![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Sitä en voi käsittää miksi porukka täällä tuntuu väheksyvän esim. jenkkifoorumeita niin helvetisti? Ihan kuin se pelkkä oma kokemus olisi ainoa asia mihin voi luottaa..netti on erittäin hyvä tiedonhaun lähde, kunhan vain muistaa sen tietofiltterin päässään. Kaikkea ei kannata suorilta käsin uskoa mitä lukee. Kaikella kunnioituksella, mutta koskee se sama asia kuitenkin korjaamojakin. Ei se korjaamo ole välttämättä aina oikeassa. Netin hienous on, että kun noissa väkirikkaisssa valtioissa on porukkaa kymmeniä kertoja enemmän kuin suomessa, niin sieltä VÄKISINKIN löytyy tietoa ja tapahtumia enemmän kuin täältä pienestä Suomesta. Kun on paljon autoja, niin tietyt viat, vaikka olisi kohtalaisen harvinaisiakin tulee ilmi. Voi olla ettei täällä ole sattunut yhtäkään, joten siitä on vaikea löytää tietoa tai voi vaikuttaa, ettei sellaista "tyyppivikaa" edes ole. |
#27
|
||||
|
||||
![]()
Koska toisten on vaikeata ymmärtää edes suomeksi kerrottuja/kirjoitettuja asioita, saatikka jos ne on kirjoitettu Lontooksi!!!
|
#28
|
|||
|
|||
![]()
Rauhoitutaampas
![]() Molemmat vaihtoehdot (Jamant ja Timo_L) ovat erittäin todennäköisiä minun tapauksessa, koska tuo NSS johdotus näyttäis olevan just siinä liittimessä josta johtui ne topicin alkupään sulakkeen paukkumiset, mutta asiaa ei helpota se, että edellinen omistaja mumisi jostain satunnaisista käynnistysvaikeuksista (kuulemma kuin akku olisi tyhjä ![]() Lainaus:
![]() |
#29
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Viimeksi muokannut Timo_L : 26.11.2009 16:02 |
#30
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() NSS:n yksi likaisuus- oirehtiminen on juuri se, että keppiä P- tai N- asennossa runkkaamalla lähtee käyntiin, muuten ei. Mulla molemmat teki juuri tuota. Toinen voi toki olla joku liitin- tai johtovika, tai uupuva sulake. Ei yhtään mahdotonta, varisnkin kun sulla niitä ihme kötöstyksiä ja ongelmia siellä on muutenkin edellisen omistajan jäljiltä. Ton NSS:n pystyy ohittamaankin kokonaan, mutta sitten kyllä käynnistyy ihan missä vain kepin asennossa, mikäei välttämättä ole hyvä. Sitä nyt en tähän hätään muista, miten ihmeessä se tehtiin.. pari johtoa piti liittää yhteen jostain liittimestä? |
#31
|
||||
|
||||
![]()
Ja aiankin katsastuksessa sen startin pitää toimia vain P tai N -asennoissa!! Kyllä ne sen kumminkin kokeilee, vaikkei sitä aina itse huomaiskaan!!
Ja ei täällä mitään palkokasveja oo, asiaahan tässä.... |
#32
|
|||
|
|||
![]()
Ja taas pikku päivitystä.....
