Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.01.2010, 18:38
hazzinen:n Avatar
hazzinen hazzinen ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 04.01.06
Sijainti: Heinola, Finland.
Viestit: 927
Perusasetus

raktoripapat puhu että myös valopetrooli pelaa hyvänä jäänestona polttoöljyn/ dieselin seassa. itsellä oli sama onkelma ensimmäisillä yli 15 asteen pakkasilla. datsuni tulille ja hetken kävi ihan komiasti, sitten se alko. käyntiääni oli jotain vallan hirveetä popotusta ja yhtään ei kärsiny antaa kaasua. eiku harrikan tankista 95 oktaanista jokunen litra sekaan ja muutamien starttauksien jälkeen alkoi pikkuhiljaa pelaamaan. sit eiku huoltsikalle hakeen jäänestoo ja talviplaatua, nyt on pelannu hianosti.

__________________
kötköttimet on kivoja
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.01.2010, 18:49
huru-ukko huru-ukko ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.05.09
Sijainti: Iisalmi
Viestit: 137
Perusasetus

Minulla on aika vahva käsitys näistä nykyisestä dieselistä ja p-ö:stä että eivät sekoitu keskenään (kesä ja talvilaatu) kunnolla,on omakohtaisia kokemuksia ja eräs polttoaine kuski oli kans sitä mieltä. Ei itellä auttanu muu kuin tyhjentää tankki ja tankata -34 arktista. Loppu se temppuilu!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.01.2010, 19:01
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.065
Perusasetus

No esim. farmisäiliössä kesälaatu vajoaa hetken päästä pohjalle
ja säiliöstä kun tankataan koneen tankkiin, niin ensimmäisenähän se pumppu imee pohjalta sen kesälaadun.

Saman tekee auton tankissakin oleva kesälaatu...

Liikkeelle lähtiessä kannattaa hetki ajaa sik-sakkia, jotta aineet tasoittuu keskenään.
Muuten on hetken päästä suodatin tukossa.

Jos aamulla ensimmäiseksi laskee tankin pohjapropusta arvioidun määrän kesälaatua pois,
niin sen pitäisi auttaa. Ei siis tarvii koko tankkia tyhjentää.

Aika monessa autossa on sähkölämmittimellä varustettu suodatinjalka.
Jos ei ole, niin sellaisen löytää esim. traktoritarvikkeita myyvistä liikkeistä.

Yksi keino on vaihtaa siirtopumpun ja suodattimen välinen letku pidemmäksi,
jotta sen voi kieputtaa lämppärin letkun ympärille ja päälle vielä putkieristettä
tai ainakin ilmastointiteippiä.

Jos auto alkaa ajon aikana kakomaan, niin kannattaa pikaisesti pysähtyä ja antaa sen konehuoneen
oman lämmön rauhassa sulatella suodatinta. Onpa niitä joutunut kosanitoholla ja
nestekaasujuottimella sulattelemaan tien päällä.

Yksi ongelma on se, että kun tuotetaan noita koneita ulkomailta,
niin niitä ei sitten saada pois lavetin päältä muuta kuin pikku kikkailujen kanssa.

Viimeksi muokannut Kartse1 : 11.01.2010 10:11
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.01.2010, 20:05
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.739
Perusasetus

tossa kans tankkasin land cruiseriin nesteen asemalta -15/-25 dieseliä, tai ainakin tarrassaluki niin. äsken luin nesteen sivuilta diesel laaduistaja siellä luki noin

Diesellaadun samepiste on -15 astetta (suodatettavuus -25 astetta), joka tekee siitä markkinoiden parhaimman ja pakkaskestävimmän kesälaadun.

