Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.12.2009, 01:36
piippu piippu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.05.05
Sijainti: Härmä & Jokioinen
Viestit: 316
Perusasetus

Jep, tälläkertaa pisteet Timo_L:älle

Mutta noita starttausongelmia ei minulla ole ollut, vaan edellinen omistaja jotain sellaisista mutisi....



Mutta sähköistä akseliin. Kävin toissa ehtoola pikaisella pyörähdyksellä maiseman puolella ja ihmettelin mielenkiintoista ääntä, joka tuntuu/kuulostaa tulevan vasemman etunavan seutuvilta ja paukahdus kuulostaa kuin joku hyppäisi yli, mutta murrokset ei ainakaan pauku, eikä perässäkään näkynyt mitään ihmeellistä kun öljyjä vaihtelin. Ja sopivaa mäkeä ylös yrittäessä äänen kanssa tuntuu kuin jättäisi etuvetoa pois pelistä aina paukahduksen kuuluessa.....saatan kyllä tuntea omianikin, mutta asia on kuitenkin melko hankala todeta/paikallistaa äänen kuuluessa erittäin epäsäännöllisesti.

Olisiko se sitten se "vetoketju" jakolaatikossa joka hyppii yli? Sen vaihdosta ei ole mitään hajuakaan ja öljyjä jakolaatikkoon vaihtaessa en onnistunut täyttöpropusta löytämään mitään mistä olisi saanut mitattua ketjun painaumaa...eli tunnelma oli kuin olisi tyhjään halliin avaimenreijästä kurkistanut (jakolaatikkohan on se part time-full time...mikä olikaan nimeltään?) Mutta vastaavasti öljyn tyhjennysreijästä näkyi jokin musta palikka/vipu joka makasi jakolaatikon pohjaa vasten, eikä suostunut siitä siirtymään vaikka koitti vähän tökkiäkkin...onko tämä nyt se kiristäjä joka kuuluisi olla täyttöreijän lähettyvillä??? Eli miten se ketjun venymä todettiinkaan? Ja olisiko siitä jopa räjäytyskuvaa miten se siellä laatikossa kiertelee?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.12.2009, 08:44
kaistapää:n Avatar
kaistapää kaistapää ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.02.09
Sijainti: kontiolahti
Viestit: 488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja piippu Näytä viesti
Jep, tälläkertaa pisteet Timo_L:älle

Mutta noita starttausongelmia ei minulla ole ollut, vaan edellinen omistaja jotain sellaisista mutisi....



Mutta sähköistä akseliin. Kävin toissa ehtoola pikaisella pyörähdyksellä maiseman puolella ja ihmettelin mielenkiintoista ääntä, joka tuntuu/kuulostaa tulevan vasemman etunavan seutuvilta ja paukahdus kuulostaa kuin joku hyppäisi yli, mutta murrokset ei ainakaan pauku, eikä perässäkään näkynyt mitään ihmeellistä kun öljyjä vaihtelin. Ja sopivaa mäkeä ylös yrittäessä äänen kanssa tuntuu kuin jättäisi etuvetoa pois pelistä aina paukahduksen kuuluessa.....saatan kyllä tuntea omianikin, mutta asia on kuitenkin melko hankala todeta/paikallistaa äänen kuuluessa erittäin epäsäännöllisesti.

Olisiko se sitten se "vetoketju" jakolaatikossa joka hyppii yli? Sen vaihdosta ei ole mitään hajuakaan ja öljyjä jakolaatikkoon vaihtaessa en onnistunut täyttöpropusta löytämään mitään mistä olisi saanut mitattua ketjun painaumaa...eli tunnelma oli kuin olisi tyhjään halliin avaimenreijästä kurkistanut (jakolaatikkohan on se part time-full time...mikä olikaan nimeltään?) Mutta vastaavasti öljyn tyhjennysreijästä näkyi jokin musta palikka/vipu joka makasi jakolaatikon pohjaa vasten, eikä suostunut siitä siirtymään vaikka koitti vähän tökkiäkkin...onko tämä nyt se kiristäjä joka kuuluisi olla täyttöreijän lähettyvillä??? Eli miten se ketjun venymä todettiinkaan? Ja olisiko siitä jopa räjäytyskuvaa miten se siellä laatikossa kiertelee?
kovasti veikkaisin "napalukkoa" oikeanpuoleisessa vetarissa.vuotaa alipainetta ulkoilmaan ja ei jaksa pysyä päällä.vilkkuuko PART(Y) TIME valo samalla kun paukkaa?valohan palaa vain silloin kun napis on kytkeytynyt,ei silloin kun se yrittää olla kiinni.omassa oli samaa ongelmaa,korjaantui järjestelmän tiivistämisellä,jeepissä on vaan tosi paskat letkuliittännät ja ajanmyötä sit vuotaa.
__________________
krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa kuin ripulin parantaminen pieremällä
liika tarkkuus osoittaa teknisen kypsymättömyyden.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.12.2009, 09:15
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.617
Perusasetus

Nippuside on kätevä niiden kumituttien tiivistämiseen, elleivät ole murtuneet.

