Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.01.2010, 23:35
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Dodi, nytkähti projekti liikkeelle. Hylsy nostettu pukeille

Sovittelin C10 Suburbanin takajousia keulalle, ja näyttäis istuvan ihan hyvin. Etummaista korvaketta joutuu siirtämään kymmenisen senttiä eteenpäin, ja riipukkeen korvallinen pitänee siirtää rungossa hieman eteenpäin + pidemmän riiput. Etuakseli siirtyy eteenpäin noin 7cm, mikä on aika sopivasti. Ei ota rengas koriin kiinni ristijoustoissa. Korotusta tulee jotain luokkaa 10cm. Eli tarvitsee löytää vain yksi takajousi.

Taakse kun tulee riipukkeiden kääntö, niin akseli siirtyy eteenpäin noin 2,5cm. Tämä korjataan offset jousisatuloilla, joilla akseli siirtyy alkuperäisestä paikasta 5cm taakse, ts. jousipakan keskinaula on akseliputken keskilinjasta 7,5cm etupuolella. Vielä ei ole ihan tarkkaa kuvaa että miten sen toteutan, mutta eiköhän sitä jotain tule mieleen

Ohjausvaihde vaihtui äsken, orkkisvaihteen tilalle asentui takavedon vastaava Superliftin #1104 sektorivarrella. Huomenna lähtee moottorin alapuolella oleva poikittaispalkki pois ja korvataan omavalmistepalkilla mikä antaa tilaa ohjausvarrelle. Orkkispalkki tulee niin paljon eteen että ohjausvarsi menee sen takaa.

Oli muuten runko ehjä ohjausvaihteen kiinnityksen kohdalta. Yleensähän ne repeää offatuissa ja isorenkaisissa Chevyissä. Pidetään runko ehjänä ja tehdään siihen tuki millä ohjausvaihde sidotaan etummaiseen poikittaispalkkiin.

__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.01.2010, 00:07
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.519
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 Näytä viesti

Taakse kun tulee riipukkeiden kääntö, niin akseli siirtyy eteenpäin noin 2,5cm. Tämä korjataan offset jousisatuloilla, joilla akseli siirtyy alkuperäisestä paikasta 5cm taakse, ts. jousipakan keskinaula on akseliputken keskilinjasta 7,5cm etupuolella. Vielä ei ole ihan tarkkaa kuvaa että miten sen toteutan, mutta eiköhän sitä jotain tule mieleen
Mä porasin akselissa oleviin "jousitalloihin" ylimääräiset reijät 25mm ja 50mm akselin siirrolle. 75mm ei olis onnistunut, paitsi jos jatkaa tallaa hieman pidemmäks. Mutta ei toi sen kummempaa vaadi mun mielestä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.01.2010, 00:12
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Mä porasin akselissa oleviin "jousitalloihin" ylimääräiset reijät 25mm ja 50mm akselin siirrolle. 75mm ei olis onnistunut, paitsi jos jatkaa tallaa hieman pidemmäks. Mutta ei toi sen kummempaa vaadi mun mielestä.
Mulla kun ei ole talloja ollenkaan tossa Vanista otetussa akselissa, olivat väärässä paikassa alkujaan, niin voi rakentaa just sopivat ja tukevat

Aikoinaan kun vaihdoin etujouset tähän samaan kärryyn, niin porasin reiät keskinauloille muistaakseni 30mm orkkiksia taaemmas, loppui 33x12.5 renkailla lokasuojiin raapiminen.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96

Viimeksi muokannut HeikkiH : 18.01.2010 00:15
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.02.2011, 14:41
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Tääki etenee, tooodella hitaasti

Eteen laitoin nuo Suburbanin takajouset, näytti vaan olevan liian korkea mun makuun. Runkoa olisi pitänyt jatkaa pikkuisen kun käänsin jousen etukorvakkeet ympäri niin jäi tuo etummainen reikä tyhjän päälle, ja riipuista olisi pitänyt tehdä yli 20cm pitkät ettei olisi rajoittanut sisäänjoustoissa.



No, taas suunnittelemaan sitä 3-linkkiä. Siihen olisi saanut upottaa jonkun satasen että olisi saanut kaikki nivelet ja mahdolliset coil-overit. Aikani mietin ja totesin että paskat, mullahan on valmiit osat tallissa, eli Defen ja Merssun osat mitkä oli Suburbanissa kiinni päätyvät nyt tähän.
Tässä on sitten sama ongelma ohjauksen kanssa, vetotanko eli drag-linkki ottaa panhardiin kiinni, varsinkin kun tässä akseli on 50mm vakiota edempänä. Mutta, koska tätä ei kilvitetä, niin simpukkaa siirretään sopivasti, samalla runko saattaa lyhentyä edestä minimiin. Tavoitteena olematon etuylitys

203-jakis tuli hankittua dubleria varten, tuohon tarvii tilata kanadasta sitä varten ulostuloakseli, muun adapterin teen itse.



Vaihteiston ulostulo pitää vaihtaa myös, nyt se kurkkaa 3" ulos kun nelikon lootassa on vain 3/8".



