![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Mitenkäs vinssaus tilanne? Laturi lataa yli 13,6 V ja vinssi purkaa molempia akkuja? Sitten kun vinssiakun jännite laskee alle 13,6 niin vinssaus loppuu lyhyeen, kun laturi ja vinssi akku ei ole enää yhteydessä? Eli pitää kykeä vinssiakkuun laturi ja starttiakku releen taakse? Jaksaako 80A:n laturi ladata molempia akkuja jos toinen on just syväpurettu vinssillä? Toi rele on senverta kallis et taitaa tulla luotettavampi systeemi kahdella laturilla? Kokemuksia lisää, mätänettiin kiusaan myyjiä..
__________________
Broken Back Team #1 Viimeksi muokannut SamiN : 19.11.2009 12:10 Perustelu: lisä kyssäreitä |
#2
|
||||
|
||||
![]()
eikös käytännössä ole suhteellisen toimiva systeemi jos vaan kytkee toisen akun alkuperäisen rinnalle niin riittää sit ruokaa pidemmäksi aikaa vinssatessa.lataushan toimii normaalisti kumpaankin akkuun ja kun vaan moottori käy niin virta ei lopu heti vaan riittää pidemmälle.
__________________
krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa kuin ripulin parantaminen pieremällä liika tarkkuus osoittaa teknisen kypsymättömyyden. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Tietysti hyvä puoli olisi sitten siinä että joskus tulevaisuudessa kun laittaa takavinssin niin ei tule sille ihan överipitkää virtajohtoa. Ja orkkis laturin vaihtais vaikka Grand Cherokeen 136 amp. versioon niin luulisi siitäkin virtaa riittävän ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
kaapeli saa olla kyllä oika miehekäs....mulla paikka suunniteltuna takajalkatilaan.loota ja saa muitakin roippeita sinne jemmaan.50 neliöinen olis jo sinnepäin.akun orggispaikalle saa survottuu n.75ah akun ja toinen sitten muualle niin pitäis virran riittää.eikäs alkup. laturi XJ:ssä ole 105ah.täyttää 150ah:n akkukapasiteettiä vielä hyvin.
__________________
krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa kuin ripulin parantaminen pieremällä liika tarkkuus osoittaa teknisen kypsymättömyyden. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Niitä on muistaakseni paria eri laturia.. mutta yleisin taitaa olla se 105Ah. Mutta ei se yhtään haittais jos olisi edes tuo 136Ah laturi.. jenkeistä toki löytyisi suoraan tilalle pultattavaa 180Ah laturiakin
![]() Juu, aattelinkin että joku 50-60 neliön jööti siellä pitää olla. No, täytyy lähteä metsästämään jostain. Itte attelin tosiaan heivata sen akun keulalta kokonaan pois ja pari laittais takapenkin tietämille. Jotenkin täytyy vaan koteloida että leimaukko tykkää, vaikka geeliakkuja meinaankin käyttää. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
mitenhän toimisi tilanne, että ottaisi 24v järjestelmästä tollasen releen kautta virran syötön jännitteen alentimelle 24v/12v ja laittaisi yhden akun sinne päähän, että saisi fiksusti virrat läppärille ym ym 12v syöviin laitteisiin kabiinissa? onko järkeä?
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Noita 24V/12V releitä on ihan valmiinakin tehdastekoisia. Useimmille vaan hinta tulee esteeksi.
Jos haluaa manuaalisilla kytkimillä toimia, niin noi venekäyttöön tarkoitetut "akunvalitsin" -kytkimet on käteviä suht. pienillä virroilla (max.300A) käytettäessä. Mikäänhän ei estä tekemästä siihen Hardcore -offilaitteeseen sellaista mekaanista kytkentää, että laitetaan 2 samanlaista akkua suoraan rinnan, mutta laitetaan sinne akkujen maajohdon väliin Kunnolliset, kuorma-autoissa käytettävät päävirtakytkimet (n. 2500A). Akkuja voi sit käyttää vaikka vain yhtä kerrallaan tai molempia yhtäaikaa. Sit kun auto jätetään pihan perälle, niin molemmat kytkimet nollille ja avaimet mukaan sisälle. Ei tule sähköviasta aiheutuvaa tulipalon vaaraa & varkaat joutuvat vähän enemmän askartelemaan, jotta pääsevät sillä autolla liikkeelle... ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]()
onks toi mun jeeppi isompi ku teidän??!!