siis toikin on vissiinki vie kesälaaduksi luettavaa ja seuraavat oli vasta talvilaatua!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.01.2010, 01:00
-Jyki-:n Avatar
-Jyki- -Jyki- ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 23.01.06
Sijainti: Lappeenranta,Etelä-Karjala,Finland
Viestit: 1.066
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju Näytä viesti
tossa kans tankkasin land cruiseriin nesteen asemalta -15/-25 dieseliä, tai ainakin tarrassaluki niin.
Kyl täällä Nesteen asemilla on ollu jo pitkää -34.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.01.2010, 02:36
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.792
Perusasetus

mites ku mul on kesälaatuu hjn tankissa ja tänää oli -27 sehän tietenkin hyyty mut onko muille tullu tuollasta erikoista ääntä rupes niinku vinkuu tuleeko se suuttimista vaiko ? menikö jo motti paskaks vedettiin sit raktoril pihaan kun keskelle peltoo jäätiin eikä uskaltanu sit rupee elvyttää sitä vaikka lähti kyllä käyntiin mut tuo ääni vähä pelottaa ?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.01.2010, 10:22
huru-ukko huru-ukko ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.05.09
Sijainti: Iisalmi
Viestit: 137
Perusasetus

Kyllä se kesälaatu on vielä erikseen mitä tuo bemaripoju tuossa viittas (-15/-25) se on jo ihan talvilaatua. Kesälaadun samepiste on tasan nollassa,siitä onvielä 3 eri välimalli ja neljäs on arktinen (-40/-44)
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 11.01.2010, 13:36
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 Näytä viesti
No esim. farmisäiliössä kesälaatu vajoaa hetken päästä pohjalle
ja säiliöstä kun tankataan koneen tankkiin, niin ensimmäisenähän se pumppu imee pohjalta sen kesälaadun.

Saman tekee auton tankissakin oleva kesälaatu...

Liikkeelle lähtiessä kannattaa hetki ajaa sik-sakkia, jotta aineet tasoittuu keskenään.
Muuten on hetken päästä suodatin tukossa.

Jos aamulla ensimmäiseksi laskee tankin pohjapropusta arvioidun määrän kesälaatua pois,
niin sen pitäisi auttaa. Ei siis tarvii koko tankkia tyhjentää.
Ihan hyvä ajattelutapa mutta käytännössä se ei mene noin.

Kesälaatu ei vajoa mihinkään pohjalle vaikka sinne sekoitetaan talvilaatua. Tuotteiden yhteensopivuus on 1 eli kun se on kerran mennyt sekaisin niin ei sieltä enää kahta laatua ulos tule vaikka kuinka valuttaisi. Talvilaadun kylmäominaisuudet ovat vain heikentyneet sekoitussuhteen verran ja hieman enemmänkin. Älkää siis kokeilko valuttaa ja lähteä liikkeelle, se ei valitettavasti toimi.

LRV8
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 11.01.2010, 15:09
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.065
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Ihan hyvä ajattelutapa mutta käytännössä se ei mene noin.

Kesälaatu ei vajoa mihinkään pohjalle vaikka sinne sekoitetaan talvilaatua. Tuotteiden yhteensopivuus on 1 eli kun se on kerran mennyt sekaisin niin ei sieltä enää kahta laatua ulos tule vaikka kuinka valuttaisi. Talvilaadun kylmäominaisuudet ovat vain heikentyneet sekoitussuhteen verran ja hieman enemmänkin. Älkää siis kokeilko valuttaa ja lähteä liikkeelle, se ei valitettavasti toimi.

LRV8

Käytäntö on osoittanut vuosien varrella ihan toista, eli juuri noin kun kerroin.

Kesälaatu jää farmisäiliön pohjalle eikä sekoitu päälle tankattuun talvilaatuun, ainakaan kunnolla.
Vaatisi pidemmän tankkausletkun, joka menisi säiliön pohjaan asti ja sieltä käsin pieksisi aineet (ja tietysti sen pohjakuran) sekaisin.
Eli se kesälaatu ei tankkausvaiheessa sekoitu kunnolla siellä säiliössä ja jää pohjalle.
Tämän on muutkin todenneet kantapään kautta ja mm. ex. appiukko vahvisti saman asian (Nesteellä töissä).

Nämähän on taas niitä hys-hys -juttuja, joita ei saisi missään nimessä paljastaa...

Tuollainen 3:n kuution tankki, mikä kaverillakin on maatilansa pihan perällä,
niin juuri marras- joulukuun vaihteessa Nesteen auto kävi täyttämässä talvilaadulla.
Kuitin mukaan siellä oli kesälaatua tuhannen litraa jäljellä. Koko joulukuu oli yhtä takkuamista koneiden kanssa,
kun suodattimet veti hyhmään jatkuvasti. Kesälaadut oli poistettu tankeista, että siitä ei pitänyt olla kiinni.

