![]() |
![]() |
|
Tapahtumat Kisat, kisatulokset, safarit, ajopäivät, kokoukset, yms. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Säännöt???Tähän väliin ajattelin laittaa pienen muistutuksen säännöistä. Niihin on tullut muutamia tarkistuksia, kaikkien olisi hyvä lukea ne ja olisi erittäin suotavaa vielä ymmärtää mitä tuli luettua: Yhteenveto muutoksista kauden 2009 sääntöihin verrattuna: - otsikkoon päivitetty vuosiluku 2009 -> 2010 - sisällysluetteloon lisätty kappale 1.1 Tulosten oikaisu - kpl 12. nimi muuttunut: Kilpailusarjan yhteyshenkilöt -> yhteystiedot - sivun yläreunassa päiväys ("versionumero") 20.12.2008 -> 15.12.2009 + sääntöihin lisätty kokonaan uutena kappale 1.1 Tulosten oikaisu - kpl 4 YLEISET MÄÄRÄYKSET Kaikkia luokkia koskevat määräykset -listalta poistettu kohta "Luukkujen ja ovien tulee olla saranoituja vain yhdestä reunasta" (kts. kappaleeseen 8.1 lisätty kohta) + kpl 4.3 Turvallisuus lisätty kaksi kohtaa: + Kaikkien kilpailijoiden istumapaikkojen tulee sijaita kokonaan auton kiinteän korirakenteen ja/tai turvakaarten sisäpuolella. + Vinssikoukkujen ja vetopisteiden tulee olla rakenteeltaan sellaisia, ettei vetoliina tms. voi irrota siitä tahattomasti. - kpl 5 LUOKAT ensimmäisestä kappaleesta poistettu kohta "maastohenkilö- ja pakettiautoille" + kpl 5.1 Original lisätty "Rungon lyhentäminen kielletty." + kpl 8.1 Kuvaustapaa koskevat tarkemmat määräykset lisätty seuraava kohta: + Rastikuvissa kosketuksen tulee olla auton kiinteisiin osiin. Ainoastaan auton sivulla olevia ovia saa käyttää ulottuvuuden lisäämiseksi. Auton muita luukkuja ei saa käyttää ulottuvuuden parantamiseksi ja niihin kosketus lasketaan vain jos ne ovat selvästi ja kokonaan kiinni. Näitä luukkuja voidaan kuitenkin avata, jotta auton tunnistetiedot saadaan näkyviin rastikuvaan. Luukkujen ja ovien tulee olla saranoituja ainoastaan yhdestä reunasta, sivulla olevien ovien etureunasta. Tuliko ymmärrettyä, luitko varmasti edes nämä, kaiken vanhan muistat ulkoa, no hyvä, ja kertauksen vuoksi yksi juttu, mitä on jo kyseltykin. - Erittäin tärkeää huomioitavaa turvallisuuskohdassa, lue siis uudestaan, + Kaikkien kilpailijoiden istumapaikkojen tulee sijaita kokonaan auton kiinteän korirakenteen ja/tai turvakaarten sisäpuolella. Sanamuotohan tuossa on hieman tulkinnanvarainen, lähinnä noiden "ja/tai" sanojen takia, mutta että jotta, vai miten se nyt oli, tätä kohtaa ei saa tulkita siten, että jos istuu korirakenteen sisäpuolella, silloin ei muka tarvitse istua turvakaarien sisäpuolella. Tässä kohtaa hieman kiroan niitä sääntönikkareita, kun ovat tämän pienen kömmähdyksen tehneet.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Kun nyt Pauli mainitsit niin tarkennetaan, onko tulkinta siis: jos autossa on turvakaaret niin kaikkien istuimapaikkojen tulee olla turvakaarien sisällä mutta jos autossa ei ole turvakaaria niin sitten pitää olla korirakenteen sisällä?
Eli umpiauto jossa on pääkaari ja takatuet niin takapenkillä ei saa istua? (jos tarkkoja ollaan niin tämän tulkinnan mukaan pääkaari+takatuet ei riitä ollenkaan...) |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Nyt kun siellä on se "ja/tai" teksti, se aiheuttaa sekaannusta varsinkin sellaisten osittain umpinaisten autojen ja joidenkin aikalailla omatekoisten kattoviritysten kanssa. Ja onhan se hieman kyseenalaista "muovi-/kuitukatto umpi-rakenteiden" kohdalla, paljonko ne muovi-/kuitujutut sitten kestää. Itse jos saisin (onneksi en saa) olla päättämässä, joka kilpa-autossa pitäisi olla 6-piste turvakehikko + diagonaali. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Nytkun näistä tulkinnoista puhutaan, niin miten sitten tulkitaan tuo sisäpuolella, eihän etupenkit ole normaalin pääkaarenkaan sisäpuolella jos oikein tiukasti tulkitaan. Meijän kaarassa taitaa pääkaari olla melko takana, oiskohan mahdollista että takapenkillä istuvan apparin tulkittaisiin olevan myös pääkaaren sisäpuoella. (Ei se nyt ainakaan yhtään kauempana siitä pääkaaresta istu kun etupenkkiläiset) Ei tämä nyt henkilökohtaisesti ehkä hyvin suuri ongelma ole, ollaan sitten kaarettomia jos tälläinen ei kelpaa, mutta näin pari viikkoa ennen kisaa tuollainen selvennys vähän hämmentää. (Näköjään sääntöjenkin tulkinnassa pitäisi vastuu siirtää lukijalle, näin jälkeenpäin ajatellenhan on kyllä selkeää mitä tuossa haettiin, eikä tullut ihan loppuun asti ajateltua tuota kohtaa. Tuli vaan omaan mieleen ne lavakikottimet, jossa appari istuu sään armoilla vailla minkäänlaista kattoa pään päällä.)