![]() alle 50 neliöistä tuskin kannattaa edes harkita? sähkö on on sinistä ja sattuu! on niitä mustia ja erisävyisiä harmaita johtoja ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä tästäkin on vaikeeta saatu aikaiseksi...
Eli kytke laturi akkuun kiinni, jossa vinssikin on, ei lopu se virta ihan just siihen paikkaan vinssaillessa ja saa laturikin tehdä sitten sitä työtä, johon on suunniteltu! Ja moottorille laitetaan IHAN OMA AKKU, jota ladataan esim. 40A virranrajoittimella (releellä), jotta jännitetaso säilyy oikeana moottorin ohjainlaitteilla. Ja pitkään vinssatessahan se laturin kanssa oleva akku "hyytyy", jolloin moottorin akku jauhaa omillaan (ilman laturin tukea) siihen saakka, kun taas virtaa riittää muuallekin tuhlattavaksi. Diodit ei ole hyvä ratkaisu, koska niiden virransietokyky on mahdottoman huono ja aiheuttaa päänvaivaa "kovassa käytössä" (lisäksi akun tyhjentyessä, otappas siitä virtaa toiselle akulle "vastavirtaan" + siellä on AINA +0.7V jännitevuoto!) Mersullahan (E ja S zarjalaiset) on näin tehty jo pidemän aikaa, siellähän on moottoritilassa "ohjainlaite akku" joka on huimaavat 40Ah ja takaluukussa löytyy 105Ah woimalaitos. Sen veran hyviä noi "pikkuakut" on, jotta pääakku kun menee täysin tyhjäksi, lähtee auto käyntiin, mutta "huvituslaitteet" ei toimi, koska pikkuakusta ei ole ylläpitäjäksi. Tämän takia asiakas tulee korjaamolle, kun radio ei kuulu, ja penkinlämmittimessäkin on "jotain" vikaa... Ym ym...
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Mites se diodi- versio sitten pelittää? Eli siis yhtälailla lataus- kuin purkutilanteessa? Mulla on noi diodien ominaisuudet vähän hukassa, muutakun että ne päästää virtaa vain yhteen suuntaan. Miten kannattaisi kytkeä jne... Mulla meinaan vähän sama tilanne että olen aatellut kahta akkua, mutta vain yksi laturi (toiselle on aika heikosti tilaa enkä jaksa alkaa liikaa säheltämään).
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Esim. diodille tuleva johto 13V ja diodin jälkeen 12,3V.
__________________
Montenegro Offroad #55 2x 4x4 Outlander PHEV ja Wrangler |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Kattelin mätänetissä noita venekatkaisijoitakin, eli jompikumpi akuista tai molemmat mutta olipahan julmetun isoja! Pienempi vei tilaa kämmenen verran ja isompi vielä enemmän + korkeutta oli 5-7cm. Eivät välttämättä oikein sovi suikkaan, kun tuli riivittyä peltejä pois..
Päädyin kuitenkin rakentamaan kahden laturin ja kahden akun systeemin. Toi vinssiakku saa luvan opetella olemaan kyljellään, joko konehuoneessa tahi penkkien takana. Muistin tota kaksoisakkurelettä tutkiessani tilanteen mettästä kun laturi sippas ja pelkällä akulla ei päässy pois kun joutu vinssaamaan.. Eli jos toinen laturi sippaa niin sitten kytkee akut rinnan (päävirtakytkin akkujen + napojen väliin) jolloin laturi lataa molempia. Muulloin vinssiakulle on toi vanin 105 A laturi (kunhan hepe muistaa hakea) ja sitten sytkälle ja muille normi toiminnoille toinen, joko toi sierran 65A tai sitten Bosch kopio 80A. Eikös tollanen tuplalaturi systeemi ollu mm yhessä keltasessa suikassa? Oli ainakin kolme vinssiä ko. laitteessa..