NSS tuli kaiveltua irti (olihan v*ttumainen irrottaa ja taisi siinä muutama Voimasanakin päästä suupielestä, eikä luovuttaminenkaan kaukaa liipannut....mutta en antanut periksi, niinkuin tässäkin todetaan-> http://www.youtube.com/watch?v=WKYD-cDd_Gs ![]() Mutta tämäkään ei ollut viimeinen vika autossa, joten... TO BE CONTINUED.... |
#33
|
||||
|
||||
![]()
BINGO! ..kuten taisin jotian aiemmin todetakin
![]() |
#34
|
|||
|
|||
![]()
Jep, tälläkertaa pisteet Timo_L:älle
![]() Mutta noita starttausongelmia ei minulla ole ollut, vaan edellinen omistaja jotain sellaisista mutisi.... Mutta sähköistä akseliin. Kävin toissa ehtoola pikaisella pyörähdyksellä maiseman puolella ja ihmettelin mielenkiintoista ääntä, joka tuntuu/kuulostaa tulevan vasemman etunavan seutuvilta ja paukahdus kuulostaa kuin joku hyppäisi yli, mutta murrokset ei ainakaan pauku, eikä perässäkään näkynyt mitään ihmeellistä kun öljyjä vaihtelin. Ja sopivaa mäkeä ylös yrittäessä äänen kanssa tuntuu kuin jättäisi etuvetoa pois pelistä aina paukahduksen kuuluessa.....saatan kyllä tuntea omianikin, mutta asia on kuitenkin melko hankala todeta/paikallistaa äänen kuuluessa erittäin epäsäännöllisesti. Olisiko se sitten se "vetoketju" jakolaatikossa joka hyppii yli? Sen vaihdosta ei ole mitään hajuakaan ja öljyjä jakolaatikkoon vaihtaessa en onnistunut täyttöpropusta löytämään mitään mistä olisi saanut mitattua ketjun painaumaa...eli tunnelma oli kuin olisi tyhjään halliin avaimenreijästä kurkistanut ![]() ![]() |
#35
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa kuin ripulin parantaminen pieremällä liika tarkkuus osoittaa teknisen kypsymättömyyden. |
#36
|
||||
|
||||
![]()
Nippuside on kätevä niiden kumituttien tiivistämiseen, elleivät ole murtuneet.
Se "napalukko" on viralliselta nimeltään central axle disconnect, eli cad.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#37
|
||||
|
||||
![]()
Ja se mitä jakolaatikossa tökit on suodatin (tommonen: http://www.jamant.fi/suodatin-cro4338943-p-485.html ), NP-jakolaatikoissa ei ole kiristäjää!!
Napalukkoa epäilisin minäkin, paitsi jos on NP-242 (Full-Time asento) -jakolaatikko, silloin ei ole napalukkoa!! |
#38
|
||||
|
||||
![]() Pamaus
Siis pamaus kuuluu kun olet kiipeämässä esim penkalle tai kivelle siten että apparin puolen etupyörä on sisällä ja kuskin joustot max ulkona sekä pyörät käännettynä oikealle?
Itellä pamaus kuulunut yo tilanteessa satunnaisesti vuosia, eikä kyllä ole mistään voimansiirrosta lähtöisin. Veikkaisin paria kohtaa, apparin puolen ylätukivarsi ahdistaa äljypohjan reunaan. Näkyy osuman merkkejä jos näin. Toinen, todennäköisempi on että jousi ottaa tolppaan täydessä ulosjoustossa ja jousen kierre aiheuttaa äänen. Onko muilla arvausia? |
#39
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Ketju se toki voi olla, mutta kuuleman perusteella (ittellä ei ole ketjun kanssa ongelmaa ollut) jos ketju hyppää hampaiden yli veto päällä niin sen HUOMAA. Eli veikkaisin enemmänkin jotain voimalinjassa olevaa ahdistusta joka vapautuu, jos tapahtuu vain part time asennossa. Ittellä on molemmat tehnyt ihan samaa, silloinkin kun ei ole ollut väljää missään. Jatkuvalla nelivedolla ei toki pitäisi alkaa ahdistamaan ja jos paukkuu silloinkin niin sitten syynä joku muu. Mä en nyt muista miten toi ketjun kireyden tarkistus meni 242:ssa tai 231:ssä, mutta joka tapauksessa jos sitä epäilet niin kandee tarkistaa. Löysä ketju syö kuoren ohueksi ja jossain vaiheessa se halkeaa -> ei hyvä. Eihän tuo jakoloota