Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tapahtumat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tapahtumat Kisat, kisatulokset, safarit, ajopäivät, kokoukset, yms.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.12.2009, 01:44
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SuurSyömäri Näytä viesti
Tämä sarja on ehdottomasti tarkoitettu uusille lajiin tutustujille pienellä kynnyksellä ja radat suunnitellaan varppiinkin sen mukaisesti. Se kuka orggissarjassa kilpailee verisesti aloittelijoita vastaan vois vähän aikaa käydä miettimässä syntyjä syviä.
Tässä menneellä kaudella juuan kisan jälkeen (ensimmäinen suunnistuskisa eläessäni) kävi mielessä että ei näissä kisoissa ole edes mahdollista saada sitä 10 rastia eli hyväksyttyä kisasuoritusta täysin vakiolla autolla ilman jonkinlaista kolhua tai vauriota.

2 ajoaluetta piti hylätä siksi että auton ominaisuudet eivät yksikertaisesti riittäneet meidän autossa aloitusrastia etemmäksi eli vettä oli liikaa tai kivikko olisi karsinut osia irti...

Seuraava kisa mikkelissä oli paljon mukavempi ajettava kun meidän kalustolle ja ajotaidoille "sopivia" rasteja oli huomattavasti enemmän...

On täysin ymmärrettävää että nykykalustolle ja kokeneille kilpailijoille on järjestettävä haastetta että mestarit eivät aivan nukahtaisi rattiin körötellessä mutta olisi kiva että meikäläisen tapaiselle harrastelijallekkin riittäisi ajettavaa...

Tästä heitetään aasinsilta kalustoon eli jos kalustolla ei pääse niin sitä on käytävä kehittämään. Tässä kohdassa rahaa ja aikaa käy kulumaan.

Kun hankkii vinssit 2kpl, kunnon renkaat, välitykset, lukot eteen ja taakse rakentaa palkkihelmaa, panssarointia, valoa, läppäriä yms. muuta + hankkii kaikenlaista tarpeellista kivaa autoon niin eipä enää puhuta ykkössatasten harrastuksesta.

Sitten vielä kun lajiin luonteeseen kuuluu 24h yhtäsoittoa kestävä kisasuoritus, ainakin omalta kohdalta se on liian pitkä aika.
Jos olisi huoltotiimi mikä hoitaisi kaluston kisapaikalle ja olisi mahdollisten räpsyjen varalta apuna tarvittaessa, ja kisan loputtua hoitaisi kaluston kotia jäisi kuskille aikaa elpyä ennen kisaa ja kisan jälkeen paljon paremmin.

Mikkelin kisaan kun kustannussyistä ja apukuskin aikataulujen takia lähtö jäi kisapäivän aamuun, ja huoltoon ei saanut houkuteltua porukkaa mukaan niin alkoi olemaan jo seuraavana aamuna aika valmista porukkaa valvotun vuorokauden jälkeen...

Tässä muutamia ajatuksia mitä omakohtaiset kokemukset alottelevana cupkisojen käviänä toi mieleen.

Edellä mainitulla aikataulujuitulla ja kustannushommalla ajan sitä takaa että varmaan ko. jutut karsii uusia kisailijoita pois yrittämästä kun rahkeet ei riitä lähtemään kisaan.

Tässä muutamia ajatuksia mitä omakohtaiset kokemukset alottelevana cupkisojen käviänä toi mieleen.

Missään nimessä ei ole tarkoitus purnata/itkeä nykysysteemistä ainoastaan tuoda henkilökohtaisia huomioita ja ajatuksia esille.

Vakaa tarkoitus on osallistua tulevana vuonna mahdollisuuksien mukaan ainakin 2 kisaan ja tavoitteena on pitää hauskaa ja tuoda kalusto ehjänä kotiin. Ja ihan vähän ajaa kisaa jos ei muitten niin itseni kanssa.

Sekavaa kirjoittelua mutta kai sen ymmärtää jos on nähnyt kirjoittajan...