Eikä silloin ollut pakkasia kuin max. 15*. Nyt taas tammikuun paukkupakkasilla ei ole ollut mitään ongelmaa, kun tankista oli jo liki puolet käytetty...

Tässä on useampia koneurakoitsijoita suvussa ja kaveripiirissä,
ja olen niiden koneiden kanssa touhunnut 70-luvun alusta alkaen.

Ongelmia on ollut aina, vaikka laborantit muuta vakuuttelevat...

Kyllähän dieselikone on varma vehje pakkasilla, kunhan se vaan on huollettu & muuten kunnossa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 12.01.2010, 07:10
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

itse lorautan LN110 hiluxiin, diesel 100 tankkiiin kun sen täytän... jos pakkasia rupee olemaan reilua 20c ja pitkiä matkoja edesä.
Eipä ole nämä pahimmillaan -30c pakkaset vaikuttanut mitään.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 12.01.2010, 10:07
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 Näytä viesti
Käytäntö on osoittanut vuosien varrella ihan toista, eli juuri noin kun kerroin.

Kesälaatu jää farmisäiliön pohjalle eikä sekoitu päälle tankattuun talvilaatuun, ainakaan kunnolla.
Vaatisi pidemmän tankkausletkun, joka menisi säiliön pohjaan asti ja sieltä käsin pieksisi aineet (ja tietysti sen pohjakuran) sekaisin.
Eli se kesälaatu ei tankkausvaiheessa sekoitu kunnolla siellä säiliössä ja jää pohjalle.
Tämän on muutkin todenneet kantapään kautta ja mm. ex. appiukko vahvisti saman asian (Nesteellä töissä).

Nämähän on taas niitä hys-hys -juttuja, joita ei saisi missään nimessä paljastaa...

Tuollainen 3:n kuution tankki, mikä kaverillakin on maatilansa pihan perällä,
niin juuri marras- joulukuun vaihteessa Nesteen auto kävi täyttämässä talvilaadulla.
Kuitin mukaan siellä oli kesälaatua tuhannen litraa jäljellä. Koko joulukuu oli yhtä takkuamista koneiden kanssa,
kun suodattimet veti hyhmään jatkuvasti. Kesälaadut oli poistettu tankeista, että siitä ei pitänyt olla kiinni.

Eikä silloin ollut pakkasia kuin max. 15*. Nyt taas tammikuun paukkupakkasilla ei ole ollut mitään ongelmaa, kun tankista oli jo liki puolet käytetty...

Tässä on useampia koneurakoitsijoita suvussa ja kaveripiirissä,
ja olen niiden koneiden kanssa touhunnut 70-luvun alusta alkaen.

Ongelmia on ollut aina, vaikka laborantit muuta vakuuttelevat...

Kyllähän dieselikone on varma vehje pakkasilla, kunhan se vaan on huollettu & muuten kunnossa.
Tässä puhutaan nyt kahdesta eri asiasta eli pieni tarkennus:

Aikaisempi kommenttini viittasi autoon tankattavaan dieseliin. Autojen tankin ovat niin pieniä, että tankatessa syntyvät pyörteet riittävät sekoittamaan tuotteet keskenään. Jos tämäkään ei riitä, niin auton heiluttelu varmaan auttaa asiaa. Tankatessa talvilaatua kesälaadun päälle tuote ei 'jää' pohjalle ja tankatessa kesälaatua talvilaadun päälle tuote ei 'valu' pohjalle'. Eli toistan edellisestä: pohjan kautta valuttaminen ei auta mitään.

Farmisäiliöiden kohdalla tilanne on hieman toinen. Farmisäiliöt ovat useimmiten ulkona pihalla ja tuote altistuu helpommin lämpötilan vaihteluille, jolloin kertyy kondenssivettä, joka useimmiten tukkii suodattimet. Jos säiliö on jatkuvasti vajaana, niin vettä kertyy enemmän.