Se "napalukko" on viralliselta nimeltään central axle disconnect, eli cad.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.12.2009, 10:12
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.072
Perusasetus

Ja se mitä jakolaatikossa tökit on suodatin (tommonen: http://www.jamant.fi/suodatin-cro4338943-p-485.html ), NP-jakolaatikoissa ei ole kiristäjää!!

Napalukkoa epäilisin minäkin, paitsi jos on NP-242 (Full-Time asento) -jakolaatikko, silloin ei ole napalukkoa!!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.12.2009, 10:32
Killman:n Avatar
Killman Killman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.05
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.463
Perusasetus

Pamaus


Siis pamaus kuuluu kun olet kiipeämässä esim penkalle tai kivelle siten että apparin puolen etupyörä on sisällä ja kuskin joustot max ulkona sekä pyörät käännettynä oikealle?

Itellä pamaus kuulunut yo tilanteessa satunnaisesti vuosia, eikä kyllä ole mistään voimansiirrosta lähtöisin.

Veikkaisin paria kohtaa, apparin puolen ylätukivarsi ahdistaa äljypohjan reunaan. Näkyy osuman merkkejä jos näin. Toinen, todennäköisempi on että jousi ottaa tolppaan täydessä ulosjoustossa ja jousen kierre aiheuttaa äänen.

Onko muilla arvausia?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.12.2009, 12:00
piippu piippu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.05.05
Sijainti: Härmä & Jokioinen
Viestit: 316
Perusasetus

NP-242 oli tosiaan tuo jakolaatikko malliltaan ja napalukkoja ei ole. Jaa se oli suodatin mikä siellä makaili pohjalla....olis varmaan saanut senkin vaihtaa


Mutta ääni. Se on paljon kovempi/metallisempi pamaus kuin mitä tukivarsista kuuluisi (tuttuja juttuja Nivasta ) ja sen äänen pystyy myös tuntemaan...on senverran raju kilahdus & pamaus ja auto tosiaan nykäisee aina samalla. Tilanne missä äänen kuulin, oli melko tasainen penkan nousu renkaat suorassa suuntaan ja toiseen (pikkupuolella ja kaasujalka lähes konehuoneessa). Ja tuossa sen sai toistettua kahdesti + kuulunut parikertaa aiemmin hieman vastaavassa vedätys tilanteessa, mutta tasamaalla sitä ei saa kuulumaan vaikka kuinka survoo.

Autoon on kyllä tämä legendaarinen edellinen omistaja vaihtanut ylä- ja alapallonivelet just tuohon nurkkaan ja yht´äkkisellä vilkaisulla siellä ei näy mitään erikoista, mutta pitää varmaan kokeilla vetää varuiksi vetari ulos perästä ja ihmetellä tapahtumia? Minkälaisella sokalla/lukolla vetari on kiinni tasauspyörästössä? Josko sitä lukitusta siellä enää on...voisiko se ääntää sieltä??? (epäilen siksi, että auton mukana tuli laatikko jossa pallonivelet oli ollut ja siellä oli yksi "ylimääräinen" noin 40mm rengassokka )
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.12.2009, 12:09
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.449
Perusasetus

Etuvetari lähtee pois kun irrotat kolme pulttia navan takaa, jarrusatulat irti ja vedät pois. Tai siis, jos ei ole koskaan napoja irrotettu niin taistelet ne sieltä ulos esim. vasaralla pulttien päihin naputtelemalla. Ei ole mitään sokkia/ lukituksia etuperässä. Ja vetari saa jäädä sillä isolla pultilla napaan kiinni, on vähän hankalempi laittaa paikalleen mutta se voi olla aika vittumainen irroitettava kun on kohtuu kireälle laitettu.

Takana on c-klipit, eli pitää avata perän kansi että saat ne pois ja sitten vain vetää vetarit ulos. Tosin jarrukengät yleensä haraa vastaan ja tarttee ruuvata ne ensin sisään.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 01.12.2009, 12:11
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.072
Perusasetus

Ei ole vetari lukittu millään etuperään, ja se lukkorengas ON ylimääräinen, noissa pallonivelissä tulee se mukana, mutta ei se mahdu mihinkään!!!
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 01.12.2009, 11:42
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.449
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja piippu Näytä viesti
Mutta sähköistä akseliin. Kävin toissa ehtoola pikaisella pyörähdyksellä maiseman puolella ja ihmettelin mielenkiintoista ääntä, joka tuntuu/kuulostaa tulevan vasemman etunavan seutuvilta ja paukahdus kuulostaa kuin joku hyppäisi yli, mutta murrokset ei ainakaan pauku, eikä perässäkään näkynyt mitään ihmeellistä kun öljyjä vaihtelin. Ja sopivaa mäkeä ylös yrittäessä äänen kanssa tuntuu kuin jättäisi etuvetoa pois pelistä aina paukahduksen kuuluessa.....saatan kyllä tuntea omianikin, mutta asia on kuitenkin melko hankala todeta/paikallistaa äänen kuuluessa erittäin epäsäännöllisesti.

