Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.01.2010, 18:35
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.283
Perusasetus

Isompaa rojektia pukkaa kans...


No nii..Tulipa sitte hankittu autoille uusi kotia! Eli viimeinki pääsee eroon kerrostaloasumisesta ja naapureista joita suunnattomasti kiinnostaa paljonko bensaa vies DIISSELI vani tai "minunki pojan kaverilla oli tommonen amerikkalainen lantikka"

Projektia tiedossa mutta ihan asumis kuntoinen.
- Saunan remontti
- Tapetointia ja maalausta, kesällä myös ulkoa
- Lattioihin uutta pintaa
- Talliin korotusta, eristystä ja ovi päätyyn (sitte joskus). Oli valmiiksi varustettu voimavirralla Pääsee tekemään kunnon oikosulkuja

__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.01.2010, 11:01
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.283
Perusasetus

Defa 412 eillen asennettu, nyt ensimmäistä kertaa lämmityksessä. Pihalla -24 ja kohta saa kokemuksia. Lämitin löytyi Mikkelissä tarvikeliikkeen hyllystä ja ihan sopivaan hintaankin. Asennuksen suoritti ammattilainen. Samassa meni uusiksi jäähdytyspuolelta termostaatti joka oli ihan silminnähden hajalla. Samassa jäähdytysjärjestelmä puhdistettiin ja nesteet tietenkin uusittiin.

Perään tuli uusia laakereita ja stefoja. Samoin kaiki jarrujen kuluvat ovat välillä rummut-sylinterit meni vaihtoon. Tulipa auto varustettua myös viimeinkin nastallisilla talvirenkailla.

Eillinen n. 25km ajo reippaassa -23 pakkasessa ainakin kertoi että hytti lämpenee. Viikko sitten ajelin 35km ennen kun sisälle tuli yhtään lämmintä, sekin pieni lämmitys vasta siten kun olin käynny huoltoasemalla kahvilla (lämmittelemässä). Eli rikkonainen termostaatti saattoi välilllä estää koko kierron lämmityskennolle.

Ja kohta starttailemaan josko Defa lämmittäisi...
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.02.2010, 11:16
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.283
Perusasetus

Hyvin on tuo Defa lämmittänyt. -25 pakkasilla 1-2h johdon päässä ja käynnistys oli lähes kuin nollakelillä. Samoin koneen kierrokset laski siinä ikkunoita siivotessa. Uudesta ja toimivasta termostaatista myös huomattava hyöty. Ei tarttenu käydä huoltoasemalla lämmittelemässä. Nyt lämmöt nousee 2-3min ajon jälkeen (lämmitetty 1-2h ja pakkasta oli n. -15) yli vartti mittarin, lähemmäs puoleenväliin ja pysyy siinä 1/3 kohdilla. Myös koppiin alkaa virrata lämmintä. Eillen illasta lämmityksessä n. 2h, keli -8 ja koppiin tuli n. puolentoista min. tyhjäkäynnin jälkeen jo huomattavan lämmintä ilmaa.
- Vähän epätakkoja nämä minun havainnot. Jos olisi joku säännöllisesti lukeman tallentava lämpömittari niin sen voi asentaa puhaltimeen ja sais vähän paremman mielikuvan siitä miten tuo letkulämmitin pelittää. Vois vertailla jos samaa keliä pitäs, eli astetta X missä ajassa lämppärillä ja missä ilman.

Viimein sain katsastettuakin auton tuossa aamusella kun töistä lähdin. Samassa korotuksesta merkintä otteeseen. Tuli maksamaan muistaakseni 93e. Katsastusmiestä ei haitannut tuo ABSien tökkiminen alle 20kmh vaudissa. Sanoi että se on enempi ominaisuus näissä kun vika . Suositteli ensi kerraksi hitsaamaan takajousien etukiinnityksen yläpuolen pellit.
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.06.2010, 21:56
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.283
Perusasetus

Talon kanssa turatessa on kevät kulunut. Nyt kuitenki sen verran sai aikaiseksi lomalla että uuden ohjausiskarin laitoin. En tiedän onko mitään vaikutusta mutta entinen oli aika horo!
Tulipa samalla testattu huoltoalusta, jonka talon edellinen asukas oli rakentanut.