Mainitsemaasi esimerkkiin en osaa sanoa mitään, kun et kertonut, millainen säiliö, mitä tuotetta säiliössä oli, kesälaatuista polttoöljyä vai värjättyä dieseliä 0/-10, -5/-15 vai -15/-25. Lisäksi ei käynyt ilmi, miten kesälaadut oli poistettu, pelkästään imemällä vai tyhjennettiinkö/pestiinkö säiliö ja koska se viimeksi oli puhdistettu/tarkastettu ennen viimeistä täyttöä.

Esimerkkitapauksena voi mainita tilanteen, jossa on kesälaatuista polttoöljyä ja päälle laitetaan talvilaatuista polttoöljyä.

Kesälaadun same on -3 ja suodatettavuus -10. Jos lämpötila ulkona on -15, niin talvilaatu voi olla tosi kylmää ja täytettäessä uusi tavara kylmentää säiliössä olevan tavaran ja tuote jämähtää heti. Itse tuotteissa ei ole vikaa mutta yhdessä ne aiheuttavat mainitun ongelman. Labrakokeissa molemmat tuotteet erikseen näyttävät ihan ok:lta.

Nämä ovat juuri niitä hys-hys -juttuja, joista pitäisi puhua, koska kaikki eivät ota näitä asioita huomioon tilatessaan tavaraa. Kuvitellaan, että päälle laitettu talvilaatu automaattisesti korjaa öljyn sekoitussuhteen mukaisesti. En tarkoita tällä kommentilla että sinä tai sukusi/kaveripiirisi ei näitä asioita tietäisi, vaan useimmiten ongelmana ovat olosuhteet, ei itse tuote.

Toinen usein huomiotta jäävä asia on säiliön puhdistus. Säiliön omistaja tilaa vuosikaudet yhdeltä toimittajalta tavaraa ja yhtäkkiä tulee ongelmia viimeisen täytön jälkeen. Polttonesteissä on aina kiinteitä epäpuhtauksia ja ajan myötä ne valuvat pohjalle ja jossain vaiheessa sitä on kertynyt niin paljon, että uutta tavaraa tuotaessa mömmö pyörteilee ja nousee pohjalta tukkien suodattimet. Virheellisesti kuvitellaan, että uusi erä on aiheuttanut sen.

Tuohon sekoittuvuuteen vielä:

Teoriassa mainitsemasi ongelma on olemassa (ja varmaan käytännössäkin). Ylätäyttöiseen farmisäiliöön puretaan talvilaatua ja pyörteilyä ei synny kunnolla. Jos laadut eivät pääse sekoittumaan voi syntyä tilanne, jolloin alempana on enemmän kesälaatua ja vähemmän talvilaatua. Tämäkään ei ole tuotteen vika, vaan varastointiolosuhteiden. Tässäkään tapauksessa kesälaatu ei 'valu' pohjalle, vaan on siellä jo valmiiksi.

LRV8
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 12.01.2010, 11:04
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.065
Perusasetus

Ihan hyvä asia, että jonkun auton ongelmasta poikii laajempaakin asiallista keskustelua kyseiseen ongelmaan liittyen.
Rivien välistä voi moni vähemmän kokenut poimia tiedonjyväsiä myös omien ongelmien ratkaisuihin...

Njoo, toi eri laatujen sekoittuvuusongelma on ihan oikea ongelma live-elämässä.
Oikeastaan ongelmaksi sen tekee tilanne, että asiakas ei saa talvilaatua riittävän ajoissa,
koska sitä ei yksinkertaisesti toimiteta milloin tahansa.
Jos lokakuulla on säiliö tyhjä ja haluaisit seuraavan satsin jo talvilaatuna, ja sitä ei toimiteta,
niin sitten on vain otettava kesälaatuna jonkinverran, että pärjää sinne marras-joulukuulle, kunnes talvilaatua alkaa taas saamaan.
Lisäongelma tulee siitä, että asiakas ei saa haluamaansa järeää talvilaatua,
vaan hänelle toimitetaan sitä light-versiota, joka sattuu sillä hetkellä olemaan tuotannossa...

Farmisäiliöthän asennetaan jonkinverran kallelleen tyhjennyspropun suuntaan, jotta sieltä voi kesällä laskea vedet ja pohjakurat pois.
Voisihan sieltä tietysti laskea sen kesälaadunkin pois ennen talvilaadun tankkaamista, mutta kun se perhanan Talvi yllättää joka vuosi...

