![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
|||
|
|||
![]()
Rälläkät ja muut vastaavat vehkeet ei oikeen rokkaa jos muodot on monimutkaisia. Jos on hyvä työasento ja tasaisia selkeitä pintoja, ne on ok.
Onkos kellään mitään käsitystä tapahtuskos vaikka tollasella vehkeellä mitään massojen suhteen? Tota pyörittelee 63:sella stöpselillä... eli samansuuruisella millä hiekkapuhaltaa 8 millin suuttimella. http://www.clen.fi/fi_clen_item_51.html Tuolla oli muuten jännittävän näköisiä laikkoja: http://www.cirrus-systems.co.uk/inde...g-Blaster.html |
#27
|
|||
|
|||
![]()
Tuossa käy hommat kätevästi, on vaan vähän isompi kohde kuin auto:
http://www.youtube.com/watch?v=_rwGXHTfnq4 |
#28
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
eihän siinä isoa rälläkkää tarvita..? tolla itse oon ainakin putsannut, sekä tommosella wurtin rapsuttimella. eikä mun oo tarvinnu sinne samaan aikaan ees kattella, kyllä se lähtee kun järjestelmällisesti etenee, ja lopuks kattoo jäikö johonki. korjaa sitten tarpeen vaatiessa.ja jos on reikiintynyttä pelliä niin vaihtaa katkasulaikan ja vetelee irti ne osat. renkaan ku ottaa irti niin tilaa tulee kummasti koteloon ku koteloon.. ![]()
__________________
rocky projekti odottaa kesää. |
#29
|
|||
|
|||
![]()
Mersun kumi pohjamassan irroitus on tuttua puuhaa, ei varmasti irtoa terveestä pellistä kuin korkeapaine/piikkaus pesurilla mutta se on vissiin kallista, tavan painepesurilla ei lähde oli kylmä tai kuuma. Siitä Soodapuhalluksen toimivuudesta en tiedä.
Just tollanen pikkurälläkän kuppiteräsharja on käytössä. sitä ei sitten kannata ostaa mistään Motonetistä/Wurtilta vaan joku oikeen laatu merkkinen maksaa jotain 20-25e ite olen työkalutukusta hakenut. Ja kunnolliset suojalasit on ehdoton varuste. |
#30
|
||||
|
||||
![]()
mulla on ollu yks tommonen kuppimallinen, mutta oli aika holtiton. siis saman asian ajaa jos yhtä nurkkaa vain käyttää, mutta jos se nappaa kiinni kokonaan nii saattaa melakka sinkoilla kovinkin holtittomasti.
__________________
rocky projekti odottaa kesää. |
#31
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
ja kunnon kintaat pitää olla kädessä, massa on suht kuumaa ja jossain vaiheessa noista paremmistakin lentää niitä teräslangan pätkiä, ottaa kipiää nyppiä niitä ihosta irti. nimim. kokemusta on.. ![]()
__________________
rocky projekti odottaa kesää. |
#32
|
|||
|
|||
![]()
Mulla on ollut isoon rälläkkään monenlaisia teräsharjoja. Olen ollut siinä käsityksessä, ettei minkään ainakaan halpis pikkurälläkän kapasiteetti riitä tehokkaaseen massanpoistoon jos joudutaan vähän isompia pintoja käsittelemään?
Liekö aika tässä tapauksessa kultaamisen sijaan ruostuttanut muistot kun jäi noista Mersun pyöränkoteloista sellainen mielikuva, että homma on aika ähräämistä ja paskaa lentää naamaan, hiuksiin ja hengitykseen. En tiedä pystyskö hiekkapuhalluksesta kehittämään sopivalla rakeella, riittävällä ilmalla ja paineella massan poistoon sopivampaa menetelmää. Siinä on nimittäin hyvänä puolena, että raitisilmakypärän kanssa näkee mitä tekee. Ensimmäset puhallukset tuli tehtyä säkistä imevällä pistoolilla ja se ei puhdistanut mitään hankalia pinnoitteita, vaan enimmäkseen jotain helppoja ruostepaikkoja vaikka pintapelleistä. Sitten tuli omatekoinen puhalluskello 1" 1/4 ilmakanavalla ja toistaiseksi 1" puhallusletkulla ja se laajansi käyttömahdollisuuksia. Esimerkiksi kaikennäköiset pakkeloinnit lähtee helposti. Tuli keittiörempan yhteydessä maalattua Inertalla ja Teknodurilla yksi astioiden kuivausteline, jota ei huvittanut vaihtaa muunlaiseen kun vanha istui hyvin paikoilleen. Vanha muovipinnoite oli huonossa kunnossa. Sitä joutui puhaltamaan aika kovasti hiekalla, että lähti pois, mutta onnistui kohtuuhyuvin kuitenkin. Mielessä kävi jos saman olisi tehnyt isossa raepuhalluskaapissa sellaisilla rakeilla, jotka puree muoviin paremmin ja rakeita voi kierrättää, tämähän olisi ollut ihan järkevä menetelmä vaikka suurempaankin kuivaustelinemäärään. Palatakseni Mersun PVC massa-asiaan, välttämättä kaikkeahan ei tarvi poistaa jos massa on kunnolla kiinni terveessä pellissä. Riittää, että pystyy poistamaan massan kunnolla huonoista kohdista. Huonot kohdat tietysti eniten juuri siellä missä on mahdollisimman ikävä työskennellä vaikka rälläkällä... Uudemmassa autossa olen ratkaissut asian, etten laita sinne sellaisia aineita, jotka ei lähde kuumaversipesurilla tai hiekkapuhaltamalla. Pesenkin sen joka vuosi ja suihkutan sitten kotelonsuojaa, öljyä tai tervamaalia fiilisten pohjalta. |