__________________
Broken Back Team #1 |
#13
|
||||
|
||||
![]()
mulla on suikassa tuplalaturi systeemi
mutta eise kaks laturia poista vielä sitä ongelmaa ettei purkais molempia akkuja vinssatessa täytyy ne kumminkin erotella diodilla/tasasuuntaajalla |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Joo no siis kuten totesin niin tiedän että diodi päästää virtaa vain yhteen suuntaan, mutta mites se kytkentä? Ja miten muuten pelittää kahdella akulla, yms..?
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
Ei pitäs olla ongelmaa, kun toinen laturi lataa toista akkua ja toinen toista. Vinssi on kytketty vain toiseen akkun (optima) jota lataa 105A:n laturi. Vartan akku joka jää starttiakuksi saa latauksen siis 65 tai 80A:n laturilta.
Akut eivät ole siis rinnan muulloin kuin startatessa tai toisen laturin hajotessa. Mekaaninen päävirtakytkin akkujen väliin. Eli mihin tota relettä / diodia tässä tapauksessa tarvii, kun on toisistaan erilliset systeemit? Edittiä, siis joo, jos toinen laturi sippaa, silloin tietty pitäs akut erottaa, jottei vinssi tyhjennä molempia mutta toi häikkä tarkottaa yleensä sitä että leikki on loppu ja traileri kutsuu muutenkin..
__________________
Broken Back Team #1 Viimeksi muokannut SamiN : 20.11.2009 00:16 Perustelu: näkökulman tarkistus |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Toi RJ:n oma 45A laturi ei vakuuttanu, niin laitoin kaveriksi boschin 90A laturin, mutten oo vielä jaksanu laittaa konehuoneeseen toista akkua sille. Ja jos se toinen laturi sippaa, niin sitten edetään vaan hissunkissun sen toisen turvin. Yleensä se toinen tai ainoa laturi sippaa venäjällä heti ekana päivänä :P Ja taivallettavaa on vielä paljon. |
#17
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos jäähdytys ei riitä on diodi hetken päästä kaputt. |
#18
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
0 - 0.7V aluella diodihan ei sitten toimi, vaan "vuotaa" viirran läpi, mihin suuntaan sitten tarvii... Nyybin laskutoimitukset on sitten ihan oma maailman TAAS JÄLLEENKERRAN (eix niitä ny prkle saada täältä vaikka pelkäksi lukijoiksi, otettais mallia Volkkaripoikien sivuilta !!!)
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#19
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kyllä siinä diodissa on kynnysjännite vaikka se johtaa ihan täpöllä. Riippuu diodin tyypistä mutta siellä 0.2-0.7 voltin välillä se on. Sen verran se hukkaa siis jännitettä ja samalla suoraan ohmin lain mukaan tehoa. P=UI Virrankesto on taas suoraan riippuvainen diodityypistä. Lisäksi se ei päästä estosuuntaan yhtään virtaa oli jännite mikä tahansa.
__________________
- eskimo kaenuusta |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Akkuhan ei ota määränsä enempää latausvirtaa sisäänsä, vaikka sitä latailisi 200A:n laturilla.
Joa haluaa Normaalikäytössä olevaa akkua pitää hyvässä kunnossa, niin sitä ladataan n. 4A:n laturilla Joskus yön yli... ![]() Eli jos lähdet vinssaamaan vinssillä ,joka imee vaikka 500A virtaa kuormittuessaan, ja konehuoneessa on vaikka 100A:n laturi, niin sen laturin tehosta lähes kaikki menee suoraan sen vinssin mottorille ja loppu virrantarve tulee akun purkaantumisesta. Sitten kun vinssaus päättyy, niin ei se laturi vielä tuuppaa sita 100A:a sinne akkuun päin, vaan osa menee auton käynnissä pitämiseen, valoihin,... Akun lataukseen saattaa mennä vain 10A, riippuen akun kyvystä ottaa virtaa vastaan... ![]() Yksi hyvä keino on säästää laturin hiiliä palamasta ylikuormituksen takia, on sammuttaa kone vinssauksen aikana. Aikas monet laturivauriot tulevat sen takia, että hiilet kuumenevat ja katkeavat. Tuossa on vaan se huono puoli, että jos vinssaa akun tyhjäksi, niin sitä konetta ei saa enää käymään ilman apuvirtaa. Paitsi jos on tuo 2-akkujärjestelmä, tai edes starttiboosteri huoltoautossa mukana... ![]() |
#21
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eli vinssatessa tulee ylikuorma laturille kun toi 55Ah :n keltanen optima EI yksinkertaisesti riitä. Paljonkohan toi horsepoweri sitten oikein hukkaa tota poweria? En löytänyt mainintaa mistään paljonko vaatii virtaa? Paljonko siis vinssit normaali vedossa ottaa virtaa? Eli minkä kokoinen laturi + akku paketti on todettu riittäväksi päivän mittaiselle hupisessiolle?