Farmisäiliöstähän ei tankata samana päivänä kun sinne on tuotu tavaraa,
juuri tuon pohjakuran sekaantumisen takia.

Sama asia kannattaa huomioida autoa tankatessa: Eli jos näet tankkiauton lähtevän huoltoaseman pihasta,
niin ei kannata mennä sille asemalle saman päivän aikana tankkaamaan kuraa autonsa tankkiin.
Huoltoaseman säiliöstähän se suurin moskamäärä sinne oman auton tankkiin tulee.
Jos suodatin on usein tukossa roskien takia, niin silloin tankki on tyhjättävä ja huuhdeltava kunnolla.

99.99%:sti vuosien varrella esiintulleiden suodatintukosten syynä on ollut tuo kesälaadun parafinisoituminen
(koska vanha kesälaadun polttoaine ei ole sekoittunut kunnolla hiljattain tankattuun talvilaatuun).
Se sähkölämmittimellä (siis auton/koneen omasta akusta toimiva) varustettu suodatinjalka auttaa tähänkin ongelmaan.

Toi on varmaan ihan totta, että jos noi eri laadut vaan pääsevät kunnolla sekaantumaan tankkausvaiheessa,
niin ne eivät sitten enää erkaannu toisistaan.

Jos näette jonkun dieselistin ajelevan sik-sakkia huoltoasemalta poistuttaessa,
niin älkää soittako puhallusratsiaa paikalle.
Todennäköisesti hän vain sekoittaa tankissaan olevia kesä- ja talvilaatuja sekaisin...
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 10.01.2010, 20:05
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja huru-ukko Näytä viesti
Minulla on aika vahva käsitys näistä nykyisestä dieselistä ja p-ö:stä että eivät sekoitu keskenään (kesä ja talvilaatu) kunnolla,on omakohtaisia kokemuksia ja eräs polttoaine kuski oli kans sitä mieltä. Ei itellä auttanu muu kuin tyhjentää tankki ja tankata -34 arktista. Loppu se temppuilu!
Kannattaisi tarkistaa ne vahvat käsitykset.

Talvilaatuinen polttoöljy on talvilaatuista dieseliä, joka värjätään. Ei se enää kovilla pakkasilla auta sekoittaa keskenään kesä- ja talvilaatua, jos on kylmää. Kesälaatu on jo jämähtänyt ja jos ei ole niin kylmä talvilaatu päälle aiheuttaa kesälaadun parafiinien erottumisen ja suodattimet on heti tukossa.

LRV8
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 10.01.2010, 20:09
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

no kikotin ainakin toimi hyvin, tais olla 10l kesälaatua pohjalla laitoin 15l talvilaatua 2l bensaa ja vähän 2t öljyä. sekotin coctailin tikulla ja ajelin 2h -16 hyvin toimi!
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 10.01.2010, 23:21
metsienmies:n Avatar
metsienmies metsienmies ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 15.05.09
Sijainti: Suonenjoki, muaseutu.
Viestit: 1.232
Perusasetus

perkuleen pakkaset...


Pajerokin alko loppiaisen jälkeen hyytymään kun oli -30 astetta pakkasta ja piti aamulla lähtee töihin... nyki ja nyki, veto ihan lähes nollissa. pääsin kuitenkin takas kotio ja rokulipäivän viettoon. hain kuitenkin toisella autolla suodattimen ja koitin kysellä jäänestoo mut ei mistään. loppu vissii koko maasta. no ukolla oli 1 puteli diesel 100:sta ja suod. vaihtoon ja nesteet tankkiin. auto tuilille ja pelaa ihan okei... tänään sit ajelee hieman ja taas alko tökkimään eteneminen... sammu ihan totaalisesti kesken ajon ja ei meinannu lähtee tulille. alko jo pikkasen vituttaa siinä soitellessa traktoria vetämään pois tieltä... koitin kuitenkin ja lähti käyntiin ja pääsin hissukseen takas kotiin... siinä mietin mitä teen ja merkkihuollossa kehoitti laittaa bensaa hieman tankkiin.... laitoin moottorisahan sekoitetta n.litran jossa seassa oli lisää 2-t öljyä... eiku taas auto tulille ja runtua hieman pelolle antamaan... kiertelin vähän aikaa siellä ja ei mitään oiretta. sit tielle ja urku auki! eikun lämä pohjaan kaikilla vaihteilla aina reiluun sataseen vauhti... ja auto pelas ihan okei... pakkasta oli sillon -20 astetta... vituttaa vaan lähtee ajamaan töihin kun ei oikein luota autoon että vieköhän nyt perille vai jättääkö välille, matkaa kun on reilu 20km... vituttaa kävellä kotiin kyliltä...(pikkasen nimittäin nää pakkaset alkaa ottaa päähän...)
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 11.01.2010, 00:23
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Ei se pakkanen nin pahasta ole, ajoviima tappaa kun suodattimessa EI OLE "suojaa" ajaviimaa tappamassa.

