Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Viestiketju on lukittu
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.03.2010, 22:33
Killman:n Avatar
Killman Killman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.05
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.463
Perusasetus

Kaaret


On niin pirun pitkä topikki...

Oliko se niin että suunnistuksessa ei pääkaaren takatukien tarvitse olla suorat eli saavat olla mutkalla? Siksi kysyn että jos tarvii niin sitten XJ:n takapenkille käynti estyy ja kavereita ei saa kyytiin ja autosta tulee käytännössä2-paikkainen. Jos saavat olla mutkalla niin miten trialin harraste stanuissa niihin suhtaudutaan? Eikä myöskään oviputkista, katon diagonaaleista ja pääkaaren diagonaaleista ole määräyksiä? Kö? Joo, tiedän että XJ on umpikori, mutta kun alkaa tekemään niin kävisi sitten samoin tein harraste stanuun.

  #2  
Vanha 07.03.2010, 23:03
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.289
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Killman Näytä viesti
On niin pirun pitkä topikki...

Oliko se niin että suunnistuksessa ei pääkaaren takatukien tarvitse olla suorat eli saavat olla mutkalla? Siksi kysyn että jos tarvii niin sitten XJ:n takapenkille käynti estyy ja kavereita ei saa kyytiin ja autosta tulee käytännössä2-paikkainen. Jos saavat olla mutkalla niin miten trialin harraste stanuissa niihin suhtaudutaan? Eikä myöskään oviputkista, katon diagonaaleista ja pääkaaren diagonaaleista ole määräyksiä? Kö? Joo, tiedän että XJ on umpikori, mutta kun alkaa tekemään niin kävisi sitten samoin tein harraste stanuun.
http://www.4x4cup.com/index.php?sivu=ukk

Kysymys :
Saako turvakaarien takatuet olla mutkalla?
Vastaus :
Saa

Harrastestanuissa ei kaaria umpiautoihin vaadita, mutta kait ne kaaret voi silti tehdä kunnolla? B-pilarin kohdalle pääkaari, C-pilarin kohdalle toinen pääkaari ja siitä suorat takatuet?
__________________
Harbor Cruisers
  #3  
Vanha 09.03.2010, 09:33
Arska-tehtaalta:n Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.05
Sijainti: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Viestit: 3.272
Perusasetus

Hitto kun jollain ois taitoa ja aikaa puuhailla toimivat ohjeet suunnistukseen kelpaavista turvakaarista esimerkkikuvineen. J-liitteessähän on hienoja kuvia ja paljonkin tekstiä, muttei kuitenkaan kansantajuisella tavalla, eikä suunnistusta ajatellen.
__________________
WORRY

  #4  
Vanha 09.03.2010, 09:35
Arska-tehtaalta:n Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.05
Sijainti: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Viestit: 3.272
Perusasetus

Ja ehkäpä olisi syytä avata joka vuodelle oma topikkinsa, nytkin aiheesta on jauhettu 32 sivua Sellaseen tuubamäärään voi hukkua tärkeitäkin asioita.
__________________
WORRY

  #5  
Vanha 21.03.2010, 18:13
akiky:n Avatar
akiky akiky ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 30.01.08
Sijainti: Kouvola, Finland.
Viestit: 364
Perusasetus

Tuolta toisaalta:
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Wranglerin orkkiskaaret vastannevat seuraavia FMVSS-normeja:
Rollover
FMVSS 201 - Occupant Protection in Interior Impact: http://edocket.access.gpo.gov/cfr_20...cfr571.201.pdf
FMVSS 208 - Occupant Crash Protection: http://edocket.access.gpo.gov/cfr_20...cfr571.208.pdf
FMVSS 216 - Roof Crush Resistance: http://edocket.access.gpo.gov/cfr_20...cfr571.216.pdf
Ihan näin ajatuksena: Minusta sääntöihin voitaisiin lisätä, että jos kaarat täyttävät tietyt normit, esimerkiksi yllä mainitut, niillä pääsisi kisailemaan. Kyllähän näillä nykyisillä säännöillä jeepin omistajia melko rankasti sorsitaan. Ilmeisesti ainut lain kirjan/sääntöjen mukanen tyyli on tehdä jeeppiin kahdet kaaret. Kukaan ei epäile jeepin orkkiskaarien kestävyyttä, mutta silti niitä ei jostain syystä kelpuuteta. Tietysti säännöt on säännöt ja niiden mukaan pelataan, mutta ehkä sen kuuluisan maalaisjärjen käyttö olis sallittua.

