Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   HJ61 ei lämpee (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=66927)

Rekisteröimätön 17.12.2009 14:47

HJ61 ei lämpee
 
Moi, mikähän on hj;ssä kun ei lämpee normaali ajossa hädin tuskin lämpömittari nousee ja hikisesti puhaltaa lämmintä ilmaa.
on uusi termostaatti ja uusi lämmityslaitteenmoottori

t. Pekka

Korpikumpu 17.12.2009 14:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 624312)
Moi, mikähän on hj;ssä kun ei lämpee normaali ajossa hädin tuskin lämpömittari nousee ja hikisesti puhaltaa lämmintä ilmaa.
on uusi termostaatti ja uusi lämmityslaitteenmoottori

t. Pekka

http://forums.offipalsta.com/showthr...j+ei+l%E4mpene

Kartse1 17.12.2009 15:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 624312)
... ei lämpee normaali ajossa hädin tuskin lämpömittari nousee ja hikisesti puhaltaa lämmintä ilmaa.
on uusi termostaatti ja uusi lämmityslaitteenmoottori

t. Pekka

Ite olen käyttänyt kaikissa autoissani pahvista tai vanerista tehtyä 2-osaista levyä syylärin edessä estämässä liian rajun läpivedon/jäähdytyksen.
Lämpömittaria pitää tietysti seurata koko ajan, ettei päästä konetta kiehumaan & polttamaan kannentiivistettä.
Kone kun lämpiää "kesälämpöön", niin sen jälkeen voi noita levyjä työntää enemmän päällekkäin, jotta lämmöt pysyy kurissa.

Lisäksi pitää dieselillä ajella yhtä pykälää pienemmällä vaihteella, jotta se kone kiertää reippaammin ja siten lämpiää paremmin & työntää lämpöä hyttiin.

Toki tuo kennon putsaus auttaa silloin, kun kone muuten lämpiää normaalilämpöön, mutta kennosta ei tule lämpöä hyttiin.
Tässä tapauksessa, kun edes se kone ei lämpiä normaalilämpöön, niin kiinnittäisin huomiota tuohon syylärin osittaiseen peittämiseen.

Tätä tehdään ihan yleisesti tuolla raskaan kaluston puolella... ;)

Fiksummissa vehkeissä on oikein kaihtimet syylärin edessä... :p

apiaani 17.12.2009 15:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 (Viesti 624320)
Fiksummissa vehkeissä on oikein kaihtimet syylärin edessä... :p

Esim. bj42 ;)

toyota4x4 17.12.2009 21:57

hj 60 ja 61 on sellanen verho orkkiksena.

osilpi 18.12.2009 08:22

Onko HJ:ssakin verho alunperin? Ne muutamat, joita olen itse tutkinut, ovat olleet ilman eikä ole näkynyt mitään vipujakaan tms.

Tästä olisi mukava saada kuva. Mihin verho tulee ja mistä sitä ohjataan?

Korpikumpu 18.12.2009 09:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja osilpi (Viesti 624537)
Onko HJ:ssakin verho alunperin? Ne muutamat, joita olen itse tutkinut, ovat olleet ilman eikä ole näkynyt mitään vipujakaan tms.

Tästä olisi mukava saada kuva. Mihin verho tulee ja mistä sitä ohjataan?

Mulla ainakin on tuossa verho. Sellanen tavallisen rullaverhon olonen. Alhaalla on lenkki, jossa on vaijeri kiinni. Siitä kun nykäsee, niin verho tulee alas :)

JES 18.12.2009 09:51

Itelläkin verho ja alhaalla aina kun menee pakkasen puolelle ja nostan sitte keväällä vasta ylös. Ilman verhoa ei kone tahdo lämmetä jos pakkasta -10 astetta, verhon kanssa pelaa normaalisti. Verho peittää syylarin koko leveydeltä. Sehän lepattaa ajossa ja falskaa kyllä vähän ilmavirtaa. Levyllä voi kokeilla peittää aluksi vaikka vain puolet syylarista.

BJ-40/76 18.12.2009 13:25

Uusi termostaatti, mikä?
 
Jos lämpöä ei tule edes ajossa, niin silloin tuo kennon likaisuus/hanan tukkoisuus yms lienee oikea suunta hakea vikaa.

Yksi mahdollisuus on kannentiiviste/kansi vika, tekeekö painetta jäähdyttimeen? (siis kupliiko paisuntasäiliössä?)

Oletko kokeillut tuleeko paremmin lämpöä, jos takalämppärin hana on kiinni?
jos tulee niin silloin tuo kenno tai hana lienee tukossa, tai hana ei aukea täysin.(jos kaikki ok, niin silloin ei suurta eroa takahanan asennolla. Tai syy voi olla huono vesipumppu, ks seuraava)

Joskus carinassa meinas paleltua, kun vaihdoin vesipumpun: tarvikepumppu ei "jaksanut" kierrättä
vettä yhtähyvin kuin edellinen. (ja ei muuten ollut ilman syy!)

Termostaateissa on hirveitä laatueroja, alkuperäinen yleensä paras, kuumempi jos vara valita.
tarviketermostaatti kauheimmillaan vuotaa kylmänä (ne pienet kolot tiivistepinnassa tai epäkeskeinen laippa),
eivät aukene kunnolla (alkaa aukeamaan esim 85c:ssä täysin auki 100c),
ja virtaus huono (virtausaukko pieni halkaisijaltaan, ja avautuu vähemmän)
=> kone ei tahdo lämmetä tyhjäkäynnillä, lämpenee huonosti myös ajossa, ja koneen lämmöt
putoaa kun jää parkkiin käyntiin.(pahemmin kuin uudella alkuperäisellä termostaatilla)
Ja sitten kesällä: raskaassa käytössä nostaa lämpöjä normaalista, jopa keittää.
=> Jos ei tietoa että joku nimenomainen termostaatti on paras: Ostakaa alkuperäinen, todennäköisesti
paras vaihtoehto.

maakari 18.12.2009 16:49

Omasta hojosta otan syylärin propellin pois heti ilmojen viiletessä, tahtoo viskosysteemi aina pyörittää ropelia.
Nokalla on turbon cooleri, joten laitoin ropellin aukkoon pyöreen vanerin siten, et jää alhaalta reippaat 10 senttiä auki. Hyvin on pelannu ja ei liikaa kuumene vedossakaan. Eikä ilmavirta huuhtele konetta ni pahasti.
Mullakin oli rulla verho ennen kiinni, mut en oo laittanu, et ei coolerin ilmavirtaus häiriinny.

KAS 18.12.2009 17:25

Luin Korpivaaran ohjeista että kardiinilla täytyy peittää koko syyläri jos rupee peittämään. Eli kaikki tai ei mitään. syytä en tiedä.

Olkku 18.12.2009 17:45

Käy vesipumpun laakerin päälle, kun flektin kuormitus ei ole tasainen.


Sivu luotu: 11:58 (GMT +2).