017 16:17 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Hiace LJ HiLux perä?Auttakkee | tomikoo | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 27.04.2010 17:39 |
hiace/hilux perä? | sami_k | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 03.08.2007 08:01 |
O: hiace 4x4 perä / hammaspyörästö | O/M/V Muut | 0 | 31.10.2005 15:02 | |
M:TOYOTA HIACE KONE,PERÄ,LOOTA.YM | O/M/V Muut | 1 | 28.03.2005 21:16 | |
Hiace 4x4 perä | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 16.01.2005 11:13 |