sinänsä ole kovin vaikea avattava, muutamia pultteja ja lukkorenkaita. Onnistuu jopa auton alla. Voisi hyvin myös olla Killmanin ehdottama tukivarren osuma johonkin, tai sitten esim. panhard tai sen korin pään kiinnike joka oireilee. Mulla myös takajouset piti joskus hieman elämää, auttoi kun laittoi vaseliinia väliin. Samoin tosiaan noi etujouset saattaa ottaa joustoissa hieman johonkin kiinni josta lähtee myös jonkinsortin pamaus ja tuntuu usein nykäiksenä. Useimmitenhän näissä kaikissa tilanteissa on veto päällä, joten pamauksen saattaa erehtyä tulevan voimalinjasta vaikkei tulekaan. Aijuu, yksi vielä mikä tuli mieleen niin voi toki olla välityksissä jotain häikkää, mulla paukkui edellisen XJ:n D35 jonkin verran ja siinä oli hammasvälystä vähän liikaa. Fordin 8.8:n kun vaihdoin niin ne paukkeet hävisi - ja muita tuli tilalle ![]() Viimeksi muokannut Timo_L : 01.12.2009 11:46 |
#40
|
|||
|
|||
![]()
NP-242 oli tosiaan tuo jakolaatikko malliltaan ja napalukkoja ei ole. Jaa se oli suodatin mikä siellä makaili pohjalla....olis varmaan saanut senkin vaihtaa
![]() Mutta ääni. Se on paljon kovempi/metallisempi pamaus kuin mitä tukivarsista kuuluisi (tuttuja juttuja Nivasta ![]() Autoon on kyllä tämä legendaarinen edellinen omistaja vaihtanut ylä- ja alapallonivelet just tuohon nurkkaan ja yht´äkkisellä vilkaisulla siellä ei näy mitään erikoista, mutta pitää varmaan kokeilla vetää varuiksi vetari ulos perästä ja ihmetellä tapahtumia? Minkälaisella sokalla/lukolla vetari on kiinni tasauspyörästössä? Josko sitä lukitusta siellä enää on...voisiko se ääntää sieltä??? (epäilen siksi, että auton mukana tuli laatikko jossa pallonivelet oli ollut ja siellä oli yksi "ylimääräinen" noin 40mm rengassokka ![]() |
#41
|
||||
|
||||
![]()
Etuvetari lähtee pois kun irrotat kolme pulttia navan takaa, jarrusatulat irti ja vedät pois. Tai siis, jos ei ole koskaan napoja irrotettu niin taistelet ne sieltä ulos esim. vasaralla pulttien päihin naputtelemalla. Ei ole mitään sokkia/ lukituksia etuperässä. Ja vetari saa jäädä sillä isolla pultilla napaan kiinni, on vähän hankalempi laittaa paikalleen mutta se voi olla aika vittumainen irroitettava kun on kohtuu kireälle laitettu.
Takana on c-klipit, eli pitää avata perän kansi että saat ne pois ja sitten vain vetää vetarit ulos. Tosin jarrukengät yleensä haraa vastaan ja tarttee ruuvata ne ensin sisään. |
#42
|
||||
|
||||
![]()
Ei ole vetari lukittu millään etuperään, ja se lukkorengas ON ylimääräinen, noissa pallonivelissä tulee se mukana, mutta ei se mahdu mihinkään!!!
|
#43
|
|||
|
|||
![]()
Pitkästä aikaa pähkinöitä pureksittavaksi.....
Mistähän aloittaisi, kun ahdistuin oikein mittailemaan kulutuksia kyseisestä cherokeesta ja aavistus osui oikeaan....kaikki menee mitä annetaan ![]() ![]() Jarrut ei makaa, jokapaikassa on uudet öljyt ja sytytyshilpeet vaihdettu kaikki. Käynti melko hyvää muutenkin...paitsi tyhjäkäynti nousee lämpötilan laskiessa (0C° käy ~700r/min, -15C° 1200r/min ja -30C° huutaa melkein 2000r/min ???) tosin säädin just uudelleen TPS:än ja nyt en vielä tiedä miten käyttäytyy. Koneen ympäristöstä löydetyt anturit antaa meleko uskottavia lukemia, mutta lambda on vielä hieman kysymysmerkki..... mitä sen pitäisi näyttää, ja missä tilanteessa-> kolmijohtoinen (pun, musta, harmaa) |
#44
|
||||
|
||||
![]()
Aika paljolta kuulostaa jos jatkuvassa normaaliajossa on tuollaisia lukemia. Tehdas ilmoittaa maantienopeuksiin ~10/l satasella ja kaupunkiajoon kait jotain 15 litran luokkaa.