Eli kyllä se peli on 100varma pakkasillakin ILMAN mitään bensasekoiluja!!!

Ja sitten nämä "kuulin sieltä-täältä" jutut, niilla voi IHAN OIKEASTI pyyhkiä rektaalipaikasta sen reikänsä!!!!!

Tässä mun suosikki:

pesix:
"Itse käytän 5-10% seosta molemmissa perheen dieseleissä hilux & volvo v70.
Vanhan liiton autoasentaja/ mekaanikko suositteli tätä, on nykyään maahantuonti firmassa edustajana jossa käytetään samaa keinoa dieseleissä"

Ja mikäköhän maahantuoja kyseessä????
KAIKKIEN LISÄAINEIDEN KÄYTTÖ TAKUUAIKANA KIELLETTY POLTTONESTEEN SEASSA, MUUTEN EI NESTEPUMPPU/SUUTIN VAURIOISSA VIKAA KORVATA!

Ja jos epäilette tätä lausumaa, niin kysykää pois IHAN mistä merkkihuollosta tahansa. Jos antavat "luvan" niin niitten piikkiin menee.... Ja takuutarkastuksessa on AINA havaittavissa JOS JOTAKIN lisäainetta (öljyä, setaaniluvun korottajaa tai bensaa ym.) on polttoaineessa ollut. Ja ainakin meillä (MB ja VW, sekä BOSCH, jokainen Common Rail osa menee takuutarkastuksen kautta --> ja poka on maksanut joka kerta osat+työt, joissa havaittu muu kuin materiaali/valmistus poikkeama. Ja vielä EI OLE MENNYT "normaalisti" rikki osan osaa!!!)

Sitten on tuo suodattimien kanssa "lutraaminen":
- suodatintahan EI TARVITSE uusia ellei se ole saanut vettä tai muuta "epäpuhtautta". Hyytyminenhän johtuu POLTTOAINEEN SAOSTUMISESTA, ja sen takia POLTTOAINE EI VIRTAA suodattimen läpi!

Eli hetki lämmintä suodattimelle ja taas toimii!!! Joskus rakensin kaverille W123 Mersuun pakosarjalta putken, koska ajoi pitkiä matkoja ja pakkasen "yllättäessä" suodatin jäätyi ja hetken odottamisen kanssa taas siten suli. Vedin pakosarjalta samanlaisen putken kuin kaasarille on "lämminolmaputki" ja siihen eteen pelti, nin Mersu oli "pysähtymätön" pakkasilla. Käyntiinlähtö korjattiin suuttimilla ja ajoituksen säädöillä (hehkuthan toimivat, joten niitä ei tarvinnut uusia)

Sitten jos on "perinteinen" jakaja/rivipumppu diesel ja varsinkin etukamiokone, niin max 1% bensaa, silloinkin ongelmaksi tulee nestepään tiivisteiden (O-renkaat) kovettuminen bensan takia, mutta laitteiden kestävyys tästä EI kärsi sen suuremmin. Tietenkin JOS ON UUSI NESTEPÄÄ JA SUUTTIMET, en suosittele tätä, koska laitteet on vielä "tiukat"....

Näillä eväillä kyllä nämä pakkaset vielä kestetään... Ajetaahan dieseleillä etelänavalla, jossa pakkasta talvisin n. -60*C
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 11.01.2010, 11:54
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Thumbs up

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Ei se pakkanen nin pahasta ole, ajoviima tappaa kun suodattimessa EI OLE "suojaa" ajaviimaa tappamassa.

Eli kyllä se peli on 100varma pakkasillakin ILMAN mitään bensasekoiluja!!!

Ja sitten nämä "kuulin sieltä-täältä" jutut, niilla voi IHAN OIKEASTI pyyhkiä rektaalipaikasta sen reikänsä!!!!!

Tässä mun suosikki:

pesix:
"Itse käytän 5-10% seosta molemmissa perheen dieseleissä hilux & volvo v70.
Vanhan liiton autoasentaja/ mekaanikko suositteli tätä, on nykyään maahantuonti firmassa edustajana jossa käytetään samaa keinoa dieseleissä"

Ja mikäköhän maahantuoja kyseessä????
KAIKKIEN LISÄAINEIDEN KÄYTTÖ TAKUUAIKANA KIELLETTY POLTTONESTEEN SEASSA, MUUTEN EI NESTEPUMPPU/SUUTIN VAURIOISSA VIKAA KORVATA!

Ja jos epäilette tätä lausumaa, niin kysykää pois IHAN mistä merkkihuollosta tahansa. Jos antavat "luvan" niin niitten piikkiin menee.... Ja takuutarkastuksessa on AINA havaittavissa JOS JOTAKIN lisäainetta (öljyä, setaaniluvun korottajaa tai bensaa ym.) on polttoaineessa ollut. Ja ainakin meillä (MB ja VW, sekä BOSCH, jokainen Common Rail osa menee takuutarkastuksen kautta --> ja poka on maksanut joka kerta osat+työt, joissa havaittu muu kuin materiaali/valmistus poikkeama. Ja vielä EI OLE MENNYT "normaalisti" rikki osan osaa!!!)

Sitten on tuo suodattimien kanssa "lutraaminen":
- suodatintahan EI TARVITSE uusia ellei se ole saanut vettä tai muuta "epäpuhtautta". Hyytyminenhän johtuu POLTTOAINEEN SAOSTUMISESTA, ja sen takia POLTTOAINE EI VIRTAA suodattimen läpi!

Eli hetki lämmintä suodattimelle ja taas toimii!!! Joskus rakensin kaverille W123 Mersuun pakosarjalta putken, koska ajoi pitkiä matkoja ja pakkasen "yllättäessä" suodatin jäätyi ja hetken odottamisen kanssa taas siten suli. Vedin pakosarjalta samanlaisen putken kuin kaasarille on "lämminolmaputki" ja siihen eteen pelti, nin Mersu oli "pysähtymätön" pakkasilla. Käyntiinlähtö korjattiin suuttimilla ja ajoituksen säädöillä (hehkuthan toimivat, joten niitä ei tarvinnut uusia)

Sitten jos on "perinteinen" jakaja/rivipumppu diesel ja varsinkin etukamiokone, niin max 1% bensaa, silloinkin ongelmaksi tulee nestepään tiivisteiden (O-renkaat) kovettuminen bensan takia, mutta laitteiden kestävyys tästä EI kärsi sen suuremmin. Tietenkin JOS ON UUSI NESTEPÄÄ JA SUUTTIMET, en suosittele tätä, koska laitteet on vielä "tiukat"....

Näillä eväillä kyllä nämä pakkaset vielä kestetään... Ajetaahan dieseleillä etelänavalla, jossa pakkasta talvisin n. -60*C
Hyvä mikki!!! oikeeta puhetta EI riisseli pakkasta pelekää jos on kunnossa
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hilux 3.0 D-4D snr Chit-Chat 2 15.10.2008 17:46
M: Hilux Mhilux O/M/V Ajoneuvot 3 10.04.2007 05:58
HJ60 lantikka hyytyi. Apua? Tekniikka & Jutustelu 60 10.03.2007 00:44
Naperosta katosi sähköt & meno hyytyi... vputila Tekniikka & Jutustelu 14 02.08.2006 19:16
Jeepin akku hyytyi. Startissa se vika oli. HEKULIINI Chit-Chat 7 26.04.2005 08:05


Sivu luotu: 10:13 (GMT +2).