Muurahaispesässä ollu nyt niin hiljasta, että ol pakko sohasta.
__________________
Ei tarvitse olla hullu, mutta se auttaa.
  #6  
Vanha 21.03.2010, 21:11
Arska-tehtaalta:n Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.05
Sijainti: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Viestit: 3.272
Perusasetus

Sääntöjen mukaan mennään, mutta säännöt on kuitenkin vain sääntöjä, harrastajien tekemiä.

Ehkä tässä ois jonkunlainen pro-jeep liikkeen perustamisen paikka. Eihän siihen vaadita kuin turvakaarisääntöön lisäkohta Jeeppejä koskien.
__________________
WORRY

  #7  
Vanha 21.03.2010, 23:41
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

haloo, onko valo tunnelin päässä tosiaan sammutettu??


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arska-tehtaalta Näytä viesti
Sääntöjen mukaan mennään, mutta säännöt on kuitenkin vain sääntöjä, harrastajien tekemiä.

Ehkä tässä ois jonkunlainen pro-jeep liikkeen perustamisen paikka. Eihän siihen vaadita kuin turvakaarisääntöön lisäkohta Jeeppejä koskien.
Vitunprojeeppiyhdistys hässäkät=pelkkää paskan jauhamista, Byrocrat puhuu asiaa, säännöt on sääntöjä ja ne kaaret nyt vaan on tehtävä niinkuin säännöissä sanotaan.
Myykää helvettiin ne jeepin romut jos homma kaatuu kaariin, niin hän tuolla jo osa tekeekin ja myy jeeppinsä PASKOILLA kaarilla pois! Rahaa tuntuu olevan jokaisella jeepin omistajalla kun kun lukee noita juttuja, yks kirjottaa että nyt on elämä mallillaan ja toinen esittelee vitun ryyppy torniansa ja kerskaillaan kuinka on paljon ja kaikkea, ja tilataan toinen toistaan hienompia erikois bling bling osia, muttei yksiä vitun kaaria saada tehtyä sääntöjenmukaisiksi.
Kyllä silloin tosiaan kannattaa vaihtaa lajia..
  #8  
Vanha 21.03.2010, 23:06
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Talking

Tokihan sääntöjä pitää muuttaa Jeepeille sopiviksi


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja akiky Näytä viesti
Tuolta toisaalta:


Ihan näin ajatuksena: Minusta sääntöihin voitaisiin lisätä, että jos kaarat täyttävät tietyt normit, esimerkiksi yllä mainitut, niillä pääsisi kisailemaan. Kyllähän näillä nykyisillä säännöillä jeepin omistajia melko rankasti sorsitaan. Ilmeisesti ainut lain kirjan/sääntöjen mukanen tyyli on tehdä jeeppiin kahdet kaaret. Kukaan ei epäile jeepin orkkiskaarien kestävyyttä, mutta silti niitä ei jostain syystä kelpuuteta. Tietysti säännöt on säännöt ja niiden mukaan pelataan, mutta ehkä sen kuuluisan maalaisjärjen käyttö olis sallittua.

Muurahaispesässä ollu nyt niin hiljasta, että ol pakko sohasta.
Sohitaan nyt hiukka lisää. Jos Jeepille tehdään oma sääntö niin pitäiskö LJ:n ja Suzukin ja muutaman muunkin avomaasturin targakaaret hyväksyä kisakäyttöön eli tehdä niille jokaiselle oma poikkeuksensa sääntöihin, nekin "kaaret" kun on hyväksytty tieliikenteeseen.

Ja kyllä niitäkin löytyy, jotka epäilevät Wranglerin kaarien kestävyyttä tositilanteessa. Monesta osasta tehty pääkaari ja diegonaalituen puuttumisesta puhumattakaan tai ikkunapylvään alapäähän päättyvät etukaaret eivät vakuuta vaikka näyttävännäköiset muuten ovatkin.

Joidenkin mielestä vain on niin, että säännöt on tehty kierrettäväksi tai jollei se onnistu niin sitten sääntöjä on muutettava heidän kalustolleen sopivaksi.
  #9  
Vanha 21.03.2010, 23:46
VooDoo Jeep:n Avatar
VooDoo Jeep VooDoo Jeep ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.05.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.133
Perusasetus

