![]() |
Vedettävä massa versus kokonaispaino trailerissa.
Onko nyt jollain varmaa tietoa asiasta kun monesti väitelty seuraavasta.
Vetoauton max jarrullinen vetopaino esim. 1000kg jonka perässä. Jarrullinen traikku kokonaispaino 1000kg ja omapaino 500kg eli kantavuus 500kg Trailerin kyydissä kori jonka senhetkinen paino 200kg Tuo yhdistelmä on ollut ainakin ennen lailinen koska senhetkinen vedettävä paino ei ylitä tuota 1000kiloa. Onko pykäliin tullut muutos koska serkkupoika oli sheriffilaitokselta käynyt kysymässä ja olivat sanoneet jotta katsotaan kärryn kokonaispainosta vaikka kyydissä olis pistolapio. Tyhjää kärryä saisi vetää ilman kuormaa. |
eiköhän ton pitäs ihan laillinen olla.. jos 500+200kilo eli 700kiloa ja saa vetää 1000kilo..
|
Lainaus:
Korttivaatimukset katsotaan aina papereista(rek.otteista), paino- ja kuormaus ei liity ajo-oikeuteen ja sen luokkaan. Pikku e tarvittiin jos perävaunun kokonaismassa katsottuna rekisteriotteesta ylittää auton oman massan Ja/tai yhdistelmän kokonaismassaon otteiden mukaan yli 3500kg Eli ei tyhjääkään kärriä saa vetää ilman e-tä jos paperit(otteet) sen vaativat. Lähes kaikissa autoissa on otteessa mainittu tuo jarrullisen ja jarruttoman kärrin paino, ja jos ei ole niin se on jarrullisessa max. vetoauton kokonaismassa ja jarruttomassa puolet auton omasta painosta, kuitenkin max 750kg. M1g ja N1g luokan vetoauto sallii joissain tapauksissa 1,5 kertaa kokonaispaino, kuitenkin se max. 3500kg tai valmistaja sallima mikä on monasti alempi. |
Tää on mielenkiintoinen juttu.
Jos omistaa kuorma-autokortin (C), niin saa ottaa kuorma-auton perään puoli/täysperävaunun. Tosin kärry pitää olla tyhjä, mutta vastaavasti vetoauto saa olla täyteen kuormaan lastattu. Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Mut muutoinhan tuo homma menee kuten Attel kirjoitteli. |
Lainaus:
7 § Ajo-oikeuden laajuus Ajo-oikeuden haltija saa kuitenkin 1 momentista poiketen kuljettaa muualla Suomessa kuin Ahvenanmaan maakunnassa myös muita ajoneuvoja seuraavasti: 3) ajoneuvojen huolto- ja korjaustyötä tekevä, jolla on C-luokan ajo-oikeus, saa suorittaa D- tai D1-luokan ajoneuvon tai E-luokan ajoneuvoyhdistelmän huolto- tai korjaustoimenpiteen taikka katsastamisen edellyttämän siirron tai koeajon D- tai D1-luokan ajoneuvolla ilman matkustajia tai E-luokan ajoneuvoyhdistelmällä ilman kuormaa; 3 a) muuta ajoneuvojen huoltotyötä tekevä, jolla on C-luokan ajo-oikeus, saa suorittaa 3 kohdassa tarkoitetun ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän huoltamisen edellyttämän siirron kohdassa mainituin edellytyksin yrityksen varikkoalueella; 6) ajoneuvon katsastaja tai hyväksynnän suorittaja, jolla on C-luokan ajo-oikeus, saa koeajaa D- tai D1-luokan ajoneuvoa tai E-luokan ajoneuvoyhdistelmää sen katsastamiseen tai liikenteeseen hyväksymiseen kuuluvassa koeajossa; 7) pelastusauton kuljettaja, jolla on C-luokan ajo-oikeus, saa tässä tehtävässä toimiessaan kuljettaa D- tai D1-luokan ajoneuvoa taikka E-luokan ajoneuvoyhdistelmää hälytystehtävän hoitamiseen sekä pelastustoimen tehtävien harjoitteluun ja koulutukseen liittyvissä ajoissa ja E-luokan ajoneuvoyhdistelmää tehtävään liittyvän kaluston huoltoon ja korjaukseen liittyvissä siirtoajoissa. Eli nyt on rajoitettu kuljettajan status joka sitä siirtelee, aiemmin sen sai tehtä masa meikäläinen ilman sen kummempaa tarkoitusta.. |
Ette ilmeisesti ymmärtäneet kysymystä.