Korkeuden kanssa on taas arvottu, mieluummin matala, mutta tuo D60 on sellainen porsas että sisäänjoustot jää todella pieneksi. Ei tosin haittaa crawlingissa, mutta kattoo nyt mihin sitä päätyy.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.02.2011, 17:54
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.361
Perusasetus

Reilu vuosi edellisestä postauksesta tähän topiciin, mitä sie Olet Heikki oikein puuhaillut? Tossahan mahtuis ohjausvarret nostamaan noiden sontakärrinjousien yläpuolelle. Helpottaisko tankojen asemointia yhtään?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.02.2011, 18:07
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Reilu vuosi edellisestä postauksesta tähän topiciin, mitä sie Olet Heikki oikein puuhaillut? Tossahan mahtuis ohjausvarret nostamaan noiden sontakärrinjousien yläpuolelle. Helpottaisko tankojen asemointia yhtään?
Heh, onhan siitä tosiaan jo vuosi. Mut aika menee nopeesti, 2v ja 10kk muksut ja töissäki pitää käydä ni ei sitä ehdi isosti panostamaan harrastukseen.

Ei noitten latien kanssa olis mitää ongelmaa ohjauksessa, mut kierteet ja lähinnä se panhardi mikä teetättää lisää hommaa.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 06.02.2011, 18:29
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 Näytä viesti
Tääki etenee, tooodella hitaasti

Vaihteiston ulostulo pitää vaihtaa myös, nyt se kurkkaa 3" ulos kun nelikon lootassa on vain 3/8".

.
ei tohon sovi se laippa mikä 700 ja 203:n väliin kuuluu, mul olis yks ylimääräinen, ammattimiehen tekemä
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.02.2011, 00:29
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytari Näytä viesti
ei tohon sovi se laippa mikä 700 ja 203:n väliin kuuluu, mul olis yks ylimääräinen, ammattimiehen tekemä
Niin se on se minkä sulle möin sillon joskus Äsken nostelin lootat pöydälle ja yhteen, 35mm jäi rakoa. Mielellään siihen ei mitään laittais väliin, ku nytkin tulee paketille pituutta about 1200mm, jää takakartaani aika lyhyeks. Huomenna jos ehtii niin pitää ottaa tuo 203 levälleen ja kattoa et miten lyhyen adapterin sen ja 205:en väliin saa tehtyä. Joku 75-80mm olis passeli.



Advancelta kattelin vaihteiston akselia, kaikkine kuluineen sille tulee hintaa 305€!! Tais jäädä sinne hyllyyn. Offroaddesign myy samanlaista samaan hintaan (170 taalaa), mut rahti on vielä arvoitus.

Etuakselin paikka saa olla siinä missä on nyt ollutkin pukkien päällä, 100mm jää sisäänjousto varaa kun muokkaa moottoripalkkia tosta murikan kohdalta.

__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96

Viimeksi muokannut HeikkiH : 07.02.2011 00:46
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 10.02.2011, 14:30
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Jeps, 203 purkeutui pöydälle. Nopea homma oli, ensin irrotin hännän alumiiniset kuoret ja nykäisin sen irti kilinän saattelemana. Kasa neuloja putosi pöydälle:



Samalla hetkellä muistin että täällä olikin 15 neulaa mitä ei saa missään tapauksessa hukata. No, ne putosi kuoren sisälle ja yksi kävi lattialla kun irroitin etuvedon ketjukotelon.



Tuo ulos pilkistävä tanko tarvii vielä ottaa pois. Vaikka sen käyttövivun poistinkin, eikä tuo ilman rälläkkää tuntunut irtoavan niin ei sitä uskalla tuonnekaan jättää jos se vaikka joskus päättää pudota pois ja hampaiden väliin. Tuo on siis jakiksen lukon käyttötanko:



Ratas ja akseli vielä erilleen, ja uutta akselia tilalle myöhemmin:



Tilalle tulee siis tollanen tumppi:



Mikä käy 205:en urospuoliseen 27-uraiseen akseliin:



Nythän tässä olisi tosin mahdollisuus laittaa 32-urainen väliakseli, mutta se vaatisi 205:en kuoren koneistamista isommalle laakerille, ja sit tartteis myös hommata siihen 32-urainen naaraspuolinen sisäänmeno. Siihen palaakin taas sitten niin paljon euroja että mieluummin etsii valmiiina k.o jakiksen ja vaihtaa jos nyt käy niin ettei tuo 27-urainen kestä. Mutta uskoisin että kestää ihan hyvin, kun ei kuitenkaan ole tarkoitus mennä yli 40" renkaisiin. Ainakaan näillä näkymin...

Tuohon on nyt hyvä suunnitella kiinnityslevy ja väliholkki millä yhdistää 205 jakikseen:



Etuakselikin löysi paikkansa, pari tukirautaa jakarien rungon puolen korvakkeisiin niin uskaltaa laskea akselia alas ja sovittaa jousia paikalleen. Sit vielä panhardin kiinnike niin tuohan olis ns. puolirullaavassa kunnossa Ohjauksen kanssa on vielä ihmettelyä, nyt näyttää ettei sinne saa millään vetotankoa ainakaa suorana paikalleen. Täys hydraulista on mietitty mut jos tolla haluis ajaa suunnistustakin niin pitäis se tanko sinne saada.
Korkeuttaa joutunee ehkä hakemaan vielä myöhemmin kun laatikot ja kaaret on paikallaan, nyt jousen yläpedit laitetaan vaan ihan mutulla paikalleen. Jospa sitä illalla taas tunnin tai pari sais värkättyä.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
O/V blazer dsl hevyc O/M/V Ajoneuvot 7 02.09.2007 19:19
blazer 6.2d Tekniikka & Jutustelu 6 27.08.2007 20:24
M:Blazer tpi57 O/M/V Ajoneuvot 1 29.06.2007 17:37
blazer Tekniikka & Jutustelu 39 18.12.2006 10:52
O: BLAZER O/M/V Muut 3 23.01.2005 14:19


Sivu luotu: 07:24 (GMT +2).