Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tapahtumat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tapahtumat Kisat, kisatulokset, safarit, ajopäivät, kokoukset, yms.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.02.2010, 22:26
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Säännöt???


Tähän väliin ajattelin laittaa pienen muistutuksen säännöistä.
Niihin on tullut muutamia tarkistuksia, kaikkien olisi hyvä lukea ne ja olisi erittäin suotavaa vielä ymmärtää mitä tuli luettua:

Yhteenveto muutoksista kauden 2009 sääntöihin verrattuna:
- otsikkoon päivitetty vuosiluku 2009 -> 2010
- sisällysluetteloon lisätty kappale 1.1 Tulosten oikaisu
- kpl 12. nimi muuttunut: Kilpailusarjan yhteyshenkilöt -> yhteystiedot
- sivun yläreunassa päiväys ("versionumero") 20.12.2008 -> 15.12.2009

+ sääntöihin lisätty kokonaan uutena kappale 1.1 Tulosten oikaisu
- kpl 4 YLEISET MÄÄRÄYKSET Kaikkia luokkia koskevat määräykset -listalta
poistettu kohta "Luukkujen ja ovien tulee olla saranoituja vain yhdestä
reunasta" (kts. kappaleeseen 8.1 lisätty kohta)

+ kpl 4.3 Turvallisuus lisätty kaksi kohtaa:
+ Kaikkien kilpailijoiden istumapaikkojen tulee sijaita kokonaan auton
kiinteän korirakenteen ja/tai turvakaarten sisäpuolella.
+ Vinssikoukkujen ja vetopisteiden tulee olla rakenteeltaan sellaisia,
ettei vetoliina tms. voi irrota siitä tahattomasti.

- kpl 5 LUOKAT ensimmäisestä kappaleesta poistettu kohta "maastohenkilö-
ja pakettiautoille"
+ kpl 5.1 Original lisätty "Rungon lyhentäminen kielletty."

+ kpl 8.1 Kuvaustapaa koskevat tarkemmat määräykset lisätty seuraava kohta:
+ Rastikuvissa kosketuksen tulee olla auton kiinteisiin osiin. Ainoastaan
auton sivulla olevia ovia saa käyttää ulottuvuuden lisäämiseksi. Auton
muita luukkuja ei saa käyttää ulottuvuuden parantamiseksi ja niihin
kosketus lasketaan vain jos ne ovat selvästi ja kokonaan kiinni. Näitä luukkuja
voidaan kuitenkin avata, jotta auton tunnistetiedot saadaan näkyviin
rastikuvaan. Luukkujen ja ovien tulee olla saranoituja ainoastaan
yhdestä reunasta, sivulla olevien ovien etureunasta.


Tuliko ymmärrettyä, luitko varmasti edes nämä, kaiken vanhan muistat ulkoa, no hyvä, ja kertauksen vuoksi yksi juttu, mitä on jo kyseltykin.
- Erittäin tärkeää huomioitavaa turvallisuuskohdassa, lue siis uudestaan,
+ Kaikkien kilpailijoiden istumapaikkojen tulee sijaita kokonaan auton
kiinteän korirakenteen ja/tai turvakaarten sisäpuolella.

Sanamuotohan tuossa on hieman tulkinnanvarainen, lähinnä noiden "ja/tai" sanojen takia, mutta että jotta, vai miten se nyt oli, tätä kohtaa ei saa tulkita siten, että jos istuu korirakenteen sisäpuolella, silloin ei muka tarvitse istua turvakaarien sisäpuolella.
Tässä kohtaa hieman kiroan niitä sääntönikkareita, kun ovat tämän pienen kömmähdyksen tehneet.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.02.2010, 23:48
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Kun nyt Pauli mainitsit niin tarkennetaan, onko tulkinta siis: jos autossa on turvakaaret niin kaikkien istuimapaikkojen tulee olla turvakaarien sisällä mutta jos autossa ei ole turvakaaria niin sitten pitää olla korirakenteen sisällä?

Eli umpiauto jossa on pääkaari ja takatuet niin takapenkillä ei saa istua?

(jos tarkkoja ollaan niin tämän tulkinnan mukaan pääkaari+takatuet ei riitä ollenkaan...)
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.02.2010, 00:36
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jnu Näytä viesti
Kun nyt Pauli mainitsit niin tarkennetaan, onko tulkinta siis: jos autossa on turvakaaret niin kaikkien istuimapaikkojen tulee olla turvakaarien sisällä mutta jos autossa ei ole turvakaaria niin sitten pitää olla korirakenteen sisällä?

Eli umpiauto jossa on pääkaari ja takatuet niin takapenkillä ei saa istua?

