Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.12.2009, 15:09
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
... ei lämpee normaali ajossa hädin tuskin lämpömittari nousee ja hikisesti puhaltaa lämmintä ilmaa.
on uusi termostaatti ja uusi lämmityslaitteenmoottori

t. Pekka
Ite olen käyttänyt kaikissa autoissani pahvista tai vanerista tehtyä 2-osaista levyä syylärin edessä estämässä liian rajun läpivedon/jäähdytyksen.
Lämpömittaria pitää tietysti seurata koko ajan, ettei päästä konetta kiehumaan & polttamaan kannentiivistettä.
Kone kun lämpiää "kesälämpöön", niin sen jälkeen voi noita levyjä työntää enemmän päällekkäin, jotta lämmöt pysyy kurissa.

Lisäksi pitää dieselillä ajella yhtä pykälää pienemmällä vaihteella, jotta se kone kiertää reippaammin ja siten lämpiää paremmin & työntää lämpöä hyttiin.

Toki tuo kennon putsaus auttaa silloin, kun kone muuten lämpiää normaalilämpöön, mutta kennosta ei tule lämpöä hyttiin.
Tässä tapauksessa, kun edes se kone ei lämpiä normaalilämpöön, niin kiinnittäisin huomiota tuohon syylärin osittaiseen peittämiseen.

Tätä tehdään ihan yleisesti tuolla raskaan kaluston puolella...

Fiksummissa vehkeissä on oikein kaihtimet syylärin edessä...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 17.12.2009, 15:17
apiaani:n Avatar
apiaani apiaani ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 01.01.07
Sijainti: Panelia
Viestit: 940
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 Näytä viesti
Fiksummissa vehkeissä on oikein kaihtimet syylärin edessä...
Esim. bj42
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 17.12.2009, 21:57
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

hj 60 ja 61 on sellanen verho orkkiksena.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.12.2009, 08:22
osilpi osilpi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sipoo
Viestit: 565
Perusasetus

Onko HJ:ssakin verho alunperin? Ne muutamat, joita olen itse tutkinut, ovat olleet ilman eikä ole näkynyt mitään vipujakaan tms.

Tästä olisi mukava saada kuva. Mihin verho tulee ja mistä sitä ohjataan?
__________________
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982
-Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014
-Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.12.2009, 09:43
Korpikumpu:n Avatar
Korpikumpu Korpikumpu ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.11.09
Sijainti: Joensuu
Viestit: 555
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja osilpi Näytä viesti
Onko HJ:ssakin verho alunperin? Ne muutamat, joita olen itse tutkinut, ovat olleet ilman eikä ole näkynyt mitään vipujakaan tms.

Tästä olisi mukava saada kuva. Mihin verho tulee ja mistä sitä ohjataan?
Mulla ainakin on tuossa verho. Sellanen tavallisen rullaverhon olonen. Alhaalla on lenkki, jossa on vaijeri kiinni. Siitä kun nykäsee, niin verho tulee alas
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.12.2009, 09:51
JES:n Avatar
JES JES ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 04.01.07
Sijainti: Sipoo, Finland.
Viestit: 363
Perusasetus

Itelläkin verho ja alhaalla aina kun menee pakkasen puolelle ja nostan sitte keväällä vasta ylös. Ilman verhoa ei kone tahdo lämmetä jos pakkasta -10 astetta, verhon kanssa pelaa normaalisti. Verho peittää syylarin koko leveydeltä. Sehän lepattaa ajossa ja falskaa kyllä vähän ilmavirtaa. Levyllä voi kokeilla peittää aluksi vaikka vain puolet syylarista.
__________________
SLCK #364,
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.12.2009, 13:25
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Uusi termostaatti, mikä?


Jos lämpöä ei tule edes ajossa, niin silloin tuo kennon likaisuus/hanan tukkoisuus yms lienee oikea suunta hakea vikaa.

Yksi mahdollisuus on kannentiiviste/kansi vika, tekeekö painetta jäähdyttimeen? (siis kupliiko paisuntasäiliössä?)

Oletko kokeillut tuleeko paremmin lämpöä, jos takalämppärin hana on kiinni?
jos tulee niin silloin tuo kenno tai hana lienee tukossa, tai hana ei aukea täysin.(jos kaikki ok, niin silloin ei suurta eroa takahanan asennolla. Tai syy voi olla huono vesipumppu, ks seuraava)

Joskus carinassa meinas paleltua, kun vaihdoin vesipumpun: tarvikepumppu ei "jaksanut" kierrättä
vettä yhtähyvin kuin edellinen. (ja ei muuten ollut ilman syy!)

Termostaateissa on hirveitä laatueroja, alkuperäinen yleensä paras, kuumempi jos vara valita.
tarviketermostaatti kauheimmillaan vuotaa kylmänä (ne pienet kolot tiivistepinnassa tai epäkeskeinen laippa),
eivät aukene kunnolla (alkaa aukeamaan esim 85c:ssä täysin auki 100c),
ja virtaus huono (virtausaukko pieni halkaisijaltaan, ja avautuu vähemmän)
=> kone ei tahdo lämmetä tyhjäkäynnillä, lämpenee huonosti myös ajossa, ja koneen lämmöt
putoaa kun jää parkkiin käyntiin.(pahemmin kuin uudella alkuperäisellä termostaatilla)
Ja sitten kesällä: raskaassa käytössä nostaa lämpöjä normaalista, jopa keittää.
=> Jos ei tietoa että joku nimenomainen termostaatti on paras: Ostakaa alkuperäinen, todennäköisesti
paras vaihtoehto.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan Hj61 Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 0 04.06.2009 20:04
Myydään hj61-88 Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 3 17.03.2009 09:39
Myyty HJ61 LöpöLassi O/M/V Ajoneuvot 0 25.11.2008 23:27
M tai V: HJ61 OffBeast O/M/V Ajoneuvot 7 13.02.2006 17:20
M:hj61 O/M/V Muut 10 14.07.2005 20:21


Sivu luotu: 07:27 (GMT +2).