__________________
Broken Back Team #1 |
#22
|
|||
|
|||
![]()
Diodien kynnysjännite on yleensä 0,7 volttia kun puhutaan sähkön siirrosta (pienemmissä, singaalidiodeissa jopa vain 0,2v)
Jännite tarkoittaa estosuuntaista jännitekestoa; jos ylitetään k.o jännite niin kunnossapysyminen vastaa hehkulampin pudottamista kaakelilattialle.... Virta tarkoitaa normaaliolosuhteissa riittävästi jäähdytettyä diodia Tarkalleen ottaen diodin sisäisen pinnan maksimirajalämpötila tuhoaa diodin; vrtylläoleva kaakelilattia Latureista senverran, että tyhjäkäyntikierroksilla laturi lataa noin 1/3 ilmoitetusta. Akkujen virran vastaanotto on myös rajallista, mutta kun kyse on vinssauksen jälkeen lämpimistä akkuista, niin ne ottaa kunnossaollessaan virtaa ihan kunnolla: Itsellä veneessä hupipuolella 3 x 60a "ladan" käynnistysakkuja, ja 2vuotiailla akuilla tyhjänä lähdettäessä bosch 115A laturi tuuppasi akkupakettiin yli 100A ensimmäisen tunnin, sitten virta tipahti, koska jännite laski 13,7v (konehuoneessa n.60c) latausvirta alkoi laskea jyrkästi n.2tunnin kuluttua, joten akkujen viimmeinen 20% vaati herkistelyä. virta oli noin 10A jännitteellä 13,6v. jos akkujen lämpötila järkevä, esim. 20c niin latausjännite latauksessa saa olla hetkellisesti jopa 15v. (jokainen tunti jolloin 15volttia niin lyhentää kestoikää huomattavasti), Mutta satunnaisesti voi käyttää jännitteen 16v:ssa, pienellä virralla, tasapainottaa ominaispainot kennoissa. Yritin äskön vastata tähän viestiin kattavalla pohdinnalla, mutta tipahdin ulos: Jos offarit haluaa minun omakohtaisia kokemuksia sähkötekniikan "teoreettisesta" maailmasta, niin voin avata oman ketjun, missä voin käydä pikkasen läpi "teoreettista-"sähkötekniikkaa mm. jännitehäviöiden laskentaa, arvaillaan sopivia sulakkeita, ja laskea pari esimerkkiä akkukaapeleille takakonttiin. -J- |
#23
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Toisen akun ei pitäisi olla syväpurettuna missään vaiheessa. Jos olen laitteen toiminnan ymmärtänyt oikein. Kallis ja kallis... Ei ne laturitkaan ihan ilmaisia ole, sekä sen asennus ja johdotukset.. vs, tämä kytketään akkujen väliin ja maapiuha laitteelle. |
#24
|
||||
|
||||
![]() |
#25
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Käytännössä vinssauksessa purkautuu aina, siksipä pohdinkin tilannetta jossa täysi akku ja purettu kytketään releellä tai kytkimellä rinnan, ei välttämättä ihan paras mahdollinen ratkaisu. Itse kytkisin akut suoraan rinnan kiinteästi, jos mega spuutta on arka jännitteen tippumiselle niin sille oma varasyöttö vaikka prätkän akusta. Senhän ei tarvii olla iso. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M:Pari akkua amerikan autoon | pekkav | O/M/V Muut | 2 | 09.01.2009 12:58 |
Kaks akkua | La tuskaa | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 06.01.2009 11:18 |
yksi ISO vai pari pientä akkua 12-v järjestelmään? | lepoantti | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 10.04.2007 18:05 |
Kaksi akkua maasturiin! | rm67 | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 17.01.2007 10:15 |
Montako akkua??? | Zamppa | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 12.08.2005 11:33 |