![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Väite sekä pitää paikkaansa että ei pidä.
Jos kuski jolla jo on C kortti käy ajamassa lisäksi C1E kortin ja ilmoittaa että ei halua ammattitutkinto osaa niin on mahdollista ajaa se halvemmalla hinnalla (ei tosin kaikissa autokouluissa onnistu). Tällä kortilla saa sitten ajaa yksityisiä yhdistelmiä, mutta jos vetoautossa on liikenne luvat niin kuskilta tulee löytyä tuo ammattitutkinto todistus! (en muista mikä on vanhoille kuskeille se viimeinen päivämäärä mihin mennessä tutkinto on oltava suoritettuna) Mikäli taas kuskilla on B kortti niin ilman ammattitutkintoa ei yksikään autokoulu käsittääkseni suostu ajattamaan C1E korttia ei edes pelkkää C korttia! |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Saako muuten vanhalla c-kortilla ajaa firman nimissä olevaa kuorma-autoa? Vai pitääkö siinä olla joku liikennelupa kuskilla? Päin persettä ne tuon kortti uudistuksen kanssa menevät. Kohta ne ihmettelee kun ei ole kuskeja. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kai niillä on haaveena jotta ois vaan ammatti kuskeja liikenteessä. Mutta joo saat ajaa sillä vanhalla kortilla työksesi. Siinä kai se uudistuksen sisältö onkin uudella kortilla et saa ilman sitä ammatti tutkintoa. Tosin viiden vuoden siirtymä vaiheen aikana on käytävä vanhallaki kortilla ajavien opintoviikon verran koulutusta että saa siirtymävaiheen jälkeenkin ajaa työajoja. Autokoulu ainakin tarjoaa sellasia päivän tai kahen kursseja joista tuon voipi kasailla. Siellä oli taloudellista ajoa ja turvallisuutta ja ensiapua ja kaikkee. Varmaan juttuja jotka on hyvä osata jos työkseen autoilee. Ja meistähän ei kukaan oo niin hyvä ettei lisä oppi tai kertaus parantaisi. Se sitten että saako virman autoa ajaa jos ajo on yksityinen on asia jota en tiijä.
Ja kyllä kaikki muukin on muistin varaista tietoa elokuulta.
__________________
Lauri-poika metsäs häärii katseleepi puita väärii mäyränä nummia tonkii |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Tuo juuri kiinnostaisi. On se hieman persiistä kun silloin tällöin saattaa kuorma-autoa tarvii, sellaisen jopa saisi lainaan, mutta jos uupuu tuo liikennelupa niin ei saisi ajaa firman nimissä olevaa autoa, vaikka ajo onkin yksityinen. Itse olen ainakin käsityksessä että sitä firman autoa ei saa ajaa ilman sitä liikennelupaa, vaikka ajo on yksityinen.
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tänään tuli taas väittelyä trailereiden vetopainoista.
Onko olemassa jotain HA/PA+Traileri yhdistelmän kokonaismassa rajaa, jota ei saa vetää pikku-e kortilla? Huhun mukaan yhdistelmän kokonaispaino jos menee yli 4350kg niin tarvii ison E:n? Onko esmerkiksi VW Touareg (kokonaismassa 3500kg) + 3500Kg traileri täyteen lastattuna laiton pikku-e:lle? |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Toinen vastaus on "kyllä". Jos henkilöauto on kokonaismassaltaan yli 3500 kg sillä ei voi vetää mitään muuta kuin kevytperävaunua ilman isoa EEtä. Eikä sitä saa ajaa muutenkaan ilman C-korttia. Tuareg-esimerkki on laillinen, olettaen että sillä saa vetää 3500 kg kärryä. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19900845
"Ajoneuvoyhdistelmä, jossa vetoautona on C1- tai D1-luokan ajoneuvo ja jossa koko yhdistelmän kokonaismassa ylittää 12 000 kg tai hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan, kuuluu C1E-luokan sijaan luokkaan CE, jos vetoautona on C1-luokkaan kuuluva ajoneuvo, ja D1E-luokan sijaan luokkaan DE, jos vetoautona on D1-luokkaan kuuluva ajoneuvo" Eli koskee kuorma/linja-autoperusteisia yhdistelmiä.
__________________
KYM Viimeksi muokannut AtteL : 02.12.2009 10:42 Perustelu: lisäys/poisto |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos asiaa selvittää AKEN sivuilta saa pikku E:llä vetää mitä tahansa: http://www.ake.fi/ake/ajokortit_ja_t...rttiluokat.htm Ainoastaan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg. Minä joudun ajamaan pikku E kortin ja se näyttää maksavan "vain" noin 500 eur nykyään! Tuohon kuulemaasi huhuun voisin sanoa, että kyse on B kortin 3500+750=4250 rajasta. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Luvat ovat ajoneuvoluokkakohtaisia, joten ihan miten vaan niitä ei saa heittää... Eli pakuluvalla, saa ajaa vann pakulla, jne... Ja vanhalla C-kortilla saat tosiaan ajaa niin kauan, kun tää "ylimenokausi" päättyy... Sitten on pakko olla "Ammattiliikennekortti", jos työksesi ajat.
__________________
Kolmas elämä menossa, ja vauhti vaan kiihtyy ![]() " Si vis pacem, para bellum..." Rahalla saa, ja maasturilla pääsee... ![]() Kaikki mikä tulee idästä, otetaan vastaan tasajyvän kanssa...!!! Mitäs tähän sanois Honda-mies??? Mulla on Mese, ja se viihtyy talven tallissa ![]() Jokivarren VPK www.facebook.com/junnupaloautot |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Perävaunun massa jarruin | elhapero | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 20.04.2009 08:40 |
2L versus 2L-T??? | Nalle | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 09.05.2008 14:47 |
FJ 60 / 62 VERSUS HJ 60 / 61 , 4" korotus | Houjou | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 03.03.2008 18:10 |
Pohjamaalin päälle massa | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 25.02.2008 22:59 | |
RR kokonaispaino? | Micke | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 11.01.2004 21:30 |