Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.12.2009, 23:40
Skaleton Skaleton ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.04.09
Sijainti: Hewitt'ss in nevada
Viestit: 100
Perusasetus

Itselläni on vain niukasti kokemusta, olen rakentanut kevyeeseen maastokäyttöön/arkiseen työajoon vain muutaman maasturin ja lisäksi jonkun ihan pelkästään maastoajoon omilla mailla. Kokemus myös rajoittuu Jeeppiin ja Tojotaan.

Siksi alan Rangesta. Siinä on vanhoissa malleissa varmasti paras jousitus vakiona. Moottori on upea v8 ja vikoja ehkä tämän palstan mukaan jonkin verran sähköpuolella sekä aavistuksen verran liian tehokas moottori voimansiirrolle. Mutta varmasti hyvä valinta jos nuo asiat on halukas korjaamaan, osia löytynee hyvin ja harrastajakaarti varmasti auttaa.

Jeeppi on maastureiden esikuva, itellä oli cherokee suoralla kutosella ja hyvin toimi. Maatilan isäntä osaa yleensä ajaa koneella niin, että sillä pääsee takaisinkin joten jeeppi ei varmasti ole huono valinta, siinä päivittävät joskus akselit järeämmiksi jos metsään ollaan menossa

Tojotassa joutuisi noitten vanhasnippujen takia valitsemaan turbollisen vaihtoehdon, jossa on yleensä lukkoakselit vakiona. Se on tervekätiselle hyvä valinta. Maastoon haluttaessa ainakin soa pitää tehdä HJ:hin ja hyvin, sen saa kilvelliseenkin vielä. Samaten jakoaskin välityksen muutos, sitten alkaa olla mahdollisuuksia myös metsän puolella vierailuun. HJ:t oli tojotalla vielä aika tasapainoisia ja suurimmat remontit oli puolen miljoonan välein, uudemmissa on korjaustarvetta jo reilun parinsadantuhannen kilsan jälkeen. Hyvällä ennakoinnilla sekin onnistuu ja ainahan nämä uudemmat mallit on käyttäjälle mukavampia ja tehokkaampia kuin vanhemmat.

Lyhyesti voi tähän vielä todeta, että jos haluaa luotettavuutta ja elämyksiä niin valitse tojota. Jos elämykset riittävät niin muutkin vaihtoehdot ovat hyvä valinta


Viimeksi muokannut Skaleton : 14.12.2009 23:45 Perustelu: y
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.12.2009, 00:19
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Muita vielä mainitsemattomia vaihtoehtoja olisi Pajero ja Patrol.

Tuohon rahaan saisi sopivasti kohtuu vähän ajetun 90-luvun lopun Pajeron, jossa on takana ja keskellä lukot vakiona, sekä kierrejouset takanakin joten ei tarvitse SOA tai muuta vastaavaa alkaa tekemään. 33 renkaat saa helposti otteeseen. HDJ:in verrattuna saisi uudemman ja vähemmän ajetun, ja oikeastaan vain se etulukko jäisi uupumaan, jonka voinee ostaa vaikka ARB:ltä jos slle jossain vaiheessa tulee tarve.

Uudempi Patrol taas oli Suomessa 90-luvulla yllättävän vähän myyty, mutta perusrakenteeltahan se on aivan saman tyylinen kuin HDJ tojota, eli edessä ja takana jäykät akselit. Takana tietyissä malleissa kytkettävä lukko ja vapautettava kallisuksen vakaaja, eli joustot ovat vakionakin luokkansa kärkeä. Etulukko siihenkin pitäisi itse ostaa erikseen, jos haluaa molemmat lukot kuten 80 sarjalaisessa on, mutta taitaisi siltikin jäädä Tojoa halvemmaksi, eli siinäkin saisi samaan rahaan uudemman ja vähemmän ajetun.

Land Roverita Defender ja RR Classic ainakin kaksi hyvää.

Toyotalta, Land Cruiser 90.

Entäs Mersun G?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.12.2009, 00:55
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Muita vielä mainitsemattomia vaihtoehtoja olisi Pajero ja Patrol.


Land Roverita Defender ja RR Classic ainakin kaksi hyvää.

Toyotalta, Land Cruiser 90.

Entäs Mersun G?
Pajeroa pitää selittää, Patrol on ehkä käypänen. Mersun G vähän maistuu Wannabee rikkaalle ja soveltuu siksi parhaiten oikeasti rikkaalle, joka maksattaa maasturinsakin työtätekevällä renkilaumalla
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.12.2009, 02:53
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Pajeroa pitää selittää, Patrol on ehkä käypänen. Mersun G vähän maistuu Wannabee rikkaalle ja soveltuu siksi parhaiten oikeasti rikkaalle, joka maksattaa maasturinsakin työtätekevällä renkilaumalla
Niin täh?