(jos tarkkoja ollaan niin tämän tulkinnan mukaan pääkaari+takatuet ei riitä ollenkaan...)
Niin, tästä on jo olemassa monta erilaista vääntöä. Onneksi säännöissä kuitenkin lukee, että avoautoissa 6-piste turvakehikko (pitäisi lukea; vähintään 6-piste turvakehikko).
Nyt kun siellä on se "ja/tai" teksti, se aiheuttaa sekaannusta varsinkin sellaisten osittain umpinaisten autojen ja joidenkin aikalailla omatekoisten kattoviritysten kanssa. Ja onhan se hieman kyseenalaista "muovi-/kuitukatto umpi-rakenteiden" kohdalla, paljonko ne muovi-/kuitujutut sitten kestää.

Itse jos saisin (onneksi en saa) olla päättämässä, joka kilpa-autossa pitäisi olla 6-piste turvakehikko + diagonaali.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.02.2010, 08:03
akiky:n Avatar
akiky akiky ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 30.01.08
Sijainti: Kouvola, Finland.
Viestit: 364
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pauli Näytä viesti
+ Kaikkien kilpailijoiden istumapaikkojen tulee sijaita kokonaan auton
kiinteän korirakenteen ja/tai turvakaarten sisäpuolella.

Sanamuotohan tuossa on hieman tulkinnanvarainen, lähinnä noiden "ja/tai" sanojen takia, mutta että jotta, vai miten se nyt oli, tätä kohtaa ei saa tulkita siten, että jos istuu korirakenteen sisäpuolella, silloin ei muka tarvitse istua turvakaarien sisäpuolella.
Tässä kohtaa hieman kiroan niitä sääntönikkareita, kun ovat tämän pienen kömmähdyksen tehneet.
Miten muuten tuon voi tulkita, kyllä olisi pitänyt pidempi liirumlaarumi tuohon kohtaan sitten keksiä.

Nytkun näistä tulkinnoista puhutaan, niin miten sitten tulkitaan tuo sisäpuolella, eihän etupenkit ole normaalin pääkaarenkaan sisäpuolella jos oikein tiukasti tulkitaan. Meijän kaarassa taitaa pääkaari olla melko takana, oiskohan mahdollista että takapenkillä istuvan apparin tulkittaisiin olevan myös pääkaaren sisäpuoella. (Ei se nyt ainakaan yhtään kauempana siitä pääkaaresta istu kun etupenkkiläiset)

Ei tämä nyt henkilökohtaisesti ehkä hyvin suuri ongelma ole, ollaan sitten kaarettomia jos tälläinen ei kelpaa, mutta näin pari viikkoa ennen kisaa tuollainen selvennys vähän hämmentää.

(Näköjään sääntöjenkin tulkinnassa pitäisi vastuu siirtää lukijalle, näin jälkeenpäin ajatellenhan on kyllä selkeää mitä tuossa haettiin, eikä tullut ihan loppuun asti ajateltua tuota kohtaa. Tuli vaan omaan mieleen ne lavakikottimet, jossa appari istuu sään armoilla vailla minkäänlaista kattoa pään päällä.)
__________________
Ei tarvitse olla hullu, mutta se auttaa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.02.2010, 08:30
Tirkmacine Tirkmacine ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 24.10.08
Sijainti: Röykkä
Viestit: 333
Perusasetus

Mites se oli !


Mää oon aina ihmetelly et kuis se oli,saako rastikuvan ottaa periaatteella käsi rastiin ja
toinen renkaaseen ??
Ite otamme AINA käsi koriin kiinni,mut paljon näkee mis immeiset pitää toista kättä renkulas kiinni
helpottaahan se jos keula kalliol ja rasti kallion alla ni ei tarvii juurikaan venyttää tai ajaa autoa kallion yli

Vasta muutaman kisan kyydissä olleena täytyy nyt jo alkaa kyselee näitä sääntöjä !!
Olemme tähän asti selvinneet (viinat loppu)periaatteella katotaan mitä muut tekee
Voisiko joku mies/nainen ratkaista ongelmani ? (siis yllämainittuun ongelmaan)


Älä ala mulle vi...ee tai mä sgruudaan sun skrinnarit
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.02.2010, 08:35
akiky:n Avatar
akiky akiky ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 30.01.08
Sijainti: Kouvola, Finland.
Viestit: 364
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tirkmacine Näytä viesti
...
Tästä selviää aika hyvin.

http://4x4cup.com/tiedostot/rastikuv...n_tulkinta.pdf

Mutta lyhyesti: "Kiinteät autonosat kelpaavat kuvissa", jos rengas ei ole kiinteä auton osa, niin mikä sitten on?
__________________
Ei tarvitse olla hullu, mutta se auttaa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.02.2010, 10:12
jappe:n Avatar
jappe jappe ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.05.05
Sijainti: Helsini, Finland.
Viestit: 2.511
Perusasetus

Kaikki kaarien sisällä


Onko edelleen vaarallisten rastien sääntö voimassa?