__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.09.2010, 17:58
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.283
Perusasetus

Peräöljyistä...


Tässä aluksi tuosta alkukesän ohjausiskarin vaihdosta. Loppui woblaus, joka esiintyi kun yli 50km/h vauhdissa ajoi teräväviin töyssyihin. Vanhassa iskarissa oli 5-10mm tyhjää liikettä. Toisista tredeista oon kyllä lukenneu että vika olisi jossain muualla, mutta en nyt ole lähteny selvittelemään kun ajettavuus on ok.

Niin sitten asiaa. Tammikuussa perään vaihdettiin poskilaakerit + stefat yms. mitkä siihen n. 170e huoltopakettiin kuuluu. Tuossa sitten tarkistelin öljyjä ja kömmin auton allekkin. Takana kun jonkin verran oli proppu vuotanut. Takaperässä, siis Dana35C kitkalla, oli kyllä riittävästi öljyä mutta sen väriä aloin miettimään. Oli aika tummaa, ensin jopa mustalta vaikutti. Valkoisella paperilla pyyhkäistynä sellaista tummaa, grafiitin harmaata.

Mistään en löytäny äkkiseltää että miten öljyn väri muuttuu tuollaisella 15 000km ajossa. Jamantin peräkuvissa, tuossa ekassa, suurin piirtein sama väri.
http://www.jamant.fi/vinkkeja-peraon...uvia-i-16.html
- itteäni vain mietitytti että onkohan havainnekuvassa rikkinäinen perä ja siitä johtune tummat öljyt??

Mulla on muistaakseni, jossain, GM/Ford lisäainetta purkillinen. Onkohan samaa tököttiä mitä Dana perissä käytetään? Pari litraa TB:n LS öljyäkin olis, onko siihen tarvetta lisällä ainetta...vai hommaanko muuta öljyä ja lisäilen siihen. Jos tuo vaihto nyt edes on tarpeen.

Niin mitää erikoisempaa ääntä en kuule perästä, tai sitten oon niin tottunu siihen. Ajoittain kun ajaa pidempää matkaa valtatiellä satasen vauhdeilla ja kääntyy risteyksestä niin paikoiltaan lähtiessä lievää rusahtelua kuluu, mutta se kait kuuluu asiaan.
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.11.2010, 01:15
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.283
Perusasetus

Piää välillä tätäkin juttua päivittää. Tuossa lokakuun alussa olin Himalajan kisoissa toimitsijana niin pitihän sen kunniaksi tehdä pitkään suunnitellut kattovalot. Paikallisesta kierrätyskeskuksesta löytyi tarpeeksi leveä kourumallin kattoteline hintaan 5e. Autotarvike liikkeestä löytyi parit työvalot 8e hintaan, enempikin olisin ostanut mutta ne oli viimeiset. Erään halpakaupan muuttomyynnistä löytyi taas Boschin lisäpitkät 2kpl 1 hinnalla.
- Joten ei muuta kuin nippu johtoja käsiin ja asentelemaan.

Alkuperäisenä ideana oli tehdä rele ja "sähkökaappi" tavaratilaan, oikeaan takakulmaan missä syvennys. takaluukun saranan alta/vierestä läpivienti ja vesitiivis pikaliitin. sekä taqakse että eteen. Johdot olisivat piilossa kattotelineen kaiteissa. Aika ja innostus loppui kesken, joten tyydyin vetämään johdot pinta asennuksella etuoven karmin kautta konetilaan ja virran syöttö tuli sumuvalojen releestä. Boschin lisäpitkät tuli keskelle ja työvalot reunoille. Johdot vielä siististi nippuun ja erkkaa päälle...Ei ihan sitte menny niinkuin suunittelin.

Lopuksi vielä tunkki katolle, ihan pultti/U-pultti kiinnityksellä. En tiedä tekeekö sillä mitään, mutta sopii ainakin iskareiden suojakumien väriin!