__________________
Ei tarvitse olla hullu, mutta se auttaa. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Mites se oli !
Mää oon aina ihmetelly et kuis se oli,saako rastikuvan ottaa periaatteella käsi rastiin ja
toinen renkaaseen ?? ![]() Ite otamme AINA käsi koriin kiinni,mut paljon näkee mis immeiset pitää toista kättä renkulas kiinni helpottaahan se jos keula kalliol ja rasti kallion alla ni ei tarvii juurikaan venyttää tai ajaa autoa kallion yli Vasta muutaman kisan kyydissä olleena täytyy nyt jo alkaa kyselee näitä sääntöjä !! Olemme tähän asti selvinneet (viinat loppu)periaatteella katotaan mitä muut tekee Voisiko joku mies/nainen ratkaista ongelmani ? (siis yllämainittuun ongelmaan ![]() Älä ala mulle vi...ee tai mä sgruudaan sun skrinnarit |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tästä selviää aika hyvin.
http://4x4cup.com/tiedostot/rastikuv...n_tulkinta.pdf Mutta lyhyesti: "Kiinteät autonosat kelpaavat kuvissa", jos rengas ei ole kiinteä auton osa, niin mikä sitten on?
__________________
Ei tarvitse olla hullu, mutta se auttaa. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Kaikki kaarien sisällä
Onko edelleen vaarallisten rastien sääntö voimassa?
Siis jos kaaret eivät täytä tätä uutta kaikki kaarien sisällä sääntöä = kaaret hylätty. Saa hakea muita kuin vaarallisia rasteja.
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Kirjoitellaanpa tähän näistä parista jutusta. Alunperin tuo kaarisäännön muutos tehtiin näitä "lavalla" istuvia ajatellen. Sen takia jätetiin tuo ja/tai -muoto tuohon sääntöön, ettei kokonaan umpiautoissa tarvitsisi rakentaa koko sisäpuolta täyteen turvahäkkyrää.
Eli jos auto on oikeasti umpiauto ja autossa on kaaret mitkä on ennenkin kelvanneet se on ok. Jos auto on lavahäkkyrä tai jokin josta on kopin takaosa leikattu pois ja ihmiset istuvat suojatta, niin silloin täytyy jotain parannusta keksiä. Ja jos ne kaaret eivät kelpaa, niin kyllähän sitä vielä niitä ei vaarallisia rasteja saa hakea. Ja renkaista on aina saannut ottaa kosketuksen autoon rastikuvissa. Ja muistutetaan nyt että, tänävuonna eivät enää avatut takaluukut tai konepellit kelpaa auton pituuden lisäämiseen, vaan kosketus auton koriin. Poikkeuksena sivuovet, joita saa käyttää ulottuvuuden parantamiseksi. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
![]() Sääntöjä kun lukee järjestyksessä, niin avoautojen osalta sanotaan, että avoautoissa pitää olla 6-piste kaaret, paitsi jos ei mene vaarallisille rasteille, paitsi kaikkien pitää istua kaarien sisällä. Lainaus:
Lainaus:
__________________
Harbor Cruisers |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() vastausta oottaa useampi Jeeppi mies ![]() HUOM: kuvasta näkee hyvin että etu ja takaturvavyöt on kiinnitetty noihin turvakaarin on sit tehdastekoset |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ladoga 2010 | myllis | Tapahtumat | 224 | 03.05.2011 11:38 |
officross SIIRETTY 5/2010 | VooDoo Jeep | Tapahtumat | 152 | 03.05.2010 20:55 |
Offivarusteen TalviEksytys 2008 22-24.2 | Kentsu | Tapahtumat | 284 | 10.07.2008 12:22 |
Offivarusteen TalviEksytys lll Kilpailukutsu-07 | Kentsu | Tapahtumat | 171 | 07.11.2007 12:23 |
Offivarusteen TalviEksytys 2006 | Kentsu | Tapahtumat | 139 | 26.02.2006 18:41 |