Siis jos kaaret eivät täytä tätä uutta kaikki kaarien sisällä sääntöä = kaaret hylätty. Saa hakea muita kuin vaarallisia rasteja.
__________________
Just do it

Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997
Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000
Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.02.2010, 10:51
Mylppy Mylppy ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.09.04
Sijainti: Häme
Viestit: 1.366
Perusasetus

Kirjoitellaanpa tähän näistä parista jutusta. Alunperin tuo kaarisäännön muutos tehtiin näitä "lavalla" istuvia ajatellen. Sen takia jätetiin tuo ja/tai -muoto tuohon sääntöön, ettei kokonaan umpiautoissa tarvitsisi rakentaa koko sisäpuolta täyteen turvahäkkyrää.

Eli jos auto on oikeasti umpiauto ja autossa on kaaret mitkä on ennenkin kelvanneet se on ok. Jos auto on lavahäkkyrä tai jokin josta on kopin takaosa leikattu pois ja ihmiset istuvat suojatta, niin silloin täytyy jotain parannusta keksiä.

Ja jos ne kaaret eivät kelpaa, niin kyllähän sitä vielä niitä ei vaarallisia rasteja saa hakea.

Ja renkaista on aina saannut ottaa kosketuksen autoon rastikuvissa. Ja muistutetaan nyt että, tänävuonna eivät enää avatut takaluukut tai konepellit kelpaa auton pituuden lisäämiseen, vaan kosketus auton koriin. Poikkeuksena sivuovet, joita saa käyttää ulottuvuuden parantamiseksi.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 10.02.2010, 20:50
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pauli Näytä viesti
Sanamuotohan tuossa on hieman tulkinnanvarainen, lähinnä noiden "ja/tai" sanojen takia, mutta että jotta, vai miten se nyt oli, tätä kohtaa ei saa tulkita siten, että jos istuu korirakenteen sisäpuolella, silloin ei muka tarvitse istua turvakaarien sisäpuolella.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mylppy
Eli jos auto on oikeasti umpiauto ja autossa on kaaret mitkä on ennenkin kelvanneet se on ok. Jos auto on lavahäkkyrä tai jokin josta on kopin takaosa leikattu pois ja ihmiset istuvat suojatta, niin silloin täytyy jotain parannusta keksiä.
Ensin sanotaan yhtä ja sitten toista.. Mikä se totuus sitten onkaan? Idässä kelpaa mutta lännessä ei?
Sääntöjä kun lukee järjestyksessä, niin avoautojen osalta sanotaan, että avoautoissa pitää olla 6-piste kaaret, paitsi jos ei mene vaarallisille rasteille, paitsi kaikkien pitää istua kaarien sisällä.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jappe Näytä viesti
Onko edelleen vaarallisten rastien sääntö voimassa?

Siis jos kaaret eivät täytä tätä uutta kaikki kaarien sisällä sääntöä = kaaret hylätty. Saa hakea muita kuin vaarallisia rasteja.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mylppy
Ja jos ne kaaret eivät kelpaa, niin kyllähän sitä vielä niitä ei vaarallisia rasteja saa hakea.
Jos mylppy vastasi japelle, niin tarkoittaako että avoauto esim tehtaan alkuperäisillä kaarilla, jotka eivät täytä cupin kaarisääntöä, kelpaa ei-vaarallisten rastien hakemiseen? Eli alkuperäiset kaarirakennelmat täyttää 4.3 turvallisuuden alla olevat vaatimukset?
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 11.02.2010, 22:34
VooDoo Jeep:n Avatar
VooDoo Jeep VooDoo Jeep ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.05.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.133
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jappe Näytä viesti
Onko edelleen vaarallisten rastien sääntö voimassa?

Siis jos kaaret eivät täytä tätä uutta kaikki kaarien sisällä sääntöä = kaaret hylätty. Saa hakea muita kuin vaarallisia rasteja.
Tässä ois kuva noista Wranglerin kaarista että saako näillä kaarilla hakea vaarallisia rasteja ja mites sit noi takapenkkiläiset että saako olla vai ei


vastausta oottaa useampi Jeeppi mies
HUOM: kuvasta näkee hyvin että etu ja takaturvavyöt on kiinnitetty noihin turvakaarin on sit tehdastekoset
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	rapt 060.jpg‎
Views:	1149
Size:	93,0 Kt
ID:	10747  
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ladoga 2010 myllis Tapahtumat 224 03.05.2011 11:38
officross SIIRETTY 5/2010 VooDoo Jeep Tapahtumat 152 03.05.2010 20:55
Offivarusteen TalviEksytys 2008 22-24.2 Kentsu Tapahtumat 284 10.07.2008 12:22
Offivarusteen TalviEksytys lll Kilpailukutsu-07 Kentsu Tapahtumat 171 07.11.2007 12:23
Offivarusteen TalviEksytys 2006 Kentsu Tapahtumat 139 26.02.2006 18:41


Sivu luotu: 20:18 (GMT +2).