Siis näin itse ymmärsin: kärryn kokonaismassa on 2500kg, omamassa 500kg, jos kyydissä on 200kg klapeja, tulkitseeko poliisi kärrynpainoksi A: 700kg eli todellinen paino B: 2500kg koska kärry on kuormattu eli kokonaismassa. |
Lainaus:
Tietysti tapoja ja tyylejä on yhtämonta kun poliisejakin... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Pari vuotta sitten lehdissäkin puitiin ja oli kuulemma sakkoja maksettu takaisin koska olivat väärin perustei sakottaneet.(mullakin jossain yks lehti jossa artikkeli)
Eli aiemmin ei vaikuttanut otteeseen merkitty kokonaismassa vaan ainoastaan juurikin senhetkinen kärryn omamassa+ kyydissäolevan kuorman massa. Se oli sitten poliisien henkilökohtainen oivoi jossei vaakaa ollut mukana tai esim katsastuskonttoria lähellä. Ja ajokorttiasiat on ihan erikseen,ei puututa nyt niihin vaan ainoastaan noihin otteiden ja todellisten massojen lukemiin. Veikaan myös että poliisilaitoksella olivat sotkeneet juurikin nuo kortti ja kytkentämassat keskenään. Hetkellisen haeskelun tuloksena en ainakaan löytänyt miksei saisi vetää >traikku omamassa 500kg+lasti esim450kg (Traikun kokonaismassa 1200kg) jos jarrullinen max 1000kg veturin otteessa. (laitoin eri painot kuin ekaan kysymykseen) |
Lainaus:
Mutta aiemminhan oli kysymys SAAKO sitä yhdistelmää kuljettaa, topicin aloittaja ei kertonut oleellisia tietoja kuljettajan ajokortin kirjaimista. Rautalankaa: Tuo ylläoleva kärri jossa nuo 200kg klapeja ja -87 corolla jolla saa vetää max. 1000kg kytkettyä kärriä. 1. OK,saa ajaa jos kuskilla on pikku e. Peruste: Kärrin kokonaismassa (2500kg ylittää korollan OMAN MASSAN. Ja TODELLINEN paino on tuo 700kg, (korollan sallittu1000kg) 2. Muuten sama, mutta klapeja 1300kg Kortti riittää, mutta punnittaessa kytkentämassan ylitys ja sakko. 3. Kuten edellä, mutta klapeja 4000kg(!), = kytkentä-, ja akselimassojen ylitys> isommat sakot ja laitteet jää tienviereen levikkeelle>matka keskeytetään. 4. Jälleen sama korolla -87 ja kuskilla vain B kortti. Sama kärri tyhjänä perässä. Seuraus: Ainoastaan kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta, edell. ylemmän luokan ajo-oikeutta> 14 päiväsakkoa ja kortti pois vähintään kuukaudeksi. Ainoastaan tietyissä tapauksissa varmuudella kuorman paino voidaan todeta ilman vaakoja, esim. sementtisäkit 40kg/kpl ym. Eli 2 asiaa liittyy osittain toisiinsa ja ne täytyy ymmärtää.. |
No lisätään faktaa kysymykseen kun en huomannut sitä laittaa.
Kyseessä siis toyota hilux 4x4 -01 ,max jarrullinen 2250kg Traileri kokonaismassa 3500kg, omamassa 700kg eli kantavuus 2800kg. Ja kysytty siis että saako tuolla yhdistelmällä kuljettaa kärryssä esim mönkkäriä tai kahta. Ja vastaus oli ollut ettei missään tapauksessa koska kärryn kokonaismassa tuo 3500kg. Eikä edelleenkään puututa siihen ajokorttiin. Kirjaimia vaikka koko aapinen :) |
Joskus olen kuullu tuosta ylikuorma säännöstä semmosta et jos kuormatessa ei pystytä varmistamaan kuorman painoa, saa olla 5% ylikuormaa.
Mutta jos kuorman paino tiedetään (esim pyöräkuormaajassa vaaka) ei saa olla ylikuormaa. |
Eli vielä sotkeakseni koko topiikkia niin. Bluevan tarkoittaa että auto jolla saa vetää 2250kg jarrullista mutta perässä onkin kärry jonka otteessa oleva kokonaismassa on 3500kg Onko se laiton yhdistelmä vaikka kärry olisi tyhjä vai saako siihen kärryyn lastata tavaraa kunnes 2250kg tulee täyteen????