Mulla vei orkkiksena 11-14 l/100km normiajossa, jos pelkkää kaupunkiajoa niin sitten vähän enemmän. Korotettuna, isoilla mutakumeilla, ja vaikka välitykset vaihdettu vastaamaan pikkurenkaita, niin ei paljoa alle 15 l/100km mene missään käytössä. Metsässä rymytessä tai lappu lattiassa lumessa ajaessa menee kyllä reilusti hurjempiakin lukemia, 25 l/100km ei ole kaukana ja välillä taitaa mennä enemmänkin ![]() Silloin kun lambda hajosi edellisestä, niin kulutus pomppasi useilla litroilla ja kone kävi muutenkin vähän oudosti. |
#45
|
|||
|
|||
![]()
No paljolta se kuulostaa minustakin, vaikka autoa ostaessa henkisesti varauduinkin "mahtavaan" kulutukseen.
Ajelut ei missääntapauksessa ole mitään kaupunkipyöritystä, vaan ihan rehtiä pohojalaasta tasaisen maalaismaiseman piiiitkää suoraa vähintään 20km siirtymällä kerrallaan....eli edellytykset olisi loistavat tuolle tehtaan ~10L/100km kulutukselle. Olisiko sille lambdalle jotain arvoja antaa mitä pitäisi näytellä, vai vetäisenkö vain töpselin irti ja katson viekö vielä enemmän? ![]() |
#46
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Uusi on laatikossa odottamssa, kun tuli samoilla vaivoilla tilattua, joten tuo vanha joutaa laittaa postissa tulemaan, jos haluat kokeilla (luultavasti toimivaa..) Eipä uusikaan hirveitä taida maksaa. |
#47
|
|||
|
|||
![]()
Muistatko pt yhtään niitä lambdasi johtojen määrää & värejä? Meinaan kun näyttäis että tuossa on *taas* semmonen lambda että ei löydy kuin alkuperäisenä ja muilla säätöarvot heittelee häränpyllyä (siis varmasti käyntiin lähtee muillakin, mutta ei anna oikeaa tietoa "aivoille")
Mun tapauksessa pitäisi löytyä kolme johtoa (pun, musta, harmaa) ja nämä kertoo siis sen lambdan toiminta alueen.....nelijohtoisia löytyisi vaikka tarvikkeena ja kaikenmaailman johtoväreillä, mutta kolmijohtoinen just noilla väreillä hieman tihkaisee ![]() *taas sana siksi, että meillä on pt:n kanssa kokemuksia mallikohtaisista erikoisosista mersujemme parista ![]() |
#48
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ei niin paljon koettele, kun on näihin ongelmiin tottunut.. |
#49
|
|||
|
|||
![]()
Neljä johtoa tulee ainakin kiinni olevasta lambdasta, joten ei lie tarvetta katsella värejä kummemmin? Ja liitin johon menee on myös 4-napainen.
|
#50
|
|||
|
|||
![]()
Juu ei....liikaa johtoja. Kiitos kuitenkin!
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
xj & yj = "Rolling Jeep ja MacGyver kioski jeep" | tare | Maasturiprojektit | 504 | 03.09.2015 06:35 |
Cherokee XJ "Pimp my Jeep" -Projekti | asvirkku | Maasturiprojektit | 64 | 13.06.2011 14:02 |
Myydään Jeep cherokee,2"korotus,31"renkaat, 1700e | patroloffroad | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 02.01.2009 19:37 |
Myyty Jeep TML vateet 15".lev10" -44et, jako 5x4,5" UUDET | Kimpsu | O/M/V Renkaat ja vanteet | 0 | 23.09.2008 11:18 |
Jeep Grand Cherokee "WJ" | Nex | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 15.01.2008 18:39 |