Himalajan jälkeen olikin muutama päivä lomaa töistä ja minua jo jonkin aikaa on vaivannut peräöljyjen tihkuminen tiivisteiden välistä. Ne tuli sitten vaihdettua...Oli yllättävän mustaa! Tuolla lisää juttua siitä hommasta:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=76451

Peräöljyjen vaihdon jälkeen ajattelin satsata moottoriöljyn vaihtoon. Ne hommat kun joutui aikoinaan kerrostaloasujana ulkoistaa. Nyt tohtii omalla pihalla vähän puuhastella. MadXj sivustolta löytyi vinkkiä miten saisi ö-tilavuutta kasvatettua ja suurempaa suodatinta, tai siis suuremmalla suodattimella tilavuus luonnostaan kasvaa, ainakin vähän. HO- koneeseen (1991-) sopii suoraan Fordin filtteri.
The larger oil filter (for mid-80s Ford 5.0L engines such as the F-150 p/u
Paikallisessa Tokmannissa oli sekä foortin että jeepin filtteriä suoraan hyllyssä niin otin varmuudenvuoksei molemmat.



- Mallimerkintäkin oli lähes sama kun Mobilin suodattimessa, MH301 vs. M301!

MadXJ:ssä varoiteltiin että pidempi suodatin saattaa asennus vaiheessa käydä startin päähän kiinni. Sellaista en kuitenkaan huomannut mutta koneen maajohto pisti vähän vaikeusastetta peliin, eli otti senverran vastaan ettei kierteet tahtoneet ottaa. Suosittelen pidemmän suodattimen paikalleen mallaamista tyhjänä. Hyvin lähti öljyt kiertämään ja paineet pysyneet tasaisena.

Ilmojen kylmettyä aloin pikkuhiljaa kiinnittämään huomiota siihen että bensan kulutus on kasvanut. Päivittäistä työmatka-ajoa tulee n.17km suuntaansa mutta kun pidemmällä reissulla kävin laskin että kulutus huitelee 20l kohdilla ja jopa ylikkin. Tarkistelin alipaineletkut, ilmanpuhdistimen ym. silmämääräisesti tarkistettavat osat. Mitään erikoisempaa ei näkynyt jotenka auto pakokaasutestiin. Tyhjäkäynnillä arvot olivat vielä suht ok mutta kierroksilla ei enää olisi katsastuksesta mennyt läpi. Huolto epäili liiallista bensansaantia ja viaksi lambdaa. Pikainen selvittely antoi uuden anturin hinnaksi 140-170e!

Kotona jatkoin selvittelyjä. Lambda vaikutti olevan ihan 4-johtoinen perusmalli, jossa 2x valkoinen, musta ja harmaa johdin. Eli esilämmitettävä zirkoni tunnistin, mitä on ilmeisesti lähes jokaisessa autossa. EBayn tarjonnasta löytyi jenkeistä anturia hintaan 40-100$, riippuen ottiko yleismallin vai valmiiksi pistokkeella olevan. Paras tarjous kuitenkin oli Latvialaiselta myyjältä, sieltä lähtikin tulemaan anturi jonka hinta oli niin edullinen etten tässä kehtaa sanoakkaan, etsikää itse Ebaystä! Toimitus kesti to-ti välin. Asennuksessa 1. vaikeus oli vanhan anturin irroittaminen. Helpotti huomattavasti hommaa kun käytti autoa hetken että putki lämpeni. Tarvikemallin anturiin joutui tietenkin itse asentamaan pikaliittimen, sekään ei kovin hankala homma ollut.
Uutta pakokaasutestiä en vielä ole ottanut, mutta kulutus tuntuu tipahtaneen ja lämpimänä savutus vähentyneen. Ajattelin tuolla halppis anturilla hetken ajella ja sitten kokeilla meneekö testit läpi.
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.11.2010, 02:02
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

boschilainen lämmitettävä lambda on rockautossa jotain $58 rahteineen/kpl...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
O. Cherokee/Grand Cherokee laturi. 454SS O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 16.02.2008 17:49
cherokee tai grand cherokee kokemuksia Chit-Chat 8 16.05.2007 18:55
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50
cherokee ja 31/11.5-15 Tekniikka & Jutustelu 2 11.12.2005 12:02
cherokee 2.8 crd wannabee Tekniikka & Jutustelu 2 15.03.2005 09:51


Sivu luotu: 07:25 (GMT +2).