Sotkiko vaiko selvensikö????:D |
Lainaus:
Kyllähän sillä hilulla ja tuolla kärrillä saa vetää 2 mönkkäriä, jopa 3. Eikös ne keskimäärin paina jotain 400kg/kpl? Sinua on siis jossain huijattu ja petkutettu..;) |
Lainaus:
Saa kuormata siihen 2250 kiloon asti. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja vielä ihmetyttää se että täysin tyhjänä saisi mukamas vetää mutta ei yhtään kuormaa. Taitaa olla paras ettei kiusaa paikallispoliiseja enempää vaan pyytää esim liikkuvilta(tai joltain muulta viranomaiselta) pykälät/asetukset ja mukaan lakipykäläsuomirauma sanakirjan. |
Jarrullinen perävaunu
Yli 750 kg, mutta alle 3500 kg perävaunu kuuluu O2-ajoneuvoluokkaan. Tämän luokan perävaunut on varustettu jarruin ja ne on katsastettava joka toinen vuosi. Näissä katsastusaika on kalenterivuoden loppuun mennessä; ei siis kuten autoissa käyttöönottopäivän tai rekisterinumeron mukaan. Jarrullisissa perävaunuissa täytyy käyttää talvirenkaita kuten henkilö- ja pakettiautoissakin. Huomioitava seikka on myös, että jos vetoautossa on nastarenkaat, täytyy myös perävaunun alta löytyä sellaiset. Perävaunun rekisteriotteessa lukeva kokonaismassa saa olla suurempi kuin auton omamassa, mutta todellinen perävaunumassa ei. Perävaunu voi olla myös leveämpi kuin vetoauto. Tässä tapauksessa voi joutua käyttämään lisävarrellisia taustapeilejä, niin sanottuja asuntovaunupeilejä, näkyvyyden saamiseksi taaksepäin. Peilien hyötyleveys (peilipinnan ”keskeltä keskelle” mitattuna) tulee olla vähintään yhtä suuri kuin perävaunun leveys peilien korkeudella. _________ Jarrullisten yhdistelmien kohdalla kuvaan asuu yhdistelmän kokonaispaino. B-kortilla suurin sallittu yhdistelmän paino on 3500 kg. Kuorma-autokortti ei tähän asiaan tee muutosta. BC-kortti oikeuttaa ajamaan alle 3500 kg:n yhdistelmiä Asuntovaunulla tai autotrailerilla saattaa hyvinkin tuo 3500 kg:n raja ylittyä. Jos vetoauto on B-luokkaa (kokonaispaino alle 3500 kg), täytyy kuljettajalta löytyä BE-luokan ajokortti (ns. pikku-E). Tämän luokan kortti tarvitaan myös silloin, kun perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan. |
Mites, jos vetoauto on kuorma-auto, (esim Ducato Maxi) niin millaset renkaat kärrissä pitää talvella olla? Jos dukaatissa vaikka on etuakselilla nastat ja takana ei? Kuorma-autoissahan saa olla sekarengastus, eikä talvisin vaadita edes M+S-merkintää.
a) Kesärenkaat (Kuorma-auto yhdistelmiltä ei vaadita M+S-renkaita) b) Nastattomat talvirenkaat (kun nyt ei oikein tiedä mitkä siellä pitäs olla) c) Nastarenkaat (mennään ny varmanpäälle, kerran siellä jossakin renkaassa on piikkejä) |
Lainaus:
Ja jos lavalla on tietyn painoista kappaletavaraa niin silloin ei oo mitään epäselvää. |
Lainaus:
Silloin nuo kaikki olis sallittuja.. Tuli vielä mieleen toi ylikuormamaksu juttu. Eli koskee myös pakettiautoja, toi aiempi 4000kg klapikuorma olis tullu hintoihin vetää tolla hiluxilla, mutta paljon halvemmaksi jollain henkilöautolla.. Ja toi "tavaran" kuljetus ei tarkoita sitä, että olis nainen kyydissä.. 1 § Soveltamisala Ylikuorman kuljettamisesta tavaran kuljetukseen tarkoitetussa moottorikäyttöisessä ajoneuvossa tai sen perävaunussa tieliikennelaissa (267/81) tai sitä vastaavassa Ahvenanmaan maakuntalaissa tarkoitetulla tiellä määrätään valtiolle maksettava ylikuormamaksu tämän lain mukaan. (22.7.1991/1068) Tätä lakia ei sovelleta muulla traktorilla kuin liikennetraktorilla ja sen perävaunulla suoritettavaan kuljetukseen silloin, kun kysymyksessä on moottoriajoneuvoverosta annetun lain (722/66) 17 a §:ssä tarkoitettu kuljetus. (15.3.1996/170) Ylikuormamaksu määrätään vain sellaisesta ylikuormasta, jonka liikenteen valvoja toteaa välittömästi kuljetuksen aikana. |
Sivu luotu: 03:17 (GMT +2). |