Sohitaas LISÄÄ vettä myllyyn
Vaikka en enään ite aja noita suunnistus CUP kisoja ( sääntöjen takia! en tällä tarkota noita wrankun kaaria ) niin on se kyllä ihme että ei käy vaikka pojat olis niihin ostanut jenkeistä tehdas tekoset lisä vahvikkeet niin ei vaan ,ja olisi ollut paremmat kuin monet oma tekemät mitä oon nähnyt Kun näistä ruvettiin kovasti jauhaa niin joutu moni muukin auto tyytyy eksytyksessä hakee niin sanotusti tasamaan rasteja kun kaaret oli mitä oli. Että tais jotkut muutkin lopettaa suunnistus ajot kuin pelkästään wrankku kuskit, ja sit ihmetellään miksi porukka ei aja ( raha ) höpö höpö.
Jos tää laji halutaan säilyttää niin?????????????
Itellä on kokemusta noista wrankun kaarista sen verran että olen kalliolta pyörittänyt auton katon kautta ympärin ja vauriot oli pienet mut kaaret kesti täysin
  #10  
Vanha 12.04.2010, 21:23
farmari:n Avatar
farmari farmari ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 04.02.06
Sijainti: länsirannikolla 64P/24I
Viestit: 1.569
Perusasetus

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi-
Wranglerin orkkiskaaret vastannevat seuraavia FMVSS-normeja:
Rollover
FMVSS 201 - Occupant Protection in Interior Impact: http://edocket.access.gpo.gov/cfr_20...cfr571.201.pdf
FMVSS 208 - Occupant Crash Protection: http://edocket.access.gpo.gov/cfr_20...cfr571.208.pdf
FMVSS 216 - Roof Crush Resistance: http://edocket.access.gpo.gov/cfr_20...cfr571.216.pdf
Just tuollainen löytyi ja pikaisesti silmäillessä siellä seisoi, että tän normin mukaan ne kaaret kestää 1,5 kertaa auton kuormaamattoman massan kummalta tahansaa puolelta. Että yhteensä kolminkertaisesti auton massa.

Osaako joku säännöistä päättävä tähän selventää, moninkoverroin massan kestää 3499 kg painavan Volvon sääntöjen mukainen häkkyrä?

Paljonko lujuuuslaskelmien mukaan sääntöjen mukaiset kaaret kestää joka nurkiltaan massaa? Tähän on sääntöjen laatijoiden jokaisen henkilökohtaisesti osattava vastata. Mikä virka muuten tällaisilla päättäjillä on?
  #11  
Vanha 12.04.2010, 22:14
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja farmari Näytä viesti
Just tuollainen löytyi ja pikaisesti silmäillessä siellä seisoi, että tän normin mukaan ne kaaret kestää 1,5 kertaa auton kuormaamattoman massan kummalta tahansaa puolelta. Että yhteensä kolminkertaisesti auton massa.

Osaako joku säännöistä päättävä tähän selventää, moninkoverroin massan kestää 3499 kg painavan Volvon sääntöjen mukainen häkkyrä?

Paljonko lujuuuslaskelmien mukaan sääntöjen mukaiset kaaret kestää joka nurkiltaan massaa? Tähän on sääntöjen laatijoiden jokaisen henkilökohtaisesti osattava vastata. Mikä virka muuten tällaisilla päättäjillä on?
Tulikohan nyt hieman liioiteltua tota kestävyyttä. Jos kaaret kestää 1,5 kertaa auton kuormittanmattoman massan niin se kestää juurikin tuon kuorman eikä enempää riippumatta siitä miltä suunnalta kuormitus tulee.

Ja kun auto kisapainossa (oliko vakio Wrangler jossakin1600 kg paikkeilla) painaa 2200 kg pinnassa niin ollaan jo noilla rajoilla mitä tuolla on kerrottu vakiokaarien kestävän.

Mitä tulee kaarisääntöihin noin yleisesti niin ne on FIA-luokituksen mukaisia ja lujuuslaskelmat on joku FIAn inssi jossakin laskenut. Eli miksi pitäisi suunnistus-cupin sääntöjen laatijoiden henkoht osata vastata

Vielä tuosta kaarien alapään kiinnityksestä että pääkaari ja etukaari tulee kiinnittää korin pohjaosaan (=lattia, tai runko), ei sivupelteihin (=pystypelteihin). Kiinnitysvaihtoehdotkin näkyvät Liite J:n sivuilta.
Viestiketju on lukittu

Luokat
suunnistus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Off-Road Suunnistus Cup 2009 Mylppy Tapahtumat 13 13.12.2009 16:44
Off-Road Suunnistus Cupin Nettisivut auki Käyttäjä Tekniikka & Jutustelu 22 11.01.2009 23:48
Offin Tekniikka/virhepiste säännöt v. 2009 RJCOBRA Tekniikka & Jutustelu 2 02.12.2008 19:43
Suunnistus>mönkkäriluokan säännöt tikpe Chit-Chat 1 12.06.2008 08:58
Baltic cupin (TR2) säännöt ja tulkinta? SauliS Tekniikka & Jutustelu 9 10.02.2005 09:25


Sivu luotu: 16:34 (GMT +2).