Olisiko se sitten se "vetoketju" jakolaatikossa joka hyppii yli? Sen vaihdosta ei ole mitään hajuakaan ja öljyjä jakolaatikkoon vaihtaessa en onnistunut täyttöpropusta löytämään mitään mistä olisi saanut mitattua ketjun painaumaa...eli tunnelma oli kuin olisi tyhjään halliin avaimenreijästä kurkistanut (jakolaatikkohan on se part time-full time...mikä olikaan nimeltään?) Mutta vastaavasti öljyn tyhjennysreijästä näkyi jokin musta palikka/vipu joka makasi jakolaatikon pohjaa vasten, eikä suostunut siitä siirtymään vaikka koitti vähän tökkiäkkin...onko tämä nyt se kiristäjä joka kuuluisi olla täyttöreijän lähettyvillä??? Eli miten se ketjun venymä todettiinkaan? Ja olisiko siitä jopa räjäytyskuvaa miten se siellä laatikossa kiertelee?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kaistapää Näytä viesti
kovasti veikkaisin "napalukkoa" oikeanpuoleisessa vetarissa.vuotaa alipainetta ulkoilmaan ja ei jaksa pysyä päällä.vilkkuuko PART(Y) TIME valo samalla kun paukkaa?valohan palaa vain silloin kun napis on kytkeytynyt,ei silloin kun se yrittää olla kiinni.omassa oli samaa ongelmaa,korjaantui järjestelmän tiivistämisellä,jeepissä on vaan tosi paskat letkuliittännät ja ajanmyötä sit vuotaa.
Ei ole 242:ssa katkeevalla vetarilla oleva D30 edessä. Eli siitä se ei voi johtua.

Ketju se toki voi olla, mutta kuuleman perusteella (ittellä ei ole ketjun kanssa ongelmaa ollut) jos ketju hyppää hampaiden yli veto päällä niin sen HUOMAA. Eli veikkaisin enemmänkin jotain voimalinjassa olevaa ahdistusta joka vapautuu, jos tapahtuu vain part time asennossa. Ittellä on molemmat tehnyt ihan samaa, silloinkin kun ei ole ollut väljää missään. Jatkuvalla nelivedolla ei toki pitäisi alkaa ahdistamaan ja jos paukkuu silloinkin niin sitten syynä joku muu. Mä en nyt muista miten toi ketjun kireyden tarkistus meni 242:ssa tai 231:ssä, mutta joka tapauksessa jos sitä epäilet niin kandee tarkistaa. Löysä ketju syö kuoren ohueksi ja jossain vaiheessa se halkeaa -> ei hyvä. Eihän tuo jakoloota sinänsä ole kovin vaikea avattava, muutamia pultteja ja lukkorenkaita. Onnistuu jopa auton alla.


Voisi hyvin myös olla Killmanin ehdottama tukivarren osuma johonkin, tai sitten esim. panhard tai sen korin pään kiinnike joka oireilee. Mulla myös takajouset piti joskus hieman elämää, auttoi kun laittoi vaseliinia väliin. Samoin tosiaan noi etujouset saattaa ottaa joustoissa hieman johonkin kiinni josta lähtee myös jonkinsortin pamaus ja tuntuu usein nykäiksenä. Useimmitenhän näissä kaikissa tilanteissa on veto päällä, joten pamauksen saattaa erehtyä tulevan voimalinjasta vaikkei tulekaan. Aijuu, yksi vielä mikä tuli mieleen niin voi toki olla välityksissä jotain häikkää, mulla paukkui edellisen XJ:n D35 jonkin verran ja siinä oli hammasvälystä vähän liikaa. Fordin 8.8:n kun vaihdoin niin ne paukkeet hävisi - ja muita tuli tilalle

Viimeksi muokannut Timo_L : 01.12.2009 11:46
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
xj & yj = "Rolling Jeep ja MacGyver kioski jeep" tare Maasturiprojektit 504 03.09.2015 06:35
Cherokee XJ "Pimp my Jeep" -Projekti asvirkku Maasturiprojektit 64 13.06.2011 14:02
Myydään Jeep cherokee,2"korotus,31"renkaat, 1700e patroloffroad O/M/V Ajoneuvot 0 02.01.2009 19:37
Myyty Jeep TML vateet 15".lev10" -44et, jako 5x4,5" UUDET Kimpsu O/M/V Renkaat ja vanteet 0 23.09.2008 11:18
Jeep Grand Cherokee "WJ" Nex Tekniikka & Jutustelu 3 15.01.2008 18:39


Sivu luotu: 19:58 (GMT +2).