#33
|
|||
|
|||
![]()
Löytypäs kuvatuksia tosta harjakoneesta rälläkässä ja siitä adapterista:
http://kuvablogi.com/nayta/2537281/ http://kuvablogi.com/nayta/2537282/ http://kuvablogi.com/nayta/2537283/ Tuo murikka on kyllä aika painava ja harja jää tosi ulos, joten rälläkkän laakeri voi kyllä olla aika kovilla, mut on tuo toistaseks kestäny. Samoin tuo tietysti ravistaa aika paljon enemmään ku mitä se paineilmakone, mikä saattaa osaltaan edesauttaa piikkien irtoamista. Tuossa vielä pari kuvaa kyseisellä harjalla tehdystä mersumassan poistosta. On se miusta vaan oikein oiva peli. http://kuvablogi.com/nayta/2537308/ http://kuvablogi.com/nayta/2537309/ http://kuvablogi.com/nayta/2537318/ |
#34
|
|||
|
|||
![]() vesipesu
500 baaria +100 asteista vettä....Rotosuuttimella..
|
#35
|
|||
|
|||
![]()
Täälläpäin ollaan hiekkapuhalluksen jälkeen toholla poltettu jäljelle jäänyttä massaa ja sitte puhallettu uudesaan. Lämpösenä kun puhaltaa nii hyvin lähtee. Toinen kaveri tohon varteen ja toiselle hiekkapuhallus letku käteen nii tulee puhdasta peltiä joutuin.
|
#36
|
|||
|
|||
![]()
Sähkö -tai paineilma taltalla on tullu nuita sitkeämpiä massoja irroiteltua. Eikä ole kallis kampe, terää vain pitää teroitella aika-ajoin.
|
#37
|
|||
|
|||
![]()
Tämännäköisestä rassista on ketjun aloittajalla kyse. Nyt on puhalleltu sen verta mitä viitsi. Puhalletut kohdat käsitelty yhden kerran pensselillä levitettävällä Zingalla. Kuvan oikeassa alalaidassa näkyy Mersun hankalasti irtoavaa massaa.
http://muusikoiden.net/dyn/users/72723.jpg |
#38
|
||||
|
||||
![]()
Täällä on menossa samanlainen projekti,kyseessä mersu w124 pohjan kunnostus piti vain poistaa pikku ruostekukat mutta päädyttiin että poistetaan orkkismassa pohjasta melkein kokonaan,parhaimman tuloksen mielestäni saa piikkisikaa ja neekerintukkaa hyväksikäyttäen.Tuon piikkisian käytössä on muistettava että painaa vain kevyesti laikkaa pinnalle eikä niin kuin yleensä että painetaan niin paljon kuin jaksaa,laikka kestää pidempään ja massa lähtee helpommin näin tekemällä.Ostin piikkisian uutena ja maksoi jonku 350e silloin mutta paras vehje on mitä ruostehommissa ja massan poistossa óon käyttänyt.
Ps piikkisikaan saa kahden mallista laikkaa eli suorilla piikeillä ja sitten taivutetuilla piikeillä.taivutetuilla piikeillä oleva laikka on parempi massan poistoon ja suorapiikkinen on pikkurupien poistoon oiva laikka. |
#39
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Jaa että "piikkisika"; siinäpä oivallinen nimitys tuolle rapsutuskoneelle. |
#40
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Nyt ei jupeille tai silkkiperseille asenne päällä ja jos jaksaa pitää tämänlaista asennetta, voi homma edetä. Ratkaiseva ponnahduslauta tämän projektin etenemiselle oli omatekoisten hiekkapuhalluskamojen rakentaminen ja kunnollinen suojavarustus. Puhallus eteni muuten hienosti, mutta ainoastaan Mersun massa meinasi hidastuttaa projektin etenemisen... Koska ruostetta on paljon, sitä on tietenkin myös sellaisissa koloissa, joihin on mahdollisimman hankala päästä käsiksi. Osa vanhoista paikoista on tehty rosterista tai sinkitystä pellistä. Ne on kestänyt parhaiten. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
BJ vaihdekepin irroitus... | Heikki L | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 05.08.2013 20:16 |
BJ korin irroitus | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 06.08.2009 17:23 |
Pronssiholkin irroitus | Tumppi | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 23.04.2007 20:28 |
Tulppien irroitus? | Paavo | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 06.09.2004 21:01 |
-86 mittariston irroitus | ruoska | Vuosimallit 1984-1996 | 7 | 03.10.2003 23:20 |