Viimeksi muokannut Patu925 : 19.12.2009 01:48 Perustelu: typoja
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.12.2009, 22:55
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 Näytä viesti
Kun hankkii vinssit 2kpl, kunnon renkaat, välitykset, lukot eteen ja taakse rakentaa palkkihelmaa, panssarointia, valoa, läppäriä yms. muuta + hankkii kaikenlaista tarpeellista kivaa autoon niin eipä enää puhuta ykkössatasten harrastuksesta.

Sitten vielä kun lajiin luonteeseen kuuluu 24h yhtäsoittoa kestävä kisasuoritus, ainakin omalta kohdalta se on liian pitkä aika.
Jos olisi huoltotiimi mikä hoitaisi kaluston kisapaikalle ja olisi mahdollisten räpsyjen varalta apuna tarvittaessa, ja kisan loputtua hoitaisi kaluston kotia jäisi kuskille aikaa elpyä ennen kisaa ja kisan jälkeen paljon paremmin.
1kpl vinssejä ja tarvittava määrä vahvistusta alustaan riittää kyllä suunnistuskisaan ja nuo nyt pitää maastoautossa muutenkin olla. Kestävyyskilpailussa väsymys kuuluu asiaan eikä säännöissä voida velvoittaa pitämään pitkää viikonloppuvapaata tai ostamaan kavereita huoltoon..
Jos tuntuu ettei jaksa 24h painaa putkeen, ei ole häpeä nukkua muutamaa tuntia sopivassa välissä. Ollaan jopa "isojen poikien" kanssa pohdittu olisiko se tosimielellä ajavillakin hyödyllistä pitää tunnin vapaaehtoinen unitauko

Paperikarttasuunnistus kiinnostaa kyllä, toivottavasti kukaan ei vaan eksy väärään paikkaan niin että sanomista tulee..
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.12.2009, 09:20
jappe:n Avatar
jappe jappe ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.05.05
Sijainti: Helsini, Finland.
Viestit: 2.511
Perusasetus

Kilpailun luonne


Minä miellän kilpailut kestävyyskilpailuiksi. Tiimin ja auton kestävyyttä koetellaan. Suunnistus on tapa löytää offroad haasteita (rasteja). Vastaavasti normaaleissa suunnistuskilpailussa rastit olisivat puun latvassa, kallioseinämällä tai järven pohjassa. Löytäminen ei riitä, vaan rasti pitää saavuttaa.

Uudet säännöt ovat hyviä. Voin sulkea takaluukun kokonaan kompuravinssillä ja siirtää hieman nopeamman vinssin eteen. Mielestäni ovetkin olisi voinut kieltää. Joissakin autoissa ovet lisäävät eteenpäin auton pituutta. Rakentelu on osa harrastusta. Aina voi jotain uutta rakentaa. Siirtyy sitten isompaan luokkaan. Ei rengaskoko kaikkea ratkaise, kuten tuloslistoista näkee.

Tuloslaskentaohjelma tukee eri rasteja eri luokille. Jossain kisoissa on ollut liian vähän helposti saavutettavia rasteja. Jos vaikka originaalien listalle lisättäisiin pienipisteisiä rasteja. Lajiin voisi tutustua safari tyyliin.

Kuitenkin olen mukana pitämässä hauskaa. Hampaat irvessä emme kisaa. Enemmän safari tyylillä mekin mennään. Hienoa on saada auto 24h jälkeen ehjänä maaliin.
__________________
Just do it

Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997
Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000
Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive

Viimeksi muokannut jappe : 20.12.2009 09:23
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
offroad suunnistus cup


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Off-Road Suunnistus Cup 2009 Mylppy Tapahtumat 13 13.12.2009 16:44
Off Road suunnistus säännöistä ? xJ-4x4 Tekniikka & Jutustelu 2 13.09.2009 17:44
Off-Road Suunnistus Cupin Nettisivut auki Käyttäjä Tekniikka & Jutustelu 22 11.01.2009 23:48
Off Road Suunnistus / Ajopäivät Tervakoskella offipete Tapahtumat 13 18.09.2007 17:41
Off-Road Suunnistus-CUP Paavo Tapahtumat 193 06.09.2006 08:01


Sivu luotu: 08:52 (GMT +2).