Itse asiassa jos ihan tarkkoja ollaan, Toyota on kaikista vähiten "järkevä" ostaa. Mutta onko sitä näissä asioissa muutenkaan erityisesti järkeä. Makuasioita kun tuppaavat olemaan kaikki.

Vertailin tuossa nettiauton hintoja ,esim. 93 HDJ, ajettu 650tkm, hinta 14k €. Sitten vaikkapa Patrol, 90 luvun lopun mallit, sama hinta, kilometrejä vain 250tkm ja päälle paljon paremmat varusteet ja moneksi vuodeksi enempi autoa. Sama juttu Pajeron kanssa.

Toin uudemmat Nissanit ja Mitsut lähinnä siksi mukaan, että ne ovat niin aliarvioituja tällä foorumilla, joka varmaan pääasiassa johtuu siitä etti niiden omistajia täällä paljon pyöri.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.12.2009, 06:24
HiluxMan:n Avatar
HiluxMan HiluxMan ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 927
Perusasetus

Pajero


Itse katselin aikoinaan maasturia perhekäyttöön. Toyotat kiinnosti kovasti, mutta hintalappu oli kova. Päädyin Pajeroon, 1998 oli ensin, sitten sattui vähän ajettu 1999 kohdalle jolla ajellaan vieläkin. Super Select vaihteistolla, on siis keskitasauspyörästön ja taka-akselin lukko. Vikoja ei ole ilmennyt (koputtaa puuta). Kuten yllä todettiin, Pajerossa taitaa saada samalla rahalla enemmän.
Kysyjähän ei ole viemässä autoa kuin liejuisille metsäautoteille pahimmoillaan. Uskoisin näisväen pitävän. Meillä vielä tuo automaatti lisää miellyttävyyttä.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________

Viimeksi muokannut HiluxMan : 15.12.2009 06:27
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.12.2009, 06:44
metsienmies:n Avatar
metsienmies metsienmies ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 15.05.09
Sijainti: Suonenjoki, muaseutu.
Viestit: 1.232
Perusasetus

napero


itselläni on kans 2.8 pajero jokapäiväisessä ajossa ja jos jotain tarttee vetää niin se tuo siinä missä tojot tai ranket ja kulutukseltaan ihan aisoissa pysyvä. perheen takia pakko vielä pitää takapenkillinen versio joten käyttäkuluja verojen ym takia tulee hieman reilummin mutta joka vuosi nuo on maksettu ajallaan ja tavallaan. ko. malliin saa muutoskatsastuksella paperiin 33" renkaat heittämällä ja muutoinkin on asiallinen peli liikkua hieman huonommillakin pinnoilla. sanokoon tojo miehet mitä sanovat mutta käyttöön ja ajo-ominaisuksiensa ansoista pajeron heittäisin edelle vertailussa...
tää on tietenkin vain minun mielipiteeni...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 15.12.2009, 10:46
Jeti Jeti ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 26.10.09
Sijainti: Espoo
Viestit: 12
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Niin täh?

Itse asiassa jos ihan tarkkoja ollaan, Toyota on kaikista vähiten "järkevä" ostaa. Mutta onko sitä näissä asioissa muutenkaan erityisesti järkeä. Makuasioita kun tuppaavat olemaan kaikki.

Vertailin tuossa nettiauton hintoja ,esim. 93 HDJ, ajettu 650tkm, hinta 14k €. Sitten vaikkapa Patrol, 90 luvun lopun mallit, sama hinta, kilometrejä vain 250tkm ja päälle paljon paremmat varusteet ja moneksi vuodeksi enempi autoa. Sama juttu Pajeron kanssa.

Toin uudemmat Nissanit ja Mitsut lähinnä siksi mukaan, että ne ovat niin aliarvioituja tällä foorumilla, joka varmaan pääasiassa johtuu siitä etti niiden omistajia täällä paljon pyöri.
Suuntaa antavasti tulkintani mukaan nettiautosta tuohon 15000 budjettiin menee
1998 mallisia Rangeja sekä 4.6 bensa että 2,5 diesel moottorilla, joilla ajettu 150000km.
Vastaavasti HDJ-80 olisi vajaat vajaat 300000 km ajettuja ja 90 luvun puolestavälistä
Patrol (tarjontaa niukalti) ja Pajero olisi 1999-2000 mallia ja ajettu 150000 km.

Eli Ranget, Patrollit ja Pajerot ei hirveästi eroa toisistaan.
Näillä perusteilla kallistuisin Rangen suuntaan. Oisko tuo 2,5 diesel mitään vai olisiko 4,6 V8 HSE bensa sittenkin parempi valinta.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 15.12.2009, 11:07
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.065
Perusasetus

Jos olisi 15k€ laittaa maasturiin, niin itse katselisin kyllä noita keski-Euroopasta tuotuja autoja.
Siellä ei ajella suolatuilla teillä, joten ei tarvii heti alkaa hitsaamaan 90-luvun loppupuolella tehtyä "Suomi" -autoa.

No vaikka tästä esimerkki:

http://www.nettiauto.com/land-rover/range-rover/2879080

"2kpl todella hienoja Range Rovereita!!!

Toinen hopea 12/1996 142800km liki kaikilla herkuilla hinta 6200eur. Auto jo Suomessa ja rekisterissä.

Toinen metallivihreä 02/1997 242000km liki kaikella mahdollisella mitä Rangeen on saanut...Hinta 4900eur. Auto jo Suomessa.
Autossa vaaleat vilkut ja 18" renkaat.

Autot todella siistejä ja kilometrit pitävät paikkansa. Autojen mukana täydellinen huoltokirja.

-97:ssa uudet renkaat,uusi akku,uusi syyläri ja termostaatti, lambda-anturit ja katalysaattorit. Auto käytetty suomessa merkkihuollossa tarkastuksessa ja säädätettävänä. Päästöt mitattu ja niistä todistus katsastusta varten. Uusia osia ostettu suunnilleen saman verran kun on auton hinta!!! Kuitit löytyy...

-96:nen on käynyt myös merkkihuollossa Suomessa tarkistuksessa ja siihen vaihdettiin oikean lämpöinen termostaatti sekä tarkistettiin päästöt katsastusta varten. Niistä otimme myös todistuksen valmiiksi. Näin ostaja näkee että moottori, katalysaattorit ja lambdat toimii. Aika usein ulkomailta tulevissa autoissa on ongelmia juuri päästöissä ja tämä tarkistetaan valmiiksi, jotta ei ostajalla ole ongelmia sitten katsastukseen mentäessä.
Auto jo rekisterissä. Laitettiin myös vetokoukku.
Tämä yksilö todella hyvä ja siistikuntoinen!

Autot eivät ole suomenrekisterissä eikä hinta sisällä suomen veroja.
Arvio suomen autoverosta:
Tullin tehtyjen päästösten perusteella -96 2700-2900eur ja -97 3300-3600eur"



Budjettiin jäisi vielä muutama tonni auton mahdolliseen lisävarusteluun soft-offia ajatellen...
Saahan näitä tietysti vieläkin halvemmalla, kun viitsii vähän aikaa selailla.

Viimeksi muokannut Kartse1 : 15.12.2009 11:12
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 15.12.2009, 11:53
Jeti Jeti ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 26.10.09
Sijainti: Espoo
Viestit: 12
Perusasetus

kustannuksia


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 Näytä viesti
Jos olisi 15k€ laittaa maasturiin, niin itse katselisin kyllä noita keski-Euroopasta tuotuja autoja.
Siellä ei ajella suolatuilla teillä, joten ei tarvii heti alkaa hitsaamaan 90-luvun loppupuolella tehtyä "Suomi" -autoa.

No vaikka tästä esimerkki:

http://www.nettiauto.com/land-rover/range-rover/2879080

"2kpl todella hienoja Range Rovereita!!!

Toinen hopea 12/1996 142800km liki kaikilla herkuilla hinta 6200eur. Auto jo Suomessa ja rekisterissä.

Toinen metallivihreä 02/1997 242000km liki kaikella mahdollisella mitä Rangeen on saanut...Hinta 4900eur. Auto jo Suomessa.
Autossa vaaleat vilkut ja 18" renkaat.

Autot todella siistejä ja kilometrit pitävät paikkansa. Autojen mukana täydellinen huoltokirja.

-97:ssa uudet renkaat,uusi akku,uusi syyläri ja termostaatti, lambda-anturit ja katalysaattorit. Auto käytetty suomessa merkkihuollossa tarkastuksessa ja säädätettävänä. Päästöt mitattu ja niistä todistus katsastusta varten. Uusia osia ostettu suunnilleen saman verran kun on auton hinta!!! Kuitit löytyy...

-96:nen on käynyt myös merkkihuollossa Suomessa tarkistuksessa ja siihen vaihdettiin oikean lämpöinen termostaatti sekä tarkistettiin päästöt katsastusta varten. Niistä otimme myös todistuksen valmiiksi. Näin ostaja näkee että moottori, katalysaattorit ja lambdat toimii. Aika usein ulkomailta tulevissa autoissa on ongelmia juuri päästöissä ja tämä tarkistetaan valmiiksi, jotta ei ostajalla ole ongelmia sitten katsastukseen mentäessä.
Auto jo rekisterissä. Laitettiin myös vetokoukku.
Tämä yksilö todella hyvä ja siistikuntoinen!

Autot eivät ole suomenrekisterissä eikä hinta sisällä suomen veroja.
Arvio suomen autoverosta:
Tullin tehtyjen päästösten perusteella -96 2700-2900eur ja -97 3300-3600eur"



Budjettiin jäisi vielä muutama tonni auton mahdolliseen lisävarusteluun soft-offia ajatellen...
Saahan näitä tietysti vieläkin halvemmalla, kun viitsii vähän aikaa selailla.
Joo näin nämä kyllä mutta en viitannut niihin koska oli epäselvää sisältyykö autoverot hintaan.

Ohessa taulukko jossa hahmotan joitakin tulevia kustannuksia ja kustannuseroja bensa ja diesel koneen välillä. Onko teidän mielestä hehtaarilla. (toivotaan että kuva tulee mukaan - en ole ennen kuvia liittänyt)
Attached Images
File Type: jpg kustannuksetvuodessa.jpg‎ (17,4 Kt, 319 lukua)
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 19.12.2009, 12:45
Jeti Jeti ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 26.10.09
Sijainti: Espoo
Viestit: 12
Perusasetus

käytettyinä maahantuodut vs Suomi autot


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 Näytä viesti
Jos olisi 15k€ laittaa maasturiin, niin itse katselisin kyllä noita keski-Euroopasta tuotuja autoja.
Siellä ei ajella suolatuilla teillä, joten ei tarvii heti alkaa hitsaamaan 90-luvun loppupuolella tehtyä "Suomi" -autoa.

No vaikka tästä esimerkki:

http://www.nettiauto.com/land-rover/range-rover/2879080

"2kpl todella hienoja Range Rovereita!!!

Toinen hopea 12/1996 142800km liki kaikilla herkuilla hinta 6200eur. Auto jo Suomessa ja rekisterissä.

Toinen metallivihreä 02/1997 242000km liki kaikella mahdollisella mitä Rangeen on saanut...Hinta 4900eur. Auto jo Suomessa.
Autossa vaaleat vilkut ja 18" renkaat.

Autot todella siistejä ja kilometrit pitävät paikkansa. Autojen mukana täydellinen huoltokirja.

-97:ssa uudet renkaat,uusi akku,uusi syyläri ja termostaatti, lambda-anturit ja katalysaattorit. Auto käytetty suomessa merkkihuollossa tarkastuksessa ja säädätettävänä. Päästöt mitattu ja niistä todistus katsastusta varten. Uusia osia ostettu suunnilleen saman verran kun on auton hinta!!! Kuitit löytyy...

-96:nen on käynyt myös merkkihuollossa Suomessa tarkistuksessa ja siihen vaihdettiin oikean lämpöinen termostaatti sekä tarkistettiin päästöt katsastusta varten. Niistä otimme myös todistuksen valmiiksi. Näin ostaja näkee että moottori, katalysaattorit ja lambdat toimii. Aika usein ulkomailta tulevissa autoissa on ongelmia juuri päästöissä ja tämä tarkistetaan valmiiksi, jotta ei ostajalla ole ongelmia sitten katsastukseen mentäessä.
Auto jo rekisterissä. Laitettiin myös vetokoukku.
Tämä yksilö todella hyvä ja siistikuntoinen!

Autot eivät ole suomenrekisterissä eikä hinta sisällä suomen veroja.
Arvio suomen autoverosta:
Tullin tehtyjen päästösten perusteella -96 2700-2900eur ja -97 3300-3600eur"



Budjettiin jäisi vielä muutama tonni auton mahdolliseen lisävarusteluun soft-offia ajatellen...
Saahan näitä tietysti vieläkin halvemmalla, kun viitsii vähän aikaa selailla.

Joo nämä kyllä näyttää houkuttelevilta. Miksiköhän nämä keskieuroopasta tuodut ovat selkeästi edullisempia kuin ns Suomi autot? Luulisi Suomiautojenkin hintojen putoavan näiden käytettyinä tuotujen paineessa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
O: Maasturi opel O/M/V Ajoneuvot 7 29.06.2008 15:09
O: maasturi Kellis O/M/V Ajoneuvot 0 22.02.2008 22:03
O: Maasturi noonse O/M/V Ajoneuvot 4 20.01.2006 00:02
O: MAASTURI O/M/V Ajoneuvot 2 25.12.2005 22:26
O: Maasturi nuppi O/M/V Muut 17 03.12.2005 18:10


Sivu luotu: